O kulturních mostech i velkém finále Českých snů a Roku české hudby

O kulturních mostech i velkém finále Českých snů a Roku české hudby

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.

Zámecký galavečer se odehrál ve spolupráci s koncertním cyklem Schloss Thalheim Classic, Velvyslanectvím ČR v Rakousku a Českým centrem ve Vídni a jeho program tvořila dvojice komorních klenotů české hudby – Smyčcový kvartet č. 1 e moll „Z mého života“ (1876) Bedřicha Smetany a Klavírní kvintet č. 2 A dur, op. 81 (1887) Antonína Dvořáka v interpretaci Pavel Haas Quartet (Veronika Jarůšková – housle, Marek Zwiebel – housle, Šimon Truszka – viola, Peter Jarůšek – violoncello) a klavíristy Borise Giltburga.

Jen málokteré obsazení je vhodnější pro osobní a důvěrná sdělení než právě smyčcové kvarteto. Pestrostí výrazů se vyrovná i podstatně větším tělesům, přesto si stále zachovává jedinečně intimní charakter, který dovede být křehký, lyrický a jemný, stejně jako bolestný či drsný, vždy však sahající přímo po duši posluchače. Celá řada skladatelů nalezla ve smyčcových kvartetech útočiště pro myšlenky, které by nechtěla (nebo nemohla) ventilovat v opulentním orchestrálním prostředí. Také Bedřich Smetana, jehož 200. výročí udávalo tón letošnímu Roku české hudby, si pro svoji autobiografickou skladbu zvolil smyčcový kvartet. Její program vychází ze Smetanova celoživotního vztahu k hudbě a obrací se jak k bujarému a tancem naplněnému mládí, tak i k osudovému „volání hudby“, které z Bedřicha Smetany udělalo zakladatele moderní české národní hudby.

Úvodní věta „Z mého života“ Allegro vivo appassionato je zhmotněním romantického principu v hudbě. Sám skladatel k větě dodává, že vyjadřuje „náklonnost pro romantiku jak v hudbě, tak i v lásce, v životě vůbec“. Právě zde se nachází Smetanovo „volání osudu do boje tohoto života“, které bylo v interpretaci Pavel Haas Quartet provedeno se strhující energií a neodbytnou dravostí. Je to nicméně dokonalé (ano, nejedná se pouze o prázdný superlativ) uchopení dynamiky, které staví nastudování Pavel Haas Quartet do zcela jiné ligy. Každý sebemenší dynamický záchvěv byl fantasticky vypointován, a i v té nejtišší dynamice překypoval zvuk výrazem a emocionalitou. Hudebníci dosáhli kompaktního zvuku, který byl v každém okamžiku nejen skvěle vyvážený, ale především zachovával, ba dokonce akcentoval i sebemenší citové vzruchy věty.

Rozpustilá druhá věta kvartetu Allegro moderato à la Polka byla prodchnuta veselou lehkostí a bezstarostností, přičemž v kontrastním B díle věty si hudebníci dali velmi záležet na sladkém a líbezném výrazu, který rovněž těžil z bezchybné a maximálně muzikální práce s dynamikou a frázováním. Následující Largo sostenuto je hořkosladkým popisem Smetanova milostného života, resp. jak sám autor uvádí: „blahost první mé lásky k dívce, která později se stala věrnou mou ženou. Boj s nepříznivým osudem, konečné dosáhnutí cíle“. Pavel Haas Quartet se zde výtečně vypořádal s inherentní melancholií věty, která v sobě nese temnou předzvěst tragického odchodu Smetanovy lásky. To vše kulminuje v závěrečném Vivace bujarou radostí z „poznání způsobu živlu národní hudby“, kterou však přerušuje náhlý zvrat v podobě skladatelovy ztráty sluchu, a to včetně onomatopoicky ztvárněného tinnitu. Smířlivý závěr a s ním i poslední „přeběhnutí mrazu po zádech“ byly skvělou tečkou za první polovinou večera.

ceske_sny_pavel_haas_quartet_2024

Na Smetanu navázal neméně významný velikán české hudby Antonín Dvořák s Klavírním kvintetem č. 2 A dur, op. 81. Skladatelův druhý klavírní kvintet spadá do Dvořákova období folklórních inspirací, čemuž odpovídají i názvy vět (Dumka, Furiant), skladba samotná však výhradně „slovanská“ není – reprezentuje Dvořákovu kompoziční syntézu, která se stejnou měrou obrací k „národním“ hudebním prvkům, i k evropským skladatelským principům. Skladba byla po premiéře roku 1888 přijata s nadšením, jak ostatně dokládá i dobová kritika z pera Josefa Bohuslava Foerstera: „Jest to dílo vzácné ceny, svěžího thematického materiálu a imponující hloubky zpracování. Přednost nelze dáti žádné větě, neboť vřelé allegro a poetická dumka unášejí stejně jako bujný Furiant a rozmarné Finále. Že působí skladba i překrásným dojmem zvukovým a obsahuje četné zajímavé i originální effekty instrumentální, jest u Dvořáka nepochybno.“ O měsíc později pochválil skladbu při své návštěvě Prahy také Petr Iljič Čajkovský.

Ačkoliv se jedná o čtyřvětou skladbu, každá z nich by mohla být vlastním uzavřeným celkem. Dvořák každou z nich vnímá jako samostatnou jednotku, které dává melodickou samostatnost i přesvědčivě vygradovaný závěr. Úvodní Allegro ma non tanto je nicméně i vzhledem ke své délce ústřední větou kvintetu a vzhledem k formálnímu rozvržení dává také maximální množství prostoru interpretům k výrazové práci s tématy. Pavel Haas Quartet, obohacený o klavíristu Borise Giltburga, tento prostor zcela využil. Každý hudební motiv sledoval jasný vývoj a interpreti si dávali záležet, aby každá expozice nového materiálu byla svěží a jedinečná. Velkou roli hrálo především bezchybné sehrání hudebníků a vycizelovaná, naprosto jednotná hudební vize, podepřená opět nebývale pestrým penzem příkrých dynamických rozdílů a energických crescend a decrescend.

Druhá věta, Dumka, staví na melancholickém motivu, který prokládá rychlými a veselými mezihrami. Řídí se sedmidílným rondovým schématem ABACABA a pokaždé, když se vrací část A, je její sazba obohacena a motivicky rozvedena. Z hlediska délky je prakticky srovnatelná s větou úvodní, přesto Dumka ještě lépe ilustruje, jak interpreti z Pavel Haas Quartet spolu s Borisem Giltburgem dokáží pracovat s melancholií a veselím. Nachází se zde totiž ta nejkřehčí místa skladby, stejně jako jedna z nejrozpustilejších. Rozpustilejší se objevují snad už jen ve scherzu Furiant, ten sice neobsahuje charakteristické prvky tance – typické střídání dvojdobého a třídobého rytmu – avšak živelným charakterem se mu blíží. Ačkoliv se jedná o nejkratší větu, patří k nejtěžším úsekům skladby a nese se téměř výhradně ve virtuózním duchu. Zejména oba rychlé krajní díly obsahují celou řadu náročných míst, se kterými se však interpreti s lehkostí a bez jakýchkoliv nesnází poradili. Závěrečné Finale překypuje invencí a melodickou svěžestí a v provedení Pavel Haas Quartet se jednalo o adekvátní tečku, za bezchybným večerem.

Samostatnou zmínku si zaslouží také spojení kvartetu s klavíristou Borisem Giltburgem. Pětici hráčů se podařilo vytvořit jednotné, a přesto fluidní těleso, ve kterém má každý nástroj svůj osobitý hlas. Není to náhoda – Boris Giltburg a členové Pavel Haas Quartet si totiž hudebně výtečně vyhovují, což ostatně dokládá i nahrávka výše zmíněného Klavírního kvintetu č. 2 A dur Antonína Dvořáka pro Supraphone, která byla oceněna prestižní cenou Gramophone Award.

Druhý koncert česko-rakouského partnerství uzavřel nejen letošní ročník celoevropského projektu České sny 2024, ale stal se rovněž pomyslnou třešničkou na dortu mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae, který sám o osobě již 30 let propojuje města jižní Moravy, Vysočiny a právě Dolního Rakouska. Především je ovšem výmluvným dokladem toho, jak mezinárodní spolupráce a chytře koncipované projekty pomáhají šířit umění i mimo velká centra evropských národů. Koncert česko-rakouského partnerství potvrdil, že stavět kulturní mosty mezi generacemi, společenskými vrstvami i celými národy by mělo být jedním z nejvyšších cílů každého z nás. A dnes možná ještě více než kdykoliv předtím…

20. prosinec 2024, 19:00

Rakousko, zámek Thalheim

2. koncert česko-rakouského partnerství

Závěrečný koncert projektu České sny 2024

Galakoncert MHF Concentus Moraviae

Pod záštitou J. E. Jiřího Šitlera, velvyslance ČR v Rakousku

Pavel Haas Quartet

Veronika Jarůšková, Marek Zwiebel / housle

Šimon Truszka / viola

Peter Jarůšek / violoncello

Boris Giltburg / klavír

Program:

Bedřich Smetana: Smyčcový kvartet č. 1 e moll „Z mého života“

Antonín Dvořák: Klavírni kvintet A dur op 81

Foto archiv České sny

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po měsíci se do prostoru Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno, která pod vedením svého šéfdirigenta Dennise Russella Daviese provedla ve čtvrtek 27. března díla Roberta Schumanna a Dimitrije Šostakoviče. V první polovině orchestr doplnil věhlasný britský violoncellista Steven Isserlisvíce

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

Nejčtenější

Kritika

Po měsíci se do prostoru Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno, která pod vedením svého šéfdirigenta Dennise Russella Daviese provedla ve čtvrtek 27. března díla Roberta Schumanna a Dimitrije Šostakoviče. V první polovině orchestr doplnil věhlasný britský violoncellista Steven Isserlisvíce