O kulturních mostech i velkém finále Českých snů a Roku české hudby

O kulturních mostech i velkém finále Českých snů a Roku české hudby

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 25 evropských městech 17 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zaznělo kromě závěrečného koncertu v Rakousku další šest v jižní části Evropy od portugalského Amarante až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.

Zámecký galavečer se odehrál ve spolupráci s koncertním cyklem Schloss Thalheim Classic, Velvyslanectvím ČR v Rakousku a Českým centrem ve Vídni a jeho program tvořila dvojice komorních klenotů české hudby – Smyčcový kvartet č. 1 e moll „Z mého života“ (1876) Bedřicha Smetany a Klavírní kvintet č. 2 A dur, op. 81 (1887) Antonína Dvořáka v interpretaci Pavel Haas Quartet (Veronika Jarůšková – housle, Marek Zwiebel – housle, Šimon Truszka – viola, Peter Jarůšek – violoncello) a klavíristy Borise Giltburga.

Jen málokteré obsazení je vhodnější pro osobní a důvěrná sdělení než právě smyčcové kvarteto. Pestrostí výrazů se vyrovná i podstatně větším tělesům, přesto si stále zachovává jedinečně intimní charakter, který dovede být křehký, lyrický a jemný, stejně jako bolestný či drsný, vždy však sahající přímo po duši posluchače. Celá řada skladatelů nalezla ve smyčcových kvartetech útočiště pro myšlenky, které by nechtěla (nebo nemohla) ventilovat v opulentním orchestrálním prostředí. Také Bedřich Smetana, jehož 200. výročí udávalo tón letošnímu Roku české hudby, si pro svoji autobiografickou skladbu zvolil smyčcový kvartet. Její program vychází ze Smetanova celoživotního vztahu k hudbě a obrací se jak k bujarému a tancem naplněnému mládí, tak i k osudovému „volání hudby“, které z Bedřicha Smetany udělalo zakladatele moderní české národní hudby.

Úvodní věta „Z mého života“ Allegro vivo appassionato je zhmotněním romantického principu v hudbě. Sám skladatel k větě dodává, že vyjadřuje „náklonnost pro romantiku jak v hudbě, tak i v lásce, v životě vůbec“. Právě zde se nachází Smetanovo „volání osudu do boje tohoto života“, které bylo v interpretaci Pavel Haas Quartet provedeno se strhující energií a neodbytnou dravostí. Je to nicméně dokonalé (ano, nejedná se pouze o prázdný superlativ) uchopení dynamiky, které staví nastudování Pavel Haas Quartet do zcela jiné ligy. Každý sebemenší dynamický záchvěv byl fantasticky vypointován, a i v té nejtišší dynamice překypoval zvuk výrazem a emocionalitou. Hudebníci dosáhli kompaktního zvuku, který byl v každém okamžiku nejen skvěle vyvážený, ale především zachovával, ba dokonce akcentoval i sebemenší citové vzruchy věty.

Rozpustilá druhá věta kvartetu Allegro moderato à la Polka byla prodchnuta veselou lehkostí a bezstarostností, přičemž v kontrastním B díle věty si hudebníci dali velmi záležet na sladkém a líbezném výrazu, který rovněž těžil z bezchybné a maximálně muzikální práce s dynamikou a frázováním. Následující Largo sostenuto je hořkosladkým popisem Smetanova milostného života, resp. jak sám autor uvádí: „blahost první mé lásky k dívce, která později se stala věrnou mou ženou. Boj s nepříznivým osudem, konečné dosáhnutí cíle“. Pavel Haas Quartet se zde výtečně vypořádal s inherentní melancholií věty, která v sobě nese temnou předzvěst tragického odchodu Smetanovy lásky. To vše kulminuje v závěrečném Vivace bujarou radostí z „poznání způsobu živlu národní hudby“, kterou však přerušuje náhlý zvrat v podobě skladatelovy ztráty sluchu, a to včetně onomatopoicky ztvárněného tinnitu. Smířlivý závěr a s ním i poslední „přeběhnutí mrazu po zádech“ byly skvělou tečkou za první polovinou večera.

Na Smetanu navázal neméně významný velikán české hudby Antonín Dvořák s Klavírním kvintetem č. 2 A dur, op. 81. Skladatelův druhý klavírní kvintet spadá do Dvořákova období folklórních inspirací, čemuž odpovídají i názvy vět (Dumka, Furiant), skladba samotná však výhradně „slovanská“ není – reprezentuje Dvořákovu kompoziční syntézu, která se stejnou měrou obrací k „národním“ hudebním prvkům, i k evropským skladatelským principům. Skladba byla po premiéře roku 1888 přijata s nadšením, jak ostatně dokládá i dobová kritika z pera Josefa Bohuslava Foerstera: „Jest to dílo vzácné ceny, svěžího thematického materiálu a imponující hloubky zpracování. Přednost nelze dáti žádné větě, neboť vřelé allegro a poetická dumka unášejí stejně jako bujný Furiant a rozmarné Finále. Že působí skladba i překrásným dojmem zvukovým a obsahuje četné zajímavé i originální effekty instrumentální, jest u Dvořáka nepochybno.“ O měsíc později pochválil skladbu při své návštěvě Prahy také Petr Iljič Čajkovský.

Ačkoliv se jedná o čtyřvětou skladbu, každá z nich by mohla být vlastním uzavřeným celkem. Dvořák každou z nich vnímá jako samostatnou jednotku, které dává melodickou samostatnost i přesvědčivě vygradovaný závěr. Úvodní Allegro ma non tanto je nicméně i vzhledem ke své délce ústřední větou kvintetu a vzhledem k formálnímu rozvržení dává také maximální množství prostoru interpretům k výrazové práci s tématy. Pavel Haas Quartet, obohacený o klavíristu Borise Giltburga, tento prostor zcela využil. Každý hudební motiv sledoval jasný vývoj a interpreti si dávali záležet, aby každá expozice nového materiálu byla svěží a jedinečná. Velkou roli hrálo především bezchybné sehrání hudebníků a vycizelovaná, naprosto jednotná hudební vize, podepřená opět nebývale pestrým penzem příkrých dynamických rozdílů a energických crescend a decrescend.

Druhá věta, Dumka, staví na melancholickém motivu, který prokládá rychlými a veselými mezihrami. Řídí se sedmidílným rondovým schématem ABACABA a pokaždé, když se vrací část A, je její sazba obohacena a motivicky rozvedena. Z hlediska délky je prakticky srovnatelná s větou úvodní, přesto Dumka ještě lépe ilustruje, jak interpreti z Pavel Haas Quartet spolu s Borisem Giltburgem dokáží pracovat s melancholií a veselím. Nachází se zde totiž ta nejkřehčí místa skladby, stejně jako jedna z nejrozpustilejších. Rozpustilejší se objevují snad už jen ve scherzu Furiant, ten sice neobsahuje charakteristické prvky tance – typické střídání dvojdobého a třídobého rytmu – avšak živelným charakterem se mu blíží. Ačkoliv se jedná o nejkratší větu, patří k nejtěžším úsekům skladby a nese se téměř výhradně ve virtuózním duchu. Zejména oba rychlé krajní díly obsahují celou řadu náročných míst, se kterými se však interpreti s lehkostí a bez jakýchkoliv nesnází poradili. Závěrečné Finale překypuje invencí a melodickou svěžestí a v provedení Pavel Haas Quartet se jednalo o adekvátní tečku, za bezchybným večerem.

Samostatnou zmínku si zaslouží také spojení kvartetu s klavíristou Borisem Giltburgem. Pětici hráčů se podařilo vytvořit jednotné, a přesto fluidní těleso, ve kterém má každý nástroj svůj osobitý hlas. Není to náhoda – Boris Giltburg a členové Pavel Haas Quartet si totiž hudebně výtečně vyhovují, což ostatně dokládá i nahrávka výše zmíněného Klavírního kvintetu č. 2 A dur Antonína Dvořáka pro Supraphone, která byla oceněna prestižní cenou Gramophone Award.

Druhý koncert česko-rakouského partnerství uzavřel nejen letošní ročník celoevropského projektu České sny 2024, ale stal se rovněž pomyslnou třešničkou na dortu mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae, který sám o osobě již 30 let propojuje města jižní Moravy, Vysočiny a právě Dolního Rakouska. Především je ovšem výmluvným dokladem toho, jak mezinárodní spolupráce a chytře koncipované projekty pomáhají šířit umění i mimo velká centra evropských národů. Koncert česko-rakouského partnerství potvrdil, že stavět kulturní mosty mezi generacemi, společenskými vrstvami i celými národy by mělo být jedním z nejvyšších cílů každého z nás. A dnes možná ještě více než kdykoliv předtím…

20. prosinec 2024, 19:00

Rakousko, zámek Thalheim

2. koncert česko-rakouského partnerství

Závěrečný koncert projektu České sny 2024

Galakoncert MHF Concentus Moraviae

Pod záštitou J. E. Jiřího Šitlera, velvyslance ČR v Rakousku

Pavel Haas Quartet

Veronika Jarůšková, Marek Zwiebel / housle

Šimon Truszka / viola

Peter Jarůšek / violoncello

Boris Giltburg / klavír

Program:

Bedřich Smetana: Smyčcový kvartet č. 1 e moll „Z mého života“

Antonín Dvořák: Klavírni kvintet A dur op 81

Foto archiv České sny

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 25 evropských městech 17 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zaznělo kromě závěrečného koncertu v Rakousku další šest v jižní části Evropy od portugalského Amarante až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Nejčtenější

Kritika

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 25 evropských městech 17 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zaznělo kromě závěrečného koncertu v Rakousku další šest v jižní části Evropy od portugalského Amarante až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více