Obdivuhodné výkony mladých konzervatoristů

16. listopad 2024, 12:00
Obdivuhodné výkony mladých konzervatoristů

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfová.

Před zahájením pozval Tomáš Krejčí na pódium profesorku Alenu Veselou, která se osobně s Vítězslavou Kaprálovou ještě znala. Alena Veselá prozradila, že s rodinou dokonce krátce bydlela u Kaprálů ve vile a s Vitkou se kamarádila. Připomněla také, jak se jednou Kaprálová zúčastnila anonymní kompoziční soutěže, ve které porazila svého profesora Vítězslava Nováka. Na závěr Tomáš Krejčí poděkoval profesorce Veselé za zásluhy o JAMU i brněnskou hudební scénu obecně a dedikoval jí představení.

Inscenace vyprávěla příběh Vítězslavy Kaprálové, nadějné a talentované skladatelky, jejíž život skončil v pouhých pětadvaceti letech. Hudební koláž Tomáše Krejčího byla sestavena chytře: texty jednotlivých skladeb/písní/árií perfektně zapadaly do příběhu, a to i v případě dialogů mezi postavami. Scénář byl dostatečně dramatický a děj bez slabších míst. Režijní koncept Alexandry Bolfové rozdělil ústřední roli Vitky mezi tři zpěvačky. První znázorňovala Vitčino dětství a studia, druhá období přibližně do začátku 2. světové války a třetí závěr života v Paříži (pro zjednodušení nadále v textu označovány jako Vitka 1, 2 a 3). Vitka 3 se navíc objevila i v samém úvodu opery a přidala tak retrospektivní prvek - jakoby příběh vyprávěla sama Kaprálová. Rozdělení ústřední role mezi tři zpěvačky byl povedený. Ukázat svůj talent mohlo trio studentek, toto řešení znázornilo tři etapy života, aniž by se inscenaci zdržovaly obměny kostýmů.

Scéna Alexandry Kubenkové a Anny Tiché (taktéž autorky kostýmů) byla jednoduchá. Nejvýraznějším prvkem bylo plátno se záhyby v její zadní části, které bylo později použito jako šat znázorňující smrt Kaprálové. Z pohledu diváků napravo se pak nacházel klavír s fialovým přehozem využívaným jako rekvizita, na nástroje se pochopitelně několikrát také hrálo. Na protější straně se nacházel další klavír využívaný toliko hudebně. V pravé přední části scény byl umístěn stolek, u něhož seděla vypravěčka, která svými komentáři doplňovala dění na pódiu. Ani kostýmy nebyly složité, ale možná o to funkčnější. Dívčí část sboru byla oblečena v béžových šatech s bílými nárameníky a růžovým límcem. Chlapecká část pak měla bílou košili a kalhoty různých odstínů hnědé barvy. Kostýmově odlišené byly hlavní postavy: Vitka 1 byla oblečená do zlatavých šatů a krátkého růžového kožichu, Vitka 2 měla černé kalhoty, vestu a bílou košili, a Vitka 3 oblékla dlouhé modré šaty a perlový náhrdelník. Postavy Bohuslava Martinů a Jiřího Muchy nosily oblek, v prvním případě šedý a v druhém výraznější zlatý s modrým zdobením. Scéna ani kostýmy nebyly extravagantní, ve své jednoduchosti však dostačující a funkční. Dynamice celého představení pomáhala choreografie Ladislavy Košíkové, za jejíž nejsilnější místo lze označit dirigování Vitky, kdy se na pódiu za sebou objevily všechny tři představitelky a svými pohyby se navzájem doplňovaly, což vytvořilo velice efektní prvek.

Hudba Bohuslava Martinů a Vítězslavy Kaprálové byla upravena z velké části pro trio ve složení Helena Fialová – klavír, Arnau Petřivalský – housle, a Michaela Fialová – klarinet. Muzikanti se museli často vypořádat s velmi technicky náročnými pasážemi, které odehráli bez sebemenšího zaváhání. Taktéž energie, kterou do hry vkládali, byla obdivuhodná a přednes velice procítěný. I sbor byl perfektně připravený. Až na pár drobností byl jejich zpěv čistý, a to i v místech, která byla vypůjčena z oper a rozhodně nevznikala pro dětský sbor. Během inscenace se předvedla jak dívčí, tak chlapecká část rozděleně i pospolu. Interpretace těchto náročných skladeb byla na velmi vysoké úrovni, i když chlapci byli oproti dívkám ve značném kvantitativním oslabení. Na výkonu to nebylo znát a jejich společná barva byla nádherná. V místech, kde byl potřeba opravdu nízký bas, se pak ke sboru přidal Tomáš Krejčí a pohotově studentům pomohl. Ve většině případů bylo navíc velmi hezky rozumět zpívaným textům.

Trojice mužských zpěváků Šimon Beneš (Bohuslav Martinů), Jakub Rohoška (Jiří Mucha) a Pavel Pelikán (Hadač) si se svými party poradili zdařile a jmenovaní ke zpěvu přidali povedené herectví. V drobné, ale dobře uchopené roli profesorky se představila Markéta Jasvecová. V představení naprosto zářily Adéla Ráboňová, Anežka Šmerdová a Kateřina Škárová, tedy představitelky tří životních fází Kaprálové. Intonace všech byla na velmi vysoké úrovni a všechny také zaujaly na studentky až překvapivou vyspělostí projevu. Přestože byly všechny tři Vitky výborné, o kousek výše přece jen vynikala Vitka 2 v podání Anežky Šmerdové, jejíž zpěv jde označit za zralý operní projev. Podobně jako sboru šlo navíc i hlavním protagonistům velmi dobře rozumět. Celou inscenaci povedeně doplňovala Agáta Zavřelová v roli studentky/vypravěčky, která příjemným projevem komentovala dění na pódiu a přednášela úryvky nejen z Vitčiny korespondence.

Připomenutí života talentované a předčasně zesnulé skladatelky Vítězslavy Kaprálové bylo v podání studentů Konzervatoře Brno úhrnem okouzlující. Většina výkonů byla perfektní. Studenti pod vedením Tomáše Krejčího připravili dojemný večer plný krásné hudby a dokázali, že ač se jedná teprve o vycházející muzikanty, už nyní mají brněnské kulturní scéně co nabídnout.

Vítězslava Kaprálová, Bohuslav Martinů: Vitka Osudová (Koleda milostná), světová premiéra

Operní studio Konzervatoře Brno

námět a hudební koláž: Tomáš Krejčí

dirigent, vypravěč: Tomáš Krejčí

režie: Alexandra Bolfová

scénář: Tomáš Krejčí a Hana Mikolášková

choreografie: Ladislava Košíková

hudební nastudování: Katarína Duchoňová, Helena Fialová, Tomáš Krejčí 

scéna a kostýmy: Alexandra Kubenková, Anna Tichá

light-design: Alexandra Bolfová, Alexandra Kubenková a Anna Tichá 

osoby a obsazení:

Vitka 1. část: Adéla Ráboňová

Vitka 2. část: Anežka Šmerdová

Vitka 3. část: Kateřina Škárová

Bohuslav Martinů: Šimon Beneš

Jiří Mucha: Jakub Rohoška

Profesorka: Markéta Jasvecová

Hadač: Pavel Pelikán

Studentka/vypravěčka: Agáta Zavřelová

sbor Konzervatoře Brno

klavír: Helena Fialová

housle: Arnau Petřivalksý

klarinet: Michaela Fialová

čtvrtek 14. listopadu v 19 hodin, divadelní sál divadla Reduta

Foto Marek Olbrzymek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Nejčtenější

Kritika

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce