Obsazením minimalistický, přesto velmi hluboký jazzový zážitek

12. březen 2025, 1:00
Obsazením minimalistický, přesto velmi hluboký jazzový zážitek

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.

Oba protagonisté vstoupili do potemnělého sálu Besedního domu, ve kterém bylo modrou barvou osvětlené pouze pódium. Bez jediného slova začali hrát první skladbu večera: Everything I Love od Cole Portera, při které se první jemné tóny klavíru ozvaly do ještě doznívajícího potlesku. Ke klavíristovi se vzápětí přidal Will Vinson a svojí melodickou hrou perfektně navázal na intimnost klavírního intra. Při následujícím klavírním sóle Parks ukázal, že nemá potřebu demonstrovat svoji techniku, ale jde zejména po hudebnosti. Té přispěla i jemná melodická linka saxofonu, která se v závěru sóla objevila, aniž by jakkoliv ukradla pozornost klavíristovi. Po první skladbě se Vinson chopil mikrofonu a vyjádřil nadšení z nádherného prostoru Besedního domu, načež publiku sdělil, že je v Brně potřetí nebo počtvrté a že je zde nejlepší publikum v Evropě. Poté krátce představil sebe i svého spoluhráče, a následně také předchozí a následující skladbu. Tu první uvedl jako kompozici od jednoho ze svých nejoblíbenějších autorů, a následnou Banal Street naopak jako skladbu od velmi málo oblíbeného skladatele, k čemuž vtipně dodal, že se jedná o jeho věc.

Při ní zůstala zachována melodičnost exponovaná v úvodu koncertu, ale celkově byla kompozice o něco výrazněji rytmizovaná. Saxofonista se tentokrát nebál sólo prokládat i technickými běhy, výrazná melodie ale zůstala. Kvalita sóla byla umocněna zvukovou barevností saxofonu (střídání nakřáplého a uhlazeného tónu) i výborným klavírním doprovodem. Parks dokázal levou rukou velmi zdařile basovat, čímž bez problému vykompenzoval absenci kontrabasu či jiného basového nástroje. Když se kompozice uchýlila ke klavírnímu sólu, Parks si u něho prozpěvoval, což provázelo téměř všechna jeho sóla, aniž by to byl jakkoliv rušivý element. Následně byla divákům představena i klavíristova kompozice s názvem Afterglow, pro kterou platila všechna výše zmíněná pozitiva. Po ní se chopil mikrofonu tentokrát Parks. Vyjádřil vděčnost, že může s Vinsonem hrát, a že to je jeden z prvních lidí, se kterými se spřátelil poté, co se přestěhoval do New Yorku.

Během následné série devíti skladeb zazněly kompozice vlastní i převzaté. Oba umělci se dále drželi výrazné melodičnosti, kterou prokládali technicky náročnějšími pasážemi, během kterých ukázali, že mají hru na své nástroje v malíčku. Parks i Vinson byli ve společných pasážích vždy sehraní a vzájemně si dávali dostatek prostoru pro sóla. Před závěrečnou skladbou Anyone else Vinson poděkoval publiku. Bouřlivý potlesk vedl muzikanty k přidání ještě jednoho kusu s názvem Darn that Dream.

Ačkoliv se charaktery jednotlivých skladeb částečně měnily, celý večer měl spíše jemný charakter. Oba muzikanti se drželi ve střední až nižší dynamice a do forte přecházeli jen zřídka. Přesto měl jejich projev obdivuhodnou hloubku. Intimitě celého koncertu přispělo i vhodně zvolené nasvícení pódia. Nutné je pochválit i práci zvukaře. Oba nástroje byly perfektně čitelné, neztrácely se ani nepřehlušovaly, a celkový zvuk nebyl příliš hlasitý. Výborně tak mohl vyniknout citlivý hudební projev obou protagonistů, kteří i přes občasné demonstrování své techniky vždy zachovali melodičnost jednotlivých linek. Jejich sehranost byla dokonalá, aniž by probíhala výraznější komunikace. Během koncertu se tak ukázalo, že spolu hrají už opravdu dlouho a hudební myšlení svého kolegy znají nazpaměť. Střídmé, přesto velmi milé průvodní slovo pak celý zážitek ještě umocnilo. Na obou muzikantech bylo navíc vidět, že se nejedná o pouhé kolegy, ale také o přátele. Když sečteme všechna zmíněná pozitiva, jasně z toho vyplývá, že pondělní jazzový koncert byl krásným a hlubokým posluchačským zážitkem.

setlist:

Everything I Love

Banal Street

Afterglow

Delivery

Start of Something

Countdown

First Glance

Boogaloo

Prism

Anyone Else

přídavek: Darn that Dream

Will Vinson – altsaxofon

Aaron Parks – klavír

pondělí 10. března v 19 hodin, Besední dům

Foto Michal Sýkora

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Ve Svatém týdnu Velikonoční festival duchovní hudby každý rok připravuje tzv. temné hodinky – zpěvy lamentací a responsorií prováděných za tmy v předvečer daného svátku. Po souborném uvedení například Zelenkových či Gesualdových zpěvů se soubor Ensemble Versus rozhodl pro letošní ročník nastudovat chorální repertoár českého původu. Další novinkou je také přesunutí hodinek z chrámového prostoru do tří brněnských vodojemů na Žlutém kopci, kde se každý večer uskuteční tři asi čtyřiceti minutové koncerty. Diváci si tak mohou vybrat danou hodinu, která jim nejvíce vyhovuje. Recenze se zabývá prvními z hodinek konanými na Škaredou středu 16. dubna ve vodojemu č. 2.  více

Zahajovací koncert 32. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby uskutečněný včera v nově zrekonstruovaném kostele sv. Jakuba nabídl více než hodinové rozjímání s dílem Janovy pašije od soudobého, estonského skladatele a letošního jubilanta Arvo Pärta (*1935). Dílo zaznělo v podání vokálního souboru Martinů Voices s uměleckým vedoucím Lukášem Vasilkem, sólisty Jiřím BrückleremOndřejem HolubemAlenou HellerovouJanou KuželovouOndřejem Benekem a Martinem Kalivodou za doprovodu komorního ansámblu: Daniela Valtová Kosinová (varhany), Pavla Tesařová (housle), Lukáš Pospíšil (violoncello), Vladislav Borovka (hoboj), Martin Petrák (fagot).  více

Vojenský umělecký soubor Ondráš se v premiéře nového pořadu Karpatami vydal tanečním krokem přes vršky a doliny Karpatského oblouku. Novinka profesionální části souboru se odehrála na jevišti brněnského divadla Radost. A radostné bylo i sledování tohoto nového počinu. Soubor v něm na chvíli opouští velkolepé choreografie a vrací se blíže k původnímu lidovému materiálu, aniž by se vzdal vlastního výrazu.  více

Jarní koncert tělesa Diversa Quartet po delší době nabídl díla ryze tuzemských autorů. Večer konaný v pondělí 7. dubna v prostorách vily Löw-Beer nesl podtitul Tempus est iocundum podle milostné písně z rukopisu Carmina Burana. Píseň se svou rozverností stala inspirací pro dramaturgii koncertu, kterým provázelo těleso ve složení Barbara Tolarová (1. housle), Jan Bělohlávek (2. housle), David Křivský (viola) a Iva Wiesnerová (violoncello).  více

Íránská zpěvačka Mahsa Vahdat propojuje tradiční perskou hudbu s evropskými hudebními prvky, například s jazzem nebo se sborovým zpěvem. Své zatím nejnovější album Braids of Innocence, Copánky nevinnosti, které nahrála s norským pěveckým sborem SKRUK. Písně na albu vycházejí z perských básní od autorů Rúmího a Hafíze, ale i ze současných textů, které zachycují osobní i politická témata. Album tak reflektuje represivní režim v Íránu i život v exilu. Zpěvačka svou tvorbu představila v roce 2024 na festivalu Maraton hudby Brno.  více

Po měsíci se do prostoru Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno, která pod vedením svého šéfdirigenta Dennise Russella Daviese provedla ve čtvrtek 27. března díla Roberta Schumanna a Dimitrije Šostakoviče. V první polovině orchestr doplnil věhlasný britský violoncellista Steven Isserlisvíce

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nejčtenější

Kritika

Ve Svatém týdnu Velikonoční festival duchovní hudby každý rok připravuje tzv. temné hodinky – zpěvy lamentací a responsorií prováděných za tmy v předvečer daného svátku. Po souborném uvedení například Zelenkových či Gesualdových zpěvů se soubor Ensemble Versus rozhodl pro letošní ročník nastudovat chorální repertoár českého původu. Další novinkou je také přesunutí hodinek z chrámového prostoru do tří brněnských vodojemů na Žlutém kopci, kde se každý večer uskuteční tři asi čtyřiceti minutové koncerty. Diváci si tak mohou vybrat danou hodinu, která jim nejvíce vyhovuje. Recenze se zabývá prvními z hodinek konanými na Škaredou středu 16. dubna ve vodojemu č. 2.  více