Očekávaný příslib Borodin Quartet zcela naplnil

21. červen 2019, 16:00
Očekávaný příslib Borodin Quartet zcela naplnil

Jedním z největších příslibů 24. ročníku mezinárodního festivalu Concentus Moraviae byl včerejší koncert legendárního ansámblu Borodin Quartet, kterému jedinečný zvuk vtiskla nejen tvrdá píle, ale také spolupráce se skladatelem Dmitrijem Šostakovičem. Tuto osobní a interpretační stopu si těleso dodnes hýčká a postupuje ji každému novému členovi. Program se odehrál v knihovně zámku v Náměšti nad Oslavou, kde v 18. a 19. století sídlil hudbymilovný rod Haugwitzů. Hudba Sergeje Prokofjeva, Josepha Haydna a Dmitrije Šostakoviče tak promlouvala k posluchačům na místě více než důstojném.

Koncert zahájil Smyčcový kvartet č. 2 F dur, op. 92 Sergeje Prokofjeva. Autor se v době vzniku z důvodu nucené evakuace pohyboval na severním Kavkaze v hlavním městě Kabardinské republiky Nalčik. Inspirován tamní lidovou kulturou zakomponoval skladatel do svého díla hudební prvky imitující kavkazské lidové nástroje i samotný hudební jazyk lidové hudby. Skladateli posloužila také sbírka písní z této oblasti, kterou vytvořil Sergej Tanějev. Netradiční spojení kavkazských melodií a charakteristického harmonického jazyka skladatele dalo vzniknout dílu, které právem patří do zlatého fondu kvartetní literatury. Úsečná, výrazně rytmická a místy až syrová skladba nalezla v provedení Borodin Quartet absolutní pochopení – dravé rytmické akcenty, nesmlouvavé údery col legno a i jistá břitce cynická lehkost interpretace prozradila, že ruští hudebníci rozumí svému skladateli nejlépe. Subtilní, ale nosná práce s dynamickými oblouky udržovala hudbu ve zvláštním a na rozvod stále čekajícím napětí, které prostupovalo celou skladbou. Technicky bezchybné pak bylo předávání melodie ve vysokých polohách mezi prvními a druhými houslemi v Adagiu, kterému předcházela záměrně nerozvedená gradace. Borodin Quartet zde předvedl, že v těch nejjemnějších nuancích je jeho síla. Pouze na chvíli vystoupali nástroje ke zcela expresivnímu sdělení, jako příklad se nabízí výtečné violoncellové sólo Vladimira Balshina, které i díky své jedinečné zemitosti a fortelnosti vystoupilo nad vše ostatní.

S podobnou subtilností výrazu přistoupili hudebníci také ke Smyčcovému kvartetu op. 33, č. 5 G dur od Josepha Haydna. Interprety by v tomto případě ani v nejmenším nešlo vinit z romantizování klasicistního díla, na druhou stranu působila objektivizace hudebního výrazu na některých místech možná až příliš sterilně. Zatímco úvodní věta Vivace assai se svým roztomile úsečným charakterem byla vodou na pomyslný mlýn Borodinova kvarteta, jemnější a elegantnější věty postrádaly částečně typickou sladkost Haydnových kvartetů. Ostatně také závěrečné větě, která vychází z italského tance forlana, by neuškodila větší temperamentnost především ze strany prvního houslisty Rubena Aharoniana.

Závěrečné dílo večera – Smyčcový kvartet č. 9 Es dur, op. 117 – Dmitrije Šostakoviče však vrátil interprety zpět do náručí ruské hudby, kde nepochybně leží těžiště ansámblu. Na rozdíl od mnoha jiných ansámblů nechápou hudebníci skladatelovo dílo pouze jako neustále vyhrocenou a těkající výbušnou směs, ve své interpretaci se tak Borodin Quartet držel podobného mustru jako u Prokofjevova díla. Jemná a neustále se volně vlnící dynamika byla mnohem účinnější než výrazné excesivní skoky tím či oním směrem. Když k expresivitě došlo, hudebníci z ní vytěžili maximum. Obzvláště sólový vstup violoncella v poslední větě za doprovodu stříbřitého třepetání houslí těžil z této pozvolné a spíše tektonické než motivické gradace. Bývá pravidlem, že ansámbly dávají interpretovaným dílům kus svého osobitého zvuku a snaží se obhájit tento vlastní způsob interpretace. Borodin Quartet hledal v uváděném díle samotného autora. A přesně proto byl hudebně-emoční účinek závěrečného smyčcového kvartetu největší.

Borodin Quartet si již takřka pětasedmdesát let udržuje nejen své renomé, ale především způsoby, které v něm zanechala práce nejen s Dmitrijem Šostakovičem, ale také dalšími prominentními skladateli ruské hudby. Tento odkaz ve spojení s upřímnou snahou přenechat co největší prostor samotnému skladateli dal vzniknout jedinečnému tělesu, jehož technicky dokonalý a umělecky vytříbený zvuk jej právem řadí mezi nejvýznačnější smyčcová kvarteta současnosti. Ke svému 70. výročí si kvartet nadělil kompletní cyklus Šostakovičových kvartetů, nezbývá se než těšit, jak hudebníci oslaví 75. od svého vzniku v nadcházejícím roce.

Borodin Quartet

Program:

Sergej Prokofjev: Smyčcový kvartet č. 2, op. 92

Joseph Haydn: Smyčcový kvartet č. 5, op. 33

Dmitrij Šostakovič: Smyčcový kvartet č. 9, op. 117

Náměšť nad Oslavou

zámek, knihovna

čtvrtek 20.6 19:30

Foto Jiří Sláma

Komentáře

Reagovat
  • Lenka

    23. červen 2019, 9:42
    Byli skvělí

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Janáčkova opera Příhody lišky Bystroušky pár dní nazpět oslavila 100. výročí premiéry, která se uskutečnila v Národním divadle Brno. Jejího novodobého festivalového uvedení se zhostil soubor Národního divadla moravskoslezského v režii Itzika Galiliho – choreografa a režiséra izraelského původu. Přivezená inscenace byla uvedena v neděli 10. listopadu v Mahenově divadle.  více

Do letošního ročníku festivalu Janáček Brno přispěla i Hudební fakulta Janáčkovy akademie múzických umění. Její posluchači připravili sobotní komponovaný program, který divákům předvedl nejen hudbu nejrůznějších stylů, ale také jim ukázal různé prostory fakulty. Při vstupu na fakultu byla příchozím rozdána barevná kolečka, která rozdělila publikum na tři menší skupiny. To vše se stalo z kapacitních důvodů, jelikož se program kromě auly odehrával také ve varhanním sále, klenbovém sále a učebně 09. Všichni tak slyšeli totožný program jen v jiném pořadí.  více

Téměř po devadesáti letech od svého vzniku se do Brna vrátila jediná opera Pavla Haase (1899–1944) Šarlatán. Inscenování této humorné opery se ujalo Národní divadlo moravskoslezské v režii Ondřeje Havelky a hudebním nastudování Jakuba Kleckera. Několik týdnů po premiéře inscenace v Ostravě se v pátek 8. listopadu v Mahenově divadle, kde měl Šarlatán v roce 1938 svoji světovou premiéru, nabídnul novinku ve svém devátém ročníku Festival Janáček Brno 2024.  více

Jedním z komorních koncertů devátého ročníku festivalu Janáček Brno byl také večer věnovaný dílům Leoše Janáčka, a zejména Pavla Haase. Tyto skladby provedla v úterý 5. listopadu v Mozartově sále divadla Reduta různá hudební uskupení složená z tenoristy Nickyho Spence, klavíristky Lady ValešovéNavarra String Quartetu, houslistky Ivany Víškové, hornisty Antonína Koláře a flétnisty Michala Vojáčkavíce

Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více

S tradičním dvouletým odstupem začal Mezinárodní festival Janáček Brno 2024, jehož slavnostní zahájení se uskutečnilo v pátek 1. listopadu v Janáčkově divadle. Národní divadlo Brno při této příležitosti uvedlo premiéru nové inscenace opery Výlety páně Broučkovy Leoše Janáčka (1854–1928), jenž vznikla na náměty dvou povídek Svatopluka Čecha. Režie operní novinky, která vznikla v koprodukci se Staatsoper Unter den Linden, Berlin a Teatro Real, Madrid, se ujal kanadský režisér Robert Carsen. Hudební nastudování, stejně jako dirigování premiéry bylo vloženo do rukou Marka Ivanoviće a v titulní roli Matěje Broučka se představil skotský tenorista Nicky Spencevíce

Znovuuvedením oblíbeného muzikálu Čarodějky z Eastwicku se Městské divadlo Brno rozhodlo připomenout jubilejních dvacet let od otevření svojí velké Hudební scény. Opětovné nasazení titulu představuje povedený narozeninový dárek divadla publiku, které od premiéry v roce 2007 zhltlo 149 repríz hudební inscenace režiséra Stanislava Moši. V novém uvedení se objeví známé tváře z původního obsazení, ale také noví herci a herečky. A tento divadelní comeback bude jistě vděčným diváckým soustem po několik sezon i po sedmnácti letech od prvního českého uvedení právě v Brně. Jen za půl měsíce od nynější premiéry udělají Čarodějky 24 vyprodaných repríz. K tomu není co dodat.  více

Letošní ročník Expozice nové hudby uzavřelo teprve druhé uvedení kompozičního site specific projektu Fresco Karlheinze Stockhausena (1928–2007), který byl poprvé uvedený v roce 1969. Od této doby se ho nikdo neujal. Divákům, kteří v sobotu 19. 10. navštívili Besední dům, se tak naskytla naprosto unikátní příležitost zažít dílo na vlastní kůži. Zmíněné první uvedení této skladby bylo provázeno sabotážemi ze strany konzervativních muzikantů. A tak je legitimní si položit otázku, zda teprve v sobotu Fresco nezaznělo, jak si to skladatel představoval. Tento náročný projekt kurátorky Moniky Pasiecznik a uměleckého vedoucího Pabla Drukera realizovala čtyři tělesa složená ze členů Brno Contemporary OrchestraMladých brněnských symfoniků Filharmonie Brno pod vedením Pablo Drukera, Radima HanouskaPavla Šnajdra, Tomáše Krejčího a Pavla Zlámalavíce

Komponovaný úterní večer 15. října zahájený v sále Kina Art návštěvníkům nabídl netradiční spojení české premiéry dokumentárního filmu No Ideas But in Things o americkém hudebním skladateli, experimentátorovi a vědci na poli elektronické hudby Alvinu Lucierovi (1931–2021) s živým provedením jeho skladby I Am Sitting in a Room. Zmíněná kompozice se stala refrénem nejen dokumentárního snímku, ale také celé události.  více

Ve druhém dnu festivalu Expozice nové hudby přenesli pořadatelé návštěvníky do vod komorních. V podání houslistky Terezy Horákové v Besedním domě zazněly dvě výjimečné skladby pro sólové housle. Při druhé z nich se k houslistce připojila Sarah Jedličková, která živě pracovala s osmi předem nahranými zvukovými stopami.  více

Nejčtenější

Kritika

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce