Od chvalozpěvů k milostné lyrice a pijáckým písním. Mezinárodní hudební festival Špilberk začal

Od chvalozpěvů k milostné lyrice a pijáckým písním. Mezinárodní hudební festival Špilberk začal

Filharmonie Brno a Český filharmonický sbor úterním koncertem zahájili 17. ročník Mezinárodního hudebního festivalu Špilberk. Poněkud asymetrický program vyplnily dvě velmi známé kantáty: Te Deum Laudamus Antonína Dvořáka a Carmina Burana Carla Orffa.

Dvořákovo zhudebnění chvalozpěvu Te Deum Laudamus má radostný charakter téměř euforických rozměrů. Filharmonie Brno se pod vedením dirigenta Leoše Svárovského do skladby sice vrhla s vervou, přesto šlo po stránce souhry o začátek přinejmenším váhavý. Žestě se za triolově tepajícími tympány zpožďovaly a vůbec celý orchestr v úvodních taktech první věty nepřesvědčil. Český filharmonický sbor naopak zněl od samého začátku skvostně. Sopranistka Marie Fajtová si od začátku vedla výborně. Zpívala se silným vibratem a jejího hlasu bylo „všude dost“. Zdatně si vedl také barytonista Peter Mazalán. V první pasáži, kde zpívali oba sólisté současně, se však Mazalán barvou a hlasitostí příliš neprosadil. Druhá věta kantáty ale fungovala dobře. Zvuk se po dynamické stránce pěkně vlnil, ženské hlasy ve sboru znamenitě frázovaly. Neméně působivé bylo frázování v závěrečném aleluja, rozvinutí obou těles do prvotního motivu skladby bylo majestátní.

Carmina Burana, soubor středověkých textů zhudebněných německým skladatelem Carlem Orffem, svojí délkou přesahuje Dvořákovu kantátu více jak třikrát. Ve vstupním O Fortuna nechával Svárovský orchestr i sbor důrazně odsazovat jednotlivé fráze a celkově se věta vyvíjela spíše v pomalejším tempu. Vytvořit naprosto žádoucí monumentální patos se účinkujícím bezezbytku povedlo. V orientálně stylizovaném Primo vere poprvé lehce zaváhal sbor, a to po stránce nástupů. Tematicky prosluněná čtvrtá část pak dala vyniknout spíše jemnému hlasu Petera Mazalána, který byl v první polovině koncertu poněkud zatlačen do pozadí. Historizující Hle, půvabná a vytoužená zněla letně a svěže, sbor si poradil i s místy překotným tempem.

Po námětové stránce lechtivá část Uf dem Anger začala ryze instrumentálním tancem. Orchestr si počínal energicky, věta coby sled lehkých dob držela pohromadě skvěle. V převážně pětidobé následující větě někdo zvukově trochu vyčníval v ženské části sboru, intonace byla nicméně výborná. Po lyrickém flétnovém sóle v deváté větě potěšily skvělé dvojité jazýčky trubek a trombónů v rozmarné desáté větě.

Patrně nejhumornější úsek celé skladby s názvem In taberna byl ze začátku oříškem zejména pro Petera Mazalána, který se musel vypořádat s velkým množstvím textu v tečkovaném rytmu. V pomalejších plochách ve vyšším rejsříku se mu však dařilo. Rytmický konec byl pak v podání orchestru jaksepatří úsečný. V komické písni opékané labutě se představil tenorista Jaroslav Březina. Kombinace Březinova falzetu, frullata u trubek i rytmicky rozverného sborového refrénu fungovala tak, jak fungovat měla – vtipně, hybně a sarkasticky. Pijácká třináctá věta byla teatrální, ale vkusná, čtrnáctá pak nepostrádala výbušnost.

V zamilované patnácté větě se po delší odmlce ozval hlas sólistky Marie Fajtové. Ta krásně frázovala tečkované rytmy a držela dlouhé prodlevové tóny. Následující věta značně sólového charakteru se Peteru Mazalánovi velmi povedla, dlouhým frázím ve vysokých polohách navzdory. Orchestr doprovázel decentně, s patřičnou jemností. V osmnácté větě sbor předváděl působivou škálu dynamických ploch, v devatenácté pak odlehčený erotický námět fantasticky podtrhovala mužská část sboru svým vytříbeným projevem. Dvacátá druhá věta, ve které se Orff nerozpakoval použít kabaretní prvky, byla po hudební stránce pro svůj melodicky banální refrén nejhumornějším číslem. Před vstupem obou těles do pompézní Ave formosissima v operně ariovém Dulsissime předvedla Fajtová úžasné koloratury. Přechod do závěrečného O Fortuna byl zdařilý, škoda jen že nevynikly ostinátně hrající dřevěné dechy.

Obě kantáty se ve výsledku povedly, diametrálně odlišným námětům navzdory, a jedna na druhou navazovaly. Byť šlo o velmi důstojné zahájení festivalu, první polovina by přeci jen mohla být trochu sytější. Přestávka již po dvaceti minutách hraní staví sotva rozehřátého posluchače ihned na nohy, což je škoda. Navíc jsou to teprve čtyři měsíce, co se Dvořákovo Te Deum Laudamus hrálo v Brně naposledy. Je nicméně pochopitelné, že dramaturgie festivalu, zaměřující se na širokou veřejnost, sáhla po osvědčené klasice.

Te Deum a Carmina Burana. Antonín Dvořák: Te Deum laudamus op. 103, B. 176, Carl Orff: Carmina Burana. Marie Fajtová - soprán, Jaroslav Březina - tenor, Peter Mazalán - baryton, Český filharmonický sbor - sbormistr Petr Fiala, Filharmonie Brno - dirigent Leoš Svárovský, 16. srpna 2016, Špilberk, Brno. V rámci Mezinárodního hudebního festivalu Špilberk 2016

Filharmonie Brno/ foto Jiří Jelínek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..




Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Nejčtenější

Kritika

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více