Od Janáčka k dnešku v podání mladých interpretů

9. říjen 2024, 18:00
Od Janáčka k dnešku v podání mladých interpretů

Klub moravských skladatelů pravidelně uvádí koncerty, při kterých dostávají slovo mladí interpreti, často teprve studenti vysoké školy či konzervatoře. V pondělí 7. října v 19 hodin v koncertním sále HF JAMU skupina studentů s podporou svých starších kolegů, tentokrát i profesionálů, uvedla program s názvem Od Janáčka k dnešku, hudební vzpomínka na moravské skladatele. Jak už název napovídá, program byl složený z děl čtyř skladatelů, kteří jsou spojeni s Moravou a zejména s Brnem, konkrétně Arne Linky, Pavla Haase, Antonína Tučapského a Leoše Janáčka.

Na počátku programu vystoupila Hana Bartošová a krátce ho představila. Jako zajímavost zdůraznila, že téměř ode všech brněnských skladatelů 20. a 21. století lze vystopoval vazbu na Leoše Janáčka, často přes jeho přímé žáky. Samotný koncert zahájila Zapomenutá nokturna a pět krátkých skladbiček Arne Linky (1938–1999) v podání klavíristy Jana Sehnala. Tento „cyklus“ nebyl technicky příliš náročný, o to větší důraz na práci s tónem a výraz ovšem kompozice vyžadovaly. Přestože se v interpretaci objevilo pár drobných chyb nebo přehmatů, Sehnal tyto nedostatky jednoznačně dohnal velice povedeným frázováním a prací s tónem a dynamikou. Zejména ve skladbičce Na vlnách se mu podařila naprosto ukázková gradace. U Arne Linky zůstal program i nadále a v podání zpěvačky Beáty Vymlátilové a klavíristky Bohuslavy Cavusoglu Jelínkové zazněla jeho píseň Bělostný měsíc. Zpěvačce se v této krátké písni ne všechny tóny ozvaly čistě. Na druhou stranu obě interpretky spolu velice dobře komunikovaly a byly dobře sehrané.

Následně se program přenesl k Pavlu Haasovi (1899–1944). V nadcházejících dnech si veřejnost připomene osmdesátileté výročí tragické smrti tohoto brněnského skladatele v Osvětimi. Skladba Allegro moderato pro klavír, jenž zazněla v podání Bohuslavy Cavusoglu Jelínkové, ale v žádném případě tragická nebyla. Krátká žertovná skladbička, ač napsaná v pravidelném taktu, si pohrává s lehce matoucími latinsko-americkými rytmy, které takto tvoří pro interpreta jistou výzvu. Klavíristka si s ní ovšem – až na jedno místo, kdy rytmicky lehce ujela – poradila velice dobře. V závěru první poloviny večera Bohuslavu Cavusoglu Jelínkovou doplnila hobojistka Barbora Šteflová a společně zahrály Haasovu Suitu pro hoboj a klavír. Na provedení nešlo najít větší chyby. Hudebnice byly sehrané a dobře si pohrávaly s výrazem, kdy skvěle vyzněly rozdíly mezi lyrickými a expresivnějšími pasážemi. Jediné zaváhání nastalo ve III. větě, kdy hobojistka v jednom místě nenasadila tón úplně přesně, což ale byla maličkost.

Druhou polovinu večera zahájila kompozice Antonína Tučapského (1928–2014). Bohuslavu Cavusoglu Jelínkovou doplnila klavíristka Linda Coganová a společně provedly výběr z Venkovských scén pro čtyřruční klavír. Už v samém úvodu klavíristky ukázaly, že si umí skvěle pohrávat s tempem. S pomocí skvělé komunikace dokázaly velice dobře pracovat s jednotlivými frázemi i dynamikou. A přestože se jedná o „jednoduché skladbičky“ dokázaly hudebnice připravit posluchačům velmi milý a příjemný hudební zážitek. U Tučapského zůstal program i nadále. V podání příležitostně fungujícího klavírního tria ve složení Vendula Boštíková – housle, Štěpánka Plocková – violoncello a Marek Peňáz – klavír zaznělo jeho Mini – trio. Podobně jako Venkovské scény nepředstavovalo ani Mini – trio velkou technickou výzvu. O to je ale obdivuhodnější, že se triu povedlo i tak z díla vymáčknout co nejvíce. Skladbička měla v jejich podání celou dobu tah a naplno vyzněla její žertovnost. Trio si skvěle poradilo s rytmickými i dynamickými skoky.

Pondělní koncert zakončil Smyčcový kvartet č. 1 Leoše Janáčka (1854–1928), který ovšem zazněl v úpravě pro klavírní trio zhotovenou Milošem Štědroněm (*1942). Dle mého názoru ovšem nebyla tato úprava Janáčkova kvartetu úplně nejšťastnější. V několika místech skladba ztrácela tah a občas se klavír pod smyčci topil a naopak. V rámci možností interpretace této úpravy, obzvláště s přihlédnutím k náročnosti a tomu, že se jedná o studenty, vyzněla vcelku povedeně.

Arne Linka: Zapomenutá nokturna

Arne Linka: Píseň, Usínání, Na vlnách a Allegro molto

Arne Linka: Bělostný měsíc

Pavel Haas: Allegro moderato pro klavír 

Pavel Haas: Suita pro hoboj a klavír

Antonín Tučapský: Venkovské scény

Antonín Tučapský: Mini – trio

Leoš Janáček: Smyčcový kvartet č. 1, Z podnětu L. N. Tolstého „Kreutzerovy sonáty“ (arr. pro klavírní trio: Miloš Štědroň)

Jan Sehnal – klavír

Beáta Vymlátilová – zpěv

Bohuslava Cavusoglu Jelínková – klavír

Barbora Šteflová – hoboj

Linda Coganová – klavír

Vendula Boštíková – housle

Štěpánka Plocková – violoncello

Marek Peňáz – klavír

Foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Komponovaný úterní večer 15. října zahájený v sále Kina Art návštěvníkům nabídl netradiční spojení české premiéry dokumentárního filmu No Ideas But in Things o americkém hudebním skladateli, experimentátorovi a vědci na poli elektronické hudby Alvinu Lucierovi (1931–2021) s živým provedením jeho skladby I Am Sitting in a Room. Zmíněná kompozice se stala refrénem nejen dokumentárního snímku, ale také celé události.  více

Ve druhém dnu festivalu Expozice nové hudby přenesli pořadatelé návštěvníky do vod komorních. V podání houslistky Terezy Horákové v Besedním domě zazněly dvě výjimečné skladby pro sólové housle. Při druhé z nich se k houslistce připojila Sarah Jedličková, která živě pracovala s osmi předem nahranými zvukovými stopami.  více

Slovanská tematika, violoncellová virtuozita a pocta Antonínu Dvořákovi (1841–1904) – i takto bychom mohli ve zkratce shrnout koncert Filharmonie Brno z 10. října v Janáčkově divadle. Pod dohledem etablovaného dirigenta Leoše Svárovského zazněly tři rapsodické kusy z konce sedmdesátých let 19. století a známý Violoncellový koncert h moll v podání mladé a talentované violoncellistky Laury van der Heijdenvíce

Klub moravských skladatelů pravidelně uvádí koncerty, při kterých dostávají slovo mladí interpreti, často teprve studenti vysoké školy či konzervatoře. V pondělí 7. října v 19 hodin v koncertním sále HF JAMU skupina studentů s podporou svých starších kolegů, tentokrát i profesionálů, uvedla program s názvem Od Janáčka k dnešku, hudební vzpomínka na moravské skladatele. Jak už název napovídá, program byl složený z děl čtyř skladatelů, kteří jsou spojeni s Moravou a zejména s Brnem, konkrétně Arne Linky, Pavla Haase, Antonína Tučapského a Leoše Janáčka.  více

Podzimní sérii koncertů z cyklu Barbara Maria Willi uvádí zahájil sólový recitál německé hráčky na klávesové nástroje Christine Schornsheim. Při bezmála dvouhodinového koncertu interpretka v konventu Milosrdných bratří představila výběr z klavírních skladeb klasicistních skladatelů, které provedla na kopii historického kladívkového klavíru – nástroji podobnému tomu, na kterém jmenovaní skladatelé pravděpodobně komponovali.  více

Muzikál nemusí být vždy jen pocukrovaným pozlátkem, mazlivým hudebním vyprávěním zamotaným do přeslazeného konce. Městské divadlo Brno v české premiéře uvedlo broadwayský muzikál Drahý Evane Hansene. Navzdory komickým situacím diváka čeká téměř tragická story ze střední školy roubovaná na komorní hudební příběh. Tento celek nápaditě otevírá drsná témata jako je úzkost, osamocenost, deprese či dokonce sebevražda. Je tedy logické, že dílo s tklivou hudbou a psychologizujícími písňovými texty Benje Paseka a Justina Paula a vynalézavým libretem Stevena Levensona je dnes již takřka kultovním a že budí nadšení. Nyní se tedy lze navrch těšit z tohoto importu také do Brna.  více

Chrámový koncert, který se odehrál v pondělí 23. září v kostele sv. Augustina na Kraví hoře, prezentoval dramaturgickou linii večerů soudobé duchovní hudby tělesa Ensemble Opera Diversa s dirigentkou Gabrielou Tardonovou a smíšeného sboru Ensemble Versus se sbormistrem Patrikem Buchtou. Při podobných příležitostech je hudba – velice často v podobě světových či tuzemských premiér – provozována v brněnských kostelech, jež pokaždé nabízí odlišnou akustickou, ale i architektonickou rovinu. Nejinak tomu bylo i při recenzovaném koncertu, který v přímém přenosu vysílalo Radio Proglas. Zazněla díla tří českých skladatelů, na jejichž provedení se podíleli sopranistka Tereza Zimková, tenorista Stanislav Předota, trumpetista Josef Zimka a varhaník Martin Jakubíčekvíce

Jednou z nejočekávanějších hvězd letošního ročníku festivalu JazzFestBrno byl bezesporu americký kytarista Al Di Meola se svým projektem The Electric Years. Kytarový matador vystoupil v brněnském Sono centru v úterý 17. září při turné, ve kterém se – jak už z názvu projektu vyplývá - vrací především k sérii jazz-rockových nahrávek z druhé poloviny 70. let minulého století.  více

Již 69. sezonu zahájila v neděli 15. září v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod taktovkou jejího šéfdirigenta Dennise Russella Daviese. Divákům nabídla skladby Bedřicha Smetany a Antona Brucknera, kteří by tento rok oslavili dvousté narozeniny. Oproti avizovanému programu byl ovšem nedělní večer zkrácen o symfonickou báseň Hakon Jarl, neboť vydatné deště a s nimi spojené záplavy se nevyhnuly ani brněnskému okolí. Několik muzikantů se nemohlo do Brna na koncert bezpečně dostat. Jednou z nich byla i harfistka Ivana Švestková, jejíž part ve zmíněné symfonické básni velice náročný, nebylo možné takto narychlo sehnat náhradu.  více

S výhradně romantickým repertoárem na brněnský festival Špilberk přicestoval v sobotu 24. srpna korejský rozhlasový orchestr KBS Symphony Orchestra se svým hudebním ředitelem – finským dirigentem a houslistou – Pietari Inkinenem. Pozvání přijala také jihokorejská houslistka, absolventka prestižní Julliard School Bomsori Kimvíce

Festival Špilberk pořádá Filharmonie Brno již rovné čtvrt století na konci srpna na nádvoří stejnojmenného hradu. Čtyři hudební večery pod širým nebem divákům nabízí výběr koncertů z řad klasické, filmové, počítačové, ale často i jazzové či jiné hudby. Jedná se tak o rozmanitý mix interpretů a repertoárů s často příjemnou, letně uvolněnou atmosféru. Letošním velkým a předem vyprodaným tahákem byl středeční večer 21. srpna plný melodií z filmů Jamese Bonda v režii Českého národního symfonického orchestru pod taktovkou světově uznávaného dirigenta, skladatele a aranžéra Stevena Mercuria. V průběhu koncertu se posluchačům také představili zpěváci Sára MilfajtováVendula Příhodová a David Krausvíce

V rámci svého evropského turné přijal do Brna pozvání tchajwanský sbor Taipei Philharmonic Chamber Choir (dále TPCC) fungující pod vedením uměleckého vedoucího a sbormistra Dr. YuChung Johnny Ku. Koncert proběhl v pondělí 13. srpna v sále nově zrekonstruovaného hotelu Passage.  více

Devátý ročník čtyřdenního mezinárodního a multižánrového hudebního festivalu Maraton hudby Brno oficiálně zahájil čtvrteční koncert v brněnském Sono centru. Více než tří hodinovou akci otevřel jazzový akordeonista Vincent Peirani, rezidenční umělec letošního ročníku, se svým uskupením Jokers. Druhá půle večera patřila estonskému duu Puuluupvíce

Daniel Lazar je rumunsko-srbský houslista, Almir Mešković je akordeonista z Bosny. Potkali se v Norsku, kde oba studovali na akademii. Oba také svou hudbu, která vychází z balkánských folklorních kořenů, obohacují o prvky hudby severské. Nevyhýbají se ani inspiraci klasickou hudbou nebo třeba hudbou romskou a mezi hosty na svém oceňovaném albu Family Beyond Blood mají i nedávno zesnulého špičkového afrického hudebníka Toumaniho Dabatého. Duo, které letos na jaře stanulo na čele Balkan World Music Chart, vystoupí na festivalu Maraton hudby Brno. Představí se v sobotu 10. srpna v rámci scény Balkan Soirée.  více

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Nejčtenější

Kritika

Komponovaný úterní večer 15. října zahájený v sále Kina Art návštěvníkům nabídl netradiční spojení české premiéry dokumentárního filmu No Ideas But in Things o americkém hudebním skladateli, experimentátorovi a vědci na poli elektronické hudby Alvinu Lucierovi (1931–2021) s živým provedením jeho skladby I Am Sitting in a Room. Zmíněná kompozice se stala refrénem nejen dokumentárního snímku, ale také celé události.  více