Klub moravských skladatelů pravidelně uvádí koncerty, při kterých dostávají slovo mladí interpreti, často teprve studenti vysoké školy či konzervatoře. V pondělí 7. října v 19 hodin v koncertním sále HF JAMU skupina studentů s podporou svých starších kolegů, tentokrát i profesionálů, uvedla program s názvem Od Janáčka k dnešku, hudební vzpomínka na moravské skladatele. Jak už název napovídá, program byl složený z děl čtyř skladatelů, kteří jsou spojeni s Moravou a zejména s Brnem, konkrétně Arne Linky, Pavla Haase, Antonína Tučapského a Leoše Janáčka.
Na počátku programu vystoupila Hana Bartošová a krátce ho představila. Jako zajímavost zdůraznila, že téměř ode všech brněnských skladatelů 20. a 21. století lze vystopoval vazbu na Leoše Janáčka, často přes jeho přímé žáky. Samotný koncert zahájila Zapomenutá nokturna a pět krátkých skladbiček Arne Linky (1938–1999) v podání klavíristy Jana Sehnala. Tento „cyklus“ nebyl technicky příliš náročný, o to větší důraz na práci s tónem a výraz ovšem kompozice vyžadovaly. Přestože se v interpretaci objevilo pár drobných chyb nebo přehmatů, Sehnal tyto nedostatky jednoznačně dohnal velice povedeným frázováním a prací s tónem a dynamikou. Zejména ve skladbičce Na vlnách se mu podařila naprosto ukázková gradace. U Arne Linky zůstal program i nadále a v podání zpěvačky Beáty Vymlátilové a klavíristky Bohuslavy Cavusoglu Jelínkové zazněla jeho píseň Bělostný měsíc. Zpěvačce se v této krátké písni ne všechny tóny ozvaly čistě. Na druhou stranu obě interpretky spolu velice dobře komunikovaly a byly dobře sehrané.
Následně se program přenesl k Pavlu Haasovi (1899–1944). V nadcházejících dnech si veřejnost připomene osmdesátileté výročí tragické smrti tohoto brněnského skladatele v Osvětimi. Skladba Allegro moderato pro klavír, jenž zazněla v podání Bohuslavy Cavusoglu Jelínkové, ale v žádném případě tragická nebyla. Krátká žertovná skladbička, ač napsaná v pravidelném taktu, si pohrává s lehce matoucími latinsko-americkými rytmy, které takto tvoří pro interpreta jistou výzvu. Klavíristka si s ní ovšem – až na jedno místo, kdy rytmicky lehce ujela – poradila velice dobře. V závěru první poloviny večera Bohuslavu Cavusoglu Jelínkovou doplnila hobojistka Barbora Šteflová a společně zahrály Haasovu Suitu pro hoboj a klavír. Na provedení nešlo najít větší chyby. Hudebnice byly sehrané a dobře si pohrávaly s výrazem, kdy skvěle vyzněly rozdíly mezi lyrickými a expresivnějšími pasážemi. Jediné zaváhání nastalo ve III. větě, kdy hobojistka v jednom místě nenasadila tón úplně přesně, což ale byla maličkost.
Druhou polovinu večera zahájila kompozice Antonína Tučapského (1928–2014). Bohuslavu Cavusoglu Jelínkovou doplnila klavíristka Linda Coganová a společně provedly výběr z Venkovských scén pro čtyřruční klavír. Už v samém úvodu klavíristky ukázaly, že si umí skvěle pohrávat s tempem. S pomocí skvělé komunikace dokázaly velice dobře pracovat s jednotlivými frázemi i dynamikou. A přestože se jedná o „jednoduché skladbičky“ dokázaly hudebnice připravit posluchačům velmi milý a příjemný hudební zážitek. U Tučapského zůstal program i nadále. V podání příležitostně fungujícího klavírního tria ve složení Vendula Boštíková – housle, Štěpánka Plocková – violoncello a Marek Peňáz – klavír zaznělo jeho Mini – trio. Podobně jako Venkovské scény nepředstavovalo ani Mini – trio velkou technickou výzvu. O to je ale obdivuhodnější, že se triu povedlo i tak z díla vymáčknout co nejvíce. Skladbička měla v jejich podání celou dobu tah a naplno vyzněla její žertovnost. Trio si skvěle poradilo s rytmickými i dynamickými skoky.
Pondělní koncert zakončil Smyčcový kvartet č. 1 Leoše Janáčka (1854–1928), který ovšem zazněl v úpravě pro klavírní trio zhotovenou Milošem Štědroněm (*1942). Dle mého názoru ovšem nebyla tato úprava Janáčkova kvartetu úplně nejšťastnější. V několika místech skladba ztrácela tah a občas se klavír pod smyčci topil a naopak. V rámci možností interpretace této úpravy, obzvláště s přihlédnutím k náročnosti a tomu, že se jedná o studenty, vyzněla vcelku povedeně.
Arne Linka: Zapomenutá nokturna
Arne Linka: Píseň, Usínání, Na vlnách a Allegro molto
Arne Linka: Bělostný měsíc
Pavel Haas: Allegro moderato pro klavír
Pavel Haas: Suita pro hoboj a klavír
Antonín Tučapský: Venkovské scény
Antonín Tučapský: Mini – trio
Leoš Janáček: Smyčcový kvartet č. 1, Z podnětu L. N. Tolstého „Kreutzerovy sonáty“ (arr. pro klavírní trio: Miloš Štědroň)
Jan Sehnal – klavír
Beáta Vymlátilová – zpěv
Bohuslava Cavusoglu Jelínková – klavír
Barbora Šteflová – hoboj
Linda Coganová – klavír
Vendula Boštíková – housle
Štěpánka Plocková – violoncello
Marek Peňáz – klavír
Zatím nebyl přidán žádný komentář..