Odpoledne plné soudobé hudby

9. březen 2024, 18:00
Odpoledne plné soudobé hudby

Druhou zastávkou krátkého česko-německého turné klavírního tria Neues Klaviertrio Dresden se stal 6. března v 16 hodin koncertní sál Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění. V celkem čtyřech městech (Praha, Brno, Lipsko a Drážďany) zazněl program složený ze světových premiér dvou českých a dvou německých skladatelů.

Na začátek před publikum předstoupil Peter Graham, který poděkoval Česko-německému fondu budoucnosti za podporu a představil trio ve složení Uta-Maria Lempert – housle, Matthias Lorenz – violoncello a Clemens Hund-Göschel – klavír. Poté už účinkující provedli Trio for Violin, Cello and Piano, Part A Luboše Mrkvičky (*1978). Podle vlastních slov autora mělo dílo ukázat, že hlavním stavebním kamenem kompozice nemusí být vytváření kontrastů, ale omílání a velmi detailní zkoumání jediného (nebo jen několika) prvků. Východiskem pro tuto skladbu byla představa hudby, která zní ve třech různých polohách, přičemž v dané poloze vždy koresponduje s vlastní dynamickou hladinou a pulzuje v jiných rytmických hodnotách: v hluboké ve fff a triolách, ve střední v mf a šestnáctinách a ve vysoké pulzuje v pp a kvintolách. I přes tento záměr se ovšem v kompozici kontrasty objevovaly, což bylo podle skladatele dáno různým uspořádáním jen několika málo hudebních struktur, které se samy o sobě téměř vůbec neproměňují.

Německá skladatelka Maline Euen (*1999) využívá při komponování mimohudební impulsy jako malířství a pohyb; její skladby se vyznačují vnitřními vazbami k prostorům, gestům a barvám. Stejně tomu bylo v kompozici Wärme umhüllt von Staubschwaden, ke které Euen dodala krátký text popisující sluneční paprsek obalený prachem a pronikající do jejího pokoje. V díle se objevovalo několik zvukomalebných prostředků jako přejíždění po jednotlivých strunách klavírů, využívání jeho skříně jako perkusí nebo klouzáni po strunách ve violoncellu. Tyto zvukomalebné prvky se střídaly s melodiemi, které byly hrány na jednotlivé nástroje.

Druhou polovinu odpoledne zahájilo Klaviertrio Alfreda Holzhausena (*1974), který uvažoval o skladbě pro Neues Klaviertrio Dresden delší dobu. Za několik let vzniklo mnoho skic a poznámek ale finální verze tohoto díla vznikla až v roce 2023. Jako inspirace posloužila autorovi fotomalba Gerharda Richtera Kus moře (Zataženo) z roku 1969. Ačkoliv je skladba jednovětá, formálně se skládá ze tří částí, kdy v první má vůdčí roli violoncello, které pomalu prochází od vysokých poloh do hlubokých. Housle částečně tento pohyb opakují, ovšem ve výrazně menším rozsahu. Klavír smyčce doplňuje hlubokými tóny. V druhé části se klavír drží naopak pouze v polohách vysokých a smyčce mezitím setrvávají na určitých tónových centrech, které obalují mikrointervaly. Závěrečná část je charakteristická velkým rozsahem klavíru, nad kterým smyčce rozestírají předchozí tónový materiál.

Celý koncert zakončilo Trio brněnského skladatele Petera Grahama (*1952). Toto dílo se vyznačovalo naprostou nepředvídatelností toho, co bude následovat. Avantgardní kompoziční techniky, jako například hraní smyčci na korpus nástrojů, se míchaly s náznaky klasických harmonicko-melodických postupů a občas byla v díle slyšet dokonce inspirace jazzem nebo country. To vše bylo doplněno melodickým pískáním nebo zpěvem muzikantů, kterým celá skladba skončila.

Celý koncert se nesl v duchu velmi velké náročnosti jak posluchačské, se kterou se každý člen publika musel vypořádat po svém, tak i té interpretační. Členové Neues Klaviertria Dresden ovšem ukázali, že mají v interpretaci moderní hudby velké zkušenosti, které bylo možné vycítit u jednotlivců, stejně jako v případě celého tria. Perfektně si poradili s mnohými neobvyklými technikami hry, výborně pracovali s dynamickými kontrasty a byli skvěle sehraní, což vyžadovalo velkou míru soustředění nepolevujícího při celém koncertu.

Program:

Luboš Mrkvička: Trio for Violin, Cello and Piano, Part A (2022)

Maline Euen: Wärme umhüllt von Staubschwaden (2024)

Alfred Holzhausen: Klaviertrio (2023)

Peter Graham: Trio (2023/24)

Neues Klaviertrio Dresden

Uta-Maria Lempert – housle

Matthias Lorenz – violoncello

Clemens Hund-Göschel – klavír

středa 6. března 2024, 16:00, koncertní sál JAMU

Neuen Klaviertrios Dresden/ Foto Susanne Keichel

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Nejčtenější

Kritika

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce