Druhou zastávkou krátkého česko-německého turné klavírního tria Neues Klaviertrio Dresden se stal 6. března v 16 hodin koncertní sál Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění. V celkem čtyřech městech (Praha, Brno, Lipsko a Drážďany) zazněl program složený ze světových premiér dvou českých a dvou německých skladatelů.
Na začátek před publikum předstoupil Peter Graham, který poděkoval Česko-německému fondu budoucnosti za podporu a představil trio ve složení Uta-Maria Lempert – housle, Matthias Lorenz – violoncello a Clemens Hund-Göschel – klavír. Poté už účinkující provedli Trio for Violin, Cello and Piano, Part A Luboše Mrkvičky (*1978). Podle vlastních slov autora mělo dílo ukázat, že hlavním stavebním kamenem kompozice nemusí být vytváření kontrastů, ale omílání a velmi detailní zkoumání jediného (nebo jen několika) prvků. Východiskem pro tuto skladbu byla představa hudby, která zní ve třech různých polohách, přičemž v dané poloze vždy koresponduje s vlastní dynamickou hladinou a pulzuje v jiných rytmických hodnotách: v hluboké ve fff a triolách, ve střední v mf a šestnáctinách a ve vysoké pulzuje v pp a kvintolách. I přes tento záměr se ovšem v kompozici kontrasty objevovaly, což bylo podle skladatele dáno různým uspořádáním jen několika málo hudebních struktur, které se samy o sobě téměř vůbec neproměňují.
Německá skladatelka Maline Euen (*1999) využívá při komponování mimohudební impulsy jako malířství a pohyb; její skladby se vyznačují vnitřními vazbami k prostorům, gestům a barvám. Stejně tomu bylo v kompozici Wärme umhüllt von Staubschwaden, ke které Euen dodala krátký text popisující sluneční paprsek obalený prachem a pronikající do jejího pokoje. V díle se objevovalo několik zvukomalebných prostředků jako přejíždění po jednotlivých strunách klavírů, využívání jeho skříně jako perkusí nebo klouzáni po strunách ve violoncellu. Tyto zvukomalebné prvky se střídaly s melodiemi, které byly hrány na jednotlivé nástroje.
Druhou polovinu odpoledne zahájilo Klaviertrio Alfreda Holzhausena (*1974), který uvažoval o skladbě pro Neues Klaviertrio Dresden delší dobu. Za několik let vzniklo mnoho skic a poznámek ale finální verze tohoto díla vznikla až v roce 2023. Jako inspirace posloužila autorovi fotomalba Gerharda Richtera Kus moře (Zataženo) z roku 1969. Ačkoliv je skladba jednovětá, formálně se skládá ze tří částí, kdy v první má vůdčí roli violoncello, které pomalu prochází od vysokých poloh do hlubokých. Housle částečně tento pohyb opakují, ovšem ve výrazně menším rozsahu. Klavír smyčce doplňuje hlubokými tóny. V druhé části se klavír drží naopak pouze v polohách vysokých a smyčce mezitím setrvávají na určitých tónových centrech, které obalují mikrointervaly. Závěrečná část je charakteristická velkým rozsahem klavíru, nad kterým smyčce rozestírají předchozí tónový materiál.
Celý koncert zakončilo Trio brněnského skladatele Petera Grahama (*1952). Toto dílo se vyznačovalo naprostou nepředvídatelností toho, co bude následovat. Avantgardní kompoziční techniky, jako například hraní smyčci na korpus nástrojů, se míchaly s náznaky klasických harmonicko-melodických postupů a občas byla v díle slyšet dokonce inspirace jazzem nebo country. To vše bylo doplněno melodickým pískáním nebo zpěvem muzikantů, kterým celá skladba skončila.
Celý koncert se nesl v duchu velmi velké náročnosti jak posluchačské, se kterou se každý člen publika musel vypořádat po svém, tak i té interpretační. Členové Neues Klaviertria Dresden ovšem ukázali, že mají v interpretaci moderní hudby velké zkušenosti, které bylo možné vycítit u jednotlivců, stejně jako v případě celého tria. Perfektně si poradili s mnohými neobvyklými technikami hry, výborně pracovali s dynamickými kontrasty a byli skvěle sehraní, což vyžadovalo velkou míru soustředění nepolevujícího při celém koncertu.
Program:
Luboš Mrkvička: Trio for Violin, Cello and Piano, Part A (2022)
Maline Euen: Wärme umhüllt von Staubschwaden (2024)
Alfred Holzhausen: Klaviertrio (2023)
Peter Graham: Trio (2023/24)
Neues Klaviertrio Dresden
Uta-Maria Lempert – housle
Matthias Lorenz – violoncello
Clemens Hund-Göschel – klavír
středa 6. března 2024, 16:00, koncertní sál JAMU
Zatím nebyl přidán žádný komentář..