OK Percussion Duo otevřelo brány velkomeziříčské synagogy

OK Percussion Duo otevřelo brány velkomeziříčské synagogy

Mezinárodní hudební festival Concentus Moraviae zavítal ve své sedmadvacetileté existenci již na celou řadu netradičních a jedinečných míst. Nedělní program Homo sapiens – příběh rytmu ve Velkém Meziříčí získal potenciál patřit mezi ty vůbec nejzáslužnější koncerty festivalu. V běžně nepřístupných prostorách Nové synagogy, která již po léta slouží jako centrum levného nákupu, vystoupili 5. června hudebníci OK Percussion DuoMartin Opršál a Martin Kleibl – společně s hosty a svými studenty Tomášem Javorou a Kryštofem Vašíčkem. Koncert se konal ve spolupráci s Evropským festivalem filosofie, Židovskou obcí Brno a městem Velké Meziříčí. Současně šlo o součást projektu Z obchodního centra ke kulturní komunitě.

Součástí festivalového dne byla také podvečerní veřejná debata v meziříčském Jupiter clubu na téma Proměny mimořádných budov a jejich vliv na život města, kterou zahájil starosta obce Alexandros Kaminaras a moderoval publicista a dramaturg Boris Klepal. Debaty se zúčastnili také místopředsedkyně Židovské obce Brno Táňa Pelíšková, pedagožka a hybatelka městského kulturního života Eva Kočí Valová, dramaturgyně Viktorie Knotková, vedoucí oddělení Projekty veřejného prostoru a soutěže v Kanceláři architekta města Brna Michal Doležel a architekt a pedagog Jaroslav Sedlák. Přestože na takřka dvouhodinové debatě zazněla řada protichůdných hledisek, nápadů a podnětů, kterým směrem by se nová funkce synagogy měla ubírat, hlavní výsledek byl jasný – současný stav je potřeba změnit. Recenzovaný koncert festivalu Concentus Moraviae se tak stal prvním jasným krokem k důstojnějšímu osudu chrámu.

Samotný vstup do synagogy byl trochu pádem do králičí nory z Alenky v říši divů – mezi spodním prádlem, botami a nápoji se prošlo ke schodišti, které částečně působilo jako odkladiště nevystaveného zboží. Jakmile však člověk vystoupal do samotného sálu, jen stěží se ubránil nefalšovanému úžasu. Zdobené trámy lemovaly dlouhou loď chrámu, do které z kulatých oken pronikal slábnoucí svit pozdního odpoledne. Tohle místo nebylo třeba jakkoliv připravovat – magická atmosféra tu byla nedílnou součástí prostoru a pouze dlouhá léta čekala, až někdo přijde a dá mu smysl.

Hudební pásmo sestávalo z bohatého výběru skladatelů, mezi nimiž nechyběl Johann Sebastian Bach či Claude Debussy, ale také Ástor Piazzolla či Steve Reich. Snahou interpretů bylo vytvořit pomyslný příběh zvuku a rytmu od kořenů k budoucnosti. Úvodním dílem se stala část Crystalline z meditativní skladby Reflections on the Nature of Water pro sólovou marimbu Jacoba Druckmana. Interpretace se citlivě chopil Martin Opršál, který jemnou prací s dynamikou a úhozem nechal povedeně vyznít nejen rychlé figurace a běhy, ale především napjaté ticho, které tyto segmenty oddělovalo. Na téma prvotních lidských rytmů a primitivních nástrojů navázal Martin Kleibl improvizací vycházející z homérského hymnu Na Zemi matku všeho, ve které využil kameny a chřestidla. Téma původních rytmů umocnila skladba Clapping Music minimalisty Steva Reicha, ve které se poprvé spojily síly obou interpretů. Do odlišného hudebního světa uvedla posluchače následující Ghanaia Matthiase Schmitta, která sice začíná poměrně pozvolna a minimalisticky, v její prostřední části se však již objevují svěží bluesové hudební postupy.

Nastavenou dramaturgickou trajektorii od původních rytmů přírody až k ryze lidské hudební kultuře umocnila Allemande z původně Violoncellové suity č. 6 Johanna Sebastiana Bacha. Je potřeba dodat, že marimba Bachovu dílu ani v nejmenším neuškodila a výsledné spojení bylo díky měkkému zvuku (s drobnou mírou nadsázky) jakýmsi „éterickým kontrapunktem“. Naopak Piazzollovo Libertango v úpravě Erica Sammuta a Martina Kleibla se svým extenzivním užitím bicí soupravy stalo vhodným kontrastem ke spíše umírněnému Bachovi.

Debussyho Clair de lune (arr. Martin Opršál) se stalo první skladbou, ke které si OK Percussion Duo pozvalo prvního ze svých studentů. Dvojice marimb v provedení Martina Opršála a Tomáše Javory následně posunula Debussyho skladbu k ještě větší snovosti a hypnotičnosti. Žák i učitel byli výtečně sehraní a dobře na sebe reagovali i při změnách tempa či dynamiky. Klidnou atmosféru následně rozvířila autorská tvorba OK Percussion Duo v podobě skladby Snares Rock’n’Roll, ve které se Martinu Kleiblovi a Kryštofu Vašíčkovi podařilo nejen dosáhnout typických rock’n’rollových rytmů, ale pomoci tlačení lokte na blánu virblu i měnit výšku tónu. Nu a melodie podobná Perkinsovu Blue Suede Shoes byla na světě. Čtveřice hudebníků pak spojila své síly v rytmem bující závěrečné skladbě večera Birdland (arr. Martin Opršál) skladatele Joa Zawinula, jazzmana, který má kořeny na Jižní Moravě.

Koncert s podtitulem Homo sapiens – příběh rytmu představil zvuky a rytmy, které tvoří nejen muziku lidskou, ale i věčnou hudbu přírody. Současně však také znovu otevřel prostor, který dlouhá léta nečinně spal a který si rozhodně zasluhuje více, než se mu momentálně dostává. Nezbývá než doufat, že se synagoga dočká vznešenějšího osudu a že se alespoň jeden z celé řady zajímavých návrhů, které padly na odpolední debatě, podaří naplnit. Nic menšího by si totiž bývalý chrám a obyvatelé města Velké Meziříčí nezasloužili.

OK Percussion Duo

Martin Opršál, Martin Kleibl / perkuse

Program:

Homo sapiens – příběh rytmu

Velké Meziříčí, Nová synagoga

neděle 5. června 2022, 20:00

Foto archiv festivalu

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Zítra proběhne v meziříčském Jupiter clubu veřejná debata na téma Proměny mimořádných budov a jejich vliv na život města. Odborníci i zájemci z řad veřejnosti budou diskutovat o minulém, současném i budoucím osudu Nové synagogy na Novosadech. Jednu z možností využití vzácné budovy naznačí na debatu navazující koncert, který proběhne večer přímo v prostorách Nové synagogy. Vystoupí na něm OK Percussion Duo a jeho návštěvníci dostanou jedinečnou možnost navštívit prostor, který je jinak veřejnosti nepřístupný. Nedělní projekt pořádá hudební festival Concentus Moraviae ve spolupráci s Evropským festivalem filosofie, Židovskou obcí Brno a městem Velké Meziříčí.  více

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Nejčtenější

Kritika

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce