Okouzlující Bomsori Kim a korejský symfonický orchestr

Okouzlující Bomsori Kim a korejský symfonický orchestr

S výhradně romantickým repertoárem na brněnský festival Špilberk přicestoval v sobotu 24. srpna korejský rozhlasový orchestr KBS Symphony Orchestra se svým hudebním ředitelem – finským dirigentem a houslistou – Pietari Inkinenem. Pozvání přijala také jihokorejská houslistka, absolventka prestižní Julliard School Bomsori Kim.

Nejednalo se o první brněnskou návštěvu korejského tělesa, které zde koncertovalo v roce 2018 a kromě lásky k hudbě ho s moravskou metropolí, respektive přímo s Filharmonií Brno, pojí také společný rok založení (1956). Tuto zajímavou faktografii ve svém projevu před koncertem na nádvoří brněnského hradu zmínili korejský velvyslanec Youngki Hong a ředitelka filharmonie Marie Kučerová.

Večer začal koncertní předehrou Karneval Antonína Dvořáka (1841–1904) zkomponovanou na přelomu let 1891 a 1892. Původně byla kompozice součástí cyklu tří programních ouvertur, jež si Dvořák přál hrát společně po vzoru Smetanovy Mé vlasti. Od myšlenky autor nakonec upustil a jednotlivé části osamostatnil. Bujarý, veselý Karneval s kantilénovou prostřední částí je napsaný na půdorysu sonátové formy. Pietari Inkinen zvolil přívětivě svižné, avšak neuhnané tempo, při němž měl posluchač dostatek zvukového prostoru vyslechnout jednotlivé orchestrální sekce a zaposlouchat se do přelévajícího se tématu. Zřetelné, čisté a jasné se u orchestru jevily i tempové přechody. Jako procítěné, intonačně přesné a barevně měkké lze označit sóla prvních houslí, hoboje, klarinetu či anglického rohu. Jedinou výtku bych měla směrem k nazvučení z důvodu přílišného přehlučení smyčců dechovou a bicí sekcí. Smyčcové nástroje ve svých technicky náročných partech byly naprosto sjednocené, homogenní a rytmicky přesné, přesto však kvůli zvukové (dynamické) nevyváženosti ovlivněné onou aparaturou jejich hra nijak více nevyzněla.

Po krátké přestávce, při níž se kromě přeladění zredukoval orchestr na menší počet hráčů, diváci za potlesku přivítali na pódiu sólistu Bomsori Kim. Ta si pro tento večer připravila jeden z kousků standardního romantického houslového repertoáru: Bruchův Koncert pro housle a orchestr č. 1 g moll. Původní verze skladby měla premiéru 24. dubna 1866, kdy se úlohy sólového partu ujal houslista Otto von Königlow pod taktovkou samotného skladatele Maxe Brucha (1838–1920). Do dnešní podoby autor toto dílo vypracoval za pomoci světoznámého houslisty Josepha Joachima, který mu pomohl určitá místa v partituře zrevidovat. První věta Vorspiel. Allegro moderato začíná nosným houslovým tématem, které je následně motivicky variováno. Zprvu se přednes Bomsori Kim jevil jako distingovaný, s nepříliš velkým tlakem v pravé ruce na smyčci a spíše lehce – zpěvně vedenou melodií. Drive a energičnost však na sebe nenechaly dlouho čekat. Ve dvojhmatových pasážích, stupnicových bězích a akordických rozkladech hráčka dokazovala světovou úroveň své hry skrze nadhled, lehkost a až neuvěřitelnou intonační přesnost (i v rámci velkých skoků), kterou si ponechala po celé provedení třívětého koncertu. Drobné intonační či rytmické nepřesnosti v synkopách a tečkovaném rytmu bylo možné zaznamenat mezi dechovou a smyčcovou sekcí. Jednalo se však o zanedbatelné maličkosti nijak nenarušující zbylý průběh skladby.

Jean Sibelius (1865–1957) čtyřvětou Symfonii č. 2 D dur komponoval v době útlaku Ruska vůči projevům a tendencím finské kultury na počátku 20. století. Podobně jako u Maxe Brucha, premiéra Sibeliovy symfonie, která se uskutečnila 8. března roku 1902, zazněla v podání Helsinské orchestrální společnosti pod dirigentským vedením samotného skladatele. Publikum si toto dílo mohlo v rámci festivalového koncertu vychutnat v nastudování krajana Inkinena, jemuž dominoval cit pro barevnost orchestru – primárně v spodní smyčcové a žesťové sekci. Zastřený úvod vystavěný na efektu vlnění pomocí rozděleného smyku, do kterého dechy přinášely téma, témbrem i charakterem hry doplnilo precizní jednotné pizzicato – opět v podání KBS Symphony Orchestra velice působivé.

Sólové vstupy napříč symfonií hráči zahráli vkusně, dle jednotlivých částí také stylově, a především technicky přesně. Onu temnou, depresivní náladu Sibelius demonstruje na obou protikladech – dlouhých, nekonečných pasážích, ale také na dravých, rychlých částech, jež se místy střídají principem střihu – zlomu. Za zmínku kromě vypracovaného frázování a dynamiky, určitě stojí momenty, v nichž kontrabasisté použili větší sílu a tlak na smyčec, čímž dosáhli surovějšího, tvrdšího, až perkusivního zvuku. Když se k takto zahraným kontrabasovým partům přidaly ještě ostré, prosvětlené trubky, jednalo se o majestátní a posluchačsky velmi bohatý závěr druhé Sibeliovy symfonie. V neposlední řadě je nutné ocenit, s jakou grácií a respektem dirigent Pietari Inkinen k dílu přistupoval, přičemž celou - bezmála padesáti minutovou - skladbu oddirigoval zpaměti.

Romantický repertoár v podání korejského symfonického orchestru a houslistky Bomsori Kim nabyl vzdušnosti, lehkosti, rozvážnosti, přičemž si provedení zahraničních interpretů uchovalo světovou úroveň dbající na propracované základy v oblasti souhry, techniky, ale i výrazu. Není tedy divu, že hudební hosté sklidili ovace ve stoje a publikum si vytleskalo přídavek – Slovanský tanec op. 46 č. 8 Antonína Dvořáka završující koncert hudby přelomu 19. a 20. století.

Program

Antonín Dvořák – Karneval, koncertní předehra op. 92

Max Bruch – Houslový koncert č. 1 g moll op. 26

Jean Sibelius – Symfonie č. 2 D dur op. 43

Bomsori Kim – housle

KBS Symphony Orchestra

Pietari Inkinen – dirigent

Sobota 24. 8. 2024 ve 20h, nádvoří hradu Špilberk

Foto Jan Prokopius

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Dějiny pravidelného rozhlasového vysílání z Brna se začaly psát v roce 1924, rok po zahájení vysílání pražského rozhlasu a jen dva roky po vzniku prvního pravidelného vysílání v Evropě – londýnského BBC. Už celé jedno století je brněnské studio Českého rozhlasu motorem nejen hudebního, ale i obecně kulturního dění na Moravě, které svým vysíláním významně ovlivnilo. Důležitou roli sehrál brněnský rozhlas také v oblasti hudebního folkloru. Od svých začátků byl významným dokumentátorem lidové hudby v terénu a svým vysíláním neoddiskutovatelně ovlivnil vývoj hudebního folklorismu na našem území. Stalo se tak především díky neúnavné činnosti několika generací redaktorů a dramaturgů folklorního vysílání, kteří lidovou píseň a hudbu nejen zaznamenávali v terénu, ale prostřednictvím vysílání jí dávali druhý život. Právě díky nim se z interpretů, jako byli Božena Šebetovská, Jožka Severin, Dušan a Luboš Holí, Jarmila Šuláková, Vlasta Grycová a řada dalších, staly folklorní legendy. A zejména díky rozhlasu se všeobecně známými staly desítky lidových písní, které by jinak zůstaly zapomenuty.  více

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Nejčtenější

Kritika

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce