Ostravský Šarlatán jako dluh brněnské operní scény

Ostravský Šarlatán jako dluh brněnské operní scény

Téměř po devadesáti letech od svého vzniku se do Brna vrátila jediná opera Pavla Haase (1899–1944) Šarlatán. Inscenování této humorné opery se ujalo Národní divadlo moravskoslezské v režii Ondřeje Havelky a hudebním nastudování Jakuba Kleckera. Několik týdnů po premiéře inscenace v Ostravě se v pátek 8. listopadu v Mahenově divadle, kde měl Šarlatán v roce 1938 svoji světovou premiéru, nabídnul novinku ve svém devátém ročníku Festival Janáček Brno 2024.

Po vytažení opery opony se divákům zjevila jednoduchá, avšak funkční scéna Jakuba Kopeckého. Využívala téměř jednolité zástěny, jež lemovala prostor pódia a k dokreslení určitých míst využívala různě barevných nasvícení. Hrací prostor byl ze tří stran ohraničený vyvýšenou plochou, ke které stoupalo několik schodků. Daná místa byla dokreslena pomocí lamp nebo například malého mlýnu, který byl zavěšen ve vrchní části scény. I s rekvizitami bylo zacházeno střídmě. Jedním z výraznějších prvků scénografie byl „kočár“ se kterým doktor Pustrpalk a jeho družina putovali mezi různými městy. Režie Ondřeje Havelky dokázala skromně koncipovanou scénu využít efektivně. Jako velice funkční se ukázalo plátno, které bylo nataženo na ploché konstrukci s obrysy domu a které bylo využité ke stínohře, s jejíž pomocí byly zobrazeny například brutální zákroky doktora (mlácení nemocných palicí do hlavy, zatloukání hřebu do hrudi). Ondřej Havelka se nebál využít humoru, kterým je libreto opery protkané. S jistou dávkou stylizace a přehrávání, které ovšem zůstaly ve snesitelné míře, se na pódiu odehrálo několik vtipných scén. Jako jeden příklad za všechny jmenujme pokus Amaranty vměstnat se do kočáru i se svojí obrovskou sukní, která byla vespod lemována obří obručí. Jediné, co lze režii vytknout, byly krátké projekce mezi jednotlivými scénami / dějstvími. Na plátno, které se spustilo, aby mohly proběhnout krátké představy byly promítány například mluvící obličeje nebo požár. Tento prvek působil poněkud lacině. Kromě této drobnosti režie zacházela s operou velmi zdařile. Drobný, ale funkční detail byly také některé pohyby herců (například posazení Amaranty do koše s kopřivami), které byly plně synchronizovány s rytmem hudby.

Kostýmy Kateřiny Štefkové lze označit za tradiční. Mužská část sboru byla oděna do kostýmů, které vycházely z estetiky oblékání osmnáctého století: třírohý klobouk, kalhoty po kolena doplněné o punčochy, a kabát. Takto byla oblečena i postava doktora Pustrpalka, jenž byla ovšem zvýrazněna užitím červené barvy, oproti černobílé u ostatních. Naopak ženská část sboru měla šaty, které by byly k vidění u vesnických žen ze stejné doby. Zvýrazněna byla doktorova družina, v níž mnohé z kostýmů vycházely z postav commedie dell'arte. Lehce kýčovitě, přesto komicky působili dva herci, kteří měli nasazené koňské hlavy a představovali „pohon“ Pustrpalkova kočáru.

Hudební výkony instrumentálního ansámblu pod vedením Jakuba Kleckera byly velice zdařilé. Orchestr byl sehraný, hrál intonačně čistě a dynamická hloubka projevu byla chvályhodná. K jedinému výraznějšímu zaváhání došlo u jednoho z žesťů v samém závěru opery, kdy se hráči nepodařilo nasadit přesně. Intonace celého orchestru byla převážně křišťálově čistá. Dirigentovi se navíc výtečně dařilo vytahovat krátké sólové vstupy jednotlivých nástrojů, čímž zvýrazňoval okouzlující Haasovy melodie. Taktéž sbor pod vedením Jurije Galatenka byl připravený velmi dobře. Ačkoliv došlo během představení k pár krátkým rozhozením mezi sborem a orchestrem, během krátké chvíle se to vždy napravilo. Naprosto famózně vyzněl mužský unisono sbor v druhém obrazu prvního jednání.

Velice zdařilé byly také výkony sólistů. Nejvíce prostoru dostal Pavol Kubáň v ústřední roli doktora Pustrpalka. Jeho zpěv byl čistý, pohotově reagoval na dirigenta a nebál se zajít mnohdy až do extrémní expresivity, která napomohla vyznění humorného libreta. Podobně povedený byl i zpěv Soni Godarské v roli Amaranty, která se sice v samém začátku lehce ztrácela ve zvuku orchestru, později se ale tento neduh vytratil. I představitelé drobnějších rolí podali výborné výkony. Z těchto postav nejvíce zazářili Václav Čížek (Bakalář), Petr Urbánek (Krotitel hadů), Pavel Divín (Král) a Martin Gurbaľ v roli tajemného mnicha Jochima, jehož mohutný hlas rozezněl celé divadlo. Herci se museli často potýkat s velmi rychlým textem, což ovšem zvládli bez problému a ve většině případů jim bylo dobře rozumět.

Ostravskou inscenaci je potřeba pochválit z několika důvodů. První: hudební nastudování bylo na velmi vysoké úrovni, a přestože se pár chyb vloudilo, orchestr i zpěváci to dohnali nasazením, které do hry a zpěvu vkládali. Druhý: režie lehce „ve stylu frašky“ k Haasově opeře ladila. Je však ostuda, že tuto vyloženě brněnskou operu musela na prkna Mahenova divadla dovézt Ostrava, za což připadá nejvýraznější pochvala festivalové dramaturgii. Alespoň takto si mohli Brněnští užít operní skvost, kterému by se v budoucnu měla věnovat určitě větší pozornost nejen v Janáčkově městě.

Pavel Haas: Šarlatán

Národní divadlo moravskoslezské

dirigent a hudební nastudování: Jakub Klecker

režie: Ondřej Havelka

scéna: Jakub Kopecký

kostýmy: Kateřina Štefková

pohybová spolupráce: Jana Hanušová

sbormistr: Jurij Galatenko

dramaturgie: Juraj Bajús

osoby a obsazení:

Doktor Pustrpalk, kočovný lékař: Pavol Kubáň

Rozina, jeho žena: Eva Dřízgová-Jirušová

Bakalář: Václav Čížek

Kyška, kuchař: Vít Šantora

Pavučina: Josef Škarka

Zavináč: Vincenc Ignác Novotný

Ohnižer: Juraj Nociar

Silák: Michael Kubečka

Krotitel hadů: Petr Urbánek

První sluha / První student: Jonáš Slovák

Druhý sluha / Jochimův pacholek: Tomasz Suchanek

Druhý student: Tomáš Krpec

Třetí student: Ihor Maryshkin

Amaranta, krasavice: Soňa Godarská

Jochimus, mnich: Martin Gurbaľ

Hostinský / Šereda, kočovný ranhojič: Václav Morys

Král: Pavel Divín

Mistři ve skoku: Ondřej Friedrich, Adam Holub

Tanečníci: Adina Mlčáková, Petra Sejkorová, Julie Svitičová, Petr Hýl, Stephen McIntos

pátek 8. 11. v 19 hodin, Mahenovo Divadlo

Foto Marek Olbrzymek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Nejčtenější

Kritika

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce