Ostrov louten aneb trojitý recitál na Concentus Moraviae

18. červen 2023, 19:00
Ostrov louten aneb trojitý recitál na Concentus Moraviae

Ačkoliv letošní 28. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae zastřešuje téma Mezi Kroměříží a Vídní, zaujímá v jeho dramaturgii speciální místo třídenní projekt Ostrov louten virtuózního loutnisty a kytaristy Pierra Pitzla. Ve dnech 16. až 18. června oživila loutna, vihuela či barokní kytara prostory zámků v Lysicích a Rájci-Jestřebí. Zazněly skladby renesančních a ranně barokních autorů. Vyvrcholení projektu, kterého si rovněž všímám, připravili organizátoři festivalu na sobotu 17. června v prostorách zámku Rájce-Jestřebí. Kromě hráče na vihuelu a barokní kytaru Pierra Pitzla vystoupili rovněž hráč na renesanční loutnu Ryosuke Sakamoto a theorbista David Bergmülller.

Pestré zastoupení renesančních a barokních drnkacích nástrojů však nebylo jediným lákadlem večera. Na jeho začátku byli návštěvníci koncertu rozděleni do tří samostatných skupin a před velkým finále ve slavnostním sále Rájeckého zámku je čekaly ještě sólové recitály zúčastněných umělců. Každý z účastníků koncertu obdržel včetně vstupenky také písmeno (A, B, nebo C), které značilo trasy, po kterých se návštěvníci vydají. Trasa B, která byla přidělena mně, začínala v Hudebním salonu zámku, ve kterém se se skladbami Johna Dowlanda a Williama Byrda představil interpret na renesanční loutnu Ryosuke Sakamoto. Útulný, ba až intimní Hudební sál byl pro interpretaci renesančních skladeb výtečnou volbou. Posluchači byli usazeni přímo před hudebníkem a mohli tak plně vnímat křehkou a přesto vnitřně bohatou a komplexní loutnovou tvorbu Johna Downlanda a Williama Byrda. Sakamotova interpretace této inherentní jemnosti navíc vycházela zcela vstříc – nejen úvodní The Lady Cliftons Spirit britského loutnového virtuosa Johna Dowlanda byla prostoupena technickou brilancí a umocněna lehkostí výrazu a delikátností celkového charakteru nastudování. Jemné trylky a ozdobné tóny byly sice zdánlivě pouhým letmým „třepetáním křídel“ v rámci hudebního celku, avšak přesto byly vždy přísně vyartikulované a maximálně melodicky srozumitelné. Následující dvě části (Kyrie a Gloria) ze Mše pro tři hlasy Williama Byrda zazněly v úpravě pro sólovou loutnu přímo z pera Ryosuke Sakamota a kromě bezchybného zvládnutí techniky se provedení mohlo pyšnit také výtečným frázováním a především vedením hlasů, ze kterého byla původní polyfonní sazba stále dobře patrná. První část salónní hudební přehlídky zakončila trojice skladeb od Johna Downlanda – Sir John Smith his Almaine, Sir John Langton his Pavin a rozverná a částečně improvizovaná A Fancy.

Další bod programu zavedl posluchače ze skupiny B do prostoru Zámecké kaple, kde se španělského hudebního nástroje jménem vihuela chopil sám duchovní otec projektu Pierre Pitzl. Z výběru vihuelové literatury zazněly kupříkladu hudební fantazie Alonsa Mudarry, Francesca da Milano a Miguela de Fuenllana, proslulé variace na lidovou píseň Guardame las vacas či Pavana Luise Milána. Výběr uzavřela kompozice Soneto od Enríqueze de Valderrábano. Pitzlova hra je – což je samozřejmě dáno nejen volbou nástroje, ale i samotného repertoáru – dravější a energičtější, než tomu bylo kupříkladu u delikátní interpretce Ryosuke Sakamota, avšak výtečně odpovídá španělské interpretační škole. Fantazijní skladby dávají výrazný prostor ostrým změnám tempa, dynamiky i témbru, čehož Pierre Pitzl záměrně a s vytříbeným hudebním citem patřičně využíval. Jemné, křehké a až popěvkové úseky se tak s bezostyšnou samozřejmostí střídaly s dramatickými a vyhrocenými vzruchy a gradacemi.

Po krátkém občerstvení, které předcházelo závěrečnému bodu programu, se ve Slavnostním sále rozezněla renesanční loutna Ryosuke Sakamota se skladbami Toccata a Galliarda od Giovanniho Girolama Kapsbergera. Zde měl Sakamoto možnost předvést o něco dravější – tanečnější – způsob interpretace než v předchozích, spíše intelektuálně laděných polyfonních kompozicích. Tanečním charakterem pokračoval večer Foliou skladatele Francisca Corbetta v provedení Pierra Pitzla na barokní kytaru. Zde interpret maximálně využil hudebně působivý styl hry rasgueado (hra akordů přes všechny struny), který je pro barokní kytaru typický. Následující Capona Ferdinanda Valdambriniho v divokých rytmech dále pokračovala. Jako poslední před závěrečnou improvizací celé trojice vystoupil theorbista David Bergmüller s Chaconnou Roberta de Visée a skladbou Partite sopra la Folia Alessandra Piccininiho. Skupina B sice neměla možnost Bergmüllerovo sólové vystoupení v rámci komorních salónů slyšet, ale o svých interpretačních schopnostech dokázal přesvědčit i na takto malé ploše v rámci závěrečného koncertu – Bergmüller věnoval výraznou pozornost vedení hlasů a v jeho nastudování zůstával neustále patrný polyfonní charakter skladeb. Vrcholem večera byla společná improvizace ve formě passacaglie, při které každý z hudebníků mohl uplatnit svůj osobitý přístup k interpretaci, stejně jako přispět rozdílným charakterem k divoké a pestré taneční větě.

Sobotní Ostrov louten nabídl posluchačům jedinečný hudební zážitek s přehlídkou dobových nástrojů i prohlídkou zámku Rájec-Jestřebí. Jediná mrzutost – či snad trochu hořkosladký povzdech – plyne z faktu, že žádný z návštěvníků nemohl navštívit všechny sólové recitály. Nicméně ti, kteří neměli sobotních louten a kytary dost, jistě navštívili i páteční koncert. A také v neděli bylo přichystáno na zámku Rájec-Jestřebí pokračování loutnového večera s Ryosuke Sakamotem a Davidem Bergmüllerem. Nepochybně si tak nakonec přišli všichni na své!

Pierre Pitzl / foto archiv festivalu

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Nejčtenější

Kritika

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více