Ostrov louten aneb trojitý recitál na Concentus Moraviae

18. červen 2023, 19:00
Ostrov louten aneb trojitý recitál na Concentus Moraviae

Ačkoliv letošní 28. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae zastřešuje téma Mezi Kroměříží a Vídní, zaujímá v jeho dramaturgii speciální místo třídenní projekt Ostrov louten virtuózního loutnisty a kytaristy Pierra Pitzla. Ve dnech 16. až 18. června oživila loutna, vihuela či barokní kytara prostory zámků v Lysicích a Rájci-Jestřebí. Zazněly skladby renesančních a ranně barokních autorů. Vyvrcholení projektu, kterého si rovněž všímám, připravili organizátoři festivalu na sobotu 17. června v prostorách zámku Rájce-Jestřebí. Kromě hráče na vihuelu a barokní kytaru Pierra Pitzla vystoupili rovněž hráč na renesanční loutnu Ryosuke Sakamoto a theorbista David Bergmülller.

Pestré zastoupení renesančních a barokních drnkacích nástrojů však nebylo jediným lákadlem večera. Na jeho začátku byli návštěvníci koncertu rozděleni do tří samostatných skupin a před velkým finále ve slavnostním sále Rájeckého zámku je čekaly ještě sólové recitály zúčastněných umělců. Každý z účastníků koncertu obdržel včetně vstupenky také písmeno (A, B, nebo C), které značilo trasy, po kterých se návštěvníci vydají. Trasa B, která byla přidělena mně, začínala v Hudebním salonu zámku, ve kterém se se skladbami Johna Dowlanda a Williama Byrda představil interpret na renesanční loutnu Ryosuke Sakamoto. Útulný, ba až intimní Hudební sál byl pro interpretaci renesančních skladeb výtečnou volbou. Posluchači byli usazeni přímo před hudebníkem a mohli tak plně vnímat křehkou a přesto vnitřně bohatou a komplexní loutnovou tvorbu Johna Downlanda a Williama Byrda. Sakamotova interpretace této inherentní jemnosti navíc vycházela zcela vstříc – nejen úvodní The Lady Cliftons Spirit britského loutnového virtuosa Johna Dowlanda byla prostoupena technickou brilancí a umocněna lehkostí výrazu a delikátností celkového charakteru nastudování. Jemné trylky a ozdobné tóny byly sice zdánlivě pouhým letmým „třepetáním křídel“ v rámci hudebního celku, avšak přesto byly vždy přísně vyartikulované a maximálně melodicky srozumitelné. Následující dvě části (Kyrie a Gloria) ze Mše pro tři hlasy Williama Byrda zazněly v úpravě pro sólovou loutnu přímo z pera Ryosuke Sakamota a kromě bezchybného zvládnutí techniky se provedení mohlo pyšnit také výtečným frázováním a především vedením hlasů, ze kterého byla původní polyfonní sazba stále dobře patrná. První část salónní hudební přehlídky zakončila trojice skladeb od Johna Downlanda – Sir John Smith his Almaine, Sir John Langton his Pavin a rozverná a částečně improvizovaná A Fancy.

Další bod programu zavedl posluchače ze skupiny B do prostoru Zámecké kaple, kde se španělského hudebního nástroje jménem vihuela chopil sám duchovní otec projektu Pierre Pitzl. Z výběru vihuelové literatury zazněly kupříkladu hudební fantazie Alonsa Mudarry, Francesca da Milano a Miguela de Fuenllana, proslulé variace na lidovou píseň Guardame las vacas či Pavana Luise Milána. Výběr uzavřela kompozice Soneto od Enríqueze de Valderrábano. Pitzlova hra je – což je samozřejmě dáno nejen volbou nástroje, ale i samotného repertoáru – dravější a energičtější, než tomu bylo kupříkladu u delikátní interpretce Ryosuke Sakamota, avšak výtečně odpovídá španělské interpretační škole. Fantazijní skladby dávají výrazný prostor ostrým změnám tempa, dynamiky i témbru, čehož Pierre Pitzl záměrně a s vytříbeným hudebním citem patřičně využíval. Jemné, křehké a až popěvkové úseky se tak s bezostyšnou samozřejmostí střídaly s dramatickými a vyhrocenými vzruchy a gradacemi.

Po krátkém občerstvení, které předcházelo závěrečnému bodu programu, se ve Slavnostním sále rozezněla renesanční loutna Ryosuke Sakamota se skladbami Toccata a Galliarda od Giovanniho Girolama Kapsbergera. Zde měl Sakamoto možnost předvést o něco dravější – tanečnější – způsob interpretace než v předchozích, spíše intelektuálně laděných polyfonních kompozicích. Tanečním charakterem pokračoval večer Foliou skladatele Francisca Corbetta v provedení Pierra Pitzla na barokní kytaru. Zde interpret maximálně využil hudebně působivý styl hry rasgueado (hra akordů přes všechny struny), který je pro barokní kytaru typický. Následující Capona Ferdinanda Valdambriniho v divokých rytmech dále pokračovala. Jako poslední před závěrečnou improvizací celé trojice vystoupil theorbista David Bergmüller s Chaconnou Roberta de Visée a skladbou Partite sopra la Folia Alessandra Piccininiho. Skupina B sice neměla možnost Bergmüllerovo sólové vystoupení v rámci komorních salónů slyšet, ale o svých interpretačních schopnostech dokázal přesvědčit i na takto malé ploše v rámci závěrečného koncertu – Bergmüller věnoval výraznou pozornost vedení hlasů a v jeho nastudování zůstával neustále patrný polyfonní charakter skladeb. Vrcholem večera byla společná improvizace ve formě passacaglie, při které každý z hudebníků mohl uplatnit svůj osobitý přístup k interpretaci, stejně jako přispět rozdílným charakterem k divoké a pestré taneční větě.

Sobotní Ostrov louten nabídl posluchačům jedinečný hudební zážitek s přehlídkou dobových nástrojů i prohlídkou zámku Rájec-Jestřebí. Jediná mrzutost – či snad trochu hořkosladký povzdech – plyne z faktu, že žádný z návštěvníků nemohl navštívit všechny sólové recitály. Nicméně ti, kteří neměli sobotních louten a kytary dost, jistě navštívili i páteční koncert. A také v neděli bylo přichystáno na zámku Rájec-Jestřebí pokračování loutnového večera s Ryosuke Sakamotem a Davidem Bergmüllerem. Nepochybně si tak nakonec přišli všichni na své!

Pierre Pitzl / foto archiv festivalu

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Nejčtenější

Kritika

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce