Osvobození království na Festivalu Špilberk

Osvobození království na Festivalu Špilberk

Poslední koncert hudebního multižánrového Festivalu Špilberk se příznačně nesl v duchu dobývání středověkých království. Návštěvníci si totiž přišli vychutnat soundtrack k počítačové hře Kingdom Come: Deliverance, jež zazněl v neděli 27. srpna v podání Filharmonie Brno, Pěveckého sboru Masarykovy univerzity a Středověké hudby Bakchus pod taktovkou skladatele, aranžéra, dirigenta, houslisty a autora hudby Jana Valty.

Počítačová hra vydaná roku 2018 studiem Warhorse je vročená letopočtem 1403 do vesnice Skalice poblíž Sázavského kláštera. Hlavní hrdina Jindřich při napadení osady Zikmundovou armádou přijde o své rodiče a domov. Musí proto do vedlejšího království poprosit o pomoc a zázemí, kde následně plánuje pomstu. Výjimečnost hry spočívá nejen v kvalitní animaci, ale především v historické věrnosti českého prostředí Sázavského kláštera a okolí v době středověku, se kterou si tvůrci vyhráli. Heroický příběh si posluchači užívali nejen skrze hudbu, ale také audiovizuální projekci utvořenou z herních klipů. Nutno dodat, že projekce byla v anglickém jazyce s českými titulky a tedy přístupná i zahraničnímu publiku.

Jan Valta na soundtracku spolupracoval s Ondřejem Malotou a režisérem projektu Danielem Vávrou jakožto s textaři. Dále se do projektu zapojil i skladatel Adam J. Sporka, který je autorem hudby k písním Než nám zbělaj hlavy, Přišla bída, mor a hlad ad. Jak skladatel Jan Valta ve svém komentáři zmiňuje, ponechat čistě středověký ráz hudby by bylo dramaturgicky omezené, proto se ve suitě snoubí zpěvná témata, militantní bicí a dechové nástroje se stylizovanými písněmi v podání kapely Bakchus. Premiéra se konala v srpnu 2018 na festivalu Soundtrack v Poděbradech. V dubnu letošního roku zaznělo dílo v nastudování brněnské filharmonie a univerzitního sboru v pražském O2 Universum.

spilberk_festival_kingdom_come_foto_Dag Markl_02

Večer začal úvodní zdravicí ředitelky Filharmonie Brno Marie Kučerové a primátorky města Brna Markéty Vaňkové. Poté již následovala samotná produkce. V případě brněnského koncertu zazněl výběr z celkově dvaceti tří částí, který byl dramaturgicky poskládán tak, aby se doplňoval s animací. Zároveň byly představeny všechny hudební i námětové linie. Jan Valta kromě dirigování řídil i samotnou videoprojekci, náročného úkolu se ujal se ctí. Bylo znát, že jako autor má hudbu výborně načtenou, a mohl se tedy věnovat i dalším záležitostem. Po skladatelské stránce soundtrack nevyniká ničím výrazným, ale jako zajímavý prvek z hlediska zvuku a barvy můžeme zmínit užití syntezátoru, kterého se ujala Libuše Pančochová. Ve vztahu ke hře je hudba funkční v oblasti dramaturgické, dramatické i instrumentační. Autor s nástroji zachází tradičně – v bojových či jinak vypjatých scénách hojně užívá dechových žesťových nástrojů a rozmanitou škálu nástrojů bicích (např. pochodové rytmy na malý bubínek). Naopak v lyrických částech dominuje harfa, střední či vyšší poloha smyčců a dechové dřevěné nástroje, především flétny. Koncertní mistr Pavel Wallinger vynikl v sólových momentech nejen v rámci orchestru, ale také v tanečních a pijáckých melodiích za doprovodu kapely Bakchus. Pěvecký sbor Masarykovy univerzity v drtivé většině večera plnil funkci barvy pomocí vokalízy. Výrazným motivem, na kterém se podílela mužská část sboru, byl však chorál (autor Adam J. Sporka) v části s názvem Sassau, jež představoval zhudebnění veršů modlitby Credo. Skladatelovo vedení melodické linie odkazuje na jednohlasý liturgický zpěv římskokatolické církve, později podpírán (i v autorově hudbě) paralelními postupy. Nastudování chorálu univerzitním sborem občas neznělo kompaktně – mnohé hlasy svým témbrem vyčnívaly a vůči počtu zpěváků by posluchač očekával mohutnější zvuk. Kristýna Mrázková se ujala sólového sopránu, který byl opět vedený na způsob vokalízy. Sólistka zaujala jemnou barvou hlasu, i když místy zpěv působil „zaškrceně“ a některé nástupy nezněly přesvědčivě. Milým osvěžením byla Středověká kapela Bakchus pod vedením Richarda Závady zabývající se repertoárem 12.–16. století, jejíž instrumentář se skládá z replik dobových nástrojů. Kapela reprezentovala především písně a ve vybraných částech se spojila i s orchestrem. Jednodušší, lidové nápěvy v rámci suity fungovaly jako odlehčení od dramatického příběhu a mohutného znění orchestru. Odlehčený charakter vycházel především z textů, které mimo jiné prostupovaly vulgarismy hodící se do dějového kontextu.

spilberk_festival_kingdom_come_foto_Dag Markl_01

Spád večera narušil moment, kdy si část diváků neuvědomila, že mezi větami se netleská. O samotnou chvíli by nešlo, to se stává, ale zatleskání způsobilo vlnu pauz a ovací mezi každou větou, čímž se narušila plynulost večera, především projekce. O to více se dojem umocnil, když samotný autor hudby a dirigent Jan Valta díky této zkušenosti po každé větě už automaticky s potleskem počítal a otáčel se k publiku. Ale i přes popsané výtky se jednalo o monumentální koncert, který byl pro svou jedinečnost odměněný velkým aplausem. Program si vysloužil hned dvojí přídavek v podobě krátkých upoutávek na počítačovou hru za doprovodu všech těles.

Program

Jan Valta – Kingdom Come: Deliverance, suita pro sbor a orchestr

Účinkující

Středověká hudba Bakchus, vedoucí Richard Závada

Pěvecký sbor Masarykovy univerzity, sbormistr Jan Ocetek

Filharmonie Brno, dirigent Jan Valta

foto Dag Markl

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Dějiny pravidelného rozhlasového vysílání z Brna se začaly psát v roce 1924, rok po zahájení vysílání pražského rozhlasu a jen dva roky po vzniku prvního pravidelného vysílání v Evropě – londýnského BBC. Už celé jedno století je brněnské studio Českého rozhlasu motorem nejen hudebního, ale i obecně kulturního dění na Moravě, které svým vysíláním významně ovlivnilo. Důležitou roli sehrál brněnský rozhlas také v oblasti hudebního folkloru. Od svých začátků byl významným dokumentátorem lidové hudby v terénu a svým vysíláním neoddiskutovatelně ovlivnil vývoj hudebního folklorismu na našem území. Stalo se tak především díky neúnavné činnosti několika generací redaktorů a dramaturgů folklorního vysílání, kteří lidovou píseň a hudbu nejen zaznamenávali v terénu, ale prostřednictvím vysílání jí dávali druhý život. Právě díky nim se z interpretů, jako byli Božena Šebetovská, Jožka Severin, Dušan a Luboš Holí, Jarmila Šuláková, Vlasta Grycová a řada dalších, staly folklorní legendy. A zejména díky rozhlasu se všeobecně známými staly desítky lidových písní, které by jinak zůstaly zapomenuty.  více

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Nejčtenější

Kritika

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více