Oživené moravské baroko (Novodobá premiéra Vejvanovského díla Missa Martialis)

19. červen 2023, 12:00
Oživené moravské baroko (Novodobá premiéra Vejvanovského díla Missa Martialis)

Od konce letošního května probíhá Mezinárodní hudební festival Concentus Moraviae konající se ve třinácti moravských městech. Tématem dvacátého osmého ročníku Mezi Kroměříží a Vídní poukazuje na provázanost sídla olomouckých arcibiskupů a císařského habsburského dvora. Koncert konaný v pátek 16. června v rekonstruovaném kostele cisterciáckého opatství Porta coeli nabídl posluchačům hudební sondu do oblasti moravského baroka.

Dirigent, muzikolog a tenorista Eduard Tomaštík se svým ansámblem Societas Incognitorum nastudoval a provedl dílo Missa Martialis Pavla Josefa Vejvanovského (1639–1693), skladatelem zkomponovanou ku příležitosti Slavnosti Zvěstování Páně (25. 3.) a dokončenou v roce 1682. Její novodobá premiéra byla obohacena o zpěvy gregoriánského chorálu, instrumentální díla a české duchovní písně Adama Václava Michny (1600–1676). Písně, textem se vztahující ke zmíněné slavnosti, v případě koncertu nahrazovaly úseky mešního propria. Koncert tedy obsahoval pomyslné tři roviny repertoáru (a také interpretace), které se navzájem prolínaly a tvořily tak ucelenou podobu mše.

Večer otevřela píseň Archanjelské poselství zastupující introitus. Tomaštíkovo uchopení písně s sebou neslo jistou rozevlátost – uvolněnost, která však místy působila jako nesourodé hudební cítění muzikantů. Kantabilní melodika podpořena výraznými sopránovými hlasy kontrastovala s instrumentálními mezihrami improvizačního charakteru, v nichž se kupříkladu představil houslista Vojtěch Zajíc. V tomto duchu plynuly také zbylé dvě Michnovy písně. Archanjelské Ave pro ansámblové obsazení zpěvních hlasů za doprovodu varhaníka Marka Čermáka dalo posluchačům odpočinout po zvukově, dynamicky a interpretačně vypjatém Gloria. Svaté lásky Labirynth v závěru koncertu zrcadlilo jistou prosebnost, pokoru a touho vztahující se k Ježíši Kristu. Práce s refrénovým veršem „Má lásko, ó Kriste můj!“, který fungoval také v instrumentální podobě jako tzv. ritornel, vyvrcholila do poslední sloky a capella. Verše písně tak směřovaly k závěrečnému ztišení, jenž přešlo v poslední zpěv gregoriánského chorálu Ite missa est.

societas Incognitorum_CM_16_06_2023_01

Missa Martialis pro dvě clariny, dvoje housle, violy, trombony, pět zpěváků, sbor a basso continuo se řadí k Vejvanovského pozdějším dílům. Jak už u skladatele bývá zvykem, disponuje náročnými virtuózními party, zvláště pro clarinu. Mnohé části mešního ordinaria (např. Kyrie, Hosanna in excelsis) reprezentovaly barokní kontrapunktickou sazbu, jiné oplývaly mohutným, barevně pestrým zvukem (Gloria) nebo také neotřelou harmonickou strukturou (např. Sanctus) naplňující chrámový prostor. Suverénní výkony podali také sólisté: Pavla Radostová (soprán), Kateřina Šujanová (soprán), Jan Mikušek (alt), Ondřej Múčka (tenor), Jiří Miroslav Procházka (bas). Obě zpěvačky předvedly svůj um nejen v sólových částech, ale také duetech (Credo, Sanctus). Obdobně tomu bylo i u zpěváků, přičemž Múčka v průběhu koncertu při přednesu gregoriánského chorálu předvedl svou pěveckou všestrannost. Basista Procházka zaujal svou barvou hlasu, avšak v mnoha úsecích tutti pod dynamickou nadvládou orchestru zanikal. Srozumitelnosti a zvukové vyváženosti nenapomáhala ani samotná akustika prostoru, s níž museli interpreti neustále pracovat.

societas Incognitorum_CM_16_06_2023_02

Virtuozitu si diváci také vychutnali ve dvou instrumentálních dílech – Sonáta B mollis (Vejvanovský) a Toccata cromatica con durezze e ligature (Kerll). První z vyjmenovaných je kompozice pro sólovou clarinu, cink, violy a basso continuo. Dialog mezi clarinou a cinkem, jistý princip echa, je založený na moderních hráčských (trubačských) technikách tehdejší doby, které si Vejvanovský osvojil při pobytu ve Vídni. I dnes se dílo řadí mezi nejnáročnější kusy z oblasti repertoáru pro trubku, přičemž v rámci poučené interpretace hráč musí prokázat také zdatnost technické a interpretační problematiky dobového nástroje. V případě sólistů souboru Societas Incognitorum jsme měli možnost slyšet povedené provedení, místy ale doprovázené obtížemi trumpetisty. Druhá vyjmenovaná skladba, jak už z názvu vyplývá, je postavená na volném zacházení s hlasy a chromatických postupech, které se skrývají ve varhanním partu, jehož se ujal Marek Čermák. Dílo bylo v programu vřazeno mezi Benedictus a Agnus Dei. Čermákovo nastudování charakterem suplovalo chorální fantazie či improvizaci a opět (jako tomu bylo i v jiných případech koncertu) plnilo funkci barevného, sazebného a obsahovaného kontrastu. I přes mé výtky ke koncertu se jednalo o hudební zážitek ukazující mešní liturgii ve světle rozmanitého repertoáru předních českých barokních skladatelů, který i díky Eduardu Tomaštíkovi a jeho tělesu Societas Incognitorum je opět oživený.

Program:

Pavel Josef Vejvanovský – Missa Martialis, Sonáta B mollis

Adam Václav Michna – Archanjelské poselství aneb Zvěstování Panny Marie, Archanjelské Ave, Svaté lásky Labirynth

Johann Jacob Kerll – Toccata cromatica con durezze e ligature

Chorál – Oratio, Ave Maria, Ite Missa est

Obsazení:

Societas Incognitorum

Pavla Radostová, Kateřina Šujanová – soprán

Jan Mikušek – alt

Ondřej Múčka – tenor

Jiří Miroslav Procházka – bas

Eduard Tomaštík – dirigent

16. června 2023 v 19:30 hodin, klášter Porta coeli

Foto Jana Kotoučková

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Nejčtenější

Kritika

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce