Dlouholetá spolupráce houslového virtuosa Milana Paľy a souboru Ensemble Opera Diversa přinesla milovníkům soudobé hudební tvorby celou řadu pozoruhodných (a v mnoha případech i premiérových) koncertů. Jejich zatím posledním společným projektem se stala dvojice sólových recitálů Milana Paľy. První projekt nesl název Dotyky. Za zrkadlom (30. dubna) se stejnojmennou skladbou Adriána Demoče a středeční koncert v prostorách brněnské Káznice se jmenoval O tvojej tvári (11. května) a představil dílo Dve vety o tvojej tvári skladatelky Jany Kmiťové, která kompozici Milanu Paľovi věnovala. Nahrávky obou kompozic jsou již nějakou dobu dostupné – obě vyšly u nakladatelství Pavlík Records v roce 2021. Svých světových premiér se však díla dočkala až nyní.
Přestože na nádvoří Káznice na Cejlu panoval rozpálený slunečný den, do samotné kaple již hřejivé Slunce neproniklo. Temný a chladný prostor tak pomyslně i reálně oddělil všední realitu od intimní a emocemi přetékající hudební výpovědi. Hodinová „symfonie“ pro sólové housle Dve vety o tvojej tvári skladatelky Jany Kmiťové si vzala inspiraci z veršů haiku: „dnes v noci; ma ožarovali rovnakou silou; mesiac a tvoja tvár“ Šepot závěrečné fráze tvoří pomyslný most mezi první a druhou větou skladby. Dílo zahajují křehké a v nejjemnější dynamice předepsané (a tichem oddělené) útržky melodických úseků. Skladatelka přitom užila extenzivních prostředků, aby již tak pestré barevné možnosti houslí ještě více rozšířila. Kromě poměrně obvyklé hry u krku nástroje či u kobylky, zařadila Kmiťová také hru za kobylkou (tj. mezi struníkem a kobylkou) a na krku houslí až u samotného pražce nástroje. Paľova delikátní práce s dynamikou vyplnila celý prostor kaple a výsledný kontrast byl stejně tak tichý jako ohlušující. I v těch nejtišších polohách nacházel Paľa nebývalé množství jemných odstínů a nuancí. Z těchto kratších úseků se postupně stávaly delší melodické celky, které nabíraly na expresivitě i komplexnosti. Je třeba vyzdvihnout i Paľovo frázování, které dávalo opakujícím se vstupů nová a nová vyznění. Ani v samotném předělu mezi první a druhou větou neopomněla Kmiťová zapracovat nezvyklé barevné možnosti houslí – Paľův šepot závěrečného verše vybraného haiku doplňovala hra smyčcem na luby nástroje. Tento šustivý a „sypký“ zvuk obalil houslistův šepot a dodal mu i určitý charakteristický rytmus.
Druhá věta se stala vyústěním hudebních otázek nastolených v první polovině večera – pozvolná gradace byla sice místy rozetnuta náhlou bouří hněvu, či pokorným ztišením, přesto však stále a neodbytně směřovala k expresivnímu finále. Vrcholem potom byla závěrečná část, ve které skladatelka interpretovi nadělila extrémně náročné pasáže plné melodických skoků, glissand, rychlých figurací a vyhrocených tremol v závratném tempu. Bez větší nadsázky lze Paľův výkon označit za hudební atletiku navíc korunovanou fenomenální prací s dynamikou i expresivitou tónu. Přes veškerou dravost si však závěr skladby udržel vnitřní spojení se zbytkem díla. Je také třeba vyzdvihnout porozumění nástroji ze strany skladatelky: veškeré více i méně tradiční techniky, které v díle užila, zde měly své místo a ani v nejmenším se nejednalo o samoúčelně oslňující bravuru.
Koncert O tvojej tvári byl hlubokým a dechberoucím hudebním zážitkem, který si navzdory zjevné virtuozitě interpretované skladby zachoval svoji osobitou intimitu, která byla navíc ještě umocněna sálem kaple brněnské Káznice. Na samém závěru večera pokřtila ředitelka brněnské filharmonie Marie Kučerová nahrávku díla s přáním, aby oslovilo co nejširší počet posluchačů. Kvalita interpretace i díla samotného si mnohem větší obecenstvo bezpochyby zaslouží.
Jana Kmiťová: Dve vety o tvojej tvári pro sólové housle (2020) PREMIÉRA
Housle: Milan Paľa
kaple Káznice na Cejlu v Brně
- května 2022, 19:00
Zatím nebyl přidán žádný komentář..