Pavel Haas Quartet a Ivo Kahánek. Concentus Moraviae ve výstižné zkratce

27. leden 2016, 5:49

Pavel Haas Quartet a Ivo Kahánek. Concentus Moraviae ve výstižné zkratce

Festival Concentus Moraviae prochází městy jižní Moravy a Vysočiny tradičně v červnu. Letos tomu nebude jinak, ale včera se poprvé konal festivalový galakoncert v Brně. Komorní díla Dmitrije Šostakoviče a Antonína Dvořáka se setkala ve vynikajícím podání Pavel Haas Quartetu a klavíristy Iva Kahánka.

Koncert předcházející vlastní festival o čtyři měsíce byl živou anoncí letošního programu. Zároveň ale shrnul přinejmenším dvě zásadní věci, které jsou pro Concentus Moraviae obecně charakteristické. Tou první je vysoká dramaturgická úroveň kombinovaná s posluchačskou atraktivitou. Vybalancovat tyto dvě složky není zdaleka tak jednoduché, jak by se mohlo zdát, a Concentus Moraviae o to usiluje dlouhodobě. Druhá věc je, že koncert byl věnovaný donátorům festivalu a nevtíravé propagaci mecenášství vůbec. Probouzení povědomí o tom, že kvalitní umění stojí peníze a podporovat jeho existenci patří k dobrému tónu, lze mít za všeobecně prospěšnou činnost.

Tématy letošního ročníku Concentu Moraviae jsou především česká kvartetní škola a Ludwig van Beethoven. Programem se prolíná také shakespearovské výročí – letos uplyne 400 let od úmrtí velkého dramatika. To jsou tři silné a inspirativní linie, z nichž byly včera využity dvě.

Program koncertu kombinoval díla Dmitrije ŠostakovičeAntonína Dvořáka. Od Šostakoviče zazněl Klavírní kvintet g moll op. 57, od Dvořáka Smyčcový kvartet č. 12 F dur op. 96 zvaný „Americký“. Jsou to dvě mimořádně populární i kvalitní díla, která spolu navíc překvapivě dobře komunikují. Obě jsou výrazně melodická, tematicky bohatá a po formální stránce klasicky přehledná. Šostakovičův kvintet vznikl v roce 1940, tedy už po konfliktu se Stalinem, po němž se skladatel značně umírnil ve svých hudebních výbojích. Dvořáka jeho americká zkušenost přivedla v roce 1893 k mimořádnému a vyčnívajícímu dílu. Haydnovská přímočarost a soustředění na melodii se vymyká z dobového stylu i ostatních Dvořákových kvartetů. Obě díla interpretoval Pavel Haas Quartet, který je letos rezidenčním souborem festivalu. V Šostakovičově kvintetu se k němu připojil klavírista Ivo Kahánek. Hudbu doplňovala recitace Shakespearových sonetů s hudební tematikou, recitoval Lukáš Rieger.

Interpretační úroveň večera byla stručně řečeno vynikající. Pavel Haas Quartet potvrdil, že svoje mezinárodní ocenění nezískává náhodou. Perfektně sehraný a jednotně dýchající ansámbl nijak neohrozil ani chybějící violista Pavel Nikl. Zastoupil ho Radim Sedmidubský a bez ohlášení před koncertem by to asi sotva někdo pouhým sluchem odhalil. V Šostakovičově kvintetu se v souladu se střídajícími se náladami hudby proměňoval i výraz kvarteta: od lyrických míst, přes střapaté a naježené scherzo, až po sarkasticky přeslazenou závěrečnou větu. Ivo Kahánek zapojoval klavír do celkového zvuku s přesným citem pro míru – nikdy příliš netrčel, nikdy se neztrácel. Výrazově šel zároveň s kvartetem se samozřejmostí stálého člena souboru. V Dvořákově „americkém“ kvartetu smyčce nádherně zpěvnou hrou připomněly, v čem česká kvartetní tradice spočívá, byť se racionálně těžko popisuje. I díky ní se obě poloviny koncertu propojily ve fantastickém vyznění pomalých vět, jimž právě tato zpěvnost neobyčejně svědčí. Platí to pro polyfonii Šostakovičovy Fugy i nekonečnou melodii Dvořákova Lenta.

Návštěvníky letošního ročníku festivalu čeká série kvartetních koncertů. To může na první pohled působit jednotvárně, ale kvartetní literatura patří přinejmenším od Beethovenových časů k nejintimnějším a nejsubjektivnějším projevům skladatelské práce – už to samo slibuje značně různorodý program. Během festivalu dojde na provedení všech Beethovenových kvartetů, zazní premiéry skladeb Slavomíra HořínkyĽubice Čekovské napsané přímo pro festival. Ke kvartetům se navíc na některých koncertech připojí i pátý hráč. Potřebu orchestrální slávy na zahajovacím koncertě obstará poněkud unylý Mendelssohnův oktet, který v rámci celého programu působí spíš jako úlitba společenské funkci festivalu. Závěr bude naopak patřit kvartetům Franze Schuberta a Ludwiga van Beethovena v málo hraných orchestrálních úpravách Gustava Mahlera.

Dmitrij Dmitrijevič Šostakovič: Klavírní kvintet g moll op. 57, Antonín Dvořák: Smyčcový kvartet č. 12 F dur op. 96 „Americký“. Pavel Haas Quartet, Ivo Kahánek – klavír. 26. února 2016, Besední dům, Brno. Galakoncert pro festival Concentus Moraviae.

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

V Doubravníku se před několika lety podařilo dát dohromady čtyři a půl milionu korun na opravu unikátních varhan těsně před úplným zničením. Teď se městys s 808 obyvateli dočkal koncertu, jaký by mu mohla závidět kterákoliv světová metropole.  více

Pokus přetvořit hudbu Johanna Sebastiana Bacha k obrazu lidových hudebníků ze Švédska a vybroušená interpretace Stabat Mater Arvo Pärta. Concentus Moraviae provedl své publikum ve dvou dnech dvěma hudebními světy. Zcela odlišnými a blízkými zároveň.  více

„Úžasné a úžasnoucnější,“ vydechla by možná Alenka, kdyby se místo v kraji divů nebo za zrcadlem ocitla v jízdárně zámku ve Valticích. Nově zrekonstruovaný sál impozantních rozměrů včera slavnostně otevřel závěrečný koncert festivalu Concentus Moraviae. S Emanuelle Haïm a jejím souborem Le Concert d’Astrée vystoupila patronka festivalu Magdalena Kožená.  více





Do kulturního programu Brněnských Vánoc na náměstí Svobody, byly stejně jako předešlé roky zařazeni také 4 interpreti reflektující tématiku, kterou se bude ubírat následující rok kancelář Brno město hudby UNESCO.  více

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Nejčtenější

Kritika

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více