Pavel Zemek Novák. Jednohlasé hovory o mnohém

Pavel Zemek Novák. Jednohlasé hovory o mnohém

V setkání s hudbou Pavla Zemka Nováka je vždy cosi očistného a zároveň tajemného. Je to pohled do pramene, který vyvěrá z dávných časů a plyne si dneškem, aniž ho spoutává okolí. Hledá přitom vlastní cestu bez halasného pokřikování, bez okázalých skoků, teče si kudy chce a zároveň nic neničí. A posluchač jen žasne, kolik krásy se může skrývat v jednohlasu.

Skladatelské sdružení Konvergence v čele se skladatelem Ondřejem Štochlem je ztělesněním nedestruktivních hudebních přístupů a v tomto směru do něj i Pavel Zemek Novák bezpochyby patří. Ondřej Štochl se kromě koncertně-organizační činnosti pustil i do iniciování nahrávek a ve vydavatelství Rosa začaly vycházet profily jednotlivých členů sdružení. Skladatelský profil Pavla Zemka Nováka Hovory o jednohlasu je třetí po Štochlovi a Tomáši Pálkovi a obsahuje výběr skladeb z let 1995–2013. Může se zdát jako vysloveně paradoxní, když se k jednohlasu dopracuje skladatel, který jako žák Gérarda Griseyho přišel do intenzivního styku se spektralismem. Ale co jiného než jednohlas ponechává hudbě zvukové spektrum jako jeden ze základních výrazových prostředků. Z tohoto hlediska se paradox začíná vytrácet a samotná hudba vyvede nepřipraveného posluchače i z případného pocitu, že jej pouhá melodie nemůže uspokojit.

Ústřední kompozicí alba je cyklus Bohuslavu Reynkovi, k němuž odkazuje i obal digipacku s výřezem z Reynkova obrazu Ostružina a šípek. Je možná hloupé začínat od obalu, ale edice nahrávek Konvergence je chvályhodně pečlivě vypravená i po této stránce. Zemek navíc s Reynkovou syntézou venkovanství a křesťanského intelektuálství souzní s nebývalou samozřejmostí. A je to skutečná syntéza, spíš splynutí, tedy nikoli kontrapunkt nebo harmonie, které nakonec ani v samotné hudbě prvoplánově nejsou přítomny. Ale stejně jako může křehká větvička z Reynkova obrazu vypíchnout oko, tak se z jednohlasu vyvalí síla alikvótních tónů, jejichž shluky místy nabývají síly lisztovských akordů.

Výrazová křivka reynkovské „suity“ je ukrytá už v různých přístupech k jednohlasu vymezených podtituly jednotlivých částí. Unisono je označováno jako „poněkud“ (Podzimní cesty), „jakoby“ (Zimní krajina), v PietěJarním větru přichází unisono bez přívlastků. Čtvrtá část (Dies Irae) a šestá (Psi oblaka) jsou označeny jako „Vrstvy“. Ondřej Štochl (viola) a Eva Hutyrová (klavír) interpretují skladbu až s romantickou vášní, vážným zaujetím a přesně – Zemkovy kompozice kladou značné interpretační nároky a jako indikátory chyb jsou klasicistně průzračné.

Nahrávku otvírají kompozice pro sólové nástroje, úvodní Světlo svíce zazní po první verzi s kytarou Jana Tuláčka ještě ve dvou variantách s klavírem (opět Eva Hutyrová). Skladba album zahajuje, láme na poloviny i uzavírá. Mariánské květiny pro sólový klavír hraje Eva Hutyrová křehce, s impresionistickou barevností a řekl bych v soustředěném zasnění. Výrazově na ni navazuje klarinetista Jiří MrázSedmi slovech Kristových na kříži, jen jako by se posunul do nižší, mužské hlasové polohy. Sonáta č. 2 pro sólové violoncello (Lukáš Svoboda) je nejstarší skladba na CD a ukazuje mimo jiné na konzistentnost Zemkova hudebního uvažování, které evidentně nechodí po náhodných cestách, ale postupně se oprošťuje k maximálně čistému stylu. Fantasie | Unisono zaujme už tempovým označením – všech pět částí Presto. Houslista Milan Paľa a klavírista Ondrej Olos pestrým provedením podtrhují, že udané tempo nemusí samo o sobě znamenat vůbec nic.

Dvoudílnou kompozici O Kráse pozemské a Kráse Ráje III. jsem slyšel před čtyřmi lety při světové premiéře na zámku v Miloticích. I tehdy hrál na hoboj Vilém Veverka a na harfu Kateřina Englichová, jen u klavíru byl Ivo Kahánek, kterého na nahrávce nahradil Daniel Wiesner. Je to fantastická skladba, jejíž melancholická první část dává především Vilému Veverkovi příležitost ukázat množství zvukových nuancí, které hoboj ukrývá. Harfa a klavír se přidávají k táhlé, teskné melodické lince se stejně barevnou, i když možná méně nápadnou pestrostí. Termín „nekonečná melodie“ zde dostává další, specifický obsah. Druhá, výrazně kratší část působí spíš dojmem kódy – pozemské a rajské krásy nejsou oddělené, ale prolínají se celou skladbou.

Památce Evžena Plocka je věnován 3. kvartet, k jehož živému provedení na koncertu Konvergence na Pražském jaru 2014 jsem měl možná až příliš přísné výhrady➚. Kompozice věnovaná člověku, který se upálil po Janu Palachovi a Janu Zajícovi v roce 1969, zní na nahrávce bezvadně. Kvarteto Jiří Mráz (klarinet), Matěj Vlk (housle), Ondřej Štochl (viola) a Sebastian Tóth (violoncello) zní naléhavě, a především jednotně i ve složitých rytmických a tempových zákrutech myšlenkově i hudebně náročné skladby. Když na její energický závěr naváže třetí verze Světla svíce v křehkém pianissimu, jako by v ní dohasínala lidská pochodeň. Jen pomalu a klidně, než svíce dohoří a úplně zhasne.

Pavel Zemek Novák, Hovory o jednohlasu. Světlo svíce I–III, Mariánské květiny I–V, Sedm slov Kristových na kříži, Bohuslavu Reynkovi, Sonáta č. 2, Fantasie | Unisono, O Kráse pozemské a Kráse Ráje III., 3. Kvartet. Jan Tuláček (kytara), Eva Hutyrová (klavír), Jiří Mráz (klarinet), Ondřej Štochl (viola), Lukáš Svoboda (violoncello), Milan Paľa (housle), Ondrej Olos (klavír), Vilém Veverka (hoboj), Kateřina Englichová (harfa), Daniel Wiesner (klavír), Matěj Vlk (housle), Sebastian Tóth (violoncello). Text CZ, A. Vydáno 2014,. TT: 68:47. 1 CD. Rosa RD 2353.

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Soudobou a romantickou hudbu měly na programu poslední dva koncerty letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby.  více

Dvanáct fantazií Georga Philippa Telemanna, šest metamorfóz Benjamina Brittena a jeden hoboj. Svou zatím poslední supraphonskou nahrávku přirovnává Vilém Veverka k sólovýstupu na osmitisícovku – je to hodně sebevědomé prohlášení, ale také oprávněné.  více




Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více

S tradičním dvouletým odstupem začal Mezinárodní festival Janáček Brno 2024, jehož slavnostní zahájení se uskutečnilo v pátek 1. listopadu v Janáčkově divadle. Národní divadlo Brno při této příležitosti uvedlo premiéru nové inscenace opery Výlety páně Broučkovy Leoše Janáčka (1854–1928), jenž vznikla na náměty dvou povídek Svatopluka Čecha. Režie operní novinky, která vznikla v koprodukci se Staatsoper Unter den Linden, Berlin a Teatro Real, Madrid, se ujal kanadský režisér Robert Carsen. Hudební nastudování, stejně jako dirigování premiéry bylo vloženo do rukou Marka Ivanoviće a v titulní roli Matěje Broučka se představil skotský tenorista Nicky Spencevíce

Znovuuvedením oblíbeného muzikálu Čarodějky z Eastwicku se Městské divadlo Brno rozhodlo připomenout jubilejních dvacet let od otevření svojí velké Hudební scény. Opětovné nasazení titulu představuje povedený narozeninový dárek divadla publiku, které od premiéry v roce 2007 zhltlo 149 repríz hudební inscenace režiséra Stanislava Moši. V novém uvedení se objeví známé tváře z původního obsazení, ale také noví herci a herečky. A tento divadelní comeback bude jistě vděčným diváckým soustem po několik sezon i po sedmnácti letech od prvního českého uvedení právě v Brně. Jen za půl měsíce od nynější premiéry udělají Čarodějky 24 vyprodaných repríz. K tomu není co dodat.  více

Letošní ročník Expozice nové hudby uzavřelo teprve druhé uvedení kompozičního site specific projektu Fresco Karlheinze Stockhausena (1928–2007), který byl poprvé uvedený v roce 1969. Od této doby se ho nikdo neujal. Divákům, kteří v sobotu 19. 10. navštívili Besední dům, se tak naskytla naprosto unikátní příležitost zažít dílo na vlastní kůži. Zmíněné první uvedení této skladby bylo provázeno sabotážemi ze strany konzervativních muzikantů. A tak je legitimní si položit otázku, zda teprve v sobotu Fresco nezaznělo, jak si to skladatel představoval. Tento náročný projekt kurátorky Moniky Pasiecznik a uměleckého vedoucího Pabla Drukera realizovala čtyři tělesa složená ze členů Brno Contemporary OrchestraMladých brněnských symfoniků Filharmonie Brno pod vedením Pablo Drukera, Radima HanouskaPavla Šnajdra, Tomáše Krejčího a Pavla Zlámalavíce

Komponovaný úterní večer 15. října zahájený v sále Kina Art návštěvníkům nabídl netradiční spojení české premiéry dokumentárního filmu No Ideas But in Things o americkém hudebním skladateli, experimentátorovi a vědci na poli elektronické hudby Alvinu Lucierovi (1931–2021) s živým provedením jeho skladby I Am Sitting in a Room. Zmíněná kompozice se stala refrénem nejen dokumentárního snímku, ale také celé události.  více

Ve druhém dnu festivalu Expozice nové hudby přenesli pořadatelé návštěvníky do vod komorních. V podání houslistky Terezy Horákové v Besedním domě zazněly dvě výjimečné skladby pro sólové housle. Při druhé z nich se k houslistce připojila Sarah Jedličková, která živě pracovala s osmi předem nahranými zvukovými stopami.  více

Slovanská tematika, violoncellová virtuozita a pocta Antonínu Dvořákovi (1841–1904) – i takto bychom mohli ve zkratce shrnout koncert Filharmonie Brno z 10. října v Janáčkově divadle. Pod dohledem etablovaného dirigenta Leoše Svárovského zazněly tři rapsodické kusy z konce sedmdesátých let 19. století a známý Violoncellový koncert h moll v podání mladé a talentované violoncellistky Laury van der Heijdenvíce

Klub moravských skladatelů pravidelně uvádí koncerty, při kterých dostávají slovo mladí interpreti, často teprve studenti vysoké školy či konzervatoře. V pondělí 7. října v 19 hodin v koncertním sále HF JAMU skupina studentů s podporou svých starších kolegů, tentokrát i profesionálů, uvedla program s názvem Od Janáčka k dnešku, hudební vzpomínka na moravské skladatele. Jak už název napovídá, program byl složený z děl čtyř skladatelů, kteří jsou spojeni s Moravou a zejména s Brnem, konkrétně Arne Linky, Pavla Haase, Antonína Tučapského a Leoše Janáčka.  více

Podzimní sérii koncertů z cyklu Barbara Maria Willi uvádí zahájil sólový recitál německé hráčky na klávesové nástroje Christine Schornsheim. Při bezmála dvouhodinového koncertu interpretka v konventu Milosrdných bratří představila výběr z klavírních skladeb klasicistních skladatelů, které provedla na kopii historického kladívkového klavíru – nástroji podobnému tomu, na kterém jmenovaní skladatelé pravděpodobně komponovali.  více

Muzikál nemusí být vždy jen pocukrovaným pozlátkem, mazlivým hudebním vyprávěním zamotaným do přeslazeného konce. Městské divadlo Brno v české premiéře uvedlo broadwayský muzikál Drahý Evane Hansene. Navzdory komickým situacím diváka čeká téměř tragická story ze střední školy roubovaná na komorní hudební příběh. Tento celek nápaditě otevírá drsná témata jako je úzkost, osamocenost, deprese či dokonce sebevražda. Je tedy logické, že dílo s tklivou hudbou a psychologizujícími písňovými texty Benje Paseka a Justina Paula a vynalézavým libretem Stevena Levensona je dnes již takřka kultovním a že budí nadšení. Nyní se tedy lze navrch těšit z tohoto importu také do Brna.  více

Chrámový koncert, který se odehrál v pondělí 23. září v kostele sv. Augustina na Kraví hoře, prezentoval dramaturgickou linii večerů soudobé duchovní hudby tělesa Ensemble Opera Diversa s dirigentkou Gabrielou Tardonovou a smíšeného sboru Ensemble Versus se sbormistrem Patrikem Buchtou. Při podobných příležitostech je hudba – velice často v podobě světových či tuzemských premiér – provozována v brněnských kostelech, jež pokaždé nabízí odlišnou akustickou, ale i architektonickou rovinu. Nejinak tomu bylo i při recenzovaném koncertu, který v přímém přenosu vysílalo Radio Proglas. Zazněla díla tří českých skladatelů, na jejichž provedení se podíleli sopranistka Tereza Zimková, tenorista Stanislav Předota, trumpetista Josef Zimka a varhaník Martin Jakubíčekvíce

Jednou z nejočekávanějších hvězd letošního ročníku festivalu JazzFestBrno byl bezesporu americký kytarista Al Di Meola se svým projektem The Electric Years. Kytarový matador vystoupil v brněnském Sono centru v úterý 17. září při turné, ve kterém se – jak už z názvu projektu vyplývá - vrací především k sérii jazz-rockových nahrávek z druhé poloviny 70. let minulého století.  více

Již 69. sezonu zahájila v neděli 15. září v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod taktovkou jejího šéfdirigenta Dennise Russella Daviese. Divákům nabídla skladby Bedřicha Smetany a Antona Brucknera, kteří by tento rok oslavili dvousté narozeniny. Oproti avizovanému programu byl ovšem nedělní večer zkrácen o symfonickou báseň Hakon Jarl, neboť vydatné deště a s nimi spojené záplavy se nevyhnuly ani brněnskému okolí. Několik muzikantů se nemohlo do Brna na koncert bezpečně dostat. Jednou z nich byla i harfistka Ivana Švestková, jejíž part ve zmíněné symfonické básni velice náročný, nebylo možné takto narychlo sehnat náhradu.  více

S výhradně romantickým repertoárem na brněnský festival Špilberk přicestoval v sobotu 24. srpna korejský rozhlasový orchestr KBS Symphony Orchestra se svým hudebním ředitelem – finským dirigentem a houslistou – Pietari Inkinenem. Pozvání přijala také jihokorejská houslistka, absolventka prestižní Julliard School Bomsori Kimvíce

Festival Špilberk pořádá Filharmonie Brno již rovné čtvrt století na konci srpna na nádvoří stejnojmenného hradu. Čtyři hudební večery pod širým nebem divákům nabízí výběr koncertů z řad klasické, filmové, počítačové, ale často i jazzové či jiné hudby. Jedná se tak o rozmanitý mix interpretů a repertoárů s často příjemnou, letně uvolněnou atmosféru. Letošním velkým a předem vyprodaným tahákem byl středeční večer 21. srpna plný melodií z filmů Jamese Bonda v režii Českého národního symfonického orchestru pod taktovkou světově uznávaného dirigenta, skladatele a aranžéra Stevena Mercuria. V průběhu koncertu se posluchačům také představili zpěváci Sára MilfajtováVendula Příhodová a David Krausvíce

Nejčtenější

Kritika

Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více