Poezie, humor a smrt – JazzFestBrno zažil jeden z vrcholů

30. duben 2019, 1:00

Poezie, humor a smrt – JazzFestBrno zažil jeden z vrcholů

Letošní ročník festivalu JazzFestBrno měl několik vrcholů – záleželo samozřejmě na osobním vkusu každého návštěvníka, na jeho očekáváních a samozřejmě na tom, kdo toho kolik stihl navštívit. Pro autora článku patřil k vrcholům žánrově a aranžérsky pestrý večer s basistou Stanleym Clarkem 23. dubna a také předposlední koncert festivalu, vystoupení „toho druhého“ Avishaie Cohena v Huse na provázku 28. dubna. Byla to hudebně čistá esence jazzu s poselstvím. Naléhavá, srdcervoucí a poetická.

Poezie se vůbec celým večerem prolínala, ačkoli jedinou skutečnou báseň recitoval Cohen (anglicky) v samém závěru svého koncertu. Před izraelským kvartetem však vystoupila norsko-česká čtveřice NOCZ, doplněná desetihlavým sborem pod vedením Jany Vondrů.  Sbor v tomto případě neznamená klasické vokální těleso, ale spíš voice band, pohybující se někde mezi avantgardním divadlem a rockovou alternativní hudbou (Ošklid Petra Váši). Sbor, který spíše než slova či slabiky pracoval s výkřiky, smíchem, neartikulovanými zvuky, případně jednotlivými tóny, vytvářel společně s jazzovou kapelou bez harmonického nástroje zvláštní typ čtrnáctičlenného bigbandu. V hudbě NOCZ hraje důležitou roli improvizace, v tomto případě umocněná mimo jiné dvojím dirigováním (sbor měla pevně ve svých rukou Jana Vondrů, ale chod celého tělesa takřka nenápadnými gesty usměrňoval trumpetista a autor projektu Didrik Ingvaldsen).

NOCZ_JFB_2019_foto_martin_zeman

NOCZ se sborem představovali svůj nový projekt Sailor on Dry Land, pojmenovaný podle básnické sbírky španělského avantgardního básníka Rafaela Albertiho, jehož 20. výročí úmrtí (zemřel v 96 letech) si letos připomínáme. Albertiho surrealistická poezie, spojená s exilovým bojem proti Francovu režimu ve Španělsku, inspirovala Ingvaldsena ke skladbám na novém albu, které by mělo v brzké době vyjít na labelu Hevhetia. Spoluautorem projektu je český saxofonista Radim Hanousek, který přispěl mimo jiné svou mnohotvárnou a na improvizaci postavenou skladbou Spolu 2.

Hudba, kterou NOCZ hraje, je hráčsky na vysoké úrovni (na kontrabas hraje další všestranný hudebník se zkušenostmi mimo jiné z folkloru a world music, Marian Friedl), ale posluchačsky není na první poslech zcela přístupná. Tomu nahrávalo jednak netradiční pojetí vokálního jazzu a také fakt, že drtivá většina posluchačů neznala inspirační zdroj projektu, Albertiho poezii, a nemohla tak chápat, jakým způsobem Ingvaldsen převáděl básně, byť surrealistické, do abstraktního jazyka hudby. Na druhou stranu komunikace mezi členy sboru a mezi nimi a hudebníky nepostrádala prvky hudebního a situačního humoru, což ve spojení s instrumentálními výkony dělalo z free jazzu NOCZ velmi zajímavý zážitek.

NOCZ_JFB_2019_foto_martin_zeman_01

Nicméně to, na co většina návštěvníků zřejmě čekala, začalo až po přestávce (pokud tedy někdo omylem nepřišel na Avishaie Cohena – kontrabasistu, který bude v květnu koncertovat v Praze a který v Brně hrál už několikrát). Brněnská premiéra Cohanova neméně zajímavého jmenovce, izraelského trumpetisty Avishaie Cohena, který svá dvě poslední alba vydal na prestižní značce ECM, vzbuzovala očekávání. Pořadatelé JazzFestu Brno jeho vousatou tvář oprávněně umístili na titulní stránku luxusního magazínu Jazzman, který byl zdarma k dispozici na všech koncertech festivalu. V rozhovoru uvnitř časopisu se trumpetista představil jako autor a hráč, který se svou hudbou snaží bojovat proti nešvarům současného světa: „Snažím se ve své hudbě hledat odpověď na otázku, jaká je naše role coby občanů světového společenství.“

cohen_avishai_JFB_2019_foto_martin_zeman

Příznačně izraelský trumpetista zahájil koncert svou možná nejsilnější skladbou, dlouhou, tklivou a přitom energickou baladou „Will I Die, Miss? Will I Die?“ ze svého nejnovějšího alba Cross My Palm With Silver, inspirovanou utrpením dětí ve válce v Sýrii. Z téhož alba zazněly i další silné kompozice jako Shoot Me in the Leg nebo kratší, ale neméně výrazná Theme for Jimmy Greene. Z předchozího alba pak zazněla například úvodní skladba Life and Death, přičemž téma smrti – nejen ve válce – se neslo celým koncertem až do zmíněné (téměř) závěrečné básně.

cohen_avishai_JFB_2019_foto_martin_zeman_02

To však neznamená, že by Cohenův koncert byl pochmurný nebo smutný. Ano, ve srovnání s až komediálním charakterem NOCZ Choiru byl jistě serióznější, více postavený na tradiční práci se sóly a hrou celé kapely (trubka + klavírní trio), ale škála emocí, kterou především Cohen dokázal svou trubkou odvyprávět, byla až neuvěřitelně široká. I když měl koncert jasného sólistu, za pozornost stály i výkony ostatních tří hráčů – především pak bubeníka Ziva Ravitze, který je sám frontmanem vlastního tria, a pianisty Yonathana Avishaie, Cohenova dlouholetého souputníka, který svá kvalitní sóla střídal s takřka dětskými hrátkami s akordy – vlastně zde byl prvek humoru, kterým Cohenův Quartet navázal na NOCZ.

Kdyby Avishai Cohen přišel na pódium, odehrál úvodní skladbu „Will I Die, Miss? Will I Die?“ a odešel, byl by to skvělý koncert. Vysokou laťku však izraelský trumpetista se svou kapelou držel po celou dobu večera, čímž pro některé diváky (autor článků tento názor zaslechl ihned po skončení koncertu) překonal v Brně velmi oblíbeného jmenovce.

NOCZ & choir (Norsko/ČR), Avishai Cohen Quartet (Izrael), 28. 4. 2019, Brno, Husa na provázku (v rámci festivalu JazzFestBrno).

Foto Martin Zeman

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Nejčtenější

Kritika

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více