Pohřbení Rapsodie v modrém v předvečer jejího stého výročí

Pohřbení Rapsodie v modrém v předvečer jejího stého výročí

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.

Čtvrteční večer zahájila Symfonie č. 2 Ervína Schulhoffa (1894–1942), který by letos v červnu oslavil své 130. narozeniny. Jeho Druhá symfonie v sobě spojuje vlivy vídeňského klasicismu, které jsou ovšem kombinovány s dráždivými disonancemi a vlivy populární hudby, zejména jazzu. Filharmonie Brno skladbu odstartovala přesným začátkem v ukázkovém pianu. To byla ovšem jedna z posledních ukázek výraznější dynamické bohatosti. Daviesovo uchopení nebylo špatné, postrádalo ale silnější náboj a energii. Muzikanti přesto ladili a byli vcelku sehraní. Pochvalu si zaslouží především sólové vstupy, kterých je v díle hned několik. Nejvýraznější bylo trubkové sólo, které vévodilo III. tedy nejjazzovější větě. Sólu není co vytknout. Technicky bylo zahráno perfektně a svým tónem a výrazem skvěle pasovalo do jazzového charakteru věty. Celkově skladba nevyzněla špatně, určitě by jí ale neublížila větší energie a silnější zápal do hry. Schulhoffova Symfonie č. 2 je vskutku výborná kompozice, jejíž potenciál ale nebyl plně využitý.

rapsodie_fb_2024_foto_vojtech_kaba_03

Jako druhá přišla na řadu Rapsodie v modrém George Gershwina (1898–1937). Dílo, které dalo celému koncertu název, mělo svoji premiéru 12. února 1924 v podání orchestru Paula Whitemana a skladatele jako sólisty. Rapsodie v modrém je dnes nejčastěji hrána ve verzi pro klavír a symfonický orchestr, kterou zaranžoval, stejně jako verzi původní – pro piano a jazzový orchestr, Whitemanův aranžér a klavírista Ferde Grofé. Filharmonie Brno se společně s Dennisem Russellem Daviesem coby sólistou v předvečer stého výročí premiéry vrátila k původní verzi. Zhostit se dvojrole dirigent/sólista, jak to s oblibou praktikoval například americký dirigent Leonard Bernstein, bylo velice odvážné. Je ale bohužel nutno konstatovat, že tento krok nevyšel. Když účinkoval sám orchestr, neobjevila se výraznější závada. Úvodní tempo nebylo zvoleno špatně a nástroje ladily. To samé se dá říci o místech, kde Davies přednesl klavírní vstupy sólo, které byly, až na pár chyb, zahrány obstojně. Problém ale nastal, když hrál klavír s orchestrem dohromady, neboť již v prvním tutti byl rozdíl mezi sólistou a filharmonií téměř půl doby. V místech s výraznější rytmikou, která tempo držela, byla pak sehranost obstojná. Tyto pasáže ale bohužel celou skladbu nezachránily.

rapsodie_fb_2024_foto_vojtech_kaba_02

Dennis Russell Davies, v místech, kde také hrál, orchestru téměř vůbec neukazoval nástupy ani neudával tempo. Je samozřejmé, že rukama ani ukazovat nemohl, přesto by bylo záhodno, kdyby hlavou či zbytkem těla dirigování alespoň naznačoval. V několika místech, zejména těch technicky náročnějších, navíc občas přišlo neočekávatelné ritardando, které souhru ještě více rozhodilo. Celkovému zvuku nepomohl ani fakt, že filharmonie byla rozesazena až v zadní části pódia a mezi klavírem a orchestrem tak vznikla velká mezera. Ke zmíněným výtkám se pak přidalo také utopení klavíru v celkovém zvuku. Tento part vyžaduje od sólisty opravdu velkou energii, aby dílo vyznělo tak, jak má. Toho se ale Rapsodie v modrém v podání Dennise Russella Daviese nedočkala.

Po přestávce přišla na řadu Symfonie in fis, jediná symfonie brněnského rodáka Ericha Wolfganga Korngolda (1897–1957). Ten začal na díle pracovat ve Vídni v roce 1950 a dokončil jej o dva roky později v Los Angeles. Premiéry se Symfonie in fis dočkala 17. října 1954 a letos tedy oslaví sedmdesát let od prvního provedení. Oproti konci první poloviny koncertu přišlo výrazné zlepšení. Muzikanti byli sehraní, ve většině místech výborně ladili, sólové vstupy muzikantů nebo časté záseky v první větě byly povedené a tempa zvolená Dennisem Russellem Daviesem fungovala dobře. Podobně jako v Schulhoffově symfonii ale kompozici chyběla přidaná hodnota v podobě větší energie. Výraznější zápal do hry se začal postupně objevovat až ve třetí větě, jenž v podání Filharmonie Brno vyzněla velmi pěkně. Taktéž závěrečné Finale se poměrně povedlo. Kdyby Davies spolu s orchestrem vložil takovou energii do celé skladby jako do posledních několika taktů, provedení by se dalo označit za velice povedené.

Filharmonie Brno pod vedením jejího šéfdirigenta Dennise Russella Daviese připravila program složený ze zajímavých děl, včetně známé a velmi oblíbené Rapsodie v modrém. Kdyby se její provedení povedlo alespoň tak, jak se podařily další dvě kompozice čtvrtečního programu, jednalo by se o poměrně příjemný večer, i když by neuškodilo, kdyby muzikanti a zejména dirigent vložili do hry více emocí. Zmíněné rapsodii ublížilo zejména sloučení rolí dirigenta a sólisty, na které si moc lidí netroufá. Davies se tohoto odvážného úkolu zhostil, výsledek ale bohužel neobstál.

Ervín Schulhoff – Symfonie č. 2

George Gershwin – Rapsodie v modrém

Erich Wolfgang Korngold – Symfonie in Fis op. 40

Filharmonie Brno

Dennis Russell Davies – dirigent, klavír

čtvrtek 11. dubna 2024 v 19 hodin, Janáčkovo divadlo

Foto Vojtěch Kába

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Nejčtenější

Kritika

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce