Pohřbení Rapsodie v modrém v předvečer jejího stého výročí

Pohřbení Rapsodie v modrém v předvečer jejího stého výročí

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.

Čtvrteční večer zahájila Symfonie č. 2 Ervína Schulhoffa (1894–1942), který by letos v červnu oslavil své 130. narozeniny. Jeho Druhá symfonie v sobě spojuje vlivy vídeňského klasicismu, které jsou ovšem kombinovány s dráždivými disonancemi a vlivy populární hudby, zejména jazzu. Filharmonie Brno skladbu odstartovala přesným začátkem v ukázkovém pianu. To byla ovšem jedna z posledních ukázek výraznější dynamické bohatosti. Daviesovo uchopení nebylo špatné, postrádalo ale silnější náboj a energii. Muzikanti přesto ladili a byli vcelku sehraní. Pochvalu si zaslouží především sólové vstupy, kterých je v díle hned několik. Nejvýraznější bylo trubkové sólo, které vévodilo III. tedy nejjazzovější větě. Sólu není co vytknout. Technicky bylo zahráno perfektně a svým tónem a výrazem skvěle pasovalo do jazzového charakteru věty. Celkově skladba nevyzněla špatně, určitě by jí ale neublížila větší energie a silnější zápal do hry. Schulhoffova Symfonie č. 2 je vskutku výborná kompozice, jejíž potenciál ale nebyl plně využitý.

rapsodie_fb_2024_foto_vojtech_kaba_03

Jako druhá přišla na řadu Rapsodie v modrém George Gershwina (1898–1937). Dílo, které dalo celému koncertu název, mělo svoji premiéru 12. února 1924 v podání orchestru Paula Whitemana a skladatele jako sólisty. Rapsodie v modrém je dnes nejčastěji hrána ve verzi pro klavír a symfonický orchestr, kterou zaranžoval, stejně jako verzi původní – pro piano a jazzový orchestr, Whitemanův aranžér a klavírista Ferde Grofé. Filharmonie Brno se společně s Dennisem Russellem Daviesem coby sólistou v předvečer stého výročí premiéry vrátila k původní verzi. Zhostit se dvojrole dirigent/sólista, jak to s oblibou praktikoval například americký dirigent Leonard Bernstein, bylo velice odvážné. Je ale bohužel nutno konstatovat, že tento krok nevyšel. Když účinkoval sám orchestr, neobjevila se výraznější závada. Úvodní tempo nebylo zvoleno špatně a nástroje ladily. To samé se dá říci o místech, kde Davies přednesl klavírní vstupy sólo, které byly, až na pár chyb, zahrány obstojně. Problém ale nastal, když hrál klavír s orchestrem dohromady, neboť již v prvním tutti byl rozdíl mezi sólistou a filharmonií téměř půl doby. V místech s výraznější rytmikou, která tempo držela, byla pak sehranost obstojná. Tyto pasáže ale bohužel celou skladbu nezachránily.

rapsodie_fb_2024_foto_vojtech_kaba_02

Dennis Russell Davies, v místech, kde také hrál, orchestru téměř vůbec neukazoval nástupy ani neudával tempo. Je samozřejmé, že rukama ani ukazovat nemohl, přesto by bylo záhodno, kdyby hlavou či zbytkem těla dirigování alespoň naznačoval. V několika místech, zejména těch technicky náročnějších, navíc občas přišlo neočekávatelné ritardando, které souhru ještě více rozhodilo. Celkovému zvuku nepomohl ani fakt, že filharmonie byla rozesazena až v zadní části pódia a mezi klavírem a orchestrem tak vznikla velká mezera. Ke zmíněným výtkám se pak přidalo také utopení klavíru v celkovém zvuku. Tento part vyžaduje od sólisty opravdu velkou energii, aby dílo vyznělo tak, jak má. Toho se ale Rapsodie v modrém v podání Dennise Russella Daviese nedočkala.

Po přestávce přišla na řadu Symfonie in fis, jediná symfonie brněnského rodáka Ericha Wolfganga Korngolda (1897–1957). Ten začal na díle pracovat ve Vídni v roce 1950 a dokončil jej o dva roky později v Los Angeles. Premiéry se Symfonie in fis dočkala 17. října 1954 a letos tedy oslaví sedmdesát let od prvního provedení. Oproti konci první poloviny koncertu přišlo výrazné zlepšení. Muzikanti byli sehraní, ve většině místech výborně ladili, sólové vstupy muzikantů nebo časté záseky v první větě byly povedené a tempa zvolená Dennisem Russellem Daviesem fungovala dobře. Podobně jako v Schulhoffově symfonii ale kompozici chyběla přidaná hodnota v podobě větší energie. Výraznější zápal do hry se začal postupně objevovat až ve třetí větě, jenž v podání Filharmonie Brno vyzněla velmi pěkně. Taktéž závěrečné Finale se poměrně povedlo. Kdyby Davies spolu s orchestrem vložil takovou energii do celé skladby jako do posledních několika taktů, provedení by se dalo označit za velice povedené.

Filharmonie Brno pod vedením jejího šéfdirigenta Dennise Russella Daviese připravila program složený ze zajímavých děl, včetně známé a velmi oblíbené Rapsodie v modrém. Kdyby se její provedení povedlo alespoň tak, jak se podařily další dvě kompozice čtvrtečního programu, jednalo by se o poměrně příjemný večer, i když by neuškodilo, kdyby muzikanti a zejména dirigent vložili do hry více emocí. Zmíněné rapsodii ublížilo zejména sloučení rolí dirigenta a sólisty, na které si moc lidí netroufá. Davies se tohoto odvážného úkolu zhostil, výsledek ale bohužel neobstál.

Ervín Schulhoff – Symfonie č. 2

George Gershwin – Rapsodie v modrém

Erich Wolfgang Korngold – Symfonie in Fis op. 40

Filharmonie Brno

Dennis Russell Davies – dirigent, klavír

čtvrtek 11. dubna 2024 v 19 hodin, Janáčkovo divadlo

Foto Vojtěch Kába

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Nejčtenější

Kritika

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více