Pouť smíření – Concentus Moraviae. Průnik historie a současnosti na Starém Brně

Pouť smíření – Concentus Moraviae. Průnik historie a současnosti na Starém Brně

Festival Concentus Moraviae letos slaví dvacáté narozeniny a svou cestu po Moravě zahájil netradičně v Brně. Jeho začátek se tu střetl s poutí, která symbolicky vrátila do města nenávratně zmizelé německé obyvatelstvo.

Concentus Moraviae má mezi hudebními festivaly poněkud zvláštní postavení vyplývající z jeho putovního charakteru. Není spojený s jedním konkrétním městem, ale potuluje se po Vysočině a Jižní Moravě – zámek v Miloticích, kostel v Doubravníku, Luteránské gymnázium ve Velkém Meziříčí, kino v Tišnově… No jistě, kolik už jsme slyšeli v krásných místech podprůměrného vrzání, hlavně že je to na zámku. Tato mnohdy oprávněná skepse na Concentu neplatí – festival nespoléhá na to, že venkovské publikum nic nepozná, nechová se jako šarlatán, který místo zázračné medicíny prodává obarvenou vodu. Spojuje krásu míst s výbornými hudebníky i dobře zvoleným repertoárem, nezaměřuje se na okamžitý zisk, ale na něco mnohem důležitějšího: buduje značku. Z festivalových koncertů se dá vybírat prakticky se zavřenýma očima a pravděpodobnost zklamání je velmi malá – i když nafrněný kritik si vždycky něco najde➚. Znám festival od jeho počátků, intenzivně ho sleduji➚ přinejmenším posledních pět let a pokládám za nezbytné přiznat, že mě to nakonec přivedlo i ke spolupráci s jeho ředitelem Davidem Dittrichem. Ne snad přímo na festivalu, ale na projektu Brno – město hudby. Nebudu se tedy tvářit jako zcela nezávislý recenzent, ale přece jen si dovolím několik postřehů.

Dvacátý ročník festivalu si říká o mimořádný přístup sám o sobě a letošní podtitul „Pojďme slavit!“ je lakonicky vyzývavý. Jeho naplnění ale zůstává v duchu, který Concentus Moraviae provází od začátku – nezříká se vnějšího veselí a lesku, ale hledá význam slova „slavit“ i hlouběji. Slavíme památku svých předků, slavíme zápalnou oběť, slavíme mši svatou. Začátek festivalu se odrazil právě od této vážnější polohy a podíval se poněkud výjimečně i přímo do Brna. Včera skončila na Mendlově náměstí Pouť smíření➚, která připomínala vysídlení německého obyvatelstva po druhé světové válce a symbolicky jej vracela do města. Missa Omnium Sanctorum, tedy Mše všech Svatých Jana Dismase Zelenky v bazilice Nanebevzetí Panny Marie nejen zahájila festival, ale zároveň završila pietní akci Roku smíření, který na letošek vyhlásila Rada města Brna.

Zahájení Concentu Moraviae (Moravského souzvuku) s sebou vždy přináší vlajkoslávu zúčastněných měst, která je pojatá náležitě slavnostně – tentokrát nesli vlajky členové Sokolské obce v parádních uniformách – ale také sympaticky svižně. Posledním z defilujících představitelů byl brněnský primátor Petr Vokřál, který také festival oficiálně zahájil. Přiznání osobního vztahu ke starobrněnské bazilice, kde býval jeho dědeček ředitelem kůru, jsem sdílel – několik let jsem zpíval v místním sboru. S kostelem a přilehlým augustiniánským klášterem jsou ale svým způsobem svázaní všichni obyvatelé Brna, siločáry města se tu stýkají ve dvou nejvýraznějších osobnostech našich moderních dějin: žili a pracovali zde Johann Gregor Mendel i Leoš Janáček.

Včera se hudba samozřejmě přenesla z kůru před oltář, místo amatérů z chrámového sboru přišlo Collegium 1704Collegiem Vocale 1704 a místo legendárního regenschoriho dirigent Václav Luks. Dílo Jana Dismase Zelenky je v nejužším centru jeho zájmu a těžko pro něj hledat poučenějšího interpreta. Zelenka (1679–1745) byl současník Johanna Sebastiana Bacha a stejně jako on se vymykal dobovým hudebním konvencím. Dobou působení si ho snadno zařadíme k pozdnímu baroku, ale samotnou hudbou jako by se pohyboval v jakémsi samorostlém bezčasí. Jeho harmonická odvaha a neotřelost kombinovaná s dokonalým zvládnutím kontrapunktu je dráždivá a pozoruhodná v každé době. Je to typ hudby, která může občas zapadnout, ale vždy se opět odněkud s novou platností v nových souvislostech vynoří.

Včerejší provedení bylo energické, jisté, v ostře kontrastních tempech. Kostelní akustika dodávala zvuku ambientní ráz, zvuk starých nástrojů byl éterický, jako by se vznášel nad orchestrem. Velký dozvuk samozřejmě páchal i obvyklou neplechu, ubíral na srozumitelnosti sólovým pěvcům i sboru a akcentoval sykavky. Celková atmosféra koncertu ale odsunula tyto aspekty na okraj. Historické nástroje, komorní sbor a zpěv s minimem vibrata se nakonec s podmínkami místa spojily jako jeho přirozená součást. V bazilice se střetává gotická architektura s barokním interiérem a secesními nástěnnými malbami, Zelenkova hudba se stala další položkou v časově nesourodé, ale esteticky zcela konzistentní mozaice. Concentus Moraviae se po zdařilém začátku vydává na tradiční pouť po moravských městech a oslava bude dlouhá, potrvá až do konce června.

Jan Dismas Zelenka: Missa Omnium Sanctorum. Hudební nastudování – Václav Luks, Dora Pavlíková – soprán, Kamila Mazalová – alt, Václav Čížek – tenor, Jaromír Nosek – bas, Collegium 1704, Collegium Vocale 1704. 30. května 2015, bazilika Nanebevzetí Panny Marie, Brno. V rámci festivalu Concentus Moraviae.

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

V sobotu začíná 20. ročník festivalu Concentus Moraviae a kromě oslav kulatých narozenin jej čeká také jedno loučení. Soubor Accordone i jeho zpěváka Marca Beasleyho publikum dobře zná z minulých ročníků, ale jejich umělecké cesty se teď rozcházejí – v dobrém, ale přece. S Marcem jsme mluvili o Neapoli a Itálii, o hudbě, o jeho práci před Accordone, s nimi i po nich. A díky studiu v Bologni se rozhovorem mihl také Umberto Eco.  více

Festival Concentus Moraviae letos slaví dvacet let svého trvání. Sestava účinkujících bude opravdu slavnostní, ale pokud má mít festival i vyšší smysl než být pouhou přehlídkou jmen, potřebuje k nim dobrého dramaturga. Pro letošní ročník Concentu Moraviae je to belgický muzikolog a básník Jelle Dierickx. Sešli jsme se v hotelové restauraci, kde naštěstí fungovala klimatizace. V opačném případě totiž může dojít k nepředvídatelným věcem.  více



Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Nejčtenější

Kritika

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce