Povedené předvánoční baroko v podání Filharmonie Brno

21. prosinec 2024, 1:00
Povedené předvánoční baroko v podání Filharmonie Brno

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.

Čtvrteční program zahájilo Concerto per l’orchestra di Dresda in Sol minore Antonia Vivaldiho (1678–1741). Jak název částečně napovídá, skladba náleží do série několika koncertů, kterou Vivaldi zkomponoval pro drážďanskou Hofkapelle – orchestr, který byl ve své době pokládaný za nejlepší na světě. Hned v úvodu zaujal orchestr velice příjemnou energií, kterou do hry jednotlivý hráči vkládali. Ačkoliv Fabio Biondi hrál na housle i dirigoval, orchestr byl pod jeho vedením, až na pár míst v I. a III. větě, rytmicky velmi dobře sehraný. I tyto nepřesnosti ale netrvaly příliš dlouho a vždy byly během několika momentů napraveny. Na výbornou se pak povedly všechny tempové změny, zejména ritardanda na konci vět. Jako houslista se Fabio Biondi předvedl především ve třetí větě, ve které si bez sebemenšího problému poradil s virtuózním partem plným rychlých běhů. Technickou zdatnost je ovšem potřeba pochválit také u zbytku orchestru, jejichž party nebyly ani zdaleka jednoduché. Nádherně vyzněly zejména rychlé vyhrávky fagotu a fléten v I. větě.

První polovinu uzavřela Simphonie à 8 concertanti Jana Dismase Zelenky (1679–1745), který někdy bývá právem označován jako „český Bach“. Tuto šestivětou skladbu napsal Zelenka během pražského pobytu v roce 1723, kdy zkomponoval dalších pět kusů, dva se však nedochovaly. Filharmonie Brno působila při interpretaci Zelenkovy Simphonie rytmicky ještě o něco jistěji než v kompozici první. Za největší neduh lze označit některá místa rychlých běhů a postupů v podání Fabia Biondiho. Zatímco technicky zazněla naprosto perfektně a v interpretaci nebyl slyšet jediný přehmat, poměrně často bylo pár ze série rychlých tónu intonačně výrazně nepřesných. Biondi ale tyto chyby alespoň částečně dohnal povedenou prací s dynamikou a výborným vedením jednotlivých motivů i celých frází. S technicky náročnými pasážemi se nepotýkal pouze Biondi, ale i zbytek orchestru, přičemž v jejich podání zazněly i těžké části naprosto v pořádku.

Po přestávce přišel na řadu jako první Houslový koncert in A Pietra Nardiniho (1722–1793), v jehož díle je patrný přechod od hudebního baroka ke klasicismu. Nardiniho skladatelský přístup v sobě v době vzniku Koncertu in A spojuje typické rysy italské kompozičního stylu 18. století: lyričnost, zpěvnost a vášnivost. Právě vášeň provázela naplno čtvrteční provedení této kompozice. Zde se Fabio Biondi předvedl vyloženě jako sólista a skladba obsahovala několik kadencí, při kterých mohl Biondi naplno demonstrovat svoji bezchybnou techniku. Ačkoliv několik tónů opět neladilo úplně přesně, bylo těchto míst o poznání méně než v díle druhém. Houslista si také velice dobře poradil se všemi dvojhmaty i rychlými postupy. Právě vyloženě sólový charakter houslového partu mělo za následek, že bylo pro Biondiho náročné současně i dirigovat, což se podepsalo v pár pasážích, kde došlo k rytmickému rozhození s orchestrem. Těchto místo ovšem nebylo mnoho, přičemž sehranosti orchestru pomohla i cembalistka, neboť v náznacích orchestru ukazovala i ona. Filharmonie Brno i houslista pak ukázali výtečnou práci s dynamikou, podobně jako hezké frázování. Orchestr navíc vždy velmi plynule navázal na sólovou kadenci a do hudebního proudu bez sebemenšího zádrhelu vplul.

Závěr celého koncertu patřil Symfonii d moll (Sinfonia la casa del diviolo) Luigiho Boccheriniho (1743–1805). Uvádí se, že toto dílo je inspirováno myšlenkami německého hnutí Sturm und Drang, její podtitul Ďáblův dům ovšem není původní. Jako první je na provedení Filharmonií Brno nutné pochválit energii, kterou těleso do hry vkládalo. Patřičná vášnivost byla doplněna velice dobrým sehráním všech členů orchestru včetně Fabia Biondiho, a přesnou intonací, která byla narušena pouze lesními rohy v samém úvodu. Technicky náročné party celého orchestru zazněly bez problému a muzikanti předvedli velkou dynamickou hloubku projevu, která byla výrazná zejména v náhlých dynamických skocích.

Ačkoliv bylo zmíněno několik nepřesností, které se v průběhu koncertu objevily, jako celek lze výkon všech muzikantů označit za velmi povedený. Občasná drobná rytmická rozhození orchestru nebo ne vždy dokonalá intonace Fabia Biondiho byly kompenzovány celkovým projevem, jemuž ani přinejmenším nechyběla vášeň a energie, které se projevily zejména během skladby poslední. Filharmonie Brno se tak s končícím rokem rozloučila opravdu důstojně.

Antonio Vivaldi: Concerto per l’orchestra di Dresda in Sol minore (Koncert pro drážďanský orchestr g moll)

Jan Dismas Zelenka: Simphonie à 8 concertanti

Pietro Nardini: Houslový koncert in A

Luigi Boccherini: Symfonie d moll (Sinfonia la casa del diavolo)

Filharmonie Brno

Fabio Biondi – housle, dirigent

čtvrtek 19. 12. v 19 hodin, Besední dům

Foto Jan Prokopius

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Nejčtenější

Kritika

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce