Povedený večer s triumfálním závěrem

23. listopad 2024, 17:00
Povedený večer s triumfálním závěrem

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirové.

Program zahájily Tři chorály pro orchestr Ottorina Respighiho (1879–1936), které vzniky úpravou tří varhanních předeher Nun komm‘ der Heiden Heiland, Meine Seele erhebt den Herren a Wachet auf, ruft uns die Stimme Johanna Sebastiana Bacha (1685–1750). Orchestr si s těmito třemi krátkými skladbami poradil velmi pěkně. Muzikanti byli dobře sehraní, neobjevila se intonační zaváhání a zvuk celé filharmonie byl jemný a jednotný. Robert Kružík zacházel s dynamikou střídmě a povedeně, opravdu zdařile vytahoval nástroje/nástrojové skupiny, které byly v daný moment nejdůležitější a pod jeho taktovkou do sebe jednotlivé hlasy perfektně zapadaly. Poté přišla na řadu Bachova Sonáta e moll, opět v aranži Respighiho, pro housle, varhany a smyčce. Zatímco sólový part houslí zůstal nepozměněn, v orchestrálním doprovodu se projevuje rukopis tvůrce transkripce, ačkoliv k Bachově originálu pro continuo přistupuje s patřičnou ctí. Během interpretace se objevilo pár problémů v sehranosti, které se výrazněji projevovaly zejména v první a druhé větě mezi orchestrem a varhanami. Ve zbytku skladby už to bylo o poznání lepší. Sehranost uvnitř smyčcového orchestru byla v pořádku. Houslista Martin Pavlík podal, i přes pár drobných intonačních zaváhání, velmi dobrý výkon a v jeho podání krásně vyzněl Bachův mistrovský sólový part.

Závěr první poloviny patřil taktéž skladbě Johanna Sebastiana Bacha, tentokrát však v úpravě Igora Stravinského (1882–1971). Ve svérázné instrumentaci zazněly Bachovy Chorální variace „Vom Himmel hoch da komm‘ ich her“. K Filharmonii Brno se při jejich provedení přidal pěvecký sbor Gaudeamus Brno, který stál na balkóně po obou stranách varhan, rozdělený na mužskou a ženskou část. Kompozice, ač se na první pohled tváří velmi klasicky, v sobě ukrývá spoustu nepravidelností například v podobě různě posunutých rytmů nebo drobných synkop. Orchestr si s těmito záludnostmi však poradil se ctí a k výraznějšímu zaváhání nedošlo. Ačkoliv došlo v pár místech k lehkému rozhození sboru s muzikanty, ve většině případů zvládl Gaudeamus Brno svoje party bez problémů. Přesto by interpretaci neuškodila o něco pestřejší práce s dynamikou.

Druhá část koncertu byla věnována Symfonii č. 4 pro sólisty, smíšený sbor a orchestr Alfreda Schnittkeho (1934–1998). Toto hluboké dílo, jehož motivický materiál vychází z melodických modelů církví pravoslavné, katolické, protestanské a židovské, je inspirováno růžencem. Striktně následuje jeho strukturu sestávající ze tří okruhů tajemství: radostný, bolestný a slavný, z nichž každý je rozdělen na dalších pět dílčích tajemství. Analogicky k tomu je Schnittkeho symfonie rozdělena do tří bloků po pěti variacích. Než muzikanti spustili, vystoupil před publikum dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš a kompozici publiku představil. Poskytnul tak posluchačům krátký, přesto velice přínosný dramaturgický úvod.

Provedení Symfonie č. 4 je jen stěží co vytknout. Mezzosopranistka Hana Kopřivová i tenorista Pavel Valenta zazpívali svá sóla beze slov bez jediného zaváhání a oba sólisté krásnou barvou svých hlasů zaplnili sál křišťálově čistou intonací. Stejně povedený byl i výkon Filharmonie Brno. Muzikanti následovali taktovku Roberta Kružíka, což se projevilo ve skvělé sehranosti, a především v několika náhlých zaseknutích, po kterých přišlo přesné opětovné nasazení. Hloubka dynamiky orchestru byla velká a na výbornou vyšly jak náhlé skoky, tak pomalé a velice plynulé dynamické gradace. Ve všech dynamických pásmech pak byla intonace jednotlivých nástrojových skupin naprosto čistá, a to jak v tutti pasážích, tak v Kružíkem zvýrazňovaných melodiích jednotlivých nástrojů či skupin. Vyzdvihnout je potřeba výkon klavíristy, jehož part hrál bezesporu v kompozici prim. Všechna sóla i ostatní pasáže zahrál naprosto brilantně. K perfektním technickým aspektům hry orchestr navíc přidal úctyhodnou procítěnost. Nasazení jednotlivých muzikantů se tak slilo ve výtečnou energii, kterou dokázala Filharmonie vtáhnout diváky do hudebního toku. I výkon sboru Gaudeamus Brno byl velice dobrý. Sbormistryně Daša Karasová a Martina Kirová připravily „své“ zpěváky a zpěvačky poctivě a závěrečná modlitba v jejich podání povedeně doplnila výkon orchestru. Za zmínku stojí také úplný závěr, kdy nechal Robert Kružík dílo doznít ještě několik chvil po tom, co se ozval poslední tón, což celému provedení ještě přidalo.

Zatímco první polovina nabídla tři skladby, ve kterých se mísila hudba stará s moderní aranží, celá druhá polovina byla věnována jedné kompozici, která starou hudbu sice neupravovala, ale velmi výrazně z ní vycházela. Dramaturgicky pestrý program mohl naplno vyniknout díky dobrým výkonům v první části večera a naprosto brilantnímu provedení druhé. Perfektnímu vyznění Schnittkeho Symfonie č. 4 dozajisté pomohlo i zvolené přítmí, které celou atmosféru povedeně dokreslilo.

Johann Sebastian Bach / arr. Ottorino Respighi: Tři chorály pro orchestr P. 167

Johann Sebastian Bach / arr. Ottorino Respighi: Houslová sonáta e moll (podle BWV 1023) P. 85

Johann Sebastian Bach / arr. Igor Stravinskij: Chorální variace „Vom Himmel hoch da komm‘ ich her“

Alfred Achnittke: Symfonie č. 4 pro sólisty, smíšený sbor a orchestr

Martin Pavlík –housle

Hana Kopřivová – mezzosoprán

Pavel Valenta – tenor

pěvecký sbor Gaudeamus Brno

Daša Karasová a Martina Kirová – sbormistryně

Filharmonie Brno

Robert Kružík – dirigent

čtvrtek 21. listopadu v 19 hodin, Besední dům

Foto Jakub Joch

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Nejčtenější

Kritika

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více