Pozoruhodné a okouzlující Stockhausenovo Fresco

20. říjen 2024, 18:00
Pozoruhodné a okouzlující Stockhausenovo Fresco

Letošní ročník Expozice nové hudby uzavřelo teprve druhé uvedení kompozičního site specific projektu Fresco Karlheinze Stockhausena (1928–2007), který byl poprvé uvedený v roce 1969. Od této doby se ho nikdo neujal. Divákům, kteří v sobotu 19. 10. navštívili Besední dům, se tak naskytla naprosto unikátní příležitost zažít dílo na vlastní kůži. Zmíněné první uvedení této skladby bylo provázeno sabotážemi ze strany konzervativních muzikantů. A tak je legitimní si položit otázku, zda teprve v sobotu Fresco nezaznělo, jak si to skladatel představoval. Tento náročný projekt kurátorky Moniky Pasiecznik a uměleckého vedoucího Pabla Drukera realizovala čtyři tělesa složená ze členů Brno Contemporary Orchestra, Mladých brněnských symfoniků a Filharmonie Brno pod vedením Pablo Drukera, Radima Hanouska, Pavla Šnajdra, Tomáše Krejčího a Pavla Zlámala.

Stochausenovo Fresco je skladba pro čtyři prostorově oddělené ansámbly blíže nespecifikovaného uskupení. Nejedná se o typické symfonické dílo, nýbrž o jeden z několika dramaturgických experimentů, které skladatel podnikl na přelomu 60. a 70. let minulého století. Kompozice, jenž nese podtitul Zvuky stěn k meditaci, sestává z extrémně protažených glissand, trylků a dalších způsobů zacházení s dlouhými tóny, které byly obohaceny o pauzy a četná, náhlá a výrazná zesílení. Fresco trvá přibližně pět hodin a diváci se mohou během tohoto času libovolně pohybovat a kdykoliv přijít nebo odejít, na což bylo brněnské publikum upozorněno jak v programu, tak na informační ceduli ve foyer Besedního domu. Každá ze čtyř skupin, pro které je kompozice napsaná, hrála tři různě dlouhé zvukové plochy, mezi kterými se nacházejí pauzy. Často tak byly k slyšení pouze dvě nebo tři skupiny.

Muzikanti byli v sobotu, podle předepsaných pokynů, rozděleni do čtyř skupin. První (gruppe I, dirigent a klavírista Pablo Druker) sestávala z dechových nástrojů, bicích a klavíru, a byla umístěna na pódiu sálu. Druhá skupina (gruppe II, dir. Pavel Šnajdr) hrála v jedné řadě podél oken v předsálí a složena byla pouze ze smyčců. Třetí skupina (gruppe 3, dir. a saxofonista Radim Hanousek) se nacházela v zadní části balkónu a byla obsazena smyčci a dechy. Poslední, čtvrtá skupina (gruppe IV, dir. a houslista Tomáš Krejčí), taktéž čistě smyčcová, hrála z prostoru vedle sálu, který je typicky vyhrazen pouze pro zaměstnance a účinkující. Netypicky uspořádaný byl také prostor koncertního sálu, v němž se místo židlí uspořádaných do řad, nacházelo pouze několik židliček rozmístěných po prostoru, jenž byly doplněny o polštáře nebo deky. Diváci si tak mohli sednout kam chtěli a mohli si dokonce lehnout na zem, a třeba si i zavřít oči a nechat se unášet dlouhými tóny.

Samotná produkce začala již před 17. hodinou avizovanou jako začátek akce. Příchozí diváci nepřišli do ticha, ale již do rezonujících prostorů Besedního domu. V první řadě je potřeba podotknout, že Besední dům a zvolené rozmístění ansámblů fungovalo s Frescem naprosto geniálně. Diváci se mohli dostat do míst, kde slyšeli všechny v tu chvíli hrající plochy zároveň (např. střed sálu BD), téměř pouze jeden ansámbl (prostor pro zaměstnance s gruppe III) nebo kde bylo skoro ticho, každému podle jeho chuti a potřeby. Jednoznačnou pochvalu si zaslouží také úplně každý účinkující, který se uvedení tohoto projektu účastnil. Přestože skladba nebyla pro jednotlivé muzikanty technicky náročná, vyžadovala silnou a dlouhou koncentraci. Ačkoliv se mezi jednotlivými zvukovými plochami nacházely pauzy, některé z úseků byly delší jak hodinu a půl. Jediné, co bránilo čistému vyznění Stockhausenova Fresca, byla akce na zahrádce přilehlého podniku Morgal, které se účastnil i poměrně hlasitý DJ. Jeho hudba byla však slyšet pouze ve foyer a na schodech směřujících k sálu.

Závěr letošní Expozice nové hudby nabídl publiku neopakovatelný zážitek, za který si dramaturg Daniel Matej zaslouží pochvalu. Každý divák si mohl vybrat, zda v místě konání setrvá dvacet minut, nebo si vyslechne celých pět hodin. Často až hypnotické zvuky rezonovaly prostorem Besedního domu a bylo jedno, zda se posluchači aktivně zaposlouchali do zvuku glissand, zda meditovali nebo zda si utřiďovali své myšlenky a Fresco bylo pouhý podkres pro jejich vnitřní pochody. I zmíněná diskotéka na zahrádce Morgalu ve výsledku pokládá otázku, zda to kompozici neposunulo ještě výše a zda by si to sám Stockhausen takto nepřál. Zakončení, stejně jako celý letošní ročník Expozice nové hudby lze označit za velmi zdařilý.

Karlheinz Stockhausen: Fresco, česká premiéra

Pablo Druker – umělecký vedoucí

Monika Pasiecznik – kurátorka

Brno Contemporary Orchestra

Mladí brněnští symfonikové

členové Filharmonie Brno

Pablo Druker, Radim Hanousek, Pavel Šnajdr, Tomáš Krejčí, Pavel Zlámal – dirigenti

sobota 19. října v 17 hodin, Besední dům

Foto Jan Prokopius

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Znovuuvedením oblíbeného muzikálu Čarodějky z Eastwicku se Městské divadlo Brno rozhodlo připomenout jubilejních dvacet let od otevření svojí velké Hudební scény. Opětovné nasazení titulu představuje povedený narozeninový dárek divadla publiku, které od premiéry v roce 2007 zhltlo 149 repríz hudební inscenace režiséra Stanislava Moši. V novém uvedení se objeví známé tváře z původního obsazení, ale také noví herci a herečky. A tento divadelní comeback bude jistě vděčným diváckým soustem po několik sezon i po sedmnácti letech od prvního českého uvedení právě v Brně. Jen za půl měsíce od nynější premiéry udělají Čarodějky 24 vyprodaných repríz. K tomu není co dodat.  více

Letošní ročník Expozice nové hudby uzavřelo teprve druhé uvedení kompozičního site specific projektu Fresco Karlheinze Stockhausena (1928–2007), který byl poprvé uvedený v roce 1969. Od této doby se ho nikdo neujal. Divákům, kteří v sobotu 19. 10. navštívili Besední dům, se tak naskytla naprosto unikátní příležitost zažít dílo na vlastní kůži. Zmíněné první uvedení této skladby bylo provázeno sabotážemi ze strany konzervativních muzikantů. A tak je legitimní si položit otázku, zda teprve v sobotu Fresco nezaznělo, jak si to skladatel představoval. Tento náročný projekt kurátorky Moniky Pasiecznik a uměleckého vedoucího Pabla Drukera realizovala čtyři tělesa složená ze členů Brno Contemporary OrchestraMladých brněnských symfoniků Filharmonie Brno pod vedením Pablo Drukera, Radima HanouskaPavla Šnajdra, Tomáše Krejčího a Pavla Zlámalavíce

Komponovaný úterní večer 15. října zahájený v sále Kina Art návštěvníkům nabídl netradiční spojení české premiéry dokumentárního filmu No Ideas But in Things o americkém hudebním skladateli, experimentátorovi a vědci na poli elektronické hudby Alvinu Lucierovi (1931–2021) s živým provedením jeho skladby I Am Sitting in a Room. Zmíněná kompozice se stala refrénem nejen dokumentárního snímku, ale také celé události.  více

Ve druhém dnu festivalu Expozice nové hudby přenesli pořadatelé návštěvníky do vod komorních. V podání houslistky Terezy Horákové v Besedním domě zazněly dvě výjimečné skladby pro sólové housle. Při druhé z nich se k houslistce připojila Sarah Jedličková, která živě pracovala s osmi předem nahranými zvukovými stopami.  více

Slovanská tematika, violoncellová virtuozita a pocta Antonínu Dvořákovi (1841–1904) – i takto bychom mohli ve zkratce shrnout koncert Filharmonie Brno z 10. října v Janáčkově divadle. Pod dohledem etablovaného dirigenta Leoše Svárovského zazněly tři rapsodické kusy z konce sedmdesátých let 19. století a známý Violoncellový koncert h moll v podání mladé a talentované violoncellistky Laury van der Heijdenvíce

Klub moravských skladatelů pravidelně uvádí koncerty, při kterých dostávají slovo mladí interpreti, často teprve studenti vysoké školy či konzervatoře. V pondělí 7. října v 19 hodin v koncertním sále HF JAMU skupina studentů s podporou svých starších kolegů, tentokrát i profesionálů, uvedla program s názvem Od Janáčka k dnešku, hudební vzpomínka na moravské skladatele. Jak už název napovídá, program byl složený z děl čtyř skladatelů, kteří jsou spojeni s Moravou a zejména s Brnem, konkrétně Arne Linky, Pavla Haase, Antonína Tučapského a Leoše Janáčka.  více

Podzimní sérii koncertů z cyklu Barbara Maria Willi uvádí zahájil sólový recitál německé hráčky na klávesové nástroje Christine Schornsheim. Při bezmála dvouhodinového koncertu interpretka v konventu Milosrdných bratří představila výběr z klavírních skladeb klasicistních skladatelů, které provedla na kopii historického kladívkového klavíru – nástroji podobnému tomu, na kterém jmenovaní skladatelé pravděpodobně komponovali.  více

Muzikál nemusí být vždy jen pocukrovaným pozlátkem, mazlivým hudebním vyprávěním zamotaným do přeslazeného konce. Městské divadlo Brno v české premiéře uvedlo broadwayský muzikál Drahý Evane Hansene. Navzdory komickým situacím diváka čeká téměř tragická story ze střední školy roubovaná na komorní hudební příběh. Tento celek nápaditě otevírá drsná témata jako je úzkost, osamocenost, deprese či dokonce sebevražda. Je tedy logické, že dílo s tklivou hudbou a psychologizujícími písňovými texty Benje Paseka a Justina Paula a vynalézavým libretem Stevena Levensona je dnes již takřka kultovním a že budí nadšení. Nyní se tedy lze navrch těšit z tohoto importu také do Brna.  více

Chrámový koncert, který se odehrál v pondělí 23. září v kostele sv. Augustina na Kraví hoře, prezentoval dramaturgickou linii večerů soudobé duchovní hudby tělesa Ensemble Opera Diversa s dirigentkou Gabrielou Tardonovou a smíšeného sboru Ensemble Versus se sbormistrem Patrikem Buchtou. Při podobných příležitostech je hudba – velice často v podobě světových či tuzemských premiér – provozována v brněnských kostelech, jež pokaždé nabízí odlišnou akustickou, ale i architektonickou rovinu. Nejinak tomu bylo i při recenzovaném koncertu, který v přímém přenosu vysílalo Radio Proglas. Zazněla díla tří českých skladatelů, na jejichž provedení se podíleli sopranistka Tereza Zimková, tenorista Stanislav Předota, trumpetista Josef Zimka a varhaník Martin Jakubíčekvíce

Jednou z nejočekávanějších hvězd letošního ročníku festivalu JazzFestBrno byl bezesporu americký kytarista Al Di Meola se svým projektem The Electric Years. Kytarový matador vystoupil v brněnském Sono centru v úterý 17. září při turné, ve kterém se – jak už z názvu projektu vyplývá - vrací především k sérii jazz-rockových nahrávek z druhé poloviny 70. let minulého století.  více

Již 69. sezonu zahájila v neděli 15. září v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod taktovkou jejího šéfdirigenta Dennise Russella Daviese. Divákům nabídla skladby Bedřicha Smetany a Antona Brucknera, kteří by tento rok oslavili dvousté narozeniny. Oproti avizovanému programu byl ovšem nedělní večer zkrácen o symfonickou báseň Hakon Jarl, neboť vydatné deště a s nimi spojené záplavy se nevyhnuly ani brněnskému okolí. Několik muzikantů se nemohlo do Brna na koncert bezpečně dostat. Jednou z nich byla i harfistka Ivana Švestková, jejíž part ve zmíněné symfonické básni velice náročný, nebylo možné takto narychlo sehnat náhradu.  více

S výhradně romantickým repertoárem na brněnský festival Špilberk přicestoval v sobotu 24. srpna korejský rozhlasový orchestr KBS Symphony Orchestra se svým hudebním ředitelem – finským dirigentem a houslistou – Pietari Inkinenem. Pozvání přijala také jihokorejská houslistka, absolventka prestižní Julliard School Bomsori Kimvíce

Festival Špilberk pořádá Filharmonie Brno již rovné čtvrt století na konci srpna na nádvoří stejnojmenného hradu. Čtyři hudební večery pod širým nebem divákům nabízí výběr koncertů z řad klasické, filmové, počítačové, ale často i jazzové či jiné hudby. Jedná se tak o rozmanitý mix interpretů a repertoárů s často příjemnou, letně uvolněnou atmosféru. Letošním velkým a předem vyprodaným tahákem byl středeční večer 21. srpna plný melodií z filmů Jamese Bonda v režii Českého národního symfonického orchestru pod taktovkou světově uznávaného dirigenta, skladatele a aranžéra Stevena Mercuria. V průběhu koncertu se posluchačům také představili zpěváci Sára MilfajtováVendula Příhodová a David Krausvíce

V rámci svého evropského turné přijal do Brna pozvání tchajwanský sbor Taipei Philharmonic Chamber Choir (dále TPCC) fungující pod vedením uměleckého vedoucího a sbormistra Dr. YuChung Johnny Ku. Koncert proběhl v pondělí 13. srpna v sále nově zrekonstruovaného hotelu Passage.  více

Devátý ročník čtyřdenního mezinárodního a multižánrového hudebního festivalu Maraton hudby Brno oficiálně zahájil čtvrteční koncert v brněnském Sono centru. Více než tří hodinovou akci otevřel jazzový akordeonista Vincent Peirani, rezidenční umělec letošního ročníku, se svým uskupením Jokers. Druhá půle večera patřila estonskému duu Puuluupvíce

Nejčtenější

Kritika

Znovuuvedením oblíbeného muzikálu Čarodějky z Eastwicku se Městské divadlo Brno rozhodlo připomenout jubilejních dvacet let od otevření svojí velké Hudební scény. Opětovné nasazení titulu představuje povedený narozeninový dárek divadla publiku, které od premiéry v roce 2007 zhltlo 149 repríz hudební inscenace režiséra Stanislava Moši. V novém uvedení se objeví známé tváře z původního obsazení, ale také noví herci a herečky. A tento divadelní comeback bude jistě vděčným diváckým soustem po několik sezon i po sedmnácti letech od prvního českého uvedení právě v Brně. Jen za půl měsíce od nynější premiéry udělají Čarodějky 24 vyprodaných repríz. K tomu není co dodat.  více