Precizní Schuman a emocemi nabitý Šostakovič

28. březen 2025, 17:00
Precizní Schuman a emocemi nabitý Šostakovič

Po měsíci se do prostoru Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno, která pod vedením svého šéfdirigenta Dennise Russella Daviese provedla ve čtvrtek 27. března díla Roberta Schumanna a Dimitrije Šostakoviče. V první polovině orchestr doplnil věhlasný britský violoncellista Steven Isserlis.

Koncert otevřel Violoncellový koncert a moll německého skladatele Roberta Schumanna (1810–1856). Přestože byl jeho život protkán mnohými neúspěchy a zemřel v poměrně nízkém věku 46 let v sanatoriu pro duševně choré, tato kompozice vznikala naopak v jednom z jeho nejšťastnějších období. Přesto se skladatel nedožil premiéry, která se odehrála až čtyři roky po jeho smrti. Ihned po uvedení se ovšem tento koncert stal jedním ze základních pilířů romantického koncertantního repertoáru. Steven Isserlis se sólového partu zhostil s patřičnou grácií. Vedle dokonalé techniky předváděl v celé skladbě snad ještě důležitější aspekt – velmi silnou procítěnost a muzikálnost. Isserlis se nebál krajních výrazových poloh a divákům tak předvedl jak zpěvné, pomalejší a lyrické, tak silně expresivní pasáže. Procítěnost partu byla podpořena dokonalou intonací a výbornou souhrou s orchestrem. Problémy s intonací či souhrou se neobjevovaly ani uvnitř Filharmonie Brno. Muzikanti šli dirigentovi dobře na gesto, čímž nedošlo k žádnému výraznějšímu zaváhání. Přesto se zdálo, jako by se Davies snažil orchestr držet na uzdě. Dynamické rozdíly se ve hře vyskytovaly, ale některé forte pasáže by si klidně zasloužily o něco mohutnější zvuk. Je možné, že dirigent celkový zvuk krotil úmyslně, aby se zvuk violoncella neutopil, což se povedlo. Sólista byl vždy slyšet dobře, filharmonie mohla v některých částech i lehce přidat. Výkony orchestru i sólisty lze však i tak označit za velmi povedené. Úspěch měl také Isserlisův přídavek v podobě Chonguri od gruzínského skladatele Sulkhana Tsintsadzeho (1925–1991), během kterého violoncellista odložil smyčec, neboť tato krátká skladba byla celá založená na brnkání rukou.

Druhou, výrazně delší polovinu koncertu vyplnila Symfonie č. 4 a moll ruského skladatele Dimitrije Šostakoviče (1906–1975). Tato rozsáhlá, více než hodinová symfonie se dá označit za poslední dílo, které Šostakovič napsal, než se alespoň částečně přizpůsobil tehdejším požadavkům komunistické vlády. Ačkoliv byla symfonie dopsána již v roce 1936, na svoji premiéru musela čtvrtstoletí čekat. To bylo dozajisté způsobeno i anonymním útokem na skladatelovu osobu v podobě článku Chaos místo hudby v deníku Pravda.

Hned s prvními tóny se mi potvrdila domněnka o úmyslném krocení orchestru v první polovině. Zde totiž mohutná fortissima ihned zvukově zaplnila celý sál akusticky ne příliš příznivého Janáčkova divadla. V provedení se objevilo několik nepřesností v podobě špatných tónů žesťů v úvodu, několika drobných chyb smyčců v Prestu (druhá část první věty) či lehce rozhozeného ritardanda. Tyto chyby se vždy objevily pouze na krátké ploše a velice rychle došlo k jejich napravení. Několik míst by si také zasloužilo o něco rychlejší tempa, zejména zmíněné Presto. Orchestru se ale pod Daviesovým vedením i tak podařilo neztratit tah. Všechny tyto drobné nedostatky byly dohnány pozoruhodnou energií, kterou všichni muzikanti do hry vkládali. Ač se toto tvrzení může zdát jako klišé, v případě čtvrtečního provedení této symfonie to platí stoprocentně. Obdivuhodná vášeň byla navíc podpořená čistou intonací všech muzikantů a až na pár zmíněných míst i perfektní sehraností, díky čemuž mohla naplno vyznít Šostakovičova hořkostí protkaná humornost. V závěru symfonie naopak v podání Filharmonie Brno nádherně vyzněla jemná intimita, při které byla dynamika postupně snižována až do ztracena. Na výbornou se povedly také sólové vstupy hoboje, celesty, fagotu a zejména pak prvních houslí a lesního rohu.

I když byl první polovině orchestr lehce „přitažený“, hrál rytmicky a intonačně přesně. Výkon sólisty byl výborný a provedení Schumannova Violoncellového koncertu si dozajisté pochvalu zaslouží. V druhé polovině pak Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese předvedla nadstandartní výkon plný dobrých instrumentálních výkonů a naprosto ukázkové energie. Vyznění Šostakovičovy Čtvrté symfonie každopádně lehce ubralo několik diváků, kteří absolutně nepochopili, že dílo takto hluboké je potřeba nechat alespoň několik sekund doznít a začali tleskat hned při posledním tónu. I tak lze koncert označit za dosavadní vrchol letošní sezóny.

Robert Schumann: Violoncellový koncert a moll o. 129

Dimitrij Šostakovič: Symfonie č 4 c moll op. 43

Steven Isserlis – violoncello

Filharmonie Brno

Dennis Russell Davies – dirigent

Foto Jakub Joch

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po měsíci se do prostoru Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno, která pod vedením svého šéfdirigenta Dennise Russella Daviese provedla ve čtvrtek 27. března díla Roberta Schumanna a Dimitrije Šostakoviče. V první polovině orchestr doplnil věhlasný britský violoncellista Steven Isserlisvíce

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

Nejčtenější

Kritika

Po měsíci se do prostoru Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno, která pod vedením svého šéfdirigenta Dennise Russella Daviese provedla ve čtvrtek 27. března díla Roberta Schumanna a Dimitrije Šostakoviče. V první polovině orchestr doplnil věhlasný britský violoncellista Steven Isserlisvíce