Předvánoční zpívání s Take 6

2. prosinec 2014, 0:27

Předvánoční zpívání s Take 6

Sono Centrum s čalouněnými stěnami, s koberci a vůní novoty a s netradičně řešeným interiérem je ideálním prostorem pro koncert americké šestice Take 6. Pánové v padnoucích oblecích totiž předvádějí luxusní show, která uspokojí i to nejsnobštější publikum. Ale pozor – současně vše berou s nadhledem a vtipem a přitom ani v jedné vteřině nesníží vysoko nastavenou laťku hudební preciznosti, čistoty a invence. Jinými slovy – ideální formace, která dokáže právem nadchnout dámy a pány v gala i jedince, kteří jdou za hudbou a dress code neřeší.

Take 6 v Brně poprvé vystoupili před deseti lety. Tehdy o jejich koncertě v Janáčkově divadle v rámci JazzFestuBrno psala Petra Konrádová: „Fenomenalita téhle americké šestice […] spočívá v tom, že nemusíte vůbec nic vědět o hudbě, abyste si je po několika minutách jejich pódiové show zamilovali. A pokud o hudbě či přímo o nich něco víte, zasáhne vás ta jejich neskutečná lehkost interpretace a všudypřítomnost vkusu. […] Je fascinující, že na jejich do detailu promyšlené a přece bezprostřední herecké stylizace nepadá sebemenší stín rutiny ani předstírací patiny šoubyznysu. Snad je to opravdu živou křesťanskou vírou v poselství hudby v kombinaci s osvíceným managementem, že nadpřirozené vokální umění může být prezentováno tak přirozeně.“ Tato slova se výtečně hodí i na show, kterou pánové předvedli na první neděli adventní roku 2014 v Sono Centru. A přitom byl jejich program nutně jiný, přizpůsobený nejen prostředí, ale i roční době.

Od prvních minut na pódiu se zpěváci snažili předat lidem sváteční atmosféru. Přísně vzato advent sice ještě nejsou Vánoce, ale už jsme si tak nějak zvykli, že na koncertech posloucháme koledy i pár týdnů před Štědrým dnem. A anglosaské vánoční hity typu I’ll Be Home For Christmas se k době adventní svou nostalgií pochopitelně výtečně hodí. Snad tedy jen úvodní We Wish You a Merry Christmas (and Happy New Year) malinko předběhla dobu, ale proč si vlastně nepopřát už teď…

Naštěstí desetinásobní držitelé Grammy (a stejně tak desetinásobní laureáti křesťanské hudební ceny Dove) nezůstali pouze u písní s vánoční tematikou. Dostalo se na klasiku z 50. let (Charlesova Hallelujah I Love Her So) i na disco z let 70. (Stayin’ Alive od Bee Gees). To vše pochopitelně v bravurních a cappella úpravách, protože právě vlastními vokálními aranžemi je skupina Take 6 proslulá. Nástrojový doprovod se omezil na piano v menším než malém počtu písní, jinak si pánové opravdu vystačili pouze se svými ústy, jimiž imitovali i rytmické a další nástroje. Přestože má skupina hlasy rozdělené ve zdánlivém nepoměru čtyři tenory, baryton a bas, strhávaly na sebe pozornost jak hlubší polohy (basista Alvin Chea je opravdu úžasný), tak pasáže zpívané falsetem.

Relativně velkou část koncertu pánové věnovali ukázkám hudby, která je osobně přivedla k pěvecké dráze. Byla to pestrá směs – od chrámového zpěvu (ale samozřejmě toho afroamerického, velmi živého) přes Earth, Wind & Fire až po Michaela Jacksona. Je otázka, nakolik měli zpěváci dramaturgii koncertu připravenou a do jaké míry naopak reagovali na reakci diváků. Zdálo se však, že právě proto, že na fragment Jacksonovy písně české publikum reagovalo bouřlivěji než na ostatní inspirační zdroje, zařadili pánové scatový souboj dvou členů kapely prokládaný několikavteřinovými úryvky z dalších skladeb někdejšího „krále popu“.

Vedle dokonalé hudební složky má skupina do posledního detailu promyšleno i vše ostatní – od zmíněných padnoucích obleků přes jednoduchou a přitom vtipnou choreografii až po komunikaci s publikem. Zpěváci například požádali diváky, aby si vyndali z kapes mobilní telefony, na Facebooku našli stránku Take 6 a ihned se kliknutím stali fanoušky kapely. V době, kdy vzniká tento článek, má skupina na Facebooku téměř 34 000 příznivců a řadu z nich jistě „ulovila“ tímto způsobem na koncertech.

Výtky? Snad dvě. Jednak byl koncert poměrně krátký. První přídavek si publikum vytleskávalo asi po hodině a pěti minutách od prvních tónů. Naštěstí přídavky trvaly dalších dvacet minut a jedním z nich byla i krásně zaranžovaná píseň Alleluia, kterou pánové zazpívali do ztichlého Sono Centra bez mikrofonů. Tím trochu vyvážili nepoměr mezi světskými a duchovními písněmi. Skupina Take 6 totiž vznikla v prostředí Církve adventistů sedmého dne a pro spoustu posluchačů ve Spojených státech, ale i u nás, je především představitelem kvalitní moderní duchovní hudby. Předpokládám, že nemálo návštěvníků brněnského koncertu čekalo ukázek z tohoto okruhu přece jen o něco víc – a to je ta druhá drobná výtka. Ani ona však nic nemění na tom, že vystoupení Take 6 v rámci Moravia Music Festu bylo luxusní – v tom nejlepším slova smyslu.

Take 6 (v rámci Moravia Music Festu), 30. listopadu 2014, Sono Centrum, Brno

Foto Tino Kratochvil

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Stačilo se soustředit na způsob, jakým se král kláves odráží od prvotního nápadu a jak z něj s naprostou samozřejmostí buduje pevnou stavbu, do které se vejde opravdu všechno – od akustického jazzu přes jazzrock až po kosmické zvuky a úlety v podobě kláves „štěkajících“ krátké slabiky.  více

Kurt Elling je v současné době považován za jednoho z nejlepších jazzových zpěváků světa. Jaké to je absolvovat s ním turné, už dnes vědí zpěvák Vojtěch DykB-Side Band s vedoucím Josefem Buchtou. Rozhovor nám poskytli těsně před vyprodaným koncertem v Janáčkově divadle.  více

Cyklus koncertů staré hudby Hudební lahůdky se netradičně vypravil do rockového klubu. Publikum si kromě zážitku mělo odnést i poznání, že improvizace patřila do hudby dávno před jazzem.  více


Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Nejčtenější

Kritika

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více