Příběhy starého Španělska bez kýžené vášně a temperamentu

Příběhy starého Španělska bez kýžené vášně a temperamentu

Janáčkovo divadlo ve čtvrtek večer zaplnili posluchači, kteří společně s Filharmonií Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese podnikli hudební výlet do Španělska. Koncert se nesl v duchu tanečních rytmů, temperamentu či odkazu na slavné téma španělské literatury, jak je představuje příběh Cervantesova Dona Quijota. V programu se představili sólisté Lukáš Polák (violoncello), Petr Pšenica (viola) a Marie Petříková (housle).

V úvodu zazněla předehra k opeře Una cosa rara, ossia Bellezza ed onestà (Vzácná věc aneb Krása a poctivost) Mozartova současníka a rodáka z Valencie Vincenta Martína y Solera (1754–1806). Dříve zapomenutá tvorba tohoto autora dnes postupně zažívá renesanci – to se týká především Solerovy operní tvorby. Dramma giocoso o dvou aktech začíná sinfonií v rychlém, svižném tempu, která svým charakterem připomíná starší neapolské předehry. V provedení Filharmonie Brno však o svižnosti a odpichu mluvit nemůžeme. Celkový dojem byl zásadně ovlivněn znatelně pomalejším (či snad opatrnějším) tempem a také malými dynamickými rozdíly. Zmíněné aspekty z původně radostného, slavnostního otevření koncertu utvořily pouze jeden z mnoha dalších zahraných kusů.

filharmonie_brno_pribehy_stareho_spanelska_foto Dag Markl_02

Renomé si orchestr napravil ve Straussově Donu Quijotovi – symfonické básni inspirované Cervantesovým rytířským románem. Dílo je tvořeno třinácti částmi primárně složenými z tématu a variací, v nichž skladatel uplatňuje zvukomalebnost a bohatou instrumentaci odrážející se jak v užití stroje na zvuk větru, tak v příznačných motivech hlavních hrdinů, jež Strauss charakterizuje prostřednictvím hudebních nástrojů. Donu Quijotovi tak náleží zvuk violoncella v podání Lukáše Poláka. Jeho pobočník byl vyjádřen violou sólisty Petra Pšenici, tenorovou tubou či basklarinetem s komickým rázem. Jemnost a křehkost romantického příběhu znázorňuje part houslí, kterého se ujala koncertní mistryně Marie Petříková. Výkony všech tří protagonistů byly suverénní, svým projevem, procítěností a zanícením vynikal především violoncellista Polák, jenž osobitou hrou na sebe po celou dobu strhával pozornost. V případě violového partu byla velká škoda, že se na mnoha místech zvuk nástroje více nenesl, naopak v rámci celku zanikal – a to i přes hráčovo střídání dvou instrumentů, které v tomto kontextu bohužel nepřineslo očekávaný efekt. Za zmínku stojí také části psané pro dechovou harmonii či různá komorní uskupení dechových nástrojů, jako je například duet fagotů, jež se hráčům po technické, výrazové a komplexně hudební stránce vyvedly.

Snad nejznámější kompozicí skladatele a violoncellisty Luigiho Boccheriniho (1743–1805) je programní smyčcový kvintet Musica notturna delle strade di Madrid, v němž v rámci sedmi vět nastiňuje noční ruch v ulicích hlavního města Španělska. I zde dílu dominuje zvukomalebnost líčící bubnující vojáky, modlitbu růžence a jiné situace každodenního života. Osobitá kompozice se stala inspirací mnoha dalším generacím hudebníků a skladatelů, mimo jiné také italskému autorovi Lucianovi Beriovi (1925–2003), který v roce 1975 na objednávku milánské La Scaly provedl orchestraci poslední věty z tohoto kvintetu. Berio se k větě Ritirata notturna di Madrid vrátil několikrát a přepsal ji pro rozmanitá obsazení. Z jednotlivých verzí, které přes sebe navrstvil, sestavil dílo pro orchestr, k němuž připsal také party pro bicí nástroje. Orchestrální verze však do určité míry opouští zemitost, temperament a důvtip, jež můžeme znát z Boccheriniho originálu. Rysy jsou nahrazeny sentimentálností, romantizujícím charakterem a značným kýčem, k nimž napomáhalo také samotné provedení Filharmonie Brno od počátku bojující s tempem. Problém tkvěl v odlišných představách mezi sekcí bicích, jež na malý bubínek udává tempo a po vzoru Ravelova Bolera ostinátně opakuje rytmické modely, a zbytkem orchestru, který měl tendenci fráze rozšiřovat a tempo natahovat.

filharmonie_brno_pribehy_stareho_spanelska_foto_Dag Markl_03

Koncert uzavřela Španělská rapsodie impresionisty Maurice Ravela (1875–1937) napsaná mezi lety 1907–1908 a řadící se k jeho orchestrálním prvotinám. Na půdorysu čtyř vět autor zachycuje jak jednotlivé nálady (věta Prélude à la nuit), tak také rytmičnost a divokost v podobě tanců Malagueña (podobný flamencu) a Habanera (známý především z Bizetovy opery Carmen). Za zmínku stojí opět povedené výkony hráčů na dechové nástroje (basklarinet, anglický roh, piccola), které okořenily a svou kvalitou pozvedly celkové vyznění skladby. Závěrečná Feria je pak slavnostním, radostným a bouřlivým vyvrcholením díla, jež v případě koncertu tvořilo pomyslnou tečku za hudební cestou po Španělsku.

Program:

Vicente Martín y Soler – Una cosa rara, předehra k opeře

Richard Strauss – Don Quijote, symfonická báseň op. 35

Luigi Boccherini/ arr. Luciano Berio – Quattro versioni originali della „Ritirata notturna di Madrid“ di L. Boccherini sovrapposte e trascritte per orchestra

Maurice Ravel – Španělská rapsodie

Lukáš Polák – violoncello

Petr Pšenica – viola

Marie Petříková – housle

Filharmonie Brno

Dennis Russell Davies – dirigent

Ve čtvrtek 7. prosince v 19:00, Janáčkovo divadlo

Foto Dag Markl

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Dějiny pravidelného rozhlasového vysílání z Brna se začaly psát v roce 1924, rok po zahájení vysílání pražského rozhlasu a jen dva roky po vzniku prvního pravidelného vysílání v Evropě – londýnského BBC. Už celé jedno století je brněnské studio Českého rozhlasu motorem nejen hudebního, ale i obecně kulturního dění na Moravě, které svým vysíláním významně ovlivnilo. Důležitou roli sehrál brněnský rozhlas také v oblasti hudebního folkloru. Od svých začátků byl významným dokumentátorem lidové hudby v terénu a svým vysíláním neoddiskutovatelně ovlivnil vývoj hudebního folklorismu na našem území. Stalo se tak především díky neúnavné činnosti několika generací redaktorů a dramaturgů folklorního vysílání, kteří lidovou píseň a hudbu nejen zaznamenávali v terénu, ale prostřednictvím vysílání jí dávali druhý život. Právě díky nim se z interpretů, jako byli Božena Šebetovská, Jožka Severin, Dušan a Luboš Holí, Jarmila Šuláková, Vlasta Grycová a řada dalších, staly folklorní legendy. A zejména díky rozhlasu se všeobecně známými staly desítky lidových písní, které by jinak zůstaly zapomenuty.  více

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Nejčtenější

Kritika

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více