Příběhy starého Španělska bez kýžené vášně a temperamentu

Příběhy starého Španělska bez kýžené vášně a temperamentu

Janáčkovo divadlo ve čtvrtek večer zaplnili posluchači, kteří společně s Filharmonií Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese podnikli hudební výlet do Španělska. Koncert se nesl v duchu tanečních rytmů, temperamentu či odkazu na slavné téma španělské literatury, jak je představuje příběh Cervantesova Dona Quijota. V programu se představili sólisté Lukáš Polák (violoncello), Petr Pšenica (viola) a Marie Petříková (housle).

V úvodu zazněla předehra k opeře Una cosa rara, ossia Bellezza ed onestà (Vzácná věc aneb Krása a poctivost) Mozartova současníka a rodáka z Valencie Vincenta Martína y Solera (1754–1806). Dříve zapomenutá tvorba tohoto autora dnes postupně zažívá renesanci – to se týká především Solerovy operní tvorby. Dramma giocoso o dvou aktech začíná sinfonií v rychlém, svižném tempu, která svým charakterem připomíná starší neapolské předehry. V provedení Filharmonie Brno však o svižnosti a odpichu mluvit nemůžeme. Celkový dojem byl zásadně ovlivněn znatelně pomalejším (či snad opatrnějším) tempem a také malými dynamickými rozdíly. Zmíněné aspekty z původně radostného, slavnostního otevření koncertu utvořily pouze jeden z mnoha dalších zahraných kusů.

filharmonie_brno_pribehy_stareho_spanelska_foto Dag Markl_02

Renomé si orchestr napravil ve Straussově Donu Quijotovi – symfonické básni inspirované Cervantesovým rytířským románem. Dílo je tvořeno třinácti částmi primárně složenými z tématu a variací, v nichž skladatel uplatňuje zvukomalebnost a bohatou instrumentaci odrážející se jak v užití stroje na zvuk větru, tak v příznačných motivech hlavních hrdinů, jež Strauss charakterizuje prostřednictvím hudebních nástrojů. Donu Quijotovi tak náleží zvuk violoncella v podání Lukáše Poláka. Jeho pobočník byl vyjádřen violou sólisty Petra Pšenici, tenorovou tubou či basklarinetem s komickým rázem. Jemnost a křehkost romantického příběhu znázorňuje part houslí, kterého se ujala koncertní mistryně Marie Petříková. Výkony všech tří protagonistů byly suverénní, svým projevem, procítěností a zanícením vynikal především violoncellista Polák, jenž osobitou hrou na sebe po celou dobu strhával pozornost. V případě violového partu byla velká škoda, že se na mnoha místech zvuk nástroje více nenesl, naopak v rámci celku zanikal – a to i přes hráčovo střídání dvou instrumentů, které v tomto kontextu bohužel nepřineslo očekávaný efekt. Za zmínku stojí také části psané pro dechovou harmonii či různá komorní uskupení dechových nástrojů, jako je například duet fagotů, jež se hráčům po technické, výrazové a komplexně hudební stránce vyvedly.

Snad nejznámější kompozicí skladatele a violoncellisty Luigiho Boccheriniho (1743–1805) je programní smyčcový kvintet Musica notturna delle strade di Madrid, v němž v rámci sedmi vět nastiňuje noční ruch v ulicích hlavního města Španělska. I zde dílu dominuje zvukomalebnost líčící bubnující vojáky, modlitbu růžence a jiné situace každodenního života. Osobitá kompozice se stala inspirací mnoha dalším generacím hudebníků a skladatelů, mimo jiné také italskému autorovi Lucianovi Beriovi (1925–2003), který v roce 1975 na objednávku milánské La Scaly provedl orchestraci poslední věty z tohoto kvintetu. Berio se k větě Ritirata notturna di Madrid vrátil několikrát a přepsal ji pro rozmanitá obsazení. Z jednotlivých verzí, které přes sebe navrstvil, sestavil dílo pro orchestr, k němuž připsal také party pro bicí nástroje. Orchestrální verze však do určité míry opouští zemitost, temperament a důvtip, jež můžeme znát z Boccheriniho originálu. Rysy jsou nahrazeny sentimentálností, romantizujícím charakterem a značným kýčem, k nimž napomáhalo také samotné provedení Filharmonie Brno od počátku bojující s tempem. Problém tkvěl v odlišných představách mezi sekcí bicích, jež na malý bubínek udává tempo a po vzoru Ravelova Bolera ostinátně opakuje rytmické modely, a zbytkem orchestru, který měl tendenci fráze rozšiřovat a tempo natahovat.

filharmonie_brno_pribehy_stareho_spanelska_foto_Dag Markl_03

Koncert uzavřela Španělská rapsodie impresionisty Maurice Ravela (1875–1937) napsaná mezi lety 1907–1908 a řadící se k jeho orchestrálním prvotinám. Na půdorysu čtyř vět autor zachycuje jak jednotlivé nálady (věta Prélude à la nuit), tak také rytmičnost a divokost v podobě tanců Malagueña (podobný flamencu) a Habanera (známý především z Bizetovy opery Carmen). Za zmínku stojí opět povedené výkony hráčů na dechové nástroje (basklarinet, anglický roh, piccola), které okořenily a svou kvalitou pozvedly celkové vyznění skladby. Závěrečná Feria je pak slavnostním, radostným a bouřlivým vyvrcholením díla, jež v případě koncertu tvořilo pomyslnou tečku za hudební cestou po Španělsku.

Program:

Vicente Martín y Soler – Una cosa rara, předehra k opeře

Richard Strauss – Don Quijote, symfonická báseň op. 35

Luigi Boccherini/ arr. Luciano Berio – Quattro versioni originali della „Ritirata notturna di Madrid“ di L. Boccherini sovrapposte e trascritte per orchestra

Maurice Ravel – Španělská rapsodie

Lukáš Polák – violoncello

Petr Pšenica – viola

Marie Petříková – housle

Filharmonie Brno

Dennis Russell Davies – dirigent

Ve čtvrtek 7. prosince v 19:00, Janáčkovo divadlo

Foto Dag Markl

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Nejčtenější

Kritika

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce