Psychedelický trip na Měsíc a pochmurná cesta do šedesátých let

Psychedelický trip na Měsíc a pochmurná cesta do šedesátých let

S tradičním dvouletým odstupem začal Mezinárodní festival Janáček Brno 2024, jehož slavnostní zahájení se uskutečnilo v pátek 1. listopadu v Janáčkově divadle. Národní divadlo Brno při této příležitosti uvedlo premiéru nové inscenace opery Výlety páně Broučkovy Leoše Janáčka (1854–1928), jenž vznikla na náměty dvou povídek Svatopluka Čecha. Režie operní novinky, která vznikla v koprodukci se Staatsoper Unter den Linden, Berlin a Teatro Real, Madrid, se ujal kanadský režisér Robert Carsen. Hudební nastudování, stejně jako dirigování premiéry bylo vloženo do rukou Marka Ivanoviće a v titulní roli Matěje Broučka se představil skotský tenorista Nicky Spence.

Režie tohoto Janáčkova díla, které lze určitým způsobem označit za spojení dvou oper, s sebou přináší mnohá úskalí. Ač oba děje spojuje ústřední postava Matěje Broučka, i epizody v hospodě na Vikárce, kterou obě poloviny začínají i končí, režisér se musí vypořádat s velmi rozdílným prostředím obou částí. Zatímco v té první se pan Brouček ve svém opileckém rauši přenese na Měsíc, v polovině druhé zůstane v Praze, dostane se ovšem do 15. století. Stejně rozdílná, jako prostředí, ve kterých se opera odehrává, jsou i uchopení jednotlivých výletů režisérem Robertem Carsenem, a proto je i k jejich hodnocení potřeba přistupovat odděleně.

Ještě než se divákům, po otevření opony, zjevila scéna samotná, naskytl se jim pohled na plátno, které bylo stylizováno jako televize. Na její obrazovce se objevily úvodní titulky, které představily operu a inscenační tým (podobně, jako jsme zvyklí u filmů). Tyto titulky byly střídány se záběry rakety a přistání na Měsíci. Tato televizní obrazovka se poté spouštěla i během představení, když překrývala pódium při přestavbách. Záběry v ní pak byly vždy podřízeny konkrétní scéně. Když se plátno s televizí vysunulo, zjevila se divákům scéna Radu Boruzesca. Hned na první pohled bylo jasně poznatelné, že děj se odehrává v hospodě. V přední části byl umístěn výčep a několik stolů, které byly obsazeny štamgasty. Na pravé straně vzadu se pak nacházelo malé pódium, na kterém stála minitelevize, jejíž obrazovka byla použita pro dokreslení místa a během inscenace se na ní ukazovaly záběry měsíce samotného nebo přistání na něm. Dominantou scény pak byly dvě velké měděné nádoby na vaření piva v pravém rohu. Jedna z nich byla také použita jako raketa, která pana Broučka přenesla na Měsíc, což byl naprosto geniální prvek.

Velice povedená byla také přestavba mezi těmito dvěma částmi, která byla vyřešena jako úklid zavírající hospody. Herci odklidili stoly, a ač se jednalo o přestavbu, byla přirozená a do děje skvěle zapadala. První scéna na Měsíci byla poměrně strohá. Dominovalo jí promítání planety Země do prostoru zmíněného malého pódia. Kostýmy Annemarie Woods byly nejprve poměrně jednoduché, civilní: takový oděv by opravdu měli návštěvníci hospody. To se ovšem výrazně změnilo s první scénou na měsíci. V té se nejdříve objevil Blankytný, který přijel ve skafandru na lunárním vozítku. Když oblečení kosmonauta sundal, ukázal se jednotící prvek všech měsíčních kostýmů – zelenkavá barva. V ní byly oděny také měsíčňanky, které vypadaly naprosto stejně, jen Etherea od nich byla odlišena delšími vlasy.

Jako vizuálně nejatraktivnější se ovšem ukázala část následující, kdy byla scéna stylizována à la festival ve Woodstocku v šedesátém devátém roce (v inscenaci vtipně přejmenováno na Moonstock). Na psychedelicky barevné zadní stěně se kromě zmíněného nápisu Moonstock 68 (doufejme, že se jednalo o paralelu s československými událostmi tohoto roku, a režisér ví, že Woodstock se odehrál o rok později) nacházely také obrázky dvou usměvavých měsíců s pivy Pilsner Urquell v rukách. Psychedelickému nádechu byly podřízeny i kostýmy, které byly stylizovány do oblečení květinových dětí. Ducha šedesátých let dokreslila také „přehlídka“ rockových hvězd, mezi kterými se objevila například Janis Joplin, nebo The Beatles.

Všechny scény, zejména pak ty měsíční, byly krásně dynamické, o což se postarala naprosto skvělá choreografie Rebeccy Howell. Ta dokázala využít početného komparzu a tanečníků k několika povedeným a poutavým tanečním kreacím, které chod opery výborně ozvláštnily. Toto vše perfektně fungovalo s režií Roberta Carsena, který využil jakési „poťouchlosti“ a komičnosti díla a zároveň se nebál jít do lehkého extrému v podobě hippies na Měsíci. S první půlkou Výletů si toto pojetí perfektně rozumělo a jen stěží by šlo cokoliv vytknout.

Výrazná změna přišla s druhým dějstvím. Páně Broučkův výlet do 15. století se Robert Carsen pokusil napasovat na události okolo šedesátého osmého roku. Scéna byla upravena: před malé pódium i nádoby na vaření piva sjely zástěny a zadní stěny se tak proměnila v jednolitou plochu, na kterou byly promítány záběry Prahy v roce 1968, visely na ní obrázky nebo plakáty s různými hesly. Z opery se během druhé části náhle vytratila veškerá barevnost, ale bohužel také nadsázka a humornost části první. Ačkoliv se režisér pokoušel vtip dodat například přítomností hokejistů na scéně (připomínka památných zápasu mezi ČSSR a SSSR), úplně to nevyšlo. Celková režijní koncepce Výletu do XV. století tak vyzněla spíše jako útok na sentiment postkomunistické země, než že by se jednalo o promyšlené propojení těchto dvou období. Tyto dějiny si je nutné za každou cenu připomínat, přesto si myslím, že když už se režie snaží tento koncept vměstnat do opery se středověkým dějem, šlo by to udělat pečlivěji. Jako jeden příklad za všechny lze uvést použitou paralelu mezi Janem Husem a Janem Palachem, který byl vyobrazen na třinácti fotkách v zadní části scény. Samotné použití (jedné!) fotografie Jana Palacha by nebylo vůbec problematické. Je ale trochu smutné, že režisér na fotografie nepřidal i ostatní, kteří přinesli stejnou oběť jako Palach. Soudím, že takto zůstalo u plytkého a sentimentálního připomenutí samotného Palacha. Celou tuto problematiku ještě podpořil úplný závěr opery, odehrávající se opět v hospodě, kde po Broučkovu vyprávění o tom, koho všeho v 15. století potkal, najel tank, čímž celá opera skončila a poničila se tak jemnost Janáčkova závěru.

Kostýmy v druhé polovině vycházely z estetiky Československa šedesátých let. Také choreografie druhé poloviny se snažila udržet dynamičnost části předchozí, i když se to na její úroveň už nedostalo.

Hudební nastudování orchestru Janáčkovy opery pod vedením Marka Ivanoviće s sebou také neslo mnohá úskalí. Zejména v první části byl orchestr delší dobu rytmicky rozhozený a ani intonace, zejména žesťových nástrojů, nebyla vždy úplně přesná. V druhé polovině se to zlepšilo a provedení Výletu do XV. století lze označit za povedené. Je ovšem nutné pochválit dynamickou pestrost hry, kdy se orchestr vždy velice dobře podřizoval zpěvu a celkově tomu, co se odehrávalo na pódiu. Sbor, který připravili Martin Buchta a Pavel Koňárek pak v inscenaci exceloval. Až na jedno drobné místo v první polovině byl skvěle sezpívaný a jeho intonace byla čistá.

Podobně tomu bylo i v případě sólistů. I když někteří dostali pouze malý prostor, svoji roli všichni odzpívali naprosto bravurně. V nejlepším světle se předvedli například Jan Šťáva (Würfl / Čaroskvoucí / Konšel), David Szendiuch (Sakristián u sv. Víta / Lunobor / Domšík od Zvonu), nebo Daniel Kfelíř (Svatopluk Čech) jehož árie v momentu, kdy se Brouček dostal do 15. století, byla naprosto ukázková. Excelovali zejména Daniel Matoušek (Mazal / Blankytný / Petřík) a Doubravka Novotná (Málinka / Etherea / Kunka), v jejichž výkonech se nenašlo jediné slabé místo. Nejsilnější moment nastal v jejich závěrečném duetu první části.

Nejvíce prostoru dostal pochopitelně Nicky Spence v roli Matěje Broučka, kterou dokázal stoprocentně využít. Jeho intonace byla dokonale čistá, ke zpěvu navíc přidal i skvělý výraz. Perfektní hudební projev navíc doplnit ukázkovým hraním: jako by byla role Broučka stvořena přímo pro něj. Naprosto uvěřitelně se mu například podařila vystihnout Broučkova opilost. Lehce roztomilá, na cizince však nadstandartní, byla Spencova výslovnost a lehký přízvuk se ve výsledku k roli Broučka dobře hodil.

Uvedení Janáčkových Výletů je vždy problematické. Režiséru Carsenovi se podařilo z první poloviny dostat, co jen šlo. Přestože druhá polovina režijně lehce pokulhávala a výkon orchestru nebyl vždy dokonalý, sólisté i sbor byli perfektní. Zahájení devátého ročníku Janáčka Brno tak lze označit za povedené.

Leoš Janáček: Výlety páně Broučkovy

libreto: skladatel za spolupráce Karla Maška, Zikmunda Jankeho, Františka Gellnera, Viktora Dyka a F. S. Procházky

NdB v koprodukci se Staatsoper Unter den Linden, Berlin a Teatro Real, Madrid

dirigent a hudební nastudování: Marko Ivanović

režie: Robert Carsen

scéna: Radu Boruzescu

kostýmy: Annemarie Woods

světelný design: Robert Carsen a Peter van Praet

choreografie: Rebecca Howell

dramaturgie: Robert Carsen a Patricie Částková

sbormistři: Martin Buchta a Pavel Koňárek

video: Dominik Žižka

Matěj Brouček: Nicky Spence

Mazal / Blankytný / Petřík: Daniel Matoušek

Sakristián u sv. Víta / Lunobor / Domšík od Zvonu: David Szendiuch

Málinka / Etherea / Kunka: Doubravka Novotná

Würfl / Čaroskvoucí / Konšel: Jan Šťáva

Číšníček / Zázračné dítě / Žák: Andrea Široká

Kedruta: Jana Horáková Levicová

Svatopluk Čech: Daniel Kfelíř

Básník / Jiný hlas / Oblačný / Vacek Bradatý: Tadeáš Hoza

Malíř / profesorův hlas / Duhoslav / Vojta: Vít Nosek

Skladatel / Harfoboj / Miroslav Zlatník: Ondřej Koplík

I. Táborita: Petr Karas

Jiný básník / II. Táborita: Pavel Valenta

Básník: Martin Pavlíček

sbor a orchestr Janáčkovy opery, tanečníci a komparz

pátek 1. listopadu 2024, Janáčkovo Divadlo

Foto Marek Olbrzymek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Dějiny pravidelného rozhlasového vysílání z Brna se začaly psát v roce 1924, rok po zahájení vysílání pražského rozhlasu a jen dva roky po vzniku prvního pravidelného vysílání v Evropě – londýnského BBC. Už celé jedno století je brněnské studio Českého rozhlasu motorem nejen hudebního, ale i obecně kulturního dění na Moravě, které svým vysíláním významně ovlivnilo. Důležitou roli sehrál brněnský rozhlas také v oblasti hudebního folkloru. Od svých začátků byl významným dokumentátorem lidové hudby v terénu a svým vysíláním neoddiskutovatelně ovlivnil vývoj hudebního folklorismu na našem území. Stalo se tak především díky neúnavné činnosti několika generací redaktorů a dramaturgů folklorního vysílání, kteří lidovou píseň a hudbu nejen zaznamenávali v terénu, ale prostřednictvím vysílání jí dávali druhý život. Právě díky nim se z interpretů, jako byli Božena Šebetovská, Jožka Severin, Dušan a Luboš Holí, Jarmila Šuláková, Vlasta Grycová a řada dalších, staly folklorní legendy. A zejména díky rozhlasu se všeobecně známými staly desítky lidových písní, které by jinak zůstaly zapomenuty.  více

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Nejčtenější

Kritika

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více