Raně barokní experimentování se souborem Musica Florea

30. červenec 2021, 15:00
Raně barokní experimentování se souborem Musica Florea

Soubor Musica Florea, zaměřující se na poučenou interpretaci barokní, klasicistní, ale i romantické hudby, v úterý vystoupil na festivalu Olomoucké barokní slavnosti v Kapli Božího Těla. Na programu byla díla raného baroka a jejich specifický „nový styl“ plný improvizace a zdobení. Na skladbách osmi různých autorů komponujících převážně na počátku 17. století tak umělecký vedoucí souboru a violoncellista/kytarista Marek Štryncl společně s houslistou Jiřím Sychrou, dálehouslistkami Magdalenou Malou (také viola) a Eleonor Machovou (také viola a viola da gamba), perkusistou Jakubem Ebenem, kontrabasistou Ondřejem Štajnochrem a hráčkou na varhanní pozitiv Ivou Štrynclovou, představili improvizační techniku zdobení. Praxe zdobení byla v barokní hudbě přítomna již od jejího vzniku. Hudebníci se museli naučit, jak správně zdobit v konkrétních situacích, přičemž výběr byl skutečně pestrý: diminuce (ozdobné noty, většinou krátké délky, které vyplňovaly a propojovaly jednotlivé zapsané notové intervaly), nátryl, trylek, mordent, příraz, odraz, opora a další.

Hudebníci zahájili večer skladbou Giovanniho Gabrielliho Canzon IV a již z počátku bylo zřejmé, že tentokrát se o suché, akademické provedení jednat nebude. Výsledek byl přirozeně živelný a dramatický. Některé rychlé improvizace vytvářely pnutí tam, kde by je člověk původně nečekal, všechno však zůstávalo v bezpečných mantinelech původní notové sazby. S trochou nadsázky lze říct, že některé okamžiky připomínaly svojí komplexitou dokonce hudbu období vrcholného baroka. Do jaké míry až takto „vyhrocené“ zdobení odpovídá dobové praxi si netroufám tvrdit, rozhodně však v provedení souboru Musica Florea fungovalo z čistě hudebního hlediska nanejvýš pozoruhodně. Tento dojem umocnila také následující Ciaccona Tarquinia Meruly – bezchybná souhra hudebníků dovolovala zajít k až extrémním podobám zdobení, které nezřídka vyústilo v disonantní okamžiky, které byly vždy rozvedeny v původní skladatelově sazbě. Nejsem si však jistý, zda by méně schopní hudebníci s podobně bohatou ornamentikou uspěli a skladbě spíše neublížili. Tím nechci tvrdit, že by snad někdejší umělci byli břídilové. Otázkou zůstává, jak často byly ansámbly složeny z vynikajících sólistů, jako je tomu v případě tělesa Musica Florea.

Nejpozoruhodnější skladbou večera se dle mého stala Sinfonia à 2 Allesandra Stradelly, ve které hlavní dialog probíhal mezi houslemi Jiřího Sychry a violoncellem Marka Štryncla. Právě zde totiž mohli oba instrumentalisté nejvíce popustit uzdu fantazii, a to nejen s ohledy na melodii a dynamiku, ale také tempo – právě vhodně volené rubato bylo třešničkou na dortu jejich souhry. Chtělo by se říct, že některé improvizační postupy zněly až moderně, oba hráči však zcela dodržovali dobové interpretační zvyky (vibrato pouze tam, kde skutečně zdobí tón, pozvolný trylek etc.). V Pavane and Chaconne Henryho Purcella již byl opět v sedle celý ansámbl, což se projevilo především vzájemnými imitacemi v dlouhých a mohutných vlnách. Po spíše melancholické Purcellově hudbě byla příjemnou dramaturgickou změnou taneční Folias Andrea Falconieriho. Netradičního zpracování se dočkal také madrigal Ah, dolente partita Claudia Monteverdiho – pozvolné nástupy nástrojů dodaly skladbě nezvykle tesknou náladu. V některých momentech připomínala úprava takřka překomponované Čtvero ročních dob od Maxe Richtera. Závěrečnou skladbou večera se stala Fantasia na téma Adoramus Te renesančního skladatele Giovanniho Pierluigiho da Palestrina, kterou lze prakticky označit za kompozici souboru Musica Florea. Na této skladbě se umělci snažili ilustrovat, jak tehdejší hudebníci čerpali z bohatých hudebních zásob svých předchůdců a přetvářeli si je k obrazu svému. V provedení Musica Florea se jednalo prakticky o variace, které téma nesly stále dál a dál od původního renesančního zvuku. Adoramus Te se tak dočkalo i jakéhosi semi-jazzového zpracování s množstvím glissand, chromatiky a s doprovodem walking bass line typické pro blues, jazz a swing.

Některé posluchače mohl koncert zasvětit do problematiky barokní improvizace, zatímco jiným ukázal, kam až se v této disciplíně dá zajít. Trochu zamrzela absence skutečně volné improvizace na nějaký předem daný taneční motiv, ale to zřejmě cílem večera ani nebylo. Rozhodně se však jednalo o ukázku toho, jak může barokní hudba vypadat, když se sejdou výteční hudebníci, kteří se u hudby chtějí také trochu pobavit a dát skladbám jejich vlastní zvuk. Výsledek potvrdil, že experiment i neustálé hledání toho „správného“ jsou stejně tak důležité ve vědě, jako v hudbě.

Giovanni Gabrielli (1554–1612): Canzon IV

Tarquinio Merula (1594–1665): Ciaccona

Marco Uccellini (1603–1680): Sinfonia decima nona á 4

Alessandro Stradella (1639–1682): Sinfonia à 2

Henry Purcell (1659–1695): Pavane and Chaconne

Andrea Falconieri (1586–1656)/?: Folias

Claudio Monteverdi (1567–1643): „Ah, dolente partita“

Giovanni Perluigi da Palestina (1525–1594)/?: „Fantasia“ na téma Adoramus Te

Musica Florea

Kaple Božího Těla, Olomouc, 27. 7. 2021

Musica Florea/ foto archiv Michal Hancovský

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Komponovaný úterní večer 15. října zahájený v sále Kina Art návštěvníkům nabídl netradiční spojení české premiéry dokumentárního filmu No Ideas But in Things o americkém hudebním skladateli, experimentátorovi a vědci na poli elektronické hudby Alvinu Lucierovi (1931–2021) s živým provedením jeho skladby I Am Sitting in a Room. Zmíněná kompozice se stala refrénem nejen dokumentárního snímku, ale také celé události.  více

Ve druhém dnu festivalu Expozice nové hudby přenesli pořadatelé návštěvníky do vod komorních. V podání houslistky Terezy Horákové v Besedním domě zazněly dvě výjimečné skladby pro sólové housle. Při druhé z nich se k houslistce připojila Sarah Jedličková, která živě pracovala s osmi předem nahranými zvukovými stopami.  více

Slovanská tematika, violoncellová virtuozita a pocta Antonínu Dvořákovi (1841–1904) – i takto bychom mohli ve zkratce shrnout koncert Filharmonie Brno z 10. října v Janáčkově divadle. Pod dohledem etablovaného dirigenta Leoše Svárovského zazněly tři rapsodické kusy z konce sedmdesátých let 19. století a známý Violoncellový koncert h moll v podání mladé a talentované violoncellistky Laury van der Heijdenvíce

Klub moravských skladatelů pravidelně uvádí koncerty, při kterých dostávají slovo mladí interpreti, často teprve studenti vysoké školy či konzervatoře. V pondělí 7. října v 19 hodin v koncertním sále HF JAMU skupina studentů s podporou svých starších kolegů, tentokrát i profesionálů, uvedla program s názvem Od Janáčka k dnešku, hudební vzpomínka na moravské skladatele. Jak už název napovídá, program byl složený z děl čtyř skladatelů, kteří jsou spojeni s Moravou a zejména s Brnem, konkrétně Arne Linky, Pavla Haase, Antonína Tučapského a Leoše Janáčka.  více

Podzimní sérii koncertů z cyklu Barbara Maria Willi uvádí zahájil sólový recitál německé hráčky na klávesové nástroje Christine Schornsheim. Při bezmála dvouhodinového koncertu interpretka v konventu Milosrdných bratří představila výběr z klavírních skladeb klasicistních skladatelů, které provedla na kopii historického kladívkového klavíru – nástroji podobnému tomu, na kterém jmenovaní skladatelé pravděpodobně komponovali.  více

Muzikál nemusí být vždy jen pocukrovaným pozlátkem, mazlivým hudebním vyprávěním zamotaným do přeslazeného konce. Městské divadlo Brno v české premiéře uvedlo broadwayský muzikál Drahý Evane Hansene. Navzdory komickým situacím diváka čeká téměř tragická story ze střední školy roubovaná na komorní hudební příběh. Tento celek nápaditě otevírá drsná témata jako je úzkost, osamocenost, deprese či dokonce sebevražda. Je tedy logické, že dílo s tklivou hudbou a psychologizujícími písňovými texty Benje Paseka a Justina Paula a vynalézavým libretem Stevena Levensona je dnes již takřka kultovním a že budí nadšení. Nyní se tedy lze navrch těšit z tohoto importu také do Brna.  více

Chrámový koncert, který se odehrál v pondělí 23. září v kostele sv. Augustina na Kraví hoře, prezentoval dramaturgickou linii večerů soudobé duchovní hudby tělesa Ensemble Opera Diversa s dirigentkou Gabrielou Tardonovou a smíšeného sboru Ensemble Versus se sbormistrem Patrikem Buchtou. Při podobných příležitostech je hudba – velice často v podobě světových či tuzemských premiér – provozována v brněnských kostelech, jež pokaždé nabízí odlišnou akustickou, ale i architektonickou rovinu. Nejinak tomu bylo i při recenzovaném koncertu, který v přímém přenosu vysílalo Radio Proglas. Zazněla díla tří českých skladatelů, na jejichž provedení se podíleli sopranistka Tereza Zimková, tenorista Stanislav Předota, trumpetista Josef Zimka a varhaník Martin Jakubíčekvíce

Jednou z nejočekávanějších hvězd letošního ročníku festivalu JazzFestBrno byl bezesporu americký kytarista Al Di Meola se svým projektem The Electric Years. Kytarový matador vystoupil v brněnském Sono centru v úterý 17. září při turné, ve kterém se – jak už z názvu projektu vyplývá - vrací především k sérii jazz-rockových nahrávek z druhé poloviny 70. let minulého století.  více

Již 69. sezonu zahájila v neděli 15. září v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod taktovkou jejího šéfdirigenta Dennise Russella Daviese. Divákům nabídla skladby Bedřicha Smetany a Antona Brucknera, kteří by tento rok oslavili dvousté narozeniny. Oproti avizovanému programu byl ovšem nedělní večer zkrácen o symfonickou báseň Hakon Jarl, neboť vydatné deště a s nimi spojené záplavy se nevyhnuly ani brněnskému okolí. Několik muzikantů se nemohlo do Brna na koncert bezpečně dostat. Jednou z nich byla i harfistka Ivana Švestková, jejíž part ve zmíněné symfonické básni velice náročný, nebylo možné takto narychlo sehnat náhradu.  více

S výhradně romantickým repertoárem na brněnský festival Špilberk přicestoval v sobotu 24. srpna korejský rozhlasový orchestr KBS Symphony Orchestra se svým hudebním ředitelem – finským dirigentem a houslistou – Pietari Inkinenem. Pozvání přijala také jihokorejská houslistka, absolventka prestižní Julliard School Bomsori Kimvíce

Festival Špilberk pořádá Filharmonie Brno již rovné čtvrt století na konci srpna na nádvoří stejnojmenného hradu. Čtyři hudební večery pod širým nebem divákům nabízí výběr koncertů z řad klasické, filmové, počítačové, ale často i jazzové či jiné hudby. Jedná se tak o rozmanitý mix interpretů a repertoárů s často příjemnou, letně uvolněnou atmosféru. Letošním velkým a předem vyprodaným tahákem byl středeční večer 21. srpna plný melodií z filmů Jamese Bonda v režii Českého národního symfonického orchestru pod taktovkou světově uznávaného dirigenta, skladatele a aranžéra Stevena Mercuria. V průběhu koncertu se posluchačům také představili zpěváci Sára MilfajtováVendula Příhodová a David Krausvíce

V rámci svého evropského turné přijal do Brna pozvání tchajwanský sbor Taipei Philharmonic Chamber Choir (dále TPCC) fungující pod vedením uměleckého vedoucího a sbormistra Dr. YuChung Johnny Ku. Koncert proběhl v pondělí 13. srpna v sále nově zrekonstruovaného hotelu Passage.  více

Devátý ročník čtyřdenního mezinárodního a multižánrového hudebního festivalu Maraton hudby Brno oficiálně zahájil čtvrteční koncert v brněnském Sono centru. Více než tří hodinovou akci otevřel jazzový akordeonista Vincent Peirani, rezidenční umělec letošního ročníku, se svým uskupením Jokers. Druhá půle večera patřila estonskému duu Puuluupvíce

Daniel Lazar je rumunsko-srbský houslista, Almir Mešković je akordeonista z Bosny. Potkali se v Norsku, kde oba studovali na akademii. Oba také svou hudbu, která vychází z balkánských folklorních kořenů, obohacují o prvky hudby severské. Nevyhýbají se ani inspiraci klasickou hudbou nebo třeba hudbou romskou a mezi hosty na svém oceňovaném albu Family Beyond Blood mají i nedávno zesnulého špičkového afrického hudebníka Toumaniho Dabatého. Duo, které letos na jaře stanulo na čele Balkan World Music Chart, vystoupí na festivalu Maraton hudby Brno. Představí se v sobotu 10. srpna v rámci scény Balkan Soirée.  více

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Nejčtenější

Kritika

Komponovaný úterní večer 15. října zahájený v sále Kina Art návštěvníkům nabídl netradiční spojení české premiéry dokumentárního filmu No Ideas But in Things o americkém hudebním skladateli, experimentátorovi a vědci na poli elektronické hudby Alvinu Lucierovi (1931–2021) s živým provedením jeho skladby I Am Sitting in a Room. Zmíněná kompozice se stala refrénem nejen dokumentárního snímku, ale také celé události.  více