Raně barokní experimentování se souborem Musica Florea

30. červenec 2021, 15:00
Raně barokní experimentování se souborem Musica Florea

Soubor Musica Florea, zaměřující se na poučenou interpretaci barokní, klasicistní, ale i romantické hudby, v úterý vystoupil na festivalu Olomoucké barokní slavnosti v Kapli Božího Těla. Na programu byla díla raného baroka a jejich specifický „nový styl“ plný improvizace a zdobení. Na skladbách osmi různých autorů komponujících převážně na počátku 17. století tak umělecký vedoucí souboru a violoncellista/kytarista Marek Štryncl společně s houslistou Jiřím Sychrou, dálehouslistkami Magdalenou Malou (také viola) a Eleonor Machovou (také viola a viola da gamba), perkusistou Jakubem Ebenem, kontrabasistou Ondřejem Štajnochrem a hráčkou na varhanní pozitiv Ivou Štrynclovou, představili improvizační techniku zdobení. Praxe zdobení byla v barokní hudbě přítomna již od jejího vzniku. Hudebníci se museli naučit, jak správně zdobit v konkrétních situacích, přičemž výběr byl skutečně pestrý: diminuce (ozdobné noty, většinou krátké délky, které vyplňovaly a propojovaly jednotlivé zapsané notové intervaly), nátryl, trylek, mordent, příraz, odraz, opora a další.

Hudebníci zahájili večer skladbou Giovanniho Gabrielliho Canzon IV a již z počátku bylo zřejmé, že tentokrát se o suché, akademické provedení jednat nebude. Výsledek byl přirozeně živelný a dramatický. Některé rychlé improvizace vytvářely pnutí tam, kde by je člověk původně nečekal, všechno však zůstávalo v bezpečných mantinelech původní notové sazby. S trochou nadsázky lze říct, že některé okamžiky připomínaly svojí komplexitou dokonce hudbu období vrcholného baroka. Do jaké míry až takto „vyhrocené“ zdobení odpovídá dobové praxi si netroufám tvrdit, rozhodně však v provedení souboru Musica Florea fungovalo z čistě hudebního hlediska nanejvýš pozoruhodně. Tento dojem umocnila také následující Ciaccona Tarquinia Meruly – bezchybná souhra hudebníků dovolovala zajít k až extrémním podobám zdobení, které nezřídka vyústilo v disonantní okamžiky, které byly vždy rozvedeny v původní skladatelově sazbě. Nejsem si však jistý, zda by méně schopní hudebníci s podobně bohatou ornamentikou uspěli a skladbě spíše neublížili. Tím nechci tvrdit, že by snad někdejší umělci byli břídilové. Otázkou zůstává, jak často byly ansámbly složeny z vynikajících sólistů, jako je tomu v případě tělesa Musica Florea.

Nejpozoruhodnější skladbou večera se dle mého stala Sinfonia à 2 Allesandra Stradelly, ve které hlavní dialog probíhal mezi houslemi Jiřího Sychry a violoncellem Marka Štryncla. Právě zde totiž mohli oba instrumentalisté nejvíce popustit uzdu fantazii, a to nejen s ohledy na melodii a dynamiku, ale také tempo – právě vhodně volené rubato bylo třešničkou na dortu jejich souhry. Chtělo by se říct, že některé improvizační postupy zněly až moderně, oba hráči však zcela dodržovali dobové interpretační zvyky (vibrato pouze tam, kde skutečně zdobí tón, pozvolný trylek etc.). V Pavane and Chaconne Henryho Purcella již byl opět v sedle celý ansámbl, což se projevilo především vzájemnými imitacemi v dlouhých a mohutných vlnách. Po spíše melancholické Purcellově hudbě byla příjemnou dramaturgickou změnou taneční Folias Andrea Falconieriho. Netradičního zpracování se dočkal také madrigal Ah, dolente partita Claudia Monteverdiho – pozvolné nástupy nástrojů dodaly skladbě nezvykle tesknou náladu. V některých momentech připomínala úprava takřka překomponované Čtvero ročních dob od Maxe Richtera. Závěrečnou skladbou večera se stala Fantasia na téma Adoramus Te renesančního skladatele Giovanniho Pierluigiho da Palestrina, kterou lze prakticky označit za kompozici souboru Musica Florea. Na této skladbě se umělci snažili ilustrovat, jak tehdejší hudebníci čerpali z bohatých hudebních zásob svých předchůdců a přetvářeli si je k obrazu svému. V provedení Musica Florea se jednalo prakticky o variace, které téma nesly stále dál a dál od původního renesančního zvuku. Adoramus Te se tak dočkalo i jakéhosi semi-jazzového zpracování s množstvím glissand, chromatiky a s doprovodem walking bass line typické pro blues, jazz a swing.

Některé posluchače mohl koncert zasvětit do problematiky barokní improvizace, zatímco jiným ukázal, kam až se v této disciplíně dá zajít. Trochu zamrzela absence skutečně volné improvizace na nějaký předem daný taneční motiv, ale to zřejmě cílem večera ani nebylo. Rozhodně se však jednalo o ukázku toho, jak může barokní hudba vypadat, když se sejdou výteční hudebníci, kteří se u hudby chtějí také trochu pobavit a dát skladbám jejich vlastní zvuk. Výsledek potvrdil, že experiment i neustálé hledání toho „správného“ jsou stejně tak důležité ve vědě, jako v hudbě.

Giovanni Gabrielli (1554–1612): Canzon IV

Tarquinio Merula (1594–1665): Ciaccona

Marco Uccellini (1603–1680): Sinfonia decima nona á 4

Alessandro Stradella (1639–1682): Sinfonia à 2

Henry Purcell (1659–1695): Pavane and Chaconne

Andrea Falconieri (1586–1656)/?: Folias

Claudio Monteverdi (1567–1643): „Ah, dolente partita“

Giovanni Perluigi da Palestina (1525–1594)/?: „Fantasia“ na téma Adoramus Te

Musica Florea

Kaple Božího Těla, Olomouc, 27. 7. 2021

Musica Florea/ foto archiv Michal Hancovský

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Nejčtenější

Kritika

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce