Slovanská tematika, violoncellová virtuozita a pocta Antonínu Dvořákovi (1841–1904) – i takto bychom mohli ve zkratce shrnout koncert Filharmonie Brno z 10. října v Janáčkově divadle. Pod dohledem etablovaného dirigenta Leoše Svárovského zazněly tři rapsodické kusy z konce sedmdesátých let 19. století a známý Violoncellový koncert h moll v podání mladé a talentované violoncellistky Laury van der Heijden.
První půlka večera patřila orchestrálnímu triptychu s opusovým číslem 45, jež Dvořák komponoval v podobném čase jako Slovanské tance nebo desátý smyčcový kvartet. Skladby vystavěné na převažujícím rondovém půdorysu vynikají rozmanitou tematicko-motivickou prací, tanečností, ale i dramatizací hudebního děje, která je pro tento typ kompozic charakteristická. První Slovanská rapsodie D dur filharmonii posloužila k tempovému usazení, rytmickému sjednocení, ale také k intonačnímu ustálení. I přes velká, znatelná a dobře čitelná gesta Svárovského nebyl zpočátku orchestr schopný být na jedné vlně zejména ve smyčcové a dechové sekci. V průběhu prvního díla však došlo ke sehrání, a tak mělo publikum možnost se zaposlouchat do příjemného, měkkého tónu houslí, jež vynikl v závěrečných prodlevách, nad nimiž dominovala flétna s hobojem. Tah a kýžené napětí bylo možné zaznamenat v následující druhé Slovanské rapsodii g moll, ve které se vyjímá hutnější harmonie plná chromatismů, ale i princip kontrastu podpořený efektním střídáním jednotlivých ploch. V tomto případě musím vyzdvihnout dynamické vlny, přesnější tempové i metrické přechody a osvěžující taneční charakter. Toto lze konstatovat také v případě poslední rapsodie ukotvené v tónině As dur. Působivé úvodní harfové sólo – v partituře označené jako Andante maestoso – střídá harmonicky i rytmicky barevná paleta obrazů inspirovaných životem Slovanů. Hlavní téma přechází z lichého do sudého metra, od majestátnosti k odlehčenému přiznávkovému doprovodu i přes zmíněný nízký – rozverný charakter si tyto pasáže ponechaly svou lyričnost. Dirigent zvolil střední, avšak střídmé tempo, které místy působilo opatrně. Avšak naštěstí ne natolik, aby skladba ztratila své vnitřní pnutí.
Laureátka mnoha mezinárodních soutěží Laura van der Heijden s tělesem nevystupovala poprvé. Jejich spolupráci lze zaznamenat již od roku 2021, kdy violoncellistka s brněnskými filharmoniky vystoupila na Festivalu Špilberk a následující rok s orchestrem absolvovala turné po Velké Británii. Hráčka do provedení Dvořákova Violoncellového koncertu h moll vnesla mladistvost, elán a nadhled. I když se van der Heijden v první větě potýkala s drobnými intonačními nepřesnostmi, nelze umělkyni upřít technickou zběhlost a éterickou povahu jejího přednesu, kterou na sebe strhla pozornost. Zvučný a nosný tón violoncella dokázala zkrotit a přizpůsobit v pasážích, v nichž s jinými nástroji vedla dialog. Nesporná muzikalita se projevovala celým koncertem: neopominutelné jsou však momenty, v nichž se sólistka dokonce mírně natočila směrem ke kolegům, aby s nimi lépe navázala kontakt a v průběhu duetu si ohlídala souhru. Střídání sólové a doprovodné funkce tak působilo přirozeně a sympaticky. Ani orchestr nezůstal upozaděný – lyrickými a prozpívanými sólovými vstupy zaujala klarinetistka Jana Krejčí. Všeobecně lze nastudování Filharmonie Brno označit za povedené a vůči sólovému partu violoncella decentní.
Program
Antonín Dvořák:
Slovanská rapsodie D dur op. 45 č. 1
Slovanská rapsodie g moll op. 45 č. 2
Slovanská rapsodie As dur op. 45 č. 3
Violoncellový koncert h moll op. 104
Laura van dr Heijden – violoncello
Filharmonie Brno
Leoš Svárovský – dirigent
Čtvrtek 10. října 2024 v 19:00, Janáčkovo divadlo
Zatím nebyl přidán žádný komentář..