Romantický Bartók s „Moravou“ na mikulovském zámku

14. červen 2022, 19:00
Romantický Bartók s „Moravou“ na mikulovském zámku

Po prvním úspěšném koncertu rezidenčního souboru festivalu Concentus Moraviae na zámku ve Slavkově se těleso vedené houslistou Pavlem Fischerem rozšířilo o klavíristku Katyu Apekishevu. V této sestavě v neděli 12. června ve Velkém sále mikulovského zámku představilo mnohým neznámou tvář hudebního jazyka maďarského skladatele Bély Bartóka v podobě jeho Klavírního kvintetu C dur. Spolu s Fischerem a Apekishevou vystoupili také houslistka Markéta Janoušková, violista Diede Verpoest a violoncellista Erich Oskar Hütter.

Program zahájilo jedno z Bartókových nejpopulárnějších děl pro sólový klavír – přibližně dvou a půlminutové Allegro barbaro. Katya Apekisheva nad dílem příliš nerozjímala a jakmile usedla, prakticky okamžitě se pustila do úsečných akordických přiznávek s jasnou a ostrou akcentací. Výtečná byla práce s dynamikou při zjemnění hudby a prořídnutí sazby (a současném rozšíření rytmické stránky) přibližně v polovině skladby. Zde sólistka skvěle pracovala především s výraznými přízvuky a náhlými dynamickými vrcholy, které vyústily v hybné a muzikální hudební nastudování.

Po energickém úvodním díle pokračovala dramaturgie koncertu větami Molto adagio a Allegro ze Smyčcového kvartetu č. 1 „Morava“ houslisty a vedoucího rezidenčního souboru Pavla Fischera. Molto adagio rozeznívá temné tremolo violoncella Ericha Oskara Hüttera, které je zde postaveno do kontrastu s poklidně plynoucími středními hlasy druhých houslí (Markéta Janoušková) a violy (Diede Verpoest), ale především s flažolety prvních houslí v provedení samotného skladatele. Fischerův tón byl jemný, intonačně bezchybný, a především zcela stabilní bez sebemenších výkyvů, které by zmíněným flažoletům ubraly na hudební účinnosti. Z poklidně se táhnoucí hudební plochy vystupují další a hybnější úryvky melodických linek vycházejících z lidové tvorby. Výtečné byly také dynamické kontrasty a náhlá krátká crescenda a decrescenda souboru. Následující Allegro již cimbálovou muziku připomínalo nepokrytě, a to nejen svojí melodikou, ale také charakteristickou formou zdobení a rychlými figuracemi. To však neznamená, že by se ve větě zcela vytratil onen „artificiální“ aspekt. Ba právě naopak – symbióza postupů klasické a lidové hudby je zde neobyčejně povedená a hudební výsledek je lepší a zajímavější než součet obou částí, a to vše díky hluboké zkušenosti skladatele a houslisty Pavla Fischera s těmito hudebními tradicemi. Hudební nastudování souboru navíc tuto inherentní živelnost dokázalo patřičně vyzdvihnout a například akcenty ve viole Dieda Verpoesta byly v tom nejlepším slova smyslu „lidové“ a dodávaly větě potřebný pohyb.

Stěžejním dílem večera se stal Bartókův Klavírní kvintet C dur, ve kterém spojili síly sólistka Katya Apekisheva a smyčcový kvartet, kde tentokrát na postu prvních houslí zasedla Markéta Janoušková, zatímco Pavel Fischer obsadil místo druhých houslí. Klavírní kvintet C dur nepatří mezi díla, která by si posluchač s Bartókovým jménem pravděpodobně okamžitě spojil – rozmáchlá pozdně romantická melodika, která by našla mnoho styčných bodů spíše s díly Johannese Brahmse, Antonína Dvořáka či do velké míry i Richarda Strausse než s modernisty, mezi které jej řadíme nyní. Již úvodní Andante však dává jasně najevo, že ačkoliv se ještě nejedná o Bartókovo charakteristické dílo, jeho precizní motivická práce i cit pro nakládání se sazbou a rytmem jsou zde již přítomny. Přestože názvy vět – po Andante následuje Vivace (Scherzando), Adagio a Poco a poco più vivace – naznačují poměrně jasný tempový rámec, v rámci jednotlivých částí mění Bartók tempo hned několikrát. V provedení rezidenčního souboru festivalu Concentus Moraviae byly tyto změny uchopeny tak, aby byly co nejpřirozenější a co nejlépe odpovídaly hudebnímu toku. Současně je třeba vyzdvihnout, že při těchto změnách si celý soubor udržoval rytmickou homogenitu. Také za pestrost dynamických odstínů je třeba interprety pochválit, a to především v závěrečném Poco a poco più vivace. Klavíristka Katya Apekisheva projevila výtečné porozumění při interpretaci charakterově odlišných částí jednotlivých vět a kontrasty v jejím nastudování patřičně akcentovaly pocit z kompoziční pestrosti Bartókova díla. Ohromnou pochvalu si také zaslouží za bezchybné vypořádání se s ne vždy ideálně obrácenými notami, které si sólistka sama musela několikrát vracet zpět. Je třeba zdůraznit, že prakticky vždy se jednalo o rychle pádící hudební pasáže, které již samy o sobě jsou dostatečným důvodem k závratnému srdečnímu tepu – příliš brzy obrácené stránky not v takové situaci určitě nikomu výkon neusnadní.

Druhý koncert rezidenčního souboru festivalu Concentus Moraviae navázal na povedený večer ve slavkovském zámku a přinesl nepříliš často uváděné dílo jednoho z nejoriginálnějších skladatelů 20. století. Ačkoliv se jednalo o kompozici převážně eklektickou, její hudební kvality nelze popřít, a přestože sám Bartók chtěl Klavírní kvintet C dur zničit, je dobře, že se tu a tam na koncertních programech objeví. Ukazuje nám totiž mladého a nadaného skladatele, který stále hledá svůj hudební jazyk, jehož zárodky se mu však již pomalu ale jistě „rodí pod rukama“. A právě tato perspektiva dodává dle mého umělcovu dílu ještě větší krásu.

Katya Apekisheva / klavír

Pavel Fischer / housle, um. vedoucí

Markéta Janoušková / housle

Diede Verpoest / viola

Erich Oskar Hütter / violoncello

Program:

Béla Bartók: Allegro barbaro BB 63 (Sz. 49)

Pavel Fischer: Morava Quartet (2 části)

Béla Bartók: Klavírní kvintet C dur BB 33 (Sz. 23)

Mikulov, zámek, Velký sál

  1. června 2022, 19:30

Foto Jiří Sláma

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Nejčtenější

Kritika

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce