Romantický Bartók s „Moravou“ na mikulovském zámku

14. červen 2022, 19:00
Romantický Bartók s „Moravou“ na mikulovském zámku

Po prvním úspěšném koncertu rezidenčního souboru festivalu Concentus Moraviae na zámku ve Slavkově se těleso vedené houslistou Pavlem Fischerem rozšířilo o klavíristku Katyu Apekishevu. V této sestavě v neděli 12. června ve Velkém sále mikulovského zámku představilo mnohým neznámou tvář hudebního jazyka maďarského skladatele Bély Bartóka v podobě jeho Klavírního kvintetu C dur. Spolu s Fischerem a Apekishevou vystoupili také houslistka Markéta Janoušková, violista Diede Verpoest a violoncellista Erich Oskar Hütter.

Program zahájilo jedno z Bartókových nejpopulárnějších děl pro sólový klavír – přibližně dvou a půlminutové Allegro barbaro. Katya Apekisheva nad dílem příliš nerozjímala a jakmile usedla, prakticky okamžitě se pustila do úsečných akordických přiznávek s jasnou a ostrou akcentací. Výtečná byla práce s dynamikou při zjemnění hudby a prořídnutí sazby (a současném rozšíření rytmické stránky) přibližně v polovině skladby. Zde sólistka skvěle pracovala především s výraznými přízvuky a náhlými dynamickými vrcholy, které vyústily v hybné a muzikální hudební nastudování.

Po energickém úvodním díle pokračovala dramaturgie koncertu větami Molto adagio a Allegro ze Smyčcového kvartetu č. 1 „Morava“ houslisty a vedoucího rezidenčního souboru Pavla Fischera. Molto adagio rozeznívá temné tremolo violoncella Ericha Oskara Hüttera, které je zde postaveno do kontrastu s poklidně plynoucími středními hlasy druhých houslí (Markéta Janoušková) a violy (Diede Verpoest), ale především s flažolety prvních houslí v provedení samotného skladatele. Fischerův tón byl jemný, intonačně bezchybný, a především zcela stabilní bez sebemenších výkyvů, které by zmíněným flažoletům ubraly na hudební účinnosti. Z poklidně se táhnoucí hudební plochy vystupují další a hybnější úryvky melodických linek vycházejících z lidové tvorby. Výtečné byly také dynamické kontrasty a náhlá krátká crescenda a decrescenda souboru. Následující Allegro již cimbálovou muziku připomínalo nepokrytě, a to nejen svojí melodikou, ale také charakteristickou formou zdobení a rychlými figuracemi. To však neznamená, že by se ve větě zcela vytratil onen „artificiální“ aspekt. Ba právě naopak – symbióza postupů klasické a lidové hudby je zde neobyčejně povedená a hudební výsledek je lepší a zajímavější než součet obou částí, a to vše díky hluboké zkušenosti skladatele a houslisty Pavla Fischera s těmito hudebními tradicemi. Hudební nastudování souboru navíc tuto inherentní živelnost dokázalo patřičně vyzdvihnout a například akcenty ve viole Dieda Verpoesta byly v tom nejlepším slova smyslu „lidové“ a dodávaly větě potřebný pohyb.

Stěžejním dílem večera se stal Bartókův Klavírní kvintet C dur, ve kterém spojili síly sólistka Katya Apekisheva a smyčcový kvartet, kde tentokrát na postu prvních houslí zasedla Markéta Janoušková, zatímco Pavel Fischer obsadil místo druhých houslí. Klavírní kvintet C dur nepatří mezi díla, která by si posluchač s Bartókovým jménem pravděpodobně okamžitě spojil – rozmáchlá pozdně romantická melodika, která by našla mnoho styčných bodů spíše s díly Johannese Brahmse, Antonína Dvořáka či do velké míry i Richarda Strausse než s modernisty, mezi které jej řadíme nyní. Již úvodní Andante však dává jasně najevo, že ačkoliv se ještě nejedná o Bartókovo charakteristické dílo, jeho precizní motivická práce i cit pro nakládání se sazbou a rytmem jsou zde již přítomny. Přestože názvy vět – po Andante následuje Vivace (Scherzando), Adagio a Poco a poco più vivace – naznačují poměrně jasný tempový rámec, v rámci jednotlivých částí mění Bartók tempo hned několikrát. V provedení rezidenčního souboru festivalu Concentus Moraviae byly tyto změny uchopeny tak, aby byly co nejpřirozenější a co nejlépe odpovídaly hudebnímu toku. Současně je třeba vyzdvihnout, že při těchto změnách si celý soubor udržoval rytmickou homogenitu. Také za pestrost dynamických odstínů je třeba interprety pochválit, a to především v závěrečném Poco a poco più vivace. Klavíristka Katya Apekisheva projevila výtečné porozumění při interpretaci charakterově odlišných částí jednotlivých vět a kontrasty v jejím nastudování patřičně akcentovaly pocit z kompoziční pestrosti Bartókova díla. Ohromnou pochvalu si také zaslouží za bezchybné vypořádání se s ne vždy ideálně obrácenými notami, které si sólistka sama musela několikrát vracet zpět. Je třeba zdůraznit, že prakticky vždy se jednalo o rychle pádící hudební pasáže, které již samy o sobě jsou dostatečným důvodem k závratnému srdečnímu tepu – příliš brzy obrácené stránky not v takové situaci určitě nikomu výkon neusnadní.

Druhý koncert rezidenčního souboru festivalu Concentus Moraviae navázal na povedený večer ve slavkovském zámku a přinesl nepříliš často uváděné dílo jednoho z nejoriginálnějších skladatelů 20. století. Ačkoliv se jednalo o kompozici převážně eklektickou, její hudební kvality nelze popřít, a přestože sám Bartók chtěl Klavírní kvintet C dur zničit, je dobře, že se tu a tam na koncertních programech objeví. Ukazuje nám totiž mladého a nadaného skladatele, který stále hledá svůj hudební jazyk, jehož zárodky se mu však již pomalu ale jistě „rodí pod rukama“. A právě tato perspektiva dodává dle mého umělcovu dílu ještě větší krásu.

Katya Apekisheva / klavír

Pavel Fischer / housle, um. vedoucí

Markéta Janoušková / housle

Diede Verpoest / viola

Erich Oskar Hütter / violoncello

Program:

Béla Bartók: Allegro barbaro BB 63 (Sz. 49)

Pavel Fischer: Morava Quartet (2 části)

Béla Bartók: Klavírní kvintet C dur BB 33 (Sz. 23)

Mikulov, zámek, Velký sál

  1. června 2022, 19:30

Foto Jiří Sláma

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Nejčtenější

Kritika

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce