Rozporuplný výlet za ruskou hudbou 20. století

13. listopad 2022, 1:00
Rozporuplný výlet za ruskou hudbou 20. století

Osmý ročník mezinárodního hudebního festivalu Janáček Brno 2022 nabízí několik dramaturgických linií. Jedna z nich poukazuje na Janáčkovu lásku k Rusku, které také několikrát navštívil, a na skladatelovu náklonnost k myšlence panslavismu. Není tedy divu, že letošní program nesoutěžní přehlídky se zaměřil na uvádění děl ruských skladatelů. Týkalo se to také koncertu v divadle Reduta, kde v režii ansámblu Brno Contemporary Orchestra zazněl různorodý program zahrnující skladby ovlivněné pozdním romantismem.

Večer otevřelo dílo sovětského skladatele Edisona Vasiljeviče Denisova (1929–1996) s názvem Slunce Inků. Jedná se o šestidílnou kantátu na slova básně Tropické slunce od latinskoamerické autorky a držitelky Nobelovy ceny za literaturu Gabriely Mistral (1889–1957). Společně s orchestrem pod taktovkou kmenového dirigenta Pavla Šnajdra se představila sopranistka Doubravka Součková. Samotná skladba je vytvořena z předem daných sérií, se kterými však autor nezachází striktně. S racionalitou se zde také snoubí tendence vyjádřit návrat lidstva k přírodě. Skladba představuje posluchačsky náročnější kousek. V šesti částech se střídají plochy čistě orchestrální a části naplno využívající sopránový hlas. Kromě samotného hraní skladatel zapojuje na konci skladby hráče i pomocí recitace a zpěvu, který kontruje sólistce. Doubravku Součkovou mnozí znají nejen z brněnské operní scény; zpěvačka svým výkonem ale prokázala, že je všestranným umělcem. Nelehký vokální part skýtající velký hlasový rozsah, nepřirozené náročné skoky a až nemelodické linie byl interpretovaný s lehkostí a nadhledem. Díky své suverenitě Součková dokázala diváky vtáhnout do skladby a zaujmout. V určitých místech, kde se rozsah pohyboval velmi nízko, měla zpěvačka krásnou sametovou barvu a obdivuhodně stabilní plný tón. Jediné, nad čím by se dalo polemizovat, bylo neustálé široké vibrato, v některých místech zbytečně výrazné. Nadužívání tak excesivního vibrata mnohdy bránilo zřetelné výslovnosti. Báseň v ruském jazyce mohla pro některé diváky být méně srozumitelná. O to více bylo na interpretce, aby si dala pozor na artikulaci.

Druhou skladbou bylo Capriccio od Leoše Janáčka (1854–1928) - poutavé tím, že je psané pro klavír hraný levou rukou, dále pikolu, dvě trubky, tři trombóny a tenorovou tubu. Už kvůli tomuto avantgardnímu obsazení je skladba řazena mezi nejpozoruhodnější komorní díla 20. století. Byla lákadlem také recenzovaného koncertu. Part pro levou ruku je opravdu náročný a je s ním nakládáno tak, jako by hráč měl možnost hrát oběma rukama. Sólového klavírního partu se ujal mladý klavírista Miroslav Beinhauer. Velká očekávání mnohých od této jediné skladby Leoše Janáčka v programu nebyla klavíristou zcela naplněna, protože se s dechovým orchestrem rytmicky nesehrál. To vyústilo v nervozitu, která se projevila těžkopádným úhozem a mnohdy odbytými pasážemi, co se artikulace týče. Celá skladba tak nevyzněla, jak by si zasloužila.

Jako další měla zaznít skladba od Igora Stravinského Koncert pro klavír a dechové nástroje, která však nejspíše kvůli náročnému Capricciu byla přesunuta až na úplný závěr. Místo ní byla zahrána původně poslední skladba od rusko-tatarské soudobé skladatelky Sofii Asgatovny Gubajduliny (*1931) Concordanza pro komorní soubor. Dílo napsané na objednávku pražského skladatele Marka Kopelenta v roce 1970 pro těleso Musica Viva Pragensis je jednou z prvních kompozic skladatelky na principu binárních opozic (concordanza x discordanza). Dílo v programu stálo jako protiklad ke dvěma klavírním dílům. Jednovětá skladba je založena na střídání rytmicko-melodických prvků, vytvářejících koláž autorčina charakteristického skladatelského projevu. Obě soudobé skladby od ruských skladatelů Denisova a Gubajduliny souboru Brno Contemporery Orchestra po interpretační i hudební stránce vyhovovaly mnohem lépe. Orchestr byl v provedení jistější, intonačně i rytmicky přesnější a upoutal divákovu pozornost.

Na závěr se publiku opět představil klavírista Miroslav Beinhauer. Poslední skladbou byl tedy Stravinského Koncert pro klavír a dechové nástroje. Kvituji rozhodnutí neuvádět jej hned po Janáčkově náročném Capricciu (jak bylo původně v programu). Klavíristovi evidentně přestávka mezi skladbami prospěla, což se také projevilo na jeho hře. U této kompozice byla znát větší sehranost a jistota jak interpreta, tak orchestru. Beinhauer podal obdivuhodný výkon, při kterém prokázal cit pro ruskou hudbu. Sólistovo provedení koncertu si ponechalo surovější tvář, kterou bychom mohli u provedení Stravinského skladeb očekávat. Mnohdy však samotná zvukovost a tvrdost zastínila drobnější lyrické pasáže, kde naopak mohl interpret uvolnit napětí a ukázat kontrast vůči rytmicky náročným a zvukově hutným místům. Velkou škodou bylo interpretovo opomenutí kontrapunktu, který se v díle Stravinského objevuje. V místech, ve kterých bylo možné hudebně poukázat na polyfonickou stránku skladatele, Beinhauer nebral na tento aspekt ohled a kontrapunktické pasáže zvukově nevystavěl tak, jak by bývalo bylo záhodno. I přes výtky si však mladý klavírista tady dokázal vylepšit reputaci po méně povedeném Capricciu.

Recenzentka konstatuje, že koncert snese hodnocení jako rozporuplný, což však neznačí, že nebyl plnohodnotný. Jednalo o večer náročné hudby skrývající logicky mnohá úskalí, a tak lze účinkujícím složit uznání za odhodlání i odvahu popsaný program nastudovat a uvést.

Program:

Edison Denisov: Slunce Inků

Leoš Janáček: Capriccio pro klavír levou rukou, flétnu (pikolu), dvě trubky, tři trombóny a tenorovou tubu, JW VII/12

Igor Stravinskij: Koncert pro klavír a dechové nástroje

Sofija Asgatovna Gubajdulina: Concordanza

Brno Contemporary Orchestra

Dirigent: Pavel Šnajdr

Klavír: Miroslav Beinhauer

Soprán: Doubravka Součková

11. listopadu v 19 hodin, divadlo Reduta

Foto Marek Olbrzymek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Nejčtenější

Kritika

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce