Rozporuplný výlet za ruskou hudbou 20. století

13. listopad 2022, 1:00
Rozporuplný výlet za ruskou hudbou 20. století

Osmý ročník mezinárodního hudebního festivalu Janáček Brno 2022 nabízí několik dramaturgických linií. Jedna z nich poukazuje na Janáčkovu lásku k Rusku, které také několikrát navštívil, a na skladatelovu náklonnost k myšlence panslavismu. Není tedy divu, že letošní program nesoutěžní přehlídky se zaměřil na uvádění děl ruských skladatelů. Týkalo se to také koncertu v divadle Reduta, kde v režii ansámblu Brno Contemporary Orchestra zazněl různorodý program zahrnující skladby ovlivněné pozdním romantismem.

Večer otevřelo dílo sovětského skladatele Edisona Vasiljeviče Denisova (1929–1996) s názvem Slunce Inků. Jedná se o šestidílnou kantátu na slova básně Tropické slunce od latinskoamerické autorky a držitelky Nobelovy ceny za literaturu Gabriely Mistral (1889–1957). Společně s orchestrem pod taktovkou kmenového dirigenta Pavla Šnajdra se představila sopranistka Doubravka Součková. Samotná skladba je vytvořena z předem daných sérií, se kterými však autor nezachází striktně. S racionalitou se zde také snoubí tendence vyjádřit návrat lidstva k přírodě. Skladba představuje posluchačsky náročnější kousek. V šesti částech se střídají plochy čistě orchestrální a části naplno využívající sopránový hlas. Kromě samotného hraní skladatel zapojuje na konci skladby hráče i pomocí recitace a zpěvu, který kontruje sólistce. Doubravku Součkovou mnozí znají nejen z brněnské operní scény; zpěvačka svým výkonem ale prokázala, že je všestranným umělcem. Nelehký vokální part skýtající velký hlasový rozsah, nepřirozené náročné skoky a až nemelodické linie byl interpretovaný s lehkostí a nadhledem. Díky své suverenitě Součková dokázala diváky vtáhnout do skladby a zaujmout. V určitých místech, kde se rozsah pohyboval velmi nízko, měla zpěvačka krásnou sametovou barvu a obdivuhodně stabilní plný tón. Jediné, nad čím by se dalo polemizovat, bylo neustálé široké vibrato, v některých místech zbytečně výrazné. Nadužívání tak excesivního vibrata mnohdy bránilo zřetelné výslovnosti. Báseň v ruském jazyce mohla pro některé diváky být méně srozumitelná. O to více bylo na interpretce, aby si dala pozor na artikulaci.

Druhou skladbou bylo Capriccio od Leoše Janáčka (1854–1928) - poutavé tím, že je psané pro klavír hraný levou rukou, dále pikolu, dvě trubky, tři trombóny a tenorovou tubu. Už kvůli tomuto avantgardnímu obsazení je skladba řazena mezi nejpozoruhodnější komorní díla 20. století. Byla lákadlem také recenzovaného koncertu. Part pro levou ruku je opravdu náročný a je s ním nakládáno tak, jako by hráč měl možnost hrát oběma rukama. Sólového klavírního partu se ujal mladý klavírista Miroslav Beinhauer. Velká očekávání mnohých od této jediné skladby Leoše Janáčka v programu nebyla klavíristou zcela naplněna, protože se s dechovým orchestrem rytmicky nesehrál. To vyústilo v nervozitu, která se projevila těžkopádným úhozem a mnohdy odbytými pasážemi, co se artikulace týče. Celá skladba tak nevyzněla, jak by si zasloužila.

Jako další měla zaznít skladba od Igora Stravinského Koncert pro klavír a dechové nástroje, která však nejspíše kvůli náročnému Capricciu byla přesunuta až na úplný závěr. Místo ní byla zahrána původně poslední skladba od rusko-tatarské soudobé skladatelky Sofii Asgatovny Gubajduliny (*1931) Concordanza pro komorní soubor. Dílo napsané na objednávku pražského skladatele Marka Kopelenta v roce 1970 pro těleso Musica Viva Pragensis je jednou z prvních kompozic skladatelky na principu binárních opozic (concordanza x discordanza). Dílo v programu stálo jako protiklad ke dvěma klavírním dílům. Jednovětá skladba je založena na střídání rytmicko-melodických prvků, vytvářejících koláž autorčina charakteristického skladatelského projevu. Obě soudobé skladby od ruských skladatelů Denisova a Gubajduliny souboru Brno Contemporery Orchestra po interpretační i hudební stránce vyhovovaly mnohem lépe. Orchestr byl v provedení jistější, intonačně i rytmicky přesnější a upoutal divákovu pozornost.

Na závěr se publiku opět představil klavírista Miroslav Beinhauer. Poslední skladbou byl tedy Stravinského Koncert pro klavír a dechové nástroje. Kvituji rozhodnutí neuvádět jej hned po Janáčkově náročném Capricciu (jak bylo původně v programu). Klavíristovi evidentně přestávka mezi skladbami prospěla, což se také projevilo na jeho hře. U této kompozice byla znát větší sehranost a jistota jak interpreta, tak orchestru. Beinhauer podal obdivuhodný výkon, při kterém prokázal cit pro ruskou hudbu. Sólistovo provedení koncertu si ponechalo surovější tvář, kterou bychom mohli u provedení Stravinského skladeb očekávat. Mnohdy však samotná zvukovost a tvrdost zastínila drobnější lyrické pasáže, kde naopak mohl interpret uvolnit napětí a ukázat kontrast vůči rytmicky náročným a zvukově hutným místům. Velkou škodou bylo interpretovo opomenutí kontrapunktu, který se v díle Stravinského objevuje. V místech, ve kterých bylo možné hudebně poukázat na polyfonickou stránku skladatele, Beinhauer nebral na tento aspekt ohled a kontrapunktické pasáže zvukově nevystavěl tak, jak by bývalo bylo záhodno. I přes výtky si však mladý klavírista tady dokázal vylepšit reputaci po méně povedeném Capricciu.

Recenzentka konstatuje, že koncert snese hodnocení jako rozporuplný, což však neznačí, že nebyl plnohodnotný. Jednalo o večer náročné hudby skrývající logicky mnohá úskalí, a tak lze účinkujícím složit uznání za odhodlání i odvahu popsaný program nastudovat a uvést.

Program:

Edison Denisov: Slunce Inků

Leoš Janáček: Capriccio pro klavír levou rukou, flétnu (pikolu), dvě trubky, tři trombóny a tenorovou tubu, JW VII/12

Igor Stravinskij: Koncert pro klavír a dechové nástroje

Sofija Asgatovna Gubajdulina: Concordanza

Brno Contemporary Orchestra

Dirigent: Pavel Šnajdr

Klavír: Miroslav Beinhauer

Soprán: Doubravka Součková

11. listopadu v 19 hodin, divadlo Reduta

Foto Marek Olbrzymek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Nejčtenější

Kritika

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více