S Ensemble Opera Diversa v klubu o blues i valčíku

29. listopad 2024, 10:00
S Ensemble Opera Diversa v klubu o blues i valčíku

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.

Dlaskova hudba v sobě ráda a často snoubí kontrasty a zdánlivě příkré rozpory – není jí cizí mít v něžné hudební ploše osten sarkastické grotesky, v jemném pohlazení krutost a v úsměvu vztek bušící těsně pod povrchem. Platí to však i naopak. Tam, kde by se u jiných autorů nacházela jen pustá deprese, objevuje se u Dlaska drobný úsměv. Zda je lišácký, teskný, pohrdlivý, nebo upřímně veselý, je v tomto případně vlastně jedno. Tam, kde zaznívá násilnost, mírní současně skladatel posluchače i své dílo, a především tam, kde by mnozí tonuli v defétismu, nabízí autor opatrné paprsky naděje. Zkrátka Dlaskova hudba se neustále šibalsky šklebí: na posluchače, hudebníky a konečně také na autora i sebe sama.

Nejinak je tomu i v případě Querellových písní, které autor z původní verze určené hoboji a smyčcům – a která byla pod taktovkou Roberta Kružíka premiérována Vilémem Veverkou – přepsal pro sopránový saxofon a smyčce. Byť je hlavní struktura čtyřvětá, vnitřní dělení jednotlivých částí odpovídá dohromady spíše sedmi až osmi drobnějším plochám. Již první věta, rozdělená do tří podčástí (Femme fatala, valsechoralvalse) prezentuje gró Dlaskova hudebního jazyka. Cílená práce s ustálenými formami a využívání tradičních kompozičních postupů výrazově, instrumentačně či rytmicky novým a svěžím způsobem. Právě zde je nejvíce cítit skladatelovo blízké sepětí se sférou hudebního divadla, které staví na tom, že posluchačům hudebně známými prostředky utváří celkový narativ díla. První věta tak činí především v částech valse, které jsou plné drobných, ale promyšlených a veskrze funkčních instrumentačních detailů. Za zmínku stojí kupříkladu půvabné pnutí nedokončené melodie saxofonu, kterou po letmém okamžiku uzavírá viola apod. Působivý je třeba i náhlý „vzruch“ celého smyčcového orchestru s typizovaným valčíkovým zvukem, který se však z ničeho nic rozpadá a nevyřčeně uniká kamsi do ticha.

Celé dílo provází také, pro Dlaska opět příznačná, rytmická rafinovanost. Vysoce působivá (a to jak kompozičně, tak i interpretačně) je především určitá „roztrhanost“, při které se hudba standardně odvíjí, ale zanechává za sebou určitou ozvěnu, či spíše otisk. Je to výsledek důsledné práce s polyrytmikou, která tvoří základní kámen Querellových písní i Dlaskovy hudby obecně.

Třetí věta „Úsměv může přivolat strach…“ je ideální ukázkou zužitkování skladatelova „šibalského šklebu“ – právě zde se snoubí křehké, laskavé, opatrné a stydlivé s prostopášnickým, drzým, násilným, krutým a sebevědomým. Z hlediska celku se jedná o pomyslné vybičování k vrcholu, který je efektním a rázným gestem náhle uťat. Závěr díla je pak současně meditativně zasněným přemítáním i vystrčeným jazykem směrem k posluchači – cynický výsměch autora (avšak v dobrém rozmaru) se zde snoubí s prostým a ve skutečnosti ryzím vyznáním „I love you“.

Hudebně bylo provedení orchestru Ensemble Opera Diversa pod vedením kmenové dirigentky Gabriely Tardonové adekvátně břitké a rytmicky pevně sevřené. Působivý byl soubor především v rytmicky náročných pasážích, které byly precizně přesné a úderné, nebo naopak volně se přeznívající v polyrytmických plochách. Kouzelná byla mj. i lyrická imitace mezi sólovou violou v podání Davida Křivského a houslemi koncertní mistryně Barbary Tolarové na začátku třetí části. Drobnou výtkou by možná mohla být ne vždy zcela stoprocentní intonace, která navíc při užití mikrofonů byla mírně zřetelnější, než by tomu bylo za standardní situace. Jedná se ovšem pouze o drobnou výtku, která navíc platí víceméně výhradně pouze pro první větu skladby. Výtečný výkon podal rovněž sólista skladby saxofonista Pavel Zlámal, který prokázal výborný cit pro emoční makarónství (o tom melodickém již mluví v předloze sám autor) Dlaskovy hudby a dovedl vystihnout širokou paletu výrazů – často opět poměrně protichůdných – které mu partitura ukládala.

Je-li Dlaskova hudba spokojenější v hudebním klubu spíše než v koncertním sále, pak kompozice Hard blues Miloslava Ištvana je v něm vyloženě doma. A to nejen námětem, ale i samotnou instrumentací. Skladba si kromě smyčců a školeného sopránu žádá i pop-baryton, klavír, saxofon, elektrickou kytaru a k tomu solidní baterii perkusí. Dalo by se říci, že ačkoliv je diametrálně odlišná od skladby první poloviny večera, s Querellovými písněmi ji pojí ona ostrá náladová i stylová kontrastnost. Zatímco Dlaskova skladba však staví na kontrastu okamžitém a iracionálním (ve smyslu emočním, avšak také ne úplně), Ištvanův Hard blues paralelně staví oba hudební styly – artificiální hudbu a blues – bok po boku, aniž by je výrazně konfrontoval mezi sebou. Je to tedy spíše kontrast postupný a racionální.

Ištvanův Hard blues využívá texty afroamerické lidové poezie, většina z nich nalezla napříč historií blues rovněž přímé hudební zpracování, byť třeba v mírně upravené formě, tak jak je to typické i pro evropskou lidovou hudební kulturu. Skladba tyto texty svěřuje výhradně pop-barytonu v nastudování Aleše Janigy, zatímco koloraturní úseky, které místy doplňují, jindy střídají zpěvákův hlas, přenechává sopránovému partu tady v provedení Jany Vondrů. Charakteristickou součástí skladby je určitá dekonstrukce hudebního materiálu, která se manifestuje především obnažením zpěvního partu, který je většinou doprovázen pouze velmi skromným obsazením, a to navíc spíše rytmického původu. Naopak mezihry či chvíle propojení obou světů přinášejí výraznější zapojení smyčců.

Zpěvák Aleš Janiga se s charakteristickým hudebním jazykem blues (byť stylizovaného) i jeho způsobem přednesu vypořádal se ctí, ačkoliv se těžiště jeho interpretačního záběru nachází spíše v operním repertoáru. Pochvalu si zaslouží především jeho frázování a práce s akcenty a barvou hlasu, byť by samotná výslovnost, resp. dikce mohla být laxnější. Může to znít neintuitivně vzhledem k tomu, na co jsou posluchač i zpěvák u interpretace zvyklí, ale větší „ledabylost“ by v kontextu díla působila pravděpodobně autentičtěji. Sopranistka Jana Vondrů byla neméně skvělá a oslnila především prací s dynamikou a celkovým výrazem koloraturního zpěvu. Důsledně dbala na sledování kontextu, což se projevovalo nejvíce při sledování „účelu“ jejího zpěvu. Tam, kde doplňovala Janigu, se bezchybně sladila k barytonistovu projevu, zatímco tam, kde byla sama za sebe, šla do mírně expresivnějších a osobitějších barev. Kontrast to nebyl nikterak velký, ale tím spíše dával prostor pro výrazovou drobnokresbu. Osobitou součástí, která dokreslovala celek byla recitace v podání Aarona Colliera.

Instrumentální nastudování bylo i v případě Hard blues povedené. I v tomto případě si zaslouží pochvalu především rytmické sepětí tělesa. Vzhledem ke kontextu a místu, kde se koncert odehrál, se snad nikdo nepohorší, když dodám banální „zkrátka to šlapalo“. Soubor Ensemble Opera Diversa se již dlouho věnuje propagaci díla Miloslava Ištvana. Troufám si tvrdit, že i zde se trefil do černého. Pomyslnou třešničkou na dortu byl fakt, že dílo samotné nebylo provedeno již celé dekády: jeho uvedení je tedy o to záslužnější.

Drobný, veskrze „diversní“ experiment v podobě klubu Alterna i specifického programu se tělesu dle mého vyplatil. Současně lze usuzovat, že s hudbou Vojtěcha Dlaska a Miloslava Ištvana nebyli konfrontováni pouze stálí návštěvníci koncertní řady Ensemble Opera Diversa, ale také běžní návštěvnici hudebního klubu. A pokud existuje lepší, přirozenější a elitářstvím vážné hudby nezatížený způsob, jak rozšiřovat kladný vztah k současné (ba koneckonců jakékoliv) hudební tvorbě mezi další potenciální posluchače, tak bych o něm moc rád slyšel!

PROGRAM:

Vojtěch Dlask: Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce (2020/2024) PREMIÉRA

Miloslav Ištvan: Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor (1980)

ÚČINKUJÍCÍ:

Pavel Zlámal saxofon

Aleš Janiga pop-baryton

Jana Vondrů soprán

Aaron Collier recitace

Ensemble Opera Diversa, vedoucí orchestru Jan Bělohlávek

Gabriela Tardonová dirigentka

26. 11. 2024, 19:00, Alterna

Foto archiv EOD

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Janáčkova opera Příhody lišky Bystroušky pár dní nazpět oslavila 100. výročí premiéry, která se uskutečnila v Národním divadle Brno. Jejího novodobého festivalového uvedení se zhostil soubor Národního divadla moravskoslezského v režii Itzika Galiliho – choreografa a režiséra izraelského původu. Přivezená inscenace byla uvedena v neděli 10. listopadu v Mahenově divadle.  více

Do letošního ročníku festivalu Janáček Brno přispěla i Hudební fakulta Janáčkovy akademie múzických umění. Její posluchači připravili sobotní komponovaný program, který divákům předvedl nejen hudbu nejrůznějších stylů, ale také jim ukázal různé prostory fakulty. Při vstupu na fakultu byla příchozím rozdána barevná kolečka, která rozdělila publikum na tři menší skupiny. To vše se stalo z kapacitních důvodů, jelikož se program kromě auly odehrával také ve varhanním sále, klenbovém sále a učebně 09. Všichni tak slyšeli totožný program jen v jiném pořadí.  více

Nejčtenější

Kritika

Jedním z největších lákadel letošního ročníku Expozice nové hudby bylo bezpochyby uvedení skladby Communicating Vessels v okouzlujících prostorách vodojemů na Žlutém kopci. Společné dílo Radima Hanouska (*1971), Michala Wróblewského (*1988), Františka Chaloupky (*1981), Iana Mikysky (*1994) a Kristýny Švihálkové (*1997) zaznělo ve čtvrtek 17. října v podání skladatelů samotných ve světové premiéře. Kompozice Communicating Vessels (Spojené nádoby) vznikla na objednávku festivalu a byla vytvořena speciálně pro prostor brněnských vodojemů. Spojené nádoby tematizují a „oslavují“ uchovávání látek různých fyzikálních skupenství, které se staly samozřejmostí našeho každodenního života až do míry, že je téměř nevnímáme. Za nádobu je také možné označit člověka vnímajícího a myslícího, jehož mysl může být naplněna různým obsahem. Za spojení nádob by se pak také dalo považovat spojení pěti muzikantů–skladatelů v tomto jedinečném projektu.   více