S Ensemble Opera Diversa v klubu o blues i valčíku

29. listopad 2024, 10:00
S Ensemble Opera Diversa v klubu o blues i valčíku

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.

Dlaskova hudba v sobě ráda a často snoubí kontrasty a zdánlivě příkré rozpory – není jí cizí mít v něžné hudební ploše osten sarkastické grotesky, v jemném pohlazení krutost a v úsměvu vztek bušící těsně pod povrchem. Platí to však i naopak. Tam, kde by se u jiných autorů nacházela jen pustá deprese, objevuje se u Dlaska drobný úsměv. Zda je lišácký, teskný, pohrdlivý, nebo upřímně veselý, je v tomto případně vlastně jedno. Tam, kde zaznívá násilnost, mírní současně skladatel posluchače i své dílo, a především tam, kde by mnozí tonuli v defétismu, nabízí autor opatrné paprsky naděje. Zkrátka Dlaskova hudba se neustále šibalsky šklebí: na posluchače, hudebníky a konečně také na autora i sebe sama.

Nejinak je tomu i v případě Querellových písní, které autor z původní verze určené hoboji a smyčcům – a která byla pod taktovkou Roberta Kružíka premiérována Vilémem Veverkou – přepsal pro sopránový saxofon a smyčce. Byť je hlavní struktura čtyřvětá, vnitřní dělení jednotlivých částí odpovídá dohromady spíše sedmi až osmi drobnějším plochám. Již první věta, rozdělená do tří podčástí (Femme fatala, valsechoralvalse) prezentuje gró Dlaskova hudebního jazyka. Cílená práce s ustálenými formami a využívání tradičních kompozičních postupů výrazově, instrumentačně či rytmicky novým a svěžím způsobem. Právě zde je nejvíce cítit skladatelovo blízké sepětí se sférou hudebního divadla, které staví na tom, že posluchačům hudebně známými prostředky utváří celkový narativ díla. První věta tak činí především v částech valse, které jsou plné drobných, ale promyšlených a veskrze funkčních instrumentačních detailů. Za zmínku stojí kupříkladu půvabné pnutí nedokončené melodie saxofonu, kterou po letmém okamžiku uzavírá viola apod. Působivý je třeba i náhlý „vzruch“ celého smyčcového orchestru s typizovaným valčíkovým zvukem, který se však z ničeho nic rozpadá a nevyřčeně uniká kamsi do ticha.

Celé dílo provází také, pro Dlaska opět příznačná, rytmická rafinovanost. Vysoce působivá (a to jak kompozičně, tak i interpretačně) je především určitá „roztrhanost“, při které se hudba standardně odvíjí, ale zanechává za sebou určitou ozvěnu, či spíše otisk. Je to výsledek důsledné práce s polyrytmikou, která tvoří základní kámen Querellových písní i Dlaskovy hudby obecně.

Třetí věta „Úsměv může přivolat strach…“ je ideální ukázkou zužitkování skladatelova „šibalského šklebu“ – právě zde se snoubí křehké, laskavé, opatrné a stydlivé s prostopášnickým, drzým, násilným, krutým a sebevědomým. Z hlediska celku se jedná o pomyslné vybičování k vrcholu, který je efektním a rázným gestem náhle uťat. Závěr díla je pak současně meditativně zasněným přemítáním i vystrčeným jazykem směrem k posluchači – cynický výsměch autora (avšak v dobrém rozmaru) se zde snoubí s prostým a ve skutečnosti ryzím vyznáním „I love you“.

Hudebně bylo provedení orchestru Ensemble Opera Diversa pod vedením kmenové dirigentky Gabriely Tardonové adekvátně břitké a rytmicky pevně sevřené. Působivý byl soubor především v rytmicky náročných pasážích, které byly precizně přesné a úderné, nebo naopak volně se přeznívající v polyrytmických plochách. Kouzelná byla mj. i lyrická imitace mezi sólovou violou v podání Davida Křivského a houslemi koncertní mistryně Barbary Tolarové na začátku třetí části. Drobnou výtkou by možná mohla být ne vždy zcela stoprocentní intonace, která navíc při užití mikrofonů byla mírně zřetelnější, než by tomu bylo za standardní situace. Jedná se ovšem pouze o drobnou výtku, která navíc platí víceméně výhradně pouze pro první větu skladby. Výtečný výkon podal rovněž sólista skladby saxofonista Pavel Zlámal, který prokázal výborný cit pro emoční makarónství (o tom melodickém již mluví v předloze sám autor) Dlaskovy hudby a dovedl vystihnout širokou paletu výrazů – často opět poměrně protichůdných – které mu partitura ukládala.

Je-li Dlaskova hudba spokojenější v hudebním klubu spíše než v koncertním sále, pak kompozice Hard blues Miloslava Ištvana je v něm vyloženě doma. A to nejen námětem, ale i samotnou instrumentací. Skladba si kromě smyčců a školeného sopránu žádá i pop-baryton, klavír, saxofon, elektrickou kytaru a k tomu solidní baterii perkusí. Dalo by se říci, že ačkoliv je diametrálně odlišná od skladby první poloviny večera, s Querellovými písněmi ji pojí ona ostrá náladová i stylová kontrastnost. Zatímco Dlaskova skladba však staví na kontrastu okamžitém a iracionálním (ve smyslu emočním, avšak také ne úplně), Ištvanův Hard blues paralelně staví oba hudební styly – artificiální hudbu a blues – bok po boku, aniž by je výrazně konfrontoval mezi sebou. Je to tedy spíše kontrast postupný a racionální.

Ištvanův Hard blues využívá texty afroamerické lidové poezie, většina z nich nalezla napříč historií blues rovněž přímé hudební zpracování, byť třeba v mírně upravené formě, tak jak je to typické i pro evropskou lidovou hudební kulturu. Skladba tyto texty svěřuje výhradně pop-barytonu v nastudování Aleše Janigy, zatímco koloraturní úseky, které místy doplňují, jindy střídají zpěvákův hlas, přenechává sopránovému partu tady v provedení Jany Vondrů. Charakteristickou součástí skladby je určitá dekonstrukce hudebního materiálu, která se manifestuje především obnažením zpěvního partu, který je většinou doprovázen pouze velmi skromným obsazením, a to navíc spíše rytmického původu. Naopak mezihry či chvíle propojení obou světů přinášejí výraznější zapojení smyčců.

Zpěvák Aleš Janiga se s charakteristickým hudebním jazykem blues (byť stylizovaného) i jeho způsobem přednesu vypořádal se ctí, ačkoliv se těžiště jeho interpretačního záběru nachází spíše v operním repertoáru. Pochvalu si zaslouží především jeho frázování a práce s akcenty a barvou hlasu, byť by samotná výslovnost, resp. dikce mohla být laxnější. Může to znít neintuitivně vzhledem k tomu, na co jsou posluchač i zpěvák u interpretace zvyklí, ale větší „ledabylost“ by v kontextu díla působila pravděpodobně autentičtěji. Sopranistka Jana Vondrů byla neméně skvělá a oslnila především prací s dynamikou a celkovým výrazem koloraturního zpěvu. Důsledně dbala na sledování kontextu, což se projevovalo nejvíce při sledování „účelu“ jejího zpěvu. Tam, kde doplňovala Janigu, se bezchybně sladila k barytonistovu projevu, zatímco tam, kde byla sama za sebe, šla do mírně expresivnějších a osobitějších barev. Kontrast to nebyl nikterak velký, ale tím spíše dával prostor pro výrazovou drobnokresbu. Osobitou součástí, která dokreslovala celek byla recitace v podání Aarona Colliera.

Instrumentální nastudování bylo i v případě Hard blues povedené. I v tomto případě si zaslouží pochvalu především rytmické sepětí tělesa. Vzhledem ke kontextu a místu, kde se koncert odehrál, se snad nikdo nepohorší, když dodám banální „zkrátka to šlapalo“. Soubor Ensemble Opera Diversa se již dlouho věnuje propagaci díla Miloslava Ištvana. Troufám si tvrdit, že i zde se trefil do černého. Pomyslnou třešničkou na dortu byl fakt, že dílo samotné nebylo provedeno již celé dekády: jeho uvedení je tedy o to záslužnější.

Drobný, veskrze „diversní“ experiment v podobě klubu Alterna i specifického programu se tělesu dle mého vyplatil. Současně lze usuzovat, že s hudbou Vojtěcha Dlaska a Miloslava Ištvana nebyli konfrontováni pouze stálí návštěvníci koncertní řady Ensemble Opera Diversa, ale také běžní návštěvnici hudebního klubu. A pokud existuje lepší, přirozenější a elitářstvím vážné hudby nezatížený způsob, jak rozšiřovat kladný vztah k současné (ba koneckonců jakékoliv) hudební tvorbě mezi další potenciální posluchače, tak bych o něm moc rád slyšel!

PROGRAM:

Vojtěch Dlask: Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce (2020/2024) PREMIÉRA

Miloslav Ištvan: Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor (1980)

ÚČINKUJÍCÍ:

Pavel Zlámal saxofon

Aleš Janiga pop-baryton

Jana Vondrů soprán

Aaron Collier recitace

Ensemble Opera Diversa, vedoucí orchestru Jan Bělohlávek

Gabriela Tardonová dirigentka

26. 11. 2024, 19:00, Alterna

Foto archiv EOD

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Nejčtenější

Kritika

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více