Sborové prolnutí mistrů Křížkovského a Janáčka

4. listopad 2024, 1:00
Sborové prolnutí mistrů Křížkovského a Janáčka

Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.

Q VOX v obsazení Petr Julíček (tenor), Tomáš Badura (tenorbaryton), Tomáš Krejčí (baryton) a Pavel Maška (bas) koncert rozdělil do několika tematických bloků, které slovy provázel sbormistr Tomáš Krejčí. Sympaticky působilo zahájení, při němž zpěváci nastoupili a ihned započali v programu první Janáčkovu skladbu Orání, čímž vytrhli publikum z předkoncertního ševelení a posluchače ihned vtáhli do hudby. Následovaly dvě balady Pavla Křížkovského Utonulá a Odvedeného prosba. Pro těleso zde byl dostatek prostoru k dynamickému i agogickému vyklenutí a neméně důležité práci s rytmikou a tempem, s čímž si ansámbl výtečně poradil.

Nechybělo pásmo vojenských písní z pera Leoše Janáčka kombinující melodie a texty různých regionů. Kromě rozmanité frazeologie, akcentace a expresivnějšího, ale stylového podání mne zaujala také práce s textem. V mnoha písních totiž došlo ke škrtům veršů nebo dokonce celých slok uvedených v programové brožuře. Nedá se říct, že by to samotným skladbám a jejich spádu uškodilo, avšak pro ty, co se rádi podívají na slova písní se určitá místa mohla zdát matoucí. Ocenit musím snahu u vybraných melodií naznačit charakterem zpěvu jejich žánrové ukotvení – táhlá, verbuňk, čardáš a podobně. Tím zpěváci do vysoce stylizovaných úprav přidali špetku folklórní syrovosti, která kultivovaný pěvecký projev okořenila.

Program sestával převážně ze čtyřhlase upravených lidových písní jednodušších forem. Nicméně jsme se setkali i s propracovanějšími kusy, jako je například Křížkovského Rozchodná. Kromě pasáží s ostinátním doprovodem pod vyklenutou melodickou frází skladba disponuje také principem refrénu na slabiku „du“ dodávající kompozici neustálý pohyb a vnitřní pnutí. Předposlední blok byl věnován lásce v mnoha podobách, kde zazněla známá díla Leoše Janáčka Ó lásko, Láska opravdivá, Klekánica a další, jež v sobě nesl osvěžující a efektní attacca navázání mezi Láskou opravdivou a rytmičtější Divím se milému. Díky hbitému a přesvědčivému přechodu se jednalo o kontrastní a posluchačsky přívětivý prvek.

Poslední pásmo písní, jak už bylo naznačeno v úvodu recenze, obsahovalo skladby či úpravy komponistů hudebně spjatých s Leošem Janáčkem. Všechny měly jeden společný rys, kterým byl „motor“ vystavěný na jedné či více slabikách (např. dam dali dam v Hostině A. Dvořáka) podporující odlehčený a v případě Hostiny a Polky (Z. Kaňák) žertovný charakter hudby.

I přes povedené nastudování programu nelze opomenout určité intonační nepřesnosti, především v oblasti velkých a malých tercií určujících durový nebo mollový základ harmonie. Mnoho z písní bylo harmonicky vystavěno na dur-mollovém prolínání, což u komorního čtyřhlasého sboru může být zvukově a technicky velice obtížná disciplína. Bohužel se vícekrát opakovala situace, při níž v dané pasáži nebylo možné přesně rozpoznat harmonické ukotvení právě díky dostatečně nepřiznaným durovým nebo mollovým terciím. Byť je těleso sehrané, zvukově kompaktní a barevně rozmanité, v některých skladbách byla jeho zvuková celistvost narušena výrazným až dynamicky vyčnívajícím tenorovým hlasem. Když opomineme tyto drobné výtky, lze provedení programu a jeho dramaturgické vystavění označit za povedené a posluchačsky přívětivé, což se také odrazilo na vřelém potlesku publika, které si vyžádalo přídavek: Lásku opravdivou.

Program:

Leoš Janáček:

Orání; Keď já pojdem na tu vojnu, milá má!; V tom velickém širém poli; Šiel som cez město; Ach, vojna, vojna; Proč kalino; O lásko; Láska opravdivá; Divím se milému; Vínek stonulý; Na košatej jedli dva holubi seďá; Klekánica

Pavel Křížkovský:

Utonulá; Odvedeného prosba; Rozchodná

Antonín Dvořák: Hostina, op. 27

Oldřich Halma: Zahrajte ně husličky

Zdeněk Kaňák: Polka

Martin Šujan: Keď ja pojdzem

Q VOX:

Petr Julíček – tenor

Tomáš Badura – tenorbaryton

Tomáš Krejčí – baryton

Pavel Maška – bas

Sobota 2. listopadu 2024 v 11h, Refektář augustiniánského opatství na Starém Brně

Foto Marek Olbrzymek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více

S tradičním dvouletým odstupem začal Mezinárodní festival Janáček Brno 2024, jehož slavnostní zahájení se uskutečnilo v pátek 1. listopadu v Janáčkově divadle. Národní divadlo Brno při této příležitosti uvedlo premiéru nové inscenace opery Výlety páně Broučkovy Leoše Janáčka (1854–1928), jenž vznikla na náměty dvou povídek Svatopluka Čecha. Režie operní novinky, která vznikla v koprodukci se Staatsoper Unter den Linden, Berlin a Teatro Real, Madrid, se ujal kanadský režisér Robert Carsen. Hudební nastudování, stejně jako dirigování premiéry bylo vloženo do rukou Marka Ivanoviće a v titulní roli Matěje Broučka se představil skotský tenorista Nicky Spencevíce

Znovuuvedením oblíbeného muzikálu Čarodějky z Eastwicku se Městské divadlo Brno rozhodlo připomenout jubilejních dvacet let od otevření svojí velké Hudební scény. Opětovné nasazení titulu představuje povedený narozeninový dárek divadla publiku, které od premiéry v roce 2007 zhltlo 149 repríz hudební inscenace režiséra Stanislava Moši. V novém uvedení se objeví známé tváře z původního obsazení, ale také noví herci a herečky. A tento divadelní comeback bude jistě vděčným diváckým soustem po několik sezon i po sedmnácti letech od prvního českého uvedení právě v Brně. Jen za půl měsíce od nynější premiéry udělají Čarodějky 24 vyprodaných repríz. K tomu není co dodat.  více

Letošní ročník Expozice nové hudby uzavřelo teprve druhé uvedení kompozičního site specific projektu Fresco Karlheinze Stockhausena (1928–2007), který byl poprvé uvedený v roce 1969. Od této doby se ho nikdo neujal. Divákům, kteří v sobotu 19. 10. navštívili Besední dům, se tak naskytla naprosto unikátní příležitost zažít dílo na vlastní kůži. Zmíněné první uvedení této skladby bylo provázeno sabotážemi ze strany konzervativních muzikantů. A tak je legitimní si položit otázku, zda teprve v sobotu Fresco nezaznělo, jak si to skladatel představoval. Tento náročný projekt kurátorky Moniky Pasiecznik a uměleckého vedoucího Pabla Drukera realizovala čtyři tělesa složená ze členů Brno Contemporary OrchestraMladých brněnských symfoniků Filharmonie Brno pod vedením Pablo Drukera, Radima HanouskaPavla Šnajdra, Tomáše Krejčího a Pavla Zlámalavíce

Komponovaný úterní večer 15. října zahájený v sále Kina Art návštěvníkům nabídl netradiční spojení české premiéry dokumentárního filmu No Ideas But in Things o americkém hudebním skladateli, experimentátorovi a vědci na poli elektronické hudby Alvinu Lucierovi (1931–2021) s živým provedením jeho skladby I Am Sitting in a Room. Zmíněná kompozice se stala refrénem nejen dokumentárního snímku, ale také celé události.  více

Ve druhém dnu festivalu Expozice nové hudby přenesli pořadatelé návštěvníky do vod komorních. V podání houslistky Terezy Horákové v Besedním domě zazněly dvě výjimečné skladby pro sólové housle. Při druhé z nich se k houslistce připojila Sarah Jedličková, která živě pracovala s osmi předem nahranými zvukovými stopami.  více

Slovanská tematika, violoncellová virtuozita a pocta Antonínu Dvořákovi (1841–1904) – i takto bychom mohli ve zkratce shrnout koncert Filharmonie Brno z 10. října v Janáčkově divadle. Pod dohledem etablovaného dirigenta Leoše Svárovského zazněly tři rapsodické kusy z konce sedmdesátých let 19. století a známý Violoncellový koncert h moll v podání mladé a talentované violoncellistky Laury van der Heijdenvíce

Klub moravských skladatelů pravidelně uvádí koncerty, při kterých dostávají slovo mladí interpreti, často teprve studenti vysoké školy či konzervatoře. V pondělí 7. října v 19 hodin v koncertním sále HF JAMU skupina studentů s podporou svých starších kolegů, tentokrát i profesionálů, uvedla program s názvem Od Janáčka k dnešku, hudební vzpomínka na moravské skladatele. Jak už název napovídá, program byl složený z děl čtyř skladatelů, kteří jsou spojeni s Moravou a zejména s Brnem, konkrétně Arne Linky, Pavla Haase, Antonína Tučapského a Leoše Janáčka.  více

Podzimní sérii koncertů z cyklu Barbara Maria Willi uvádí zahájil sólový recitál německé hráčky na klávesové nástroje Christine Schornsheim. Při bezmála dvouhodinového koncertu interpretka v konventu Milosrdných bratří představila výběr z klavírních skladeb klasicistních skladatelů, které provedla na kopii historického kladívkového klavíru – nástroji podobnému tomu, na kterém jmenovaní skladatelé pravděpodobně komponovali.  více

Muzikál nemusí být vždy jen pocukrovaným pozlátkem, mazlivým hudebním vyprávěním zamotaným do přeslazeného konce. Městské divadlo Brno v české premiéře uvedlo broadwayský muzikál Drahý Evane Hansene. Navzdory komickým situacím diváka čeká téměř tragická story ze střední školy roubovaná na komorní hudební příběh. Tento celek nápaditě otevírá drsná témata jako je úzkost, osamocenost, deprese či dokonce sebevražda. Je tedy logické, že dílo s tklivou hudbou a psychologizujícími písňovými texty Benje Paseka a Justina Paula a vynalézavým libretem Stevena Levensona je dnes již takřka kultovním a že budí nadšení. Nyní se tedy lze navrch těšit z tohoto importu také do Brna.  více

Chrámový koncert, který se odehrál v pondělí 23. září v kostele sv. Augustina na Kraví hoře, prezentoval dramaturgickou linii večerů soudobé duchovní hudby tělesa Ensemble Opera Diversa s dirigentkou Gabrielou Tardonovou a smíšeného sboru Ensemble Versus se sbormistrem Patrikem Buchtou. Při podobných příležitostech je hudba – velice často v podobě světových či tuzemských premiér – provozována v brněnských kostelech, jež pokaždé nabízí odlišnou akustickou, ale i architektonickou rovinu. Nejinak tomu bylo i při recenzovaném koncertu, který v přímém přenosu vysílalo Radio Proglas. Zazněla díla tří českých skladatelů, na jejichž provedení se podíleli sopranistka Tereza Zimková, tenorista Stanislav Předota, trumpetista Josef Zimka a varhaník Martin Jakubíčekvíce

Jednou z nejočekávanějších hvězd letošního ročníku festivalu JazzFestBrno byl bezesporu americký kytarista Al Di Meola se svým projektem The Electric Years. Kytarový matador vystoupil v brněnském Sono centru v úterý 17. září při turné, ve kterém se – jak už z názvu projektu vyplývá - vrací především k sérii jazz-rockových nahrávek z druhé poloviny 70. let minulého století.  více

Již 69. sezonu zahájila v neděli 15. září v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod taktovkou jejího šéfdirigenta Dennise Russella Daviese. Divákům nabídla skladby Bedřicha Smetany a Antona Brucknera, kteří by tento rok oslavili dvousté narozeniny. Oproti avizovanému programu byl ovšem nedělní večer zkrácen o symfonickou báseň Hakon Jarl, neboť vydatné deště a s nimi spojené záplavy se nevyhnuly ani brněnskému okolí. Několik muzikantů se nemohlo do Brna na koncert bezpečně dostat. Jednou z nich byla i harfistka Ivana Švestková, jejíž part ve zmíněné symfonické básni velice náročný, nebylo možné takto narychlo sehnat náhradu.  více

S výhradně romantickým repertoárem na brněnský festival Špilberk přicestoval v sobotu 24. srpna korejský rozhlasový orchestr KBS Symphony Orchestra se svým hudebním ředitelem – finským dirigentem a houslistou – Pietari Inkinenem. Pozvání přijala také jihokorejská houslistka, absolventka prestižní Julliard School Bomsori Kimvíce

Festival Špilberk pořádá Filharmonie Brno již rovné čtvrt století na konci srpna na nádvoří stejnojmenného hradu. Čtyři hudební večery pod širým nebem divákům nabízí výběr koncertů z řad klasické, filmové, počítačové, ale často i jazzové či jiné hudby. Jedná se tak o rozmanitý mix interpretů a repertoárů s často příjemnou, letně uvolněnou atmosféru. Letošním velkým a předem vyprodaným tahákem byl středeční večer 21. srpna plný melodií z filmů Jamese Bonda v režii Českého národního symfonického orchestru pod taktovkou světově uznávaného dirigenta, skladatele a aranžéra Stevena Mercuria. V průběhu koncertu se posluchačům také představili zpěváci Sára MilfajtováVendula Příhodová a David Krausvíce

Nejčtenější

Kritika

Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více