V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodička.
Filharmonie započala ouverturou ze Sibeliova symfonického díla Karelia op. 10, které napsal v roce 1893. Skladba byla původně předehrou ke stejnojmenné orchestrální suitě (op. 11), jež má v několika obrazech vyjadřovat karelskou krajinu a dějiny této oblasti. Dnes se suita běžně provozuje bez zmíněné ouvertury. Publikum však mělo možnost předehru slyšet ve velmi povedeném provedení, kdy dirigent Robert Kružík zvolil svižné tempo, v němž se odrážely živé taneční rytmy zakomponované skladatelem. Také se velmi zdařile povedly rytmické či tempové střihy a přechody, které v podání filharmonie zněly přesvědčivě. Z hlediska barvy vynikaly vršky houslí i jemná sametová barva nižších smyčců.
Skladatele a houslistu židovského původu Karla Goldmarka (1830–1915) pojí se Jeanem Sibeliem (1865–1957) jejich společné hodiny. Goldmark byl Sibeliovým pedagogem. Byť Goldmark pocházel z Maďarska, vždy se hlásil k německé národnosti a jeho inspiračními vzory byli především Robert Schumann, Richard Wagner a Johannes Brahms. Jako skladatel zůstal samoukem, ale i přesto byl ve své době uznávaný a ctěný. Bohužel, v průběhu dějin se na jeho osobnost i tvorbu pozapomnělo. Dnes z jeho děl na pódiích můžeme nejvíce slyšet Koncert pro housle a orchestr a moll op. 28 z roku 1877. Kompozice oplývá chytlavou melodikou, virtuózními pasážemi i sólovými kadencemi v první a třetí větě. I když se dílo datací řadí do vrcholného romantismu, jeho atmosféra je spíše poklidná – smířlivá se špetkou vypjatých a dramatických momentů. V první větě Allegro, ma non tropo sólista Vodička zapůsobil suverénností, technickou zběhlostí i zvládnutím náročného smykování. Poslechově diváky zaujala instrumentální mezihra vystavěná na půdorysu fugy s expozicí hlasů napříč orchestrem. Robert Kružík si dal záležet i na společné souhře v agogicky náročnějších momentech, při nichž se orchestr přizpůsoboval houslistovi, ale zároveň zachoval přirozenost hudebního toku. Virtuozita houslového partu v podání Jiřího Vodičky si naprosto podmanila posluchače, kteří – i když se to správně dělat nemá – hráče odměnili po první větě bouřlivým potleskem. Andante navodila romantickou křehkou atmosféru, kterou následně vystřídalo temperamentní Moderato – Allegretto. Třetí větě dominoval průzračný a sytý tón houslí, a to nejen v sólové kadenci vystavěné na dvojhmatech. Provedení Goldmarkova Houslového koncertu sklidilo dlouhý a hlasitý aplaus, kterým si diváci vysloužili houslistův přídavek v podobě krátké a opět velmi virtuózní hudební ukázky.
Druhá půle večera patřila Symfonii č. 1 E dur Josefa Suka. Ten ji dokončil rok po svatbě s ženou Otilií – dcerou jeho učitele Antonína Dvořáka. Kompozice má zřetelné znaky vlivu jeho učitele a zároveň se vyjímá novoromantickým rázem se čtyřvětou formou. Premiéra díla se uskutečnila 25. listopadu 1899 v provedení České filharmonie a dirigenta Oskara Nedbala. Suk byl za skladbu finančně odměněn Českou akademií věd a umění. Kružíkova preciznost i cit pro detail se přenesly do hry muzikantů. Opět vhodně zvolená tempa, jednotné vnímání frází, dynamické vlny i práce s agogikou vytvořily z nastudování symfonie hudební zážitek. Nejen orchestr jako celek, ale i jeho sólisté podali vynikající výkony. Vyzdvihnout musím sólové vstupy klarinetu v podání Mateje Veselky nebo flétnové a hobojové sekce.
Orchestru zjevně svědčilo hrát pod zkušeným dirigentem jako je Robert Kružík, jelikož si program po celou dobu udržel spád, tah i dynamiku.
Program:
Jean Sibelius – Karelia, předehra op. 10
Karl Goldmark – Houslový koncert a moll op. 28
Josef Suk – Symfonie č. 1 E dur op. 45
Jiří Vodička – housle
Filharmonie Brno
Robert Kružík – dirigent
Čtvrtek 27. února 2025 v 19h, Janáčkovo divadlo Brno
Zatím nebyl přidán žádný komentář..