Skryté poklady romantismu v Janáčkově divadle

Skryté poklady romantismu v Janáčkově divadle

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodička.

Filharmonie započala ouverturou ze Sibeliova symfonického díla Karelia op. 10, které napsal v roce 1893. Skladba byla původně předehrou ke stejnojmenné orchestrální suitě (op. 11), jež má v několika obrazech vyjadřovat karelskou krajinu a dějiny této oblasti. Dnes se suita běžně provozuje bez zmíněné ouvertury. Publikum však mělo možnost předehru slyšet ve velmi povedeném provedení, kdy dirigent Robert Kružík zvolil svižné tempo, v němž se odrážely živé taneční rytmy zakomponované skladatelem. Také se velmi zdařile povedly rytmické či tempové střihy a přechody, které v podání filharmonie zněly přesvědčivě. Z hlediska barvy vynikaly vršky houslí i jemná sametová barva nižších smyčců.

Skladatele a houslistu židovského původu Karla Goldmarka (1830–1915) pojí se Jeanem Sibeliem (1865–1957) jejich společné hodiny. Goldmark byl Sibeliovým pedagogem. Byť Goldmark pocházel z Maďarska, vždy se hlásil k německé národnosti a jeho inspiračními vzory byli především Robert Schumann, Richard Wagner a Johannes Brahms. Jako skladatel zůstal samoukem, ale i přesto byl ve své době uznávaný a ctěný. Bohužel, v průběhu dějin se na jeho osobnost i tvorbu pozapomnělo. Dnes z jeho děl na pódiích můžeme nejvíce slyšet Koncert pro housle a orchestr a moll op. 28 z roku 1877. Kompozice oplývá chytlavou melodikou, virtuózními pasážemi i sólovými kadencemi v první a třetí větě. I když se dílo datací řadí do vrcholného romantismu, jeho atmosféra je spíše poklidná – smířlivá se špetkou vypjatých a dramatických momentů. V první větě Allegro, ma non tropo sólista Vodička zapůsobil suverénností, technickou zběhlostí i zvládnutím náročného smykování. Poslechově diváky zaujala instrumentální mezihra vystavěná na půdorysu fugy s expozicí hlasů napříč orchestrem. Robert Kružík si dal záležet i na společné souhře v agogicky náročnějších momentech, při nichž se orchestr přizpůsoboval houslistovi, ale zároveň zachoval přirozenost hudebního toku. Virtuozita houslového partu v podání Jiřího Vodičky si naprosto podmanila posluchače, kteří – i když se to správně dělat nemá – hráče odměnili po první větě bouřlivým potleskem. Andante navodila romantickou křehkou atmosféru, kterou následně vystřídalo temperamentní Moderato – Allegretto. Třetí větě dominoval průzračný a sytý tón houslí, a to nejen v sólové kadenci vystavěné na dvojhmatech. Provedení Goldmarkova Houslového koncertu sklidilo dlouhý a hlasitý aplaus, kterým si diváci vysloužili houslistův přídavek v podobě krátké a opět velmi virtuózní hudební ukázky.

Druhá půle večera patřila Symfonii č. 1 E dur Josefa Suka. Ten ji dokončil rok po svatbě s ženou Otilií – dcerou jeho učitele Antonína Dvořáka. Kompozice má zřetelné znaky vlivu jeho učitele a zároveň se vyjímá novoromantickým rázem se čtyřvětou formou. Premiéra díla se uskutečnila 25. listopadu 1899 v provedení České filharmonie a dirigenta Oskara Nedbala. Suk byl za skladbu finančně odměněn Českou akademií věd a umění. Kružíkova preciznost i cit pro detail se přenesly do hry muzikantů. Opět vhodně zvolená tempa, jednotné vnímání frází, dynamické vlny i práce s agogikou vytvořily z nastudování symfonie hudební zážitek. Nejen orchestr jako celek, ale i jeho sólisté podali vynikající výkony. Vyzdvihnout musím sólové vstupy klarinetu v podání Mateje Veselky nebo flétnové a hobojové sekce.

Orchestru zjevně svědčilo hrát pod zkušeným dirigentem jako je Robert Kružík, jelikož si program po celou dobu udržel spád, tah i dynamiku.

Program:

Jean Sibelius – Karelia, předehra op. 10

Karl Goldmark – Houslový koncert a moll op. 28

Josef Suk – Symfonie č. 1 E dur op. 45

Jiří Vodička – housle

Filharmonie Brno

Robert Kružík – dirigent

Čtvrtek 27. února 2025 v 19h, Janáčkovo divadlo Brno

Foto Dominika Prášková

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Íránská zpěvačka Mahsa Vahdat propojuje tradiční perskou hudbu s evropskými hudebními prvky, například s jazzem nebo se sborovým zpěvem. Své zatím nejnovější album Braids of Innocence, Copánky nevinnosti, které nahrála s norským pěveckým sborem SKRUK. Písně na albu vycházejí z perských básní od autorů Rúmího a Hafíze, ale i ze současných textů, které zachycují osobní i politická témata. Album tak reflektuje represivní režim v Íránu i život v exilu. Zpěvačka svou tvorbu představila v roce 2024 na festivalu Maraton hudby Brno.  více

Po měsíci se do prostoru Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno, která pod vedením svého šéfdirigenta Dennise Russella Daviese provedla ve čtvrtek 27. března díla Roberta Schumanna a Dimitrije Šostakoviče. V první polovině orchestr doplnil věhlasný britský violoncellista Steven Isserlisvíce

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Nejčtenější

Kritika

Po měsíci se do prostoru Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno, která pod vedením svého šéfdirigenta Dennise Russella Daviese provedla ve čtvrtek 27. března díla Roberta Schumanna a Dimitrije Šostakoviče. V první polovině orchestr doplnil věhlasný britský violoncellista Steven Isserlisvíce