Slavnostní závěr festivalu Concentus Moraviae

12. červenec 2024, 19:00
Slavnostní závěr festivalu Concentus Moraviae

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.

Víceméně chronologicky sestavený program zahájil výběr z Moravské lidové poezie v písních od Leoše Janáčka, konkrétně pak písně StálostKvítí milodějnéLoučeníObrázek miléhoTíha a Lavečka. Drobná hlasová nejistota se mírně projevila v úvodní písni Stálost, ale v následujících písních byla již technická stránka projevu bezproblémová a vytříbená. Nabízí se nicméně otázka. Ačkoliv se jedná o stylizace lidových písní, možná by jim vzdušnější a prostší pěvecký výraz svědčil více než ryze umělecký projev. A to i navzdory tomu, že Magdalena Kožená patří k citlivým zpěvačkám, které interpretovaným dílům zpravidla výtečně rozumí. Jedná se spíše o obecné zamyšlení vycházející výhradně z osobní estetiky autora tohoto textu, které se ve výsledku nevztahuje přímo k interpretovi.

Výběr písní Hugo Wolfa ze sbírky Mörike-Lieder (Písně na Morikeho) stavěl na silných stránkách interpretačních schopností zpěvačky, mj. na výborné práci s frázováním i dynamikou a především na precizní akcentaci inherentní dramatičnosti písní skrze jemná i výrazně barevná odstínění hlasu. Samotný výběr sestával z písní Begegnung (Setkání), Neue Liebe (Nová láska), Nimmersatte Liebe (Nenasytná láska), Das verlassene Mägdlein (Opuštěné děvče), Wo find ich Trost (Kde nacházím útěchu), Auf ein altes Bild (Starému obrazu), Nixe Binsefuss (Vodní žínka Síťonožka), Lebe wohl (Žij blaze) a Abschied (Rozloučení). Kromě rozverné Nixe Binsefuss a ironické Abschied převažuje u většiny z písní nálada těžící primárně z melancholické lyriky, která je Magdaleně Kožené interpretačně velmi blízká. Vyzdvihnout si zaslouží rovněž křehké a hudebně nosné spojení pěvecké linky a klavírního partu v nastudování Kirilla Gersteina, jehož práce s tempem i úhozem povedeně akcentovala emočně vypjaté extatické okamžiky stejně jako klidné plochy milostné lyriky. Hravá Vodní žínka Síťonožka a výsměšné rozloučení s kritikem v podobě písně Abschied však předvedly, že si interpreti rozumí také v mnohem bezstarostnějších a humornějších hudebních polohách.

Předposledním cyklem večera se stalo Šest písní op. 38 Sergeje Rachmaninova. Tentokrát se nejednalo o výběr a zaznělo všech šest skladeb: Noch'yu v sadu u menya (V mojí zahradě za noci), K ney (K ní), Margaritki (Kopretiny), Krysolov (Krysař), Son (Sen) a A-u! (Hola!). Kožená s přirozeností a lehkostí potvrdila, že ruština je jí stejně blízká jako němčina a že písním Sergeje Rachmaninova, jejichž deklamační složka je zásadně svázána s ruským jazykem, technicky i emočně rozumí, což se projevovalo především u písní s veselejší poetikou a rozvernějšími texty.

Zlatým hřebem a jakýmsi vyvrcholením pozvolně vítězící bezstarostnosti nad těžkou a melancholickou lyrikou převážně první poloviny večera se staly Brettl-Lieder (Kabaretní písně) Arnolda Schönberga. V rámci zvolené edice zazněly písně GalatheaGigerlette (Gigrletka), Der genügsame Liebhaber (Nenáročný milenec), Einfältiges Lied (Prostá píseň), Mahnung (Výstraha), Jedem das Seine (Každému, co mu patří) a Langsamer Walzer (Pomalý valčík). Zde je nezbytné vyzdvihnout dva aspekty samotného cyklu a jeho interpretace: za prvé, jeho umístění na závěr bylo povedeným dramaturgickým počinem a vítaným odlehčením po působivém a skvěle nastudovaném, avšak náročném programu. A za druhé: Magdalena Kožená si v rozpustilých kabaretních kouscích mohla dovolit výrazné změny v barvě i dikci (kupříkladu Sprechgesang) a díky tomu ještě více – a přitom s vytříbeným vkusem – zvýraznit jejich rozšafnost a drobnou frivolnost.

Závěrečný koncert letošního ročníku festivalu Concentus Moraviae znovu potvrdil, že k dechberoucímu hudebnímu zážitku není vždy zapotřebí velkých symfonických těles či světových premiér. Současně se nabízí otázka, jak festival své velkolepé výročí, které jej čeká příští rok, uchopí. Lze předpokládat, že se bude na co těšit.

Magdalena Kožená / mezzosoprán

Kirill Gerstein / klavír

Program:
Leoš Janáček
Výběr písní z Moravské lidové poesie v písních

Hugo Wolf
Mörike-Lieder / Písně na Morikeho (výběr)

Sergej Rachmaninov
Šest písní op. 38

Arnold Schönberg
Brettl-Lieder / Kabaretní písně

Středa 10. 7., Besední dům, 19:00

(c) Majda Slámová / Concentus Moraviae

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Nejčtenější

Kritika

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce