Slavnostní závěr festivalu Concentus Moraviae

12. červenec 2024, 19:00
Slavnostní závěr festivalu Concentus Moraviae

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.

Víceméně chronologicky sestavený program zahájil výběr z Moravské lidové poezie v písních od Leoše Janáčka, konkrétně pak písně StálostKvítí milodějnéLoučeníObrázek miléhoTíha a Lavečka. Drobná hlasová nejistota se mírně projevila v úvodní písni Stálost, ale v následujících písních byla již technická stránka projevu bezproblémová a vytříbená. Nabízí se nicméně otázka. Ačkoliv se jedná o stylizace lidových písní, možná by jim vzdušnější a prostší pěvecký výraz svědčil více než ryze umělecký projev. A to i navzdory tomu, že Magdalena Kožená patří k citlivým zpěvačkám, které interpretovaným dílům zpravidla výtečně rozumí. Jedná se spíše o obecné zamyšlení vycházející výhradně z osobní estetiky autora tohoto textu, které se ve výsledku nevztahuje přímo k interpretovi.

Výběr písní Hugo Wolfa ze sbírky Mörike-Lieder (Písně na Morikeho) stavěl na silných stránkách interpretačních schopností zpěvačky, mj. na výborné práci s frázováním i dynamikou a především na precizní akcentaci inherentní dramatičnosti písní skrze jemná i výrazně barevná odstínění hlasu. Samotný výběr sestával z písní Begegnung (Setkání), Neue Liebe (Nová láska), Nimmersatte Liebe (Nenasytná láska), Das verlassene Mägdlein (Opuštěné děvče), Wo find ich Trost (Kde nacházím útěchu), Auf ein altes Bild (Starému obrazu), Nixe Binsefuss (Vodní žínka Síťonožka), Lebe wohl (Žij blaze) a Abschied (Rozloučení). Kromě rozverné Nixe Binsefuss a ironické Abschied převažuje u většiny z písní nálada těžící primárně z melancholické lyriky, která je Magdaleně Kožené interpretačně velmi blízká. Vyzdvihnout si zaslouží rovněž křehké a hudebně nosné spojení pěvecké linky a klavírního partu v nastudování Kirilla Gersteina, jehož práce s tempem i úhozem povedeně akcentovala emočně vypjaté extatické okamžiky stejně jako klidné plochy milostné lyriky. Hravá Vodní žínka Síťonožka a výsměšné rozloučení s kritikem v podobě písně Abschied však předvedly, že si interpreti rozumí také v mnohem bezstarostnějších a humornějších hudebních polohách.

Předposledním cyklem večera se stalo Šest písní op. 38 Sergeje Rachmaninova. Tentokrát se nejednalo o výběr a zaznělo všech šest skladeb: Noch'yu v sadu u menya (V mojí zahradě za noci), K ney (K ní), Margaritki (Kopretiny), Krysolov (Krysař), Son (Sen) a A-u! (Hola!). Kožená s přirozeností a lehkostí potvrdila, že ruština je jí stejně blízká jako němčina a že písním Sergeje Rachmaninova, jejichž deklamační složka je zásadně svázána s ruským jazykem, technicky i emočně rozumí, což se projevovalo především u písní s veselejší poetikou a rozvernějšími texty.

Zlatým hřebem a jakýmsi vyvrcholením pozvolně vítězící bezstarostnosti nad těžkou a melancholickou lyrikou převážně první poloviny večera se staly Brettl-Lieder (Kabaretní písně) Arnolda Schönberga. V rámci zvolené edice zazněly písně GalatheaGigerlette (Gigrletka), Der genügsame Liebhaber (Nenáročný milenec), Einfältiges Lied (Prostá píseň), Mahnung (Výstraha), Jedem das Seine (Každému, co mu patří) a Langsamer Walzer (Pomalý valčík). Zde je nezbytné vyzdvihnout dva aspekty samotného cyklu a jeho interpretace: za prvé, jeho umístění na závěr bylo povedeným dramaturgickým počinem a vítaným odlehčením po působivém a skvěle nastudovaném, avšak náročném programu. A za druhé: Magdalena Kožená si v rozpustilých kabaretních kouscích mohla dovolit výrazné změny v barvě i dikci (kupříkladu Sprechgesang) a díky tomu ještě více – a přitom s vytříbeným vkusem – zvýraznit jejich rozšafnost a drobnou frivolnost.

Závěrečný koncert letošního ročníku festivalu Concentus Moraviae znovu potvrdil, že k dechberoucímu hudebnímu zážitku není vždy zapotřebí velkých symfonických těles či světových premiér. Současně se nabízí otázka, jak festival své velkolepé výročí, které jej čeká příští rok, uchopí. Lze předpokládat, že se bude na co těšit.

Magdalena Kožená / mezzosoprán

Kirill Gerstein / klavír

Program:
Leoš Janáček
Výběr písní z Moravské lidové poesie v písních

Hugo Wolf
Mörike-Lieder / Písně na Morikeho (výběr)

Sergej Rachmaninov
Šest písní op. 38

Arnold Schönberg
Brettl-Lieder / Kabaretní písně

Středa 10. 7., Besední dům, 19:00

(c) Majda Slámová / Concentus Moraviae

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Nejčtenější

Kritika

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více