Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.
Víceméně chronologicky sestavený program zahájil výběr z Moravské lidové poezie v písních od Leoše Janáčka, konkrétně pak písně Stálost, Kvítí milodějné, Loučení, Obrázek milého, Tíha a Lavečka. Drobná hlasová nejistota se mírně projevila v úvodní písni Stálost, ale v následujících písních byla již technická stránka projevu bezproblémová a vytříbená. Nabízí se nicméně otázka. Ačkoliv se jedná o stylizace lidových písní, možná by jim vzdušnější a prostší pěvecký výraz svědčil více než ryze umělecký projev. A to i navzdory tomu, že Magdalena Kožená patří k citlivým zpěvačkám, které interpretovaným dílům zpravidla výtečně rozumí. Jedná se spíše o obecné zamyšlení vycházející výhradně z osobní estetiky autora tohoto textu, které se ve výsledku nevztahuje přímo k interpretovi.
Výběr písní Hugo Wolfa ze sbírky Mörike-Lieder (Písně na Morikeho) stavěl na silných stránkách interpretačních schopností zpěvačky, mj. na výborné práci s frázováním i dynamikou a především na precizní akcentaci inherentní dramatičnosti písní skrze jemná i výrazně barevná odstínění hlasu. Samotný výběr sestával z písní Begegnung (Setkání), Neue Liebe (Nová láska), Nimmersatte Liebe (Nenasytná láska), Das verlassene Mägdlein (Opuštěné děvče), Wo find ich Trost (Kde nacházím útěchu), Auf ein altes Bild (Starému obrazu), Nixe Binsefuss (Vodní žínka Síťonožka), Lebe wohl (Žij blaze) a Abschied (Rozloučení). Kromě rozverné Nixe Binsefuss a ironické Abschied převažuje u většiny z písní nálada těžící primárně z melancholické lyriky, která je Magdaleně Kožené interpretačně velmi blízká. Vyzdvihnout si zaslouží rovněž křehké a hudebně nosné spojení pěvecké linky a klavírního partu v nastudování Kirilla Gersteina, jehož práce s tempem i úhozem povedeně akcentovala emočně vypjaté extatické okamžiky stejně jako klidné plochy milostné lyriky. Hravá Vodní žínka Síťonožka a výsměšné rozloučení s kritikem v podobě písně Abschied však předvedly, že si interpreti rozumí také v mnohem bezstarostnějších a humornějších hudebních polohách.
Předposledním cyklem večera se stalo Šest písní op. 38 Sergeje Rachmaninova. Tentokrát se nejednalo o výběr a zaznělo všech šest skladeb: Noch'yu v sadu u menya (V mojí zahradě za noci), K ney (K ní), Margaritki (Kopretiny), Krysolov (Krysař), Son (Sen) a A-u! (Hola!). Kožená s přirozeností a lehkostí potvrdila, že ruština je jí stejně blízká jako němčina a že písním Sergeje Rachmaninova, jejichž deklamační složka je zásadně svázána s ruským jazykem, technicky i emočně rozumí, což se projevovalo především u písní s veselejší poetikou a rozvernějšími texty.
Zlatým hřebem a jakýmsi vyvrcholením pozvolně vítězící bezstarostnosti nad těžkou a melancholickou lyrikou převážně první poloviny večera se staly Brettl-Lieder (Kabaretní písně) Arnolda Schönberga. V rámci zvolené edice zazněly písně Galathea, Gigerlette (Gigrletka), Der genügsame Liebhaber (Nenáročný milenec), Einfältiges Lied (Prostá píseň), Mahnung (Výstraha), Jedem das Seine (Každému, co mu patří) a Langsamer Walzer (Pomalý valčík). Zde je nezbytné vyzdvihnout dva aspekty samotného cyklu a jeho interpretace: za prvé, jeho umístění na závěr bylo povedeným dramaturgickým počinem a vítaným odlehčením po působivém a skvěle nastudovaném, avšak náročném programu. A za druhé: Magdalena Kožená si v rozpustilých kabaretních kouscích mohla dovolit výrazné změny v barvě i dikci (kupříkladu Sprechgesang) a díky tomu ještě více – a přitom s vytříbeným vkusem – zvýraznit jejich rozšafnost a drobnou frivolnost.
Závěrečný koncert letošního ročníku festivalu Concentus Moraviae znovu potvrdil, že k dechberoucímu hudebnímu zážitku není vždy zapotřebí velkých symfonických těles či světových premiér. Současně se nabízí otázka, jak festival své velkolepé výročí, které jej čeká příští rok, uchopí. Lze předpokládat, že se bude na co těšit.
Magdalena Kožená / mezzosoprán
Kirill Gerstein / klavír
Program:
Leoš Janáček
Výběr písní z Moravské lidové poesie v písních
Hugo Wolf
Mörike-Lieder / Písně na Morikeho (výběr)
Sergej Rachmaninov
Šest písní op. 38
Arnold Schönberg
Brettl-Lieder / Kabaretní písně
Středa 10. 7., Besední dům, 19:00
Zatím nebyl přidán žádný komentář..