Smetana 200 a vytříbený výkon klavíristy Marka Kozáka

1. březen 2024, 18:00
Smetana 200 a vytříbený výkon klavíristy Marka Kozáka

Roky zakončené číslicí 4 jsou pro českou kulturu důležitým symbolem. Nejinak je tomu i letos, kdy si v rámci Roku české hudby 2024 připomínáme významná výročí spjatá s některými kulturními institucemi a řadou jmen známých hudebních skladatelů a umělců. Tím nejskloňovanějším je bezesporu Bedřich Smetana (1824–1884), u něhož si připomínáme hned dvě jubilea – dvě stě let od narození a sto čtyřicet let od úmrtí. K oslavám se samozřejmě připojila i Filharmonie Brno, která připravila pro diváky dva koncerty s názvem Smetana 200 konané 29. února a 1. března v Janáčkově divadle. Recenze se pojí s prvním z nich. Orchestr vystoupil pod taktovkou švýcarského dirigenta Michaela Tabachnika a mimo jiné doprovodil mladého tuzemského klavíristu Marka Kozáka. Program se však nevztahoval pouze ke tvorbě Bedřicha Smetany, naopak dal vyniknout kontextu autorovy doby skrze díla Ferenze Lizsta a Richarda Wagnera.

Úvodu večera dominovala symfonická báseň Valdštýnův tábor inspirovaná sporem mezi vojáky, do něhož vstupuje mnich marně se snažící situaci uklidnit. Původně bylo dílo zamýšleno jako předehra k Schillerově politické trilogii věnované Albrechtovi z Valdštejna. Nakonec se však skladba uchytila v podobě samostatné symfonické básně volně vycházející z obrazu vojenského tábora a militantní atmosféry. Ostatně tyto tendence bylo možné zaznamenat napříč celým programem. Smetana se v instrumentaci opírá o rozmanité obsazení s důrazem na dechové a bicí nástroje, které mají funkci co nejvíce posluchačům připodobnit prostředí tábora. Není tedy divu, že hudebně volí cestu tempových a rytmických změn – výrazné členitosti a dechových harmonií s rysy fanfár. Lehká opatrnost dirigenta Tabachnika v otázce zvolených temp se do provedení bohužel propsala spíše negativně. Společně s obvyklými neduhy orchestru jako jsou rytmický nesoulad, nepřesnost v nástupech a intonaci se výsledné znění Valdštýnova tábora neslo v duchu absence energičnosti, jiskry a v hudbě všudypřítomného napětí. K pozitivním momentům můžeme určitě přiřadit vybraná sóla klarinetu a houslí, přesto však symfonická báseň jako celek nezafungovala. Nepomohl ani fakt, že po celou dobu skladby posluchač nabýval dojmu jako by se tempově orchestr s dirigentem naháněl, což bylo možno vyčíst i ze strany dirigentských gest a přesnosti první doby.

smetana_200_2024_Foto Jakub Joch_03

Renomé si hráči vylepšili v Lizstově Klavírním koncertu č. 2 A dur, který svou formální výstavbou a mohutným orchestrálním zvukem konkuroval Smetanovi. Kompozice nemá klasickou třívětou strukturu, nýbrž ji lze rozdělit do šesti částí hraných attacca, a tedy i v tomto případě se jedná o jednovětou záležitost. Klavírista Marek Kozák, mnohé hudební kritiky uchvacující „neomylnou technikou, smyslem pro proporce a gradaci“, vnesl do koncertu lehkost, nadhled, ale také velkou dávku muzikality, z níž čišela umělcova „ostřílenost“. Tím mám na mysli především vytříbenou techniku ve stupnicových bězích, akordických rozkladech apod., která však pod tíhou suverénnosti často stála na pomyslné hranici artikulace (ve smyslu zvukovém) jednotlivých hodnot. Kozák zaujal nejen svým sólovým projevem, ale také zvládnutím doprovodné linie klavírního partu při violoncellovém sólu a orchestrálních mezihrách. V neposlední řadě si nešlo nevšimnout hráčova napojení na dirigenta a orchestr v podobě otáčení se směrem k tělesu při jeho vstupech a vědomého poslouchání hudební věty, což taktéž svědčí o klavíristově hudební vyzrálosti. Za svůj výkon byl Marek Kozák náležitě oceněn velkým aplausem, na jehož popud si dovolil klavírista přiřadit přídavek v podobě Preludia z Bachovy partity E dur v úpravě Sergeje Rachmaninova.

smetana_200_2024_Foto Jakub Joch_01

Druhá půle večera patřila příběhu o hledání svatého grálu v podobě suity z Wagnerovy opery Parsifal. Jak Lizstovo osobité uvažování nad klavírní virtuozitou a orchestrálním zvukem, tak Wagnerova hudební dramata představovala pro Bedřicha Smetanu studnici inspirací více než zřetelnou napříč recenzovaným koncertem. Orchestrální suita v sobě odráží touhu, odhodlání, ale také milostný motiv – opět vše znatelně autorem vyjádřené pomocí nápadité a monumentální instrumentace. Kromě bohaté rozmanitosti v dechové sekci a Wagnerově oblíbeného efektu hry za oponou za zmínku stojí také užití leitmotivů v tam-tamech a gonzích dodávajících celkovému zvuku až orientální nádech. Náročné party s často extrémními polohami a technicky exponovanými pasážemi filharmonii dost potrápily. Světlými chvilkami se jevily pomalé, tematicky nosné části, při nichž orchestr jenom přeci vynikal ve vedení hudebních myšlenek a dynamice, která i pod vlivem Tabachnika obohacovala provedení o špetku napětí.

Program:

Bedřich Smetana – Valdštýnův tábor, symfonická báseň op. 14

Franz Lizst – Klavírní koncert č. 2 A dur

Richard Wagner – Parsifal, orchestrální (arr. Henk de Vlieger)

Marek Kozák – klavír

Filharmonie Brno

Michel Tabachnik – dirigent

Ve čtvrtek 29. února v 19 h, Janáčkovo divadlo

Foto Jakub Joch

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Nejčtenější

Kritika

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce