Smetanova Má vlast jako doprovod bizarních animací

19. duben 2024, 18:00
Smetanova Má vlast jako doprovod bizarních animací

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálka.

Ještě před prvními tóny Vyšehradu před publikum předstoupil herec Michal Bumbálek a přečetl úryvek z knížky Vítek Adalberta Stiftera, který svým popisem krajiny poměrně hezky navodil atmosféru. Ačkoliv bylo v úryvku popsáno několik míst, text se nejčastěji vracel k řece Vltavě. Poté už přišly na řadu první ze tří symfonických básní: Vyšehrad, Vltava a Šárka. Přestože si klavírní duo Namekawa & Davies od začátku slušně poradilo s dynamickými rozdíly, v jejich interpretaci se objevilo několik chyb v podobě nesprávně zahraných tónů. Ani souhra obou hráčů nebyla nejlepší, obzvláště v místech, kde se jednalo o rychlé střídání, kdy jeden z klavíristů hrál těžké doby a druhý lehké. Přestože by hudba měla mít na takovémto koncertu hlavní slovo, v tomto případě tomu tak jednoznačně nebylo. Největší pozornost na sebe strhávaly animace Cori O’Lana, které byly z velké části vytvořeny za pomoci generativní umělé inteligence (AI). Tyto ovšem působily přinejmenším silně kýčovitě. Videa ke všem třem symfonickým básním první půlky spojovalo, že z české krajiny nebo architektury se v nich objevovalo pramálo. Pouze na samém konci Vltavy se ukázalo vyobrazení řeky Vltavy a Pražského hradu. Jinak se na velkém plátně, které se nacházelo v zadní části pódia za klavírním duem, míhala krajina připomínající spíše severské země. Často se v animacích zjevovala (mně z neznámého důvodu) symbolika šachovnice. Vrchol první části nastal v místě, kde Vltava protéká vesnicí a z klavíru se linuly zvuky polky. Ačkoliv se v animaci objevovaly postavy, které svými pohyby a obleky naznačovaly český venkov a folklór, byly tito „lidé“ silně deformovaní a různě se rozdělovali nebo slévali dohromady. V závěrečné Šárce je pak alespoň možné ocenit proměny obrazů, které přesně sledovaly rytmus hudby. 

smetana200-davies80-foto-stepan Plucar01

Druhou polovinu opět zahájil přednes Michala Bumbálka. Tentokrát ze Stifterovy knihy Lesní poutník. Podobně jako na začátku text akcentoval krásu české krajiny a opět, v samém závěru, se přednes dostal k řece Vltavě. Poté zazněly zbylé tři symfonické básně Z českých luhů a hájů, Tábor a Blaník. Podobně jako v první polovině se v interpretaci objevilo několik chyb v podobě špatných tónů i nepřesné souhry. Přinejmenším diskutabilní bylo také frázování, které v mnohých částech připomínalo až jazzový feeling. Na jednu stranu je sice možné namítnout, že se jedná o osobitou interpretaci, přesto zůstává otázkou, zda tyto pokusy patří k romantickému klavíru a zda si to Bedřich Smetana, český národní skladatel, zaslouží. Pro vizuální práci Cori O’Lana platí to samé, co v první polovině. Výjevy byly často kýčovité, s českými zeměmi neměly, až na pár výjimek, moc společného a v mnohých místech připomínaly spořiče obrazovky, které známe ze starých windows XP. Ve druhé půli večera se navíc animace několikrát zasekla a v jeden moment se dokonce úplně přerušila a diváci tak koukali pouze na prázdné plátno. Celé promítání bylo ovšem velmi výrazné, nešlo se od něj jednoduše oprostit a v mnohých místech na sebe strhávalo veškerou pozornost, která by měla být věnována spíše hudebnímu přednesu. Ve výsledku působilo tedy spíše jako rušivý element.

Na samém závěru koncertu přišla na pódium ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová, poděkovala účinkujícím, česky i anglicky popřála Dennisi Russellu Daviesovi vše nejlepší, pevné zdraví, poděkovala mu za jeho práci pro filharmonii a předala mu obrovskou kytici růží. Nakonec uvedla hlavní dárek, který pro oslavence Filharmonie Brno připravila. Jednalo se o sedmiminutové video, ve kterém mu zaměstnanci této instituce přáli, ovšem téměř beze slov. Celé přání bylo totiž podloženo hudbou vytvořenou významnými hudebními osobnostmi, se kterými Davies v posledních letech spolupracoval (Laurie Anderson, Benjamin Jusupov, Tigran Mansurjan, Michal Nejtek, Kurt Schwertsik a Petr Jirák). Ti dostali za úkol vytvořit variace na téma úvodu Symfonie č. 80 Josepha Haydna. Během videa se pak nápis „Happy birthday, Maestro“ objevoval na různých hudebních předmětech a brněnských místech, se kterými jsou Davies a Filharmonie Brno spjati. 

smetana200-davies80-foto-stepan Plucar03

Čtvrteční koncert, který spojoval dvě významná jubilea – 200 let od narození Bedřicha Smetany a 80. narozeniny Dennise Russella Daviese, se pokusil o spojení klavírní verze Mé vlasti s animacemi Cori O’Lana. V klavírní interpretaci Dennise Russella Daviese a Maki Namekawy se ale bohužel vedle horší sehranosti, objevilo i nemalé množství chyb, které byly ještě podtrženy velice zvláštním frázováním, které Smetanově Mé vlasti příliš neslušelo. Největší závada čtvrtečního večera ovšem nespočívala ve hře samotné, ale v použití promítaných animací, které byly kýčovité, často nevkusné, laciné a s českými místy neměly téměř nic společného. Recitace Michala Bumbálka byla příjemná, povedeně navodila atmosféru, přesto se ale jednalo o poměrně výrazné prodloužení už tak dlouhého programu. Nejzářnější bod celého večera představovalo filharmonické přání dirigentovi, jenž působilo velmi mile a dojemně. Video bylo perfektně zpracované, což muselo dát opravdu velkou práci. Bohužel ani tato třešnička na závěr celý večer nezachránila.

Bedřich Smetana: Má vlast:

Vyšehrad

Vltava

Šárka

Z českých luhů a hájů

Tábor

Blaník

Maki Namekawa – klavír 

Dennis Russell Davies – klavír

Cori O’Lan – vizualizace

Michal Bumbálek – umělecký přednes

čtvrtek 18. 4. 2024 v 19 hodin, Besední dům

Foto Štěpán Plucar

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Nejčtenější

Kritika

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce