Zahajovací koncert 32. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby uskutečněný včera v nově zrekonstruovaném kostele sv. Jakuba nabídl více než hodinové rozjímání s dílem Janovy pašije od soudobého, estonského skladatele a letošního jubilanta Arvo Pärta (*1935). Dílo zaznělo v podání vokálního souboru Martinů Voices s uměleckým vedoucím Lukášem Vasilkem, sólisty Jiřím Brücklerem, Ondřejem Holubem, Alenou Hellerovou, Janou Kuželovou, Ondřejem Benekem a Martinem Kalivodou za doprovodu komorního ansámblu: Daniela Valtová Kosinová (varhany), Pavla Tesařová (housle), Lukáš Pospíšil (violoncello), Vladislav Borovka (hoboj), Martin Petrák (fagot).
Smíření – „není nutné chápat jen jako trpné odevzdání se, ale také jako připravenost a odhodlání přijmout a naplnit své poslání“ uvádí jeden z dramaturgů Vladimír Maňas letošní festivalové téma v úvodu programové brožury. Stejně jako minulé roky zahrnuje repertoár festivalu hudbu od středověku po současnost a provází posluchače brněnskými chrámy. Letos však na diváky čeká také jedna změna týkající se temných hodinek, které v tomto roce opouští prostory kostela u jezuitů a přesouvají se do tří unikátních brněnských vodojemů.
Z 20. a 21. století známe hned několik zhudebnění pašijí, například od Krzysztofa Pendereckého, Jamese McMillana nebo právě Arvo Pärta. Jeho Janovy pašije celým názvem Passio Domini nostri Jesu Christi secundum Joannem patří ke skladatelovým nejznámějším a nejprovozovanějším dílům. Kompozice, v níž uplatňuje svou metodu tintinnabuli, vyniká absencí dramatu, překypujících vášní a častých exponovaných míst. Kontemplativní charakter díla vyvěrá ze hry s jednotlivými tóny, souzvuky, barvami, ale také z práce s dozvukem, metrorytmem a především tichem. Pašije vznikly na objednávku Bavorského rozhlasu, přičemž skladba byla dokončena a ve světové premiéře uvedena roku 1982 v Mnichově v kostele sv. Lukáše.
Koncepčně Pärt zachovává tradiční rozdělení rolí, které v partech hlasově diferencuje: Ježíš (bas), Pilát (tenor). Davové scény přirozeně náleží sboru. V Brně se soubor Martinů Voices bravurně vypořádal se skrytými obtížemi jako je náročná intonace v úzké harmonii nebo komplikované, a ne vždy intuitivní nástupy. Výjimka však spočívá v uchopení role vypravěče – evangelisty – kterou autor rozprostřel do dvojkvartetu – čtveřice pěvců (soprán, alt, tenor, bas) a čtveřice nástrojů (housle, hoboj, violoncello, fagot). Každá z rolí i každá ze sekcí má pevně stanovený hudební materiál a svou podobu. Sólový bas v podání Jiřího Brücklera za doprovodu varhan působil rytmicky vyrovnaně, staticky, recitativně a po témbrové stránce mohutně. Ondřej Holub jako Pilát výtečně kontrastoval se svým zvonivým a pronikavým tenorovým hlasem, jemuž skladatel do partu vnesl svižnější pohyb a větší harmonickou proměnlivost. Pevnou strukturu lze spatřit také u evangelisty, kdy každou část začíná jeden z hlasů, postupně se přidávají další společně s nástroji, až v určitou chvíli hrají a zpívají všichni. Poté skladatel volí opačný postup, kdy se z tutti navrací k sólu.
I v případě pěveckého kvarteta se jednalo o suverénní výkon oproštěný od manýrů jako je kupříkladu přehnané široké vibrato, přičemž citlivým projevem a hlasovou technikou z kvarteta vynikli Alena Hellerová a Ondřej Benek. U nástrojového ansámblu byl slyšitelný vliv chladného prostředí kostela, které občas zamávalo s intonací. Nicméně se jednalo o zanedbatelné drobnosti vyvážené precizní hrou muzikantů, z nichž například zaujal hobojista Vladislav Borovka, který si dokázal výtečně poradit i se záludnými místy a nástupy ve vysoké poloze v dynamicky tichých částech skladby. Dirigentský dohled Lukáše Vasilka se nesl v duchu pokory k dílu i samotnému textu, což posluchačům umožnilo se nechat vtáhnout do svébytného a rozjímavého Pärtova uchopení pašijí.
Program:
Arvo Pärt – Passio Domini nostri Jesu Christi secundum Joannem
Martinů Voices s uměleckým vedoucím Lukášem Vasilkem
Jiří Brückler – Ježíš (bas)
Ondřej Holub – Pilát (tenor)
Alena Hellerová, Jana Kuželová, Ondřej Benek, Martin Kalivoda – evangelisté
Daniela Valtová Kosinová – varhany
Pavla Tesařová – housle
Lukáš Pospíšil – violoncello
Vladislav Borovka – hoboj
Martin Petrák – fagot
V neděli 13. dubna 2025 ve 20h, kostel sv. Jakuba Brno
Zatím nebyl přidán žádný komentář..