Smíření: zahajovací koncert Velikonočního festivalu duchovní hudby

14. duben 2025, 18:00
Smíření: zahajovací koncert Velikonočního festivalu duchovní hudby

Zahajovací koncert 32. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby uskutečněný včera v nově zrekonstruovaném kostele sv. Jakuba nabídl více než hodinové rozjímání s dílem Janovy pašije od soudobého, estonského skladatele a letošního jubilanta Arvo Pärta (*1935). Dílo zaznělo v podání vokálního souboru Martinů Voices s uměleckým vedoucím Lukášem Vasilkem, sólisty Jiřím Brücklerem, Ondřejem Holubem, Alenou Hellerovou, Janou Kuželovou, Ondřejem Benekem a Martinem Kalivodou za doprovodu komorního ansámblu: Daniela Valtová Kosinová (varhany), Pavla Tesařová (housle), Lukáš Pospíšil (violoncello), Vladislav Borovka (hoboj), Martin Petrák (fagot).

Smíření – „není nutné chápat jen jako trpné odevzdání se, ale také jako připravenost a odhodlání přijmout a naplnit své poslání“ uvádí jeden z dramaturgů Vladimír Maňas letošní festivalové téma v úvodu programové brožury. Stejně jako minulé roky zahrnuje repertoár festivalu hudbu od středověku po současnost a provází posluchače brněnskými chrámy. Letos však na diváky čeká také jedna změna týkající se temných hodinek, které v tomto roce opouští prostory kostela u jezuitů a přesouvají se do tří unikátních brněnských vodojemů.

Z 20. a 21. století známe hned několik zhudebnění pašijí, například od Krzysztofa Pendereckého, Jamese McMillana nebo právě Arvo Pärta. Jeho Janovy pašije celým názvem Passio Domini nostri Jesu Christi secundum Joannem patří ke skladatelovým nejznámějším a nejprovozovanějším dílům. Kompozice, v níž uplatňuje svou metodu tintinnabuli, vyniká absencí dramatu, překypujících vášní a častých exponovaných míst. Kontemplativní charakter díla vyvěrá ze hry s jednotlivými tóny, souzvuky, barvami, ale také z práce s dozvukem, metrorytmem a především tichem. Pašije vznikly na objednávku Bavorského rozhlasu, přičemž skladba byla dokončena a ve světové premiéře uvedena roku 1982 v Mnichově v kostele sv. Lukáše.

Koncepčně Pärt zachovává tradiční rozdělení rolí, které v partech hlasově diferencuje: Ježíš (bas), Pilát (tenor). Davové scény přirozeně náleží sboru. V Brně se soubor Martinů Voices bravurně vypořádal se skrytými obtížemi jako je náročná intonace v úzké harmonii nebo komplikované, a ne vždy intuitivní nástupy. Výjimka však spočívá v uchopení role vypravěče – evangelisty – kterou autor rozprostřel do dvojkvartetu – čtveřice pěvců (soprán, alt, tenor, bas) a čtveřice nástrojů (housle, hoboj, violoncello, fagot). Každá z rolí i každá ze sekcí má pevně stanovený hudební materiál a svou podobu. Sólový bas v podání Jiřího Brücklera za doprovodu varhan působil rytmicky vyrovnaně, staticky, recitativně a po témbrové stránce mohutně. Ondřej Holub jako Pilát výtečně kontrastoval se svým zvonivým a pronikavým tenorovým hlasem, jemuž skladatel do partu vnesl svižnější pohyb a větší harmonickou proměnlivost. Pevnou strukturu lze spatřit také u evangelisty, kdy každou část začíná jeden z hlasů, postupně se přidávají další společně s nástroji, až v určitou chvíli hrají a zpívají všichni. Poté skladatel volí opačný postup, kdy se z tutti navrací k sólu.

I v případě pěveckého kvarteta se jednalo o suverénní výkon oproštěný od manýrů jako je kupříkladu přehnané široké vibrato, přičemž citlivým projevem a hlasovou technikou z kvarteta vynikli Alena Hellerová a Ondřej Benek. U nástrojového ansámblu byl slyšitelný vliv chladného prostředí kostela, které občas zamávalo s intonací. Nicméně se jednalo o zanedbatelné drobnosti vyvážené precizní hrou muzikantů, z nichž například zaujal hobojista Vladislav Borovka, který si dokázal výtečně poradit i se záludnými místy a nástupy ve vysoké poloze v dynamicky tichých částech skladby. Dirigentský dohled Lukáše Vasilka se nesl v duchu pokory k dílu i samotnému textu, což posluchačům umožnilo se nechat vtáhnout do svébytného a rozjímavého Pärtova uchopení pašijí.

Program:

Arvo Pärt – Passio Domini nostri Jesu Christi secundum Joannem

Martinů Voices s uměleckým vedoucím Lukášem Vasilkem

Jiří Brückler – Ježíš (bas)

Ondřej Holub – Pilát (tenor)

Alena Hellerová, Jana Kuželová, Ondřej Benek, Martin Kalivoda – evangelisté

Daniela Valtová Kosinová – varhany

Pavla Tesařová – housle

Lukáš Pospíšil – violoncello

Vladislav Borovka – hoboj

Martin Petrák – fagot

V neděli 13. dubna 2025 ve 20h, kostel sv. Jakuba Brno

Foto Jakub Joch

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Ve Svatém týdnu Velikonoční festival duchovní hudby každý rok připravuje tzv. temné hodinky – zpěvy lamentací a responsorií prováděných za tmy v předvečer daného svátku. Po souborném uvedení například Zelenkových či Gesualdových zpěvů se soubor Ensemble Versus rozhodl pro letošní ročník nastudovat chorální repertoár českého původu. Další novinkou je také přesunutí hodinek z chrámového prostoru do tří brněnských vodojemů na Žlutém kopci, kde se každý večer uskuteční tři asi čtyřiceti minutové koncerty. Diváci si tak mohou vybrat danou hodinu, která jim nejvíce vyhovuje. Recenze se zabývá prvními z hodinek konanými na Škaredou středu 16. dubna ve vodojemu č. 2.  více

Zahajovací koncert 32. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby uskutečněný včera v nově zrekonstruovaném kostele sv. Jakuba nabídl více než hodinové rozjímání s dílem Janovy pašije od soudobého, estonského skladatele a letošního jubilanta Arvo Pärta (*1935). Dílo zaznělo v podání vokálního souboru Martinů Voices s uměleckým vedoucím Lukášem Vasilkem, sólisty Jiřím BrückleremOndřejem HolubemAlenou HellerovouJanou KuželovouOndřejem Benekem a Martinem Kalivodou za doprovodu komorního ansámblu: Daniela Valtová Kosinová (varhany), Pavla Tesařová (housle), Lukáš Pospíšil (violoncello), Vladislav Borovka (hoboj), Martin Petrák (fagot).  více

Vojenský umělecký soubor Ondráš se v premiéře nového pořadu Karpatami vydal tanečním krokem přes vršky a doliny Karpatského oblouku. Novinka profesionální části souboru se odehrála na jevišti brněnského divadla Radost. A radostné bylo i sledování tohoto nového počinu. Soubor v něm na chvíli opouští velkolepé choreografie a vrací se blíže k původnímu lidovému materiálu, aniž by se vzdal vlastního výrazu.  více

Jarní koncert tělesa Diversa Quartet po delší době nabídl díla ryze tuzemských autorů. Večer konaný v pondělí 7. dubna v prostorách vily Löw-Beer nesl podtitul Tempus est iocundum podle milostné písně z rukopisu Carmina Burana. Píseň se svou rozverností stala inspirací pro dramaturgii koncertu, kterým provázelo těleso ve složení Barbara Tolarová (1. housle), Jan Bělohlávek (2. housle), David Křivský (viola) a Iva Wiesnerová (violoncello).  více

Íránská zpěvačka Mahsa Vahdat propojuje tradiční perskou hudbu s evropskými hudebními prvky, například s jazzem nebo se sborovým zpěvem. Své zatím nejnovější album Braids of Innocence, Copánky nevinnosti, které nahrála s norským pěveckým sborem SKRUK. Písně na albu vycházejí z perských básní od autorů Rúmího a Hafíze, ale i ze současných textů, které zachycují osobní i politická témata. Album tak reflektuje represivní režim v Íránu i život v exilu. Zpěvačka svou tvorbu představila v roce 2024 na festivalu Maraton hudby Brno.  více

Po měsíci se do prostoru Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno, která pod vedením svého šéfdirigenta Dennise Russella Daviese provedla ve čtvrtek 27. března díla Roberta Schumanna a Dimitrije Šostakoviče. V první polovině orchestr doplnil věhlasný britský violoncellista Steven Isserlisvíce

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nejčtenější

Kritika

Ve Svatém týdnu Velikonoční festival duchovní hudby každý rok připravuje tzv. temné hodinky – zpěvy lamentací a responsorií prováděných za tmy v předvečer daného svátku. Po souborném uvedení například Zelenkových či Gesualdových zpěvů se soubor Ensemble Versus rozhodl pro letošní ročník nastudovat chorální repertoár českého původu. Další novinkou je také přesunutí hodinek z chrámového prostoru do tří brněnských vodojemů na Žlutém kopci, kde se každý večer uskuteční tři asi čtyřiceti minutové koncerty. Diváci si tak mohou vybrat danou hodinu, která jim nejvíce vyhovuje. Recenze se zabývá prvními z hodinek konanými na Škaredou středu 16. dubna ve vodojemu č. 2.  více