Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.
Páteční večer zahájil chorál Alelluia. Laudate Dominum, při kterém byla pětice zpěváků rozmístěna na různých místech kostela a během zpěvu se všichni postupně přemístili do přední části chrámu, aby provedli první část ze Smolkova Niedzielneho rana. To nezaznělo v celku, jak by se dalo očekávat, ale bylo rozděleno do čtyř částí, které se prolínaly s díly Heinricha Isaaca, Perotina, Petra Wilhelmi de Grudencz, Jana Trojana Turnovského ale také se dvěma skladbami, u kterých není autor znám. Smolkovo Nedělní ráno zhudebňuje báseň od Aniely Kupiec (1920–2019), která je napsána v nářečí, jenž se nachází někde mezi polštinou a češtinou. Přestože text básně na první pohled působí spíše jako jarní obraz, lze jej poměrně jednoduše přenést na radost z Kristova vzkříšení. Sám autor poznamenal: „Měl jsem za úkol přispět svou skladbou k oslavě velikonoční radosti. Ne Getsemany, ne pašije, ale radost ze Vzkříšení.“
Smolkova kompozice kladla na interprety velice vysoké nároky. Ať už to byla vysoká míra koncentrace (zejména ve třetí části, ve které autor výrazně pracoval s tichem mezi jednotlivými tóny) nebo pozice partů. Šlo o především značně vysoko napsaný soprán v závěru celého díla. Zdaleka nejnáročnější ale byly samotné souzvuky, které se často skládaly z blízkých tónů a velice náročných intervalů (některá místa zněla silně jazzově a připomínala dílo Jacoba Colliera). Smolka se navíc nebál ani používání mikrointervaliky. K tomu se přidaly různé techniky zpěvu, včetně mluvení připomínajícího sprechgesang, a také například pískání. Nedělní ráno ovšem nekladlo velké nároky pouze na interprety, ale také na obecenstvo. V některých částech bylo navíc poměrně náročné se zorientovat v textu (zejména ve třetí části). Závěrečné Aleluja pak už kompozici, alespoň dle mého názoru, zbytečně prodlužovalo. Svým charakterem navíc skladba úplně nekonvenovala zbylé části programu. Celkově se dá říci, že by dílo pravděpodobně fungovalo lépe, kdyby zaznělo v celku. I přes tyto výtky se ale jednalo o přinejmenším velice originální propojení staré a nové hudby.
Cappella Mariana pod uměleckým vedením Vojtěcha Semeráda předvedla naprosto suverénní výkon. Kdo toto těleso již dříve slyšel, očekával, že si perfektně poradí s hudbou starší, na kterou se specializuje. V pátek ale pětice zpěváků dokázala, že ani hudba nejmodernější jí nedělá sebemenší problém. Všechny souzvuky byly zazpívány křišťálově čistě, což si zaslouží pochvalu s přihlédnutím k faktu, že je zvládli bez jakékoliv instrumentální podpory, což musel být v Nedělním ránu nadmíru náročný úkol. Zpěváci byli navíc výborně sezpívaní, textům bylo z velké části poměrně dobře rozumět. Naprosto skvěle si poradili také s dynamikou, jenž byla důležitá především ve Smolkově díle, ve kterém se crescenda nebo decrescenda objevovala i na velmi malých plochách. Veškeré uznání pak platí jak pro skladby, ve kterých Cappella Mariana zpívala v plné sestavě pěti lidí, tak pro díla, ve kterých se uskupení zmenšilo na trio nebo kvarteto. Pochválit je třeba také výběr místa konání, neboť jen stěží si lze provedení tohoto programu představit jinde než právě u sv. Augustina. I datum koncertu bylo zvoleno velice šťastně: 5. dubna by Aniela Kupiec oslavila 104. narozeniny. Jen těžko se dohadovat, zda to byl dramaturgický záměr nebo krásna shoda náhod.
Program
Alelluia. Laudate Dominum, chorál
Martin Smolka: Niedzielne rano I. (Nedělní ráno)
Anonymus: Kyrie paschale à 3
Heinrich Isaac: Haec dies à 4
Martin Smolka: Niedzielne rano II.
Magister Perotinus: Alleluia Pascha nostrum immolatus, organum à 3
Martin Smolka: Niedzielne rano III.
Anonymus: Victimae paschali laudes à 3
Petrus Wilhelmi de Grudencz: Veni, vere – Pneuma eucaristiarum – Paraclito tripudia – Dotor eia graciarum, moteto à 4
Jan Trojan Turnovský: Všemohúcí Stvořiteli, nebe země slavný králi z Benešovského kancionálu à 5
Martin Smolka: Niedzielne rano IV.
Cappella Mariana:
Barbora Kabátková – soprán
Daniela Čermáková – alt
Vojtěch Semerád – tenor, umělecký vedoucí
Tomáš Lajtkep – tenor
Tomáš Šelc – baryton
pátek 5. dubna 2024 v 19:30, kostel sv. Augustina
Zatím nebyl přidán žádný komentář..