Srdce českého funku roztančilo řečkovický amfiteátr dvojitou show

14. červen 2024, 19:00
Srdce českého funku roztančilo řečkovický amfiteátr dvojitou show

Když se hovoří o českém funku, je nemožné nezmínit osobnost producenta, klávesisty a zpěváka Romana Holého, který je neodmyslitelně spjat jak s mnoha hudebními projekty, tak se současnou populární hudební scénou. V současné době živě vystupuje především s kapelami Monkey Business a J.A.R., bez kterých si lze český funk jen stěží představit. Obě kapely vystoupily v rámci Gregoryfestu 2024 ve čtvrtek 13. června v Amfiteátru Starý pivovar v brněnských Řečkovicích.

Jako první se na pódiu objevili Monkey Business, kteří svoji show odstartovali hitem Party Shit. Kapela začala hrát téměř na čas, což u podobných akcí není ani zdaleka samozřejmé. Pravidelní návštěvníci koncertů „Mankáčů“ vědí, že si kapela kromě hudby samotné potrpí i na image, která je na pódiu vždy perfektně sladěná. Jinak tomu nebylo ani při čtvrtečním koncertu. Celá kapela, kromě dvojice zpěváků, byla oblečena do černých teplákových souprav, které doplňovaly oranžové reflexní pruhy ve stylu oblečení od značky Adidas. Matěj Ruppert měl naopak teplákovku bílou, ale ve stejném stylu. Tereza Černochová byla oděna do černobílých kostkovaných kalhot, černého trika a síťovaného přehozu přes ramena. Po písni Prisoners of Superlatives Ruppert pozdravil publikum, pochválil prostor, ve kterém se koncert odehrával a vyjádřil radost, že si můžou zahrát společně se svoji sesterskou kapelou a „pak se ožrat na pokoji v hotelu“. To by nebyli Monkey Business, kdyby si podobné vtipné komentáře odpustili. Nechybělo ani několik narážek na dnes již neexistující brněnský Moulin Rouge.

Po krátké interakci s publikem následovala píseň Dva na kolejích z připravovaného alba Když múzy mlčí, které by mělo vyjít 30. srpna letošního roku. Tato deska bude první v celé diskografii Monkey Business, jejíž texty budou výhradně české. Během písně dostal prostor Ondřej Brousek, který na elektrické piano Rhodes zahrál velice povedené melodické sólo. Při písni Gumball se Ruppertovi podařilo vyburcovat téměř celý amfiteátr, který si s kapelou zazpíval, za což pak lidem patřičně poděkoval. Při následujícím songu MJ is 50 nechyběla klasická vsuvka v podobě syntezátorů z úvodu Jacksonovy písně Thriller, po kterém kapela plynule přešla na úryvek z písně Don’t Stop ‘Til You Get Enough. Michaela Jacksona samozřejmě nemůže nikdo nahradit, ale pokud se má někdo v českém hudebním prostoru jeho genialitě alespoň přiblížit, jsou to právě Monkey Business. Pří následné interakci s publikem Matěj Ruppert mimo jiné prohlásil, že doteď nechápe, proč je mezi Prahou a Brnem taková rivalita, že má na tohle město jen ty nejlepší vzpomínky a moc se mu tady líbí. Podobné průpovídky útočí na sentiment brněnského publika, přesto ale diváky potěšily a ti kapele to vrátili bouřlivou ovací.

Po následujícím hitu Piece of my Life, který odzpíval Ruppert bez Terezy Černochové, přišla na řadu další nová píseň Homo Sovieticus s refrénem se slovy „Běž domů, Ivane, a už se nevracej. Smysl tohoto textu není potřeba blíže vysvětlovat... Tereza Černochová využila krátkou pauzu během předchozí písně, aby změnila outfit a na pódium se vrátila v černých šatech s oranžovým reflexním páskem. Při následujícím songu We Feel Better than Jan Hus dostali prostor pro krátkou sólovou exhibici opět Ondřej Brousek, ale také kytarista Oldřich Krejčoves, který vystřihl naprosto ukázkové rockové sólo. Během zbytku programu zaznělo několik dalších písní včetně CIAO! CIAO! CIAO!, prvního vydaného singlu z připravovaného alba, v jehož klipu si zahráli herci pražského Dejvického divadla. Jako přídavek Monkey Business zahráli svoji nejznámější píseň My Friends, kterou ale oživili vsuvkou „Ak nie si moja, potom neviem čia si.“ Po skončení Matěj Ruppert ještě jednou pochválil brněnské publikum a poděkoval za hojnou účast.

Monkey Business nabídli divákům, během téměř hodinu a půl dlouhé show, výběr písní z celé jejich dosavadní tvorby, kterou doplnili o ochutnávky z připravovaného alba, na které se podle tohoto vzorku jistě můžeme těšit. Koncertu se dá jen stěží něco vytknout. Zpěv Matěje Rupperta i Terezy Černochové byl bezchybný; jejich dvojhlasy byly křišťálově čisté. Hammondky, elektrická piana i ostré syntezátorové zvuky Romana Holého a Ondřeje Brouska jako obvykle představovaly esenci zvuku kapely, který byl kvůli nim neskutečně hutný ale zároveň svěží. Oldřich Krejčoves publiku předvedl neskutečný typicky funkový kytarový feeling a rytmika baskytaristy Pavla Mrázka a bubeníka Martina Houdka tmelila kapelu dohromady pomocí výtečných a skvěle procítěných groovů. Perfektní hudební výkon doplnila výborná pódiová performance obohacená o skvělou komunikaci s publikem a řadu vtipných poznámek mezi písněmi.

Po půl hodinové přestávce, která byla potřeba pro přestavbu pódia, se za plachtou (která před výstupem druhé kapely zakrývala pódium) začaly ozývat krátké poznámky a komentáře. Diváci mohli podle hlasů rozpoznat ústřední trojici zpěváků/raperů kapely J.A.R. nebo vokalizér Romana Holého. Samotná show začala intrem Biliony kilometrů, které otevírá poslední vydané album Jezus Kristus Neexistus?, jehož titulní píseň následovala záhy. Po několika prvních tónech zástěna před pódiem spadla a lidem se zjevila desetičlenná formace dnes již legendární funk-rapové skupiny. Do prvních tónů následující Pap Musiek pronesl raper Michael Viktořík tak se bavte, nebo se zabte“, pro JARy typický styl poznámek. Na konci písně se v plné síle ukázal Dan Bárta, který předvedl naprosto ukázkové sket sólo.

Po několika starších písních přišel na řadu song Sláva nazdar výfetu z posledního alba, kterou raper Oto Klempíř uvedl se slovy, že Pink Floyd napsali Wish You Were Here a oni by si přáli, aby tady s nimi mohli být PSH, kteří s nimi Slávu nazpívali. Právě při ní se projevil lehký nedostatek zvuku, neboť dechy byly lehce utopené. Zvukař tuto závadu ale vzápětí napravil. Při písni Zhublas dostali prostor pro sólo hned dva muzikanti, nejprve baskytarista Robert Balzar, který nezapřel svoje původní a hlavní zaměření a zahrál nádherné jazzové sólo plné dvojhmatů. Následně kytarista Miroslav Chyška z jednoduché, avšak melodické linky vygradoval až k technicky náročným postupům. Celé písni nasadil korunu Michael Viktořík, když po posledním zaznění slova zhublas dodal: „a kdo ti to poradil? Fiala?“ Ten, ač povětšinou spíše rapuje, se v písni Fjůča představil také jako zpěvák. Nejedná se o složité linky, ale zazpíval je dobře. Jen v samém závěru párkrát popletl text. V následující Jsem pohodlný pak odhodil triko a publiku předvedl svoji horní půlku těla bez jakéhokoliv zahalení. Zde také následovala další várka sólových výstupů. Na perfektní sket Dana Bárty plynule navázal František Kop s výborně nafrázovaným a melodickým sólem na tenorsaxofon. Zde je potřeba pochválit i klávesáka Romana Holého, který dokázal, s pomocí ostatních muzikantů, vytvořit dokonalý background pro sólové melodie. Právě jeho uvedl Dan Bárta při představení členů kapely naprosto právoplatně: klávesy a mozek.

Po dvou starších písních přišly na řadu přídavky. Ještě se připlazíš z oceňovaného alba Eskalace dobra, Bulhaři, při kterém se s krátkým ale skvělým funkovým sólem představil také trombonista Filip Jelínek a na úplný závěr zazněl hard rockový song Ťo ti ťo, během kterého se ještě jednou jako sólista ukázal Miroslav Chyška. Po zaznění posledních tónů členové kapely poděkovali publiku se slovy: Sluší se říct, že Brno zase nejlepší nebo Brno, to je pohádka.

Podobně jako v případě první kapely, se nedá koncertu moc co vytknout. Roman Holý pravidelně divákům dokazuje, že je jak skvělý autor písní a producent, tak výborný klávesista, který nepotřebuje za každou cenu vyčnívat. Od zpěvu Dana Bárty se už před začátkem koncertu očekávalo, že bude perfektní, což se stoprocentně potvrdilo. Duo akademických raperů Michael Viktořík a Oto Klempíř, který je také autorem většiny textů, silně podporuje image skupiny a svým rapem dodávali uskupení typický zvuk. Koncert navíc, společně s Bártou a Holým, doprovázeli satirickými, lehce egoistickými, avšak stále velmi vtipnými poznámkami. Při některých písních Viktořík předvedl i několik tanečních kreací. Bubeník Pavel Bady Zbořil s baskytaristou Robertem Balzarem vytvářeli skvěle šlapající rytmiku plnou neskutečně usazených groovů, které s výborným citem doplňoval Miroslav Chyška. Celému zvuku kapely pak dodávaly říz perfektně nafrázované zářezy saxofonistů Radka Kašpara, Fratiška Kopa a trombonisty Filipa Jelínka.

Jednoznačnou pochvalu si zaslouží i zvukař (během koncertu jsem byl nejprve přímo vedle jeho stanu a později jsem se ze zvukové zvědavosti přesunul blíže k pódiu). Ač se občas dostavil menší problém, v případě Monkey Business to byly chvíli obtížněji slyšitelné klávesy a u JAR výše zmíněné utopené dechy, vždy to dokázal rychle napravit a výsledný zvuk lze označit za velmi povedený. Největší obdiv si ale zaslouží jednoznačně Roman Holý, který dokázal odehrát dva hodinu a půl dlouhé koncerty takřka hned za sebou, aniž by druhou show jakkoliv ošidil. Gregoryfest tak přichystal brněnskému publiku více než tři hodiny dlouhý dvojkoncert, během kterého se v perfektní formě představily kapely, které se právem řadí k nejen české funkové špičce.

Monkey Business:

Matěj Ruppert – zpěv

Tereza Černochová – zpěv, perkuse

Roman Holý – klávesy, vokály

Ondřej Brousek – klávesy

Pavel Mrázek – baskytara

Oldřich Krejčoves – kytara 

Martin Houdek – bicí 

setlist:

Party Shit

Sex and Sport? Never!

Worst Lover Ever

Prisoners of Superlatives

Dva na kolejích

Intercooler

Gumball

MJ is 50

Piece of my Life

Homo Sovieticus

We Feel Better than Jan Hus

Harder than your Father

Sensation

CIAO! CIAO! CIAO!

Baby, I am a Star

přídavek: My Friends

J.A.R.:

Michael Viktořík – rap, zpěv

Oto Klempíř – rap, zpěv

Dan Bárta – zpěv, perkuse

Roman Holý – klávesy, vokály

Miroslav Chyška – kytara

Pavel Bady Zbořil – bicí

Robert Balzar – baskytara

Filip Jelínek – trombón

Radek Kašpar – altsaxofon

František Kop – tenorsaxofon 

setlist:

intro: Biliony kilometrů 

Jezus Kristus Neexistus?

Pap muziek

Metamegamastítko

Už mizí pryč je... Hanka

Sláva nazdar výfetu

Superpéro

Zhublas

Poslední rváč

Fjůča

Jsem pohodlný

Potomek Prahy

Stability

Přídavky:

Ještě se připlazíš

Bulhaři

Ťo ti ťo 

čtvrtek 13. června v 19:30, Amfiteátr Starý pivovar, Brno – Řečkovice

Foto archiv J.A.R.

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Dějiny pravidelného rozhlasového vysílání z Brna se začaly psát v roce 1924, rok po zahájení vysílání pražského rozhlasu a jen dva roky po vzniku prvního pravidelného vysílání v Evropě – londýnského BBC. Už celé jedno století je brněnské studio Českého rozhlasu motorem nejen hudebního, ale i obecně kulturního dění na Moravě, které svým vysíláním významně ovlivnilo. Důležitou roli sehrál brněnský rozhlas také v oblasti hudebního folkloru. Od svých začátků byl významným dokumentátorem lidové hudby v terénu a svým vysíláním neoddiskutovatelně ovlivnil vývoj hudebního folklorismu na našem území. Stalo se tak především díky neúnavné činnosti několika generací redaktorů a dramaturgů folklorního vysílání, kteří lidovou píseň a hudbu nejen zaznamenávali v terénu, ale prostřednictvím vysílání jí dávali druhý život. Právě díky nim se z interpretů, jako byli Božena Šebetovská, Jožka Severin, Dušan a Luboš Holí, Jarmila Šuláková, Vlasta Grycová a řada dalších, staly folklorní legendy. A zejména díky rozhlasu se všeobecně známými staly desítky lidových písní, které by jinak zůstaly zapomenuty.  více

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Nejčtenější

Kritika

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce