Svatý Václav čestný, bojovný a opěvovaný

26. únor 2025, 16:00
Svatý Václav čestný, bojovný a opěvovaný

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.

Kinematografický skvost o prologu a deseti dílech byl natočen mezi lety 1929–1930. Za scénářem i režií stojí Jan Stanislav Kolár, jehož motivace vytvořit film o svatém Václavovi mimo jiné pramenila z blížícího se výročí svatováclavského milénia. V historii Československa se jedná o nejnákladnější historický snímek, k jehož němé verzi napsali hudbu Oskar Nedbal a Jaroslav Křička. Stejně jako v případě recenzovaného koncertu byla premiéra této verze filmu doprovázena živou hudbou. Capella Mariana si však pro své provedení nevybrala původní filmovou hudbu, nýbrž program sestavila z repertoáru období středověku a renesance tak, aby stylově i symbolicky podtrhoval dobové scény.

Úvodním titulkům dominovala Carmina burana, která v provedení ansámblu oproti verzi Carla Orffa působila subtilněji, střídměji, ale přitom oplývala kýženou rázností i dramatičností. Svatební scénu rodičů Václava doprovodil zpěv Hospodine, pomiluj ny, na který navázala cantio Svatý Václave, jež zazněla při porodu knížete. Cantio v průběhu filmu měla funkci refrénu objevujícího se vždy ve vypjatých, bojových či jinak zásadních scénách v čele s ústředním hrdinou, včetně závěrečné scény. Svou majestátností i kontrastně jednoduchým podáním v programu diváka vždy upozornila na důležitost okamžiku. Hudební dramaturgie neopomenula i závažnost momentů, v nichž důležité postavy jako například Ludmila a Václav přijdou o život. Příznačně byly tyto momenty podloženy skladbami, v nichž se zpívá o smrti (např. sekvence Dies irae a její zpracování Johannesem Ockeghemem).

Kromě vokálních či instrumentálně-vokálních kompozic posluchači mohli zaznamenat osvěžující instrumentální vstupy Jakuba Kydlíčka a Hany Blažíkové. Mnohdy se jednalo o improvizace tanečního charakteru, kdy častým variovaným tématem byl právě svatováclavský chorál. V těchto částech hudebníci nepotřebovali nutně notový podklad, ale naopak se soustředili na plátno, kdy podle průběhu filmového děje zvukově a především vkusně, dokreslovali atmosféru. Ansámbl si také nápaditě pohrál se zvukovými efekty, jež přidal k obrazu. Na mysli mám napodobování větru, šustění listí, zpěv ptáků či zvukovou aluzi hlásných trub. Byly tak podtrženy taneční, obřadní nebo také lovecké a bojové výjevy. Kromě dobového hudebního repertoáru se nebálo těleso zakomponovat i krátké ukázky z mladších děl jako například harfový úvod ze Smetanova Vyšehradu, kterého se zhostila na gotickou harfu Hana Blažíková.

Její sólový zpěv, jež často doprovázela hrou na harfu, se vyznačoval čistotou tónu a technickou zdatností i v případě náročných koloratur. Obdobně posluchače zaujali i zbývající zpěváci, jejichž hlasy dohromady utvářely poutavou barvu. V sólových tenorových vstupech zaujal Vojtěch Semerád, jenž měl také na starosti souhru souboru mezi sebou i v kontextu promítaného filmu. Ansámbl přes zmíněnou indispozici některých členů a následnou výpomoc Jana Kukala působil kompaktně po pěvecké i výrazové stránce. V neposlední řadě je potřeba vyzdvihnout detailně promyšlenou a vystavěnou dramaturgii, jejíž výsledek v podobě výběru skladeb působil vůči snímku velice citlivě.

Projekt a celý večer lze označit za více než zdařilý a především bohatý nejen z hlediska kinematografického, ale i hudebního.

Program

Hospodine, pomiluj ny

Cantio Svatý Václave

Guillaume de Machaut – He! Mors

Antiphona Laudes canens Davidicas

Orrganum Mors

Hymnus Lux vera lucis radium

Cantio O felicem genitricem/ Bohu svému

Guillaume de Machaut – Inviolata genitrix

Kyrie Fons bonitatis

Cantio Martir Dei Wenceslaus

Moteto Brumans est mors

Responsorium Media vita

Lejch Otep myrhy

Planctus Quis dabit

Cantio Quae es ista

Lejch Ach homo fragilis

Petrus Wilhelmi de Grudencz – Prefulcitam expolitam

Codex Faenza

Carmina Burana

Codes Speciálník – Nás milý svatý Václave

Sequentia Dies irae

Johannes Ockeghem – Requiem aeternam

Capella Mariana:

Vojtěch Semerád – tenor, umělecký vedoucí

Hana Blažíková – soprán, gotická harfa

Jakub Kydlíček – flétny

Ondřej Holub – tenor

Jan Kukal – baryton

V úterý 25. února 2025 v 19h, Sál Konventu Milosrdných Bratří Brno

Foto Majda Slámová

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po měsíci se do prostoru Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno, která pod vedením svého šéfdirigenta Dennise Russella Daviese provedla ve čtvrtek 27. března díla Roberta Schumanna a Dimitrije Šostakoviče. V první polovině orchestr doplnil věhlasný britský violoncellista Steven Isserlisvíce

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

Nejčtenější

Kritika

Po měsíci se do prostoru Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno, která pod vedením svého šéfdirigenta Dennise Russella Daviese provedla ve čtvrtek 27. března díla Roberta Schumanna a Dimitrije Šostakoviče. V první polovině orchestr doplnil věhlasný britský violoncellista Steven Isserlisvíce