Švýcarská Káťa – hudebně i divadelně čistá

Švýcarská Káťa – hudebně i divadelně čistá

Minulou středu měli návštěvníci mezinárodního festivalu Janáček Brno možnost shlédnout skladatelovu operu Káťa Kabanová v nastudování Národního divadla Praha. Následujícím operním představením, které se v rámci 8. ročníku přehlídky uskutečnilo, se v Janáčkově divadle stala opět Káťa Kabanová v interpretaci Grand Théâtre de Genève a v koprodukci s Deutsche Oper am Rhein Düsseldorf Duisburg a souboru Orchestre de la Suisse Romande. Režie se chopila Tatjana Gürbaca, scénu navrhl Henrik Ahr, kostýmy připravila Barbara Drosihn a světelný design Stefan Bolliger. V titulní roli se představila Corinne Winters, jejího milého Borise Grigorjeviče ztvárnil Aleš Briscein, manžela Tichona Magnus Vigilius a jeho matku Kabanichu Elena Zhidkova. Role mladičké Varvary se ujala Ena Pongrac, učitele Váňy Kudrjáše Sam Furness a postavy kupce Dikoje Tomas Tomasson. Sbor vystoupil pod vedením Alana Woodbridge a hudebního nastudování, stejně jako samotného řízení, se chopil dirigent Tomáš Netopil.

kata_kabanova_13_11_foto_marek_olbrzymek_05

Káťa Kabanová patří mezi opery s relativně přímočarou dějovou linkou: titulní hrdinka je uvězněna v nešťastném manželství se slabošským alkoholikem Tichonem. Jeho matka Marfa Ignatěvna Kabanová (Kabanicha) žárlí na synovu lásku ke Káti, a tak ji trýzní a ponižuje všemožnými prostředky. Káťa se však tajně zamiluje do Borise a na popud lehkomyslné Varvary se s ním v době manželovy nepřítomnosti setkává… výsledné milostné zahoření ji však neustále trápí, a když udeří silná bouře, (která ostatně dala název předloze od Alexandra Nikolajeviče Ostrovského) přiznává svůj poklesek manželovi i ostatním. Jedná se tedy převážně o sociální drama, které se méně zaměřuje na práci se symboly a zkoumá spíše konkrétní mezilidské vztahové problémy i milostná dilemata.

kata_kabanova_13_11_foto_marek_olbrzymek_03

Režijní pojetí Tatjany Gürbaca s inherentním realismem tématu nakládá nicméně spíše volněji a v dobrém slova smyslu divadelně. Jednotlivé postavy se tedy sice chovají realisticky, avšak samotný způsob vedení inscenace dává divákovi jasně najevo, že se jedná o „pouhé“ představení. Tohoto vyznění dosahuje režisérka kupříkladu umně využitým kontrastem statičnosti a pohybu – nezřídka tak aktivní postavy popisují ty statické, které se ve vhodný okamžik proberou k životu. Kupříkladu závěrečná scéna akcentuje tento nerealistický – divadelní – prvek, když dává do pozadí Kátina rozloučení se se životem cyklické pohyby jednotlivých postav při jejich běžných činnostech – kupec Dikoj se opakovaně donekonečna dusí jablkem, Tichon si znovu a znovu uvazuje kravatu, Kabanicha se prohlíží v zrcadle atp. V této optice je třeba vyzdvihnout také scénu, ve které postavy představující Káťu a Varvaru společně zády k publiku vyšívají, zatímco samotné zpěvačky Corinne Winters a Ena Pongrac fyzicky zhmotňují jejich vzájemné souznění.

Dalšími rovinami, kterými se švýcarská inscenace vzdaluje od realistického pojetí, jsou kostýmy a scéna. Barbara Drosihn navrhla pro účely opery barevné a nezřídka i atypické kostýmy (zde se nabízí především večerní setkání Káti s Borisem), které část své inspirace čerpají nepochybně z 60. let minulého století. Scéna je pak již zcela abstraktní a její hlavní účinek vychází z povedené práce se světlem a postupným odkrýváním dalších vrstev, ve kterých dochází k dodatečné jevištní akci.

kata_kabanova_13_11_foto_marek_olbrzymek_06

Herecké a pěvecké výkony lze bez větších námitek pochválit a za zmínku stojí i fakt, že se zpěváci velmi dobře vypořádali s českým jazykem libreta. Prakticky všichni měli vybroušenou dikci a zvládali i náročnější česká slova. Výjimkou byla částečně představitelka Kabanichy, která občas „polykala“ určité slabiky, což nemělo vliv pouze na srozumitelnost textu, ale především na rytmus a sjednocení zpěvu s orchestrem. Je to škoda, poněvadž Zhidkova herecky dokázala ztvárnit přísnou, sebestřednou a žárlivou matku výtečně. Ostatně všichni zpěváci byli skvěle obsazeni: hrubý a přízemní Dikoj byl v nastudování Tomase Tomassona přesvědčivý herecky i pěvecky. Jeho práce s výrazem se výrazně měnila dle toho, zda zrovna huboval Borisovi, nebo sváděl Kabanichu. Magnus Vigilius jako vnitřně slabý, avšak v jádru dobrosrdečný Tichon byl famózní. Do zpodobnění svého nešťastného manžela vnesl celou řadu nejjemnějších hereckých detailů jako například nervózní upravování vlasů během intenzivních scén či trhavé (zdánlivě!) nekoordinované pohyby při konfrontacích. Jeho pěvecký projev byl silný, výrazově bohatý a skvěle pracoval s emočními extrémy postavy. Ena Pongrac jako rozverná Varvara by jen stěží mohla být lépe obsazena – její lehkomyslná veselost a záměrná svůdnost šla ruku v ruce s jasným a lehkým hlasovým projevem. Aleš Briscein jako Boris Grigorjevič si také zaslouží nemalé uznání. Především v lyričtějších polohách opery mohl tenorista naplno využít měkkou barvu svého hlasu a výraznou práci s výrazem a dynamikou. Největší pozornost si však právem zaslouží představitelka titulní hrdinky Corinne Winters, která excelovala ve všech – hereckých i pěveckých – polohách opery. Její rozverné chvíle s Varvarou při vyšívání byly stejně kvalitní, jako ty při nejvyšším emočním vybičování v závěru díla. Její projev dokázal být úpěnlivý, něžný, naléhavý, laskavý i hněvivý, a to vše při zachování pevné intonace i rytmické přesnosti.

A snad možná největší pochvala patří orchestru, který byl nejen rytmicky, intonačně a dynamicky bezchybný, ale především zcela „muzikálním“ a s dokonalým citem pro drama i lyričnost Janáčkova díla. Netopilovo nastudování je pestré v množství jemných nuancí, ale současně umírněné v extrémech, takže samotné vrcholy partitury působí opravdu jedinečně v rámci celé opery. Výsledné vyznění je různorodé, ale přitom jasné a čisté – podobně jako samotné režijní uchopení.

kata_kabanova_13_11_foto_marek_olbrzymek_04

Soubor švýcarského divadla Grand Théâtre de Genève se festivalu Janáček Brno zúčastnil letos vůbec poprvé. Jeho nastudování Káti Kabanové však dle mého rozhodně patřilo k těm pozoruhodnějším ztvárněním oper Leoše Janáčka, která v rámci 8. ročníku zazněla. Na přiznané divadelnosti režie Tatjany Gürbaca bylo cosi „čistého“, co hledá střed stejně jako střet mezi realismem a vědomou hrou – schválenou tvůrcem i divákem – se symboly a příběhy. To dodává jinak tesknému osudu titulní hrdinky jistou lehkost. Inscenace si nejspíše nezíská takovou univerzální oblibu jako kupříkladu geniální Carsenova verze, avšak rozhodně se jedná o platné a poměrně zajímavé přispění do současného inscenačního diskurzu. A pak je zde ještě skvělá Janáčkova hudba, která si v Netopilově nastudování univerzální oblibu bezpochyby zaslouží.

Autor: Leoš Janáček

Dirigent: Tomáš Netopil

Soubor: Grand Théâtre de Genève

Orchestre de la Suisse Romande

Režie: Tatjana Gürbaca

Scéna: Henrik Ahr

Světelný design: Stefan Bolliger

Kostýmy: Barbara Drosihn

Obsazení:

Kteřina: Corinne Winters

Tichon Ivanyč Kabanov: Magnus Vigilius

Savjol Prokofjevič Dikoj: Tomas Tomasson

Boris Grigorjevič: Aleš Briscein

Marfa Ignatěvna Kabanová: Elena Zhidkova

Váňa Kudrjáš: Sam Furness

Varvara: Ena Pongrac

Kuligin: Vladimir Kazakov

Glaša: Mi Young Kim

Fekluša: Natalia Ruda

Une femme du peuple: Mi Young Kim

Un homme: Natalia Ruda

13. 11. 2022 v 19 h

Janáčkovo divadlo, NdB

Foto Marek Olbrzymek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Dějiny pravidelného rozhlasového vysílání z Brna se začaly psát v roce 1924, rok po zahájení vysílání pražského rozhlasu a jen dva roky po vzniku prvního pravidelného vysílání v Evropě – londýnského BBC. Už celé jedno století je brněnské studio Českého rozhlasu motorem nejen hudebního, ale i obecně kulturního dění na Moravě, které svým vysíláním významně ovlivnilo. Důležitou roli sehrál brněnský rozhlas také v oblasti hudebního folkloru. Od svých začátků byl významným dokumentátorem lidové hudby v terénu a svým vysíláním neoddiskutovatelně ovlivnil vývoj hudebního folklorismu na našem území. Stalo se tak především díky neúnavné činnosti několika generací redaktorů a dramaturgů folklorního vysílání, kteří lidovou píseň a hudbu nejen zaznamenávali v terénu, ale prostřednictvím vysílání jí dávali druhý život. Právě díky nim se z interpretů, jako byli Božena Šebetovská, Jožka Severin, Dušan a Luboš Holí, Jarmila Šuláková, Vlasta Grycová a řada dalších, staly folklorní legendy. A zejména díky rozhlasu se všeobecně známými staly desítky lidových písní, které by jinak zůstaly zapomenuty.  více

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Nejčtenější

Kritika

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce