Tajemné světy, jež promluvily skrze příběhy svých hrdinů

22. únor 2024, 14:00
Tajemné světy, jež promluvily skrze příběhy svých hrdinů

Diversní jaro v roce 2024 započalo prvním orchestrálním koncertem Ensemble Opera Diversa pod taktovkou dirigenta Patrika Červáka konaným v Domě pánů z Kunštátu v úterý 20. února. Dramaturgický koncept inspirovaný mýtickými náměty z oblasti antiky, ale také fantazijního světa spisovatele a filologa Johna Ronalda Reuela Tolkiena, netradičně podpořil i improvizovaný videoart tvůrce Tomáše Hrůzy. Sólově za doprovodu orchestru vystoupil kytarista Vít Dvořáček.

Zmíněný videoart představoval specifický druh animace zaměřující se na přírodní výjevy znázorňující onu fantazijní krajinu. Výrazným prvkem, a zároveň symbolem, se stala lidská postava, jež tímto světem prochází a v kontextu všech čtyř skladeb na sebe bere různou podobu. Nutno dodat, že prvotní materiál – obrazy – byly vytvořeny pomocí AI. Následné zpracování, tedy koláž a improvizace závislá na hudebním toku, náležely do kompetence již zmíněného Tomáše Hrůzy. Jednotlivé výjevy nesly spíše temný, zádumčivý charakter a v průběhu koncertu se mohly zdát do jisté míry jednotvárné. Pozoruhodnými se zdály i v případě, kdy hudba měla značně pohyblivou a rytmickou fakturu, přičemž obraz zůstával stále poklidný. To však v tomto případě není nutné vnímat negativně, jelikož videoart ponechával divákovi dostatek prostoru pro svou vlastní fantazii a domýšlivost, k níž nabádala také samotná hudba.

Estonský hudebník a pedagog Tõnu Kõrvits (*1969) se často ve svém díle inspiruje literaturou a přírodou jako tomu je i ve skladbě Elegies of Thule. Starořecká literatura a kartografie termínem Thule označovala nejseverněji položenou oblast, kam spadá i část Estonska. Metaforický význam pochází od Vergilia a jeho „ultima Thule“ – vzdálené místo (za hranicemi známého světa). Kõrvits pro hudební znázornění daleké země využívá v první části unisono motiv, jež dále uplatnil i ve svých dalších kompozicích. Navrací se ale také k lidové melodice a instrumentáři, kdy kupříkladu orchestr napodobuje hru na estonský drnkací strunný nástroj kannel pomocí nápaditých rytmizací (např. poměr 2:3) pizzicato. To vše zaznívá pod tíhou úzké harmonie, charakterem a barvou blížící se klastrům. Závěr si pohrává charakterově se stejným hudebním materiálem, který autor používá v první větě. Poslední část skladby je však mnohem prosvětlenější: nachází se zde sólo houslí (Barbara Tolarová), postupná gradace a zahušťování hudebního toku s výraznou melodickou linkou a trianglovým trylkem (Anežka Nováková) znějícím za zády posluchačů. Vše ústí do konečného ztišení umocněného vyšší polohou smyčců a grafickým zklidněním moře na plátně. Nastudování vynikalo zvukovou masou orchestru, působivou barevností, a především jednotou hráčů.

Koncertantní kus „diversního autora“ Jana Nováka (1921–1984) psaný pro kytaru a smyčce z roku 1971 čerpá z řeckého mýtu o pěvci Orfeovi a jeho krásné manželce Eurydice. Orfeovská tematika Nováka doprovázela po celou jeho tvorbu – za zmínku stojí například kantáta Orpheus et Eurydice (1970) na Vergiliův text. Dílo Concentus Eurydice (Koncert pro Eurydiku) nese také podtitul Sedm časů pro kytaru a smyčcový orchestr a bylo napsané v talském exilu. Sólová kytara, které se ujal Vít Dvořáček, nemá v průběhu skladby vždy nutně virtuózní funkci. Místy je zakomponována jako součást orchestru, či dokonce i jako doprovod (VI. část). Naléhavost a drama rychlejších vět pramení z jazzové harmonie a rytmiky (místy flamencového rázu), jež občasně působí drsně – expresivně. Precizní hře kytaristy Dvořáčka nebylo co vytknout. Hráč dokázal zaujmout v jakékoliv poloze a funkci. Technicky se popasoval se zákeřnými skoky, běhy a hmaty a celkové nastudování kytarového partu lze označit za suverénní a promyšlené. Upozaděna nezůstala ani doprovodná složka, v našem případě smyčcový orchestr Ensemblu Opera Diversa, opět vynikající témbrem, expresivitou a technickou vytříbeností.

Americký skladatel Mason Bates (*1977) je držitelem ceny Grammy z roku 2019 za operu The (R)evolution of Steve Jobs. Věnuje se také kariéře DJeje, autora filmové hudby a v neposlední řadě s oblibou pracuje na multimediálních projektech. Jednověté dílo pro smyčce Icarian Rhapsody (1999) patří k jeho ranějším kusům, byť je dnes hojně provozovanou skladbou. Minimalistický ráz je znatelný v kompozičních postupech, melodicko-rytmických efektech a jejich vrstvení, čímž Bates získává bohaté harmonické a polyfonní plochy. Autor se o kompozici zmiňuje takto: „Ačkoli dílo není meditací o zmařených velkých nadějích, je podobné trajektorii Ikarova letu. Jednotný zvuk smyčcového orchestru inspiroval melodii pokrývající obrovský rozsah – jen v první frázi téměř dvě oktávy. Smyčcové nástroje však mají ještě jednu zvláštní vlastnost, schopnost hrát delší pasáže bez přestávky.“ Jednolitý zvuk smyčců, jež plasticky a dynamicky tvarovaly melodicko-rytmické efekty, po celé znění neztrácel svůj puls, a tak orchestr pod dirigentským dohledem Patrika Červáka neustále dýchal. Batesova hudba vyprávějící Ikarův příběh byla podpořena také videoartem, v němž k lidské postavě symbolicky přibyla křídla. Moře se slunečným horizontem se proměnilo v Ikarův boj výtečně podtržen glissandem směrem dolů snad zvýrazňujícím pád hrdiny.

Ve světové premiéře zazněla skladba mladého autora Adama Závodského (*1996), který se ve své dosavadní hudební kariéře zapsal primárně jako klavírista. Skladatele v tomto případě uchvátil tajemný svět Johna Ronalda Reuela Tolkiena (autor trilogie Pán Prstenů), konkrétně vznik Světa dle krátkého textu Ainulindalë, a tedy střet jednotlivých smýšlených národů, jazyků a kultur. Stejnojmenná třívětá (attacca) kompozice se však dle Závodského nesnaží být popisnou. „Její tři věty jsou spíše jakýmisi hudebními ilustracemi inspirovanými třemi konkrétními momenty z mýtického příběhu; a tyto tři obrazy jsou spojeny v jeden souvislý hudební celek.“ Skladatel ke smyčcům dodává také kytarový (Melkor) a v závěru klarinetový (Ilúvatar) part mající své role převzaté z literární předlohy. Oba nástroje zastávají spíše barevnou funkci obohacenou v závěru skladby také o prostorový efekt podobný tomu z kompozice Tõnu Kõrvitse. Dramatičnosti a epického charakteru autor docílil vcelku běžnými kompozičními přístupy, jež v kontextu literární předlohy a příběhu vnímáme jako zcela funkční. Na místě je také vyzdvihnout dirigentský um Patrika Červáka, jež celý večer ladnými, vkusnými, přesto čitelnými gesty citlivě a s nadhledem řídil ansámbl. O to více stojí za uznání momenty, při nichž dirigent musel navázat kontakt s hudebníky stojícími za jeho zády a za zády posluchačů.

Program:

Tõnu Kõrvits: Elegies of Thule pro smyčce (2007) ČESKÁ PREMIÉRA

Jan Novák: Concentus Eurydicae pro kytaru a smyčce (1971)

Mason Bates: The Icarian Rhapsody pro smyčce (1999) ČESKÁ PREMIÉRA 

Adam Závodský: Ainulindalë pro komorní orchestr (2023) PREMIÉRA

Vít Dvořáček – kytara

Tomáš Hrůza – videoart

Ensemble Opera Diversa, vedoucí orchestru Jan Bělohlávek

Patrik Červák – dirigent

Úterý 20. února 2024, Dům pánu z Kunštátu

Foto Marek Olbrzymek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Nejčtenější

Kritika

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce