Temperament a milostná tematika lidových písní

7. červen 2024, 16:00
Temperament a milostná tematika lidových písní

Ještě před rokem bychom v Nové synagoze ve Velkém Meziříčí nalezli asijskou tržnici. Jmenované město se však rozhodlo budovu odkoupit a začalo ji využívat důstojněji. Při právě probíhajícím festivalu Concentus Moraviae posluchači mohli ve středu 5. června tuto památku navštívit a vyslechnout si zde komorní koncert zpěvačky a houslistky Ivy Bittové, jejího ženského sboru Babačka s muzikanty Jakubem Jedlinským (akordeon) a Pavlem Fischerem (housle).

Duo Jedlinský – Fischer ve své tvorbě i hře spojuje tradiční etnickou hudbu s prvky klasiky, jazzu a improvizace, což také muzikanti v průběhu večera několikrát potvrdili. O Ivě Bittové Jan Špaček v programové brožuře píše, že patří mezi umělce, „na které nepasují žádná textová klišé“ a vykresluje její osobnost jako prolnutí zpěvu, houslí, invence i bohatého hereckého projevu. Troufnu si však tvrdit, že to není vše. Do pestrého programu opírajícího se primárně o lidové písně umělkyně zakomponovala také amatérský ženský sbor Babačka, se kterým připravila hned několik hudebních čísel. V rámci večera se tak Iva Bittová (neplánovaně a naprosto přirozeně) představila i v roli lektorky (učitelky), jenž nejen u sboru, ale také u diváků probouzela muzikalitu skrze společný zpěv, lehkou improvizaci a práci s tělem – rytmikou pomocí dupání či pleskání.

concentus_moraviae_2024_fiser_jedlinsky_bittova_Foto_Salik_Slama_01

Pro mnohé mohla dramaturgie koncertu působit uvolněně – neukotveně, což při hlubším vnímání jednotlivých čísel nebyla pravda. Večeru se nedalo upřít jisté balancování na hraně seriózního/strojeného koncertu a muzicírování. To ale mělo své kouzlo. K pohodové přátelské atmosféře dopomohlo také umístění účinkujících, kteří měli pódium nachystané uprostřed diváků sedících kolem dokola, což kupříkladu dávalo zpěvačce Bittové prostor se procházet po place a interagovat s publikem. Sbor byl rozesazen v hledišti: když zpěvačky přicházely z davu k muzikantům a nazpátek se na svá místa vracely, jednalo se opět o malý, leč osvěžující detail celého konceptu.

Na úvod si trio vybralo písně z Janáčkova cyklu Moravská lidová poezie v písních, které upravilo do jednotného prokomponovaného celku. Už v tomto prvním vstupu houslista Pavel Fischer zaujal technikou, vytříbenou a vkusně vyostřenou barvou tónu i zpěvem v duetu s Ivou Bittovou v písni Stálosť. Zpěvačka předvedla absolutní kontrolu hlasu a vypracovanou techniku (hlavně ve melismatickém zdobení východního charakteru) napříč kompozicí, jež okořenila gestikulací a scénickým projevem při milostných písních, především se svatojánskou tematikou. Vrcholem tohoto čísla byla píseň Koníčky milého, v níž se zapojil i sbor Babačka, který měl od samého začátku nadšení, náboj a energii. Byť se jedná o amatérské těleso, musím uznat, že členky sboru mile překvapily kvalitou zpěvu, intonace a nastudování: např. v sérii písní Vimt, Jeden překrásný stromeček, Ujížděli vápeníci s trojhlasou fakturou či v dalších skladbách.

concentus_moraviae_2024_fiser_jedlinsky_bittova_Foto_Salik_Slama_03

Vybraný repertoár se neskládal pouze z moravských písní, ale také židovských nebo cikánských melodií. Pozornost na sebe strhlo efektní instrumentální číslo Freylech Pavla Fischera a Jakuba Jedlinského, kteří si pohrávali se stylovostí a temperamentem židovských nápěvů. Oba prokázali um ve svých sólových exhibicích a rozproudili tak publikum. Sérii židovských písní a textů Huljet, Dem millers trem, Lomir si připravila také Iva Bittové s Babačkou, jež zazpívaly ze sborníku za doprovodu houslí a akordeonu. Opět efektním prvkem bylo ťukání a bubnování o korpus houslí Pavla Fischera zastupující v aranžích perkusivní složku a obohacující písně o nápaditou rytmiku. Cikánské melodie zastupovaly tituly jako Felabu mange, Loli ruža či i velmi známá a populární píseň O postaris avel (Ide poštár, ide) a další. Pozoruhodná byla také ukázka alikvótního zpěvu Ivy Bittové v díle Karpatská. Kompozičně se vyjímala skladba Svatběnka, za kterou stojí tvůrčí činnost Pavla Fischera. Dílu dominoval ostinátní rytmicko-melodický pohyb, později osamostatněný v houslích, mající lidový nádech skrze užití prázdných strun a kvintových hmatů.

Koncert uzavřely dva výrazné vstupy: první z nich bylo Halgato, čardáš kdysi zapsaný zpěvaččiným otcem Kolomanem Bitto a již vzpomínaná píseň O postaris avel, v níž se s publikem rozloučily i členky sboru Babačka. Muzikalitou a všestranností nabitý koncert diváci ocenili ovacemi ve stoje, které vydaly na přídavek v podobě společně zazpívané písně Lásko, Bože, lásko.

Program:

Leoš Janáček – Moravská lidová poezie v písních

Iva Bittová – Vimt, Jeden překrásný stromeček, Ujížděli vápeníci

Pavel Fischer, Jakub Jedlinský – Freylech

Iva Bittová – Felabu amnge, Loli ruža, La khere bala

Pavle Fischer, Jakub Jedlinský – Janošek, Bešla e čhaj

Pavel Fischer – Svatběnka

Pavel Fischer, Jakub Jedlinský – Keby ma mamko – Karpatská

Iva Bittová – Méně Majka jednu ima – Jakub Jedlinský – Račenica

Pavel Fischer, Jakub Jedlinský – Co sa stalo v Radošovcách

Iva Bittová – Hujlet, Dem millers trem, Lomir

Iva Bittová – Počůvaj, Lulaj – Koloman Bitto – Halgato, čardáš

Iva Bittová – O postaris avel

Iva Bittová – zpěv, housle

Duo Jedlinský – Fischer:

Jakub Jedlinský – akordeon, zpěv

Pavle Fischer – housle, zpěv

Středa 5. 6. 2024 ve 20 h, Nová synagoga Velké Meziříčí

Foto: Salik Sláma / Concentus Moraviae

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Dějiny pravidelného rozhlasového vysílání z Brna se začaly psát v roce 1924, rok po zahájení vysílání pražského rozhlasu a jen dva roky po vzniku prvního pravidelného vysílání v Evropě – londýnského BBC. Už celé jedno století je brněnské studio Českého rozhlasu motorem nejen hudebního, ale i obecně kulturního dění na Moravě, které svým vysíláním významně ovlivnilo. Důležitou roli sehrál brněnský rozhlas také v oblasti hudebního folkloru. Od svých začátků byl významným dokumentátorem lidové hudby v terénu a svým vysíláním neoddiskutovatelně ovlivnil vývoj hudebního folklorismu na našem území. Stalo se tak především díky neúnavné činnosti několika generací redaktorů a dramaturgů folklorního vysílání, kteří lidovou píseň a hudbu nejen zaznamenávali v terénu, ale prostřednictvím vysílání jí dávali druhý život. Právě díky nim se z interpretů, jako byli Božena Šebetovská, Jožka Severin, Dušan a Luboš Holí, Jarmila Šuláková, Vlasta Grycová a řada dalších, staly folklorní legendy. A zejména díky rozhlasu se všeobecně známými staly desítky lidových písní, které by jinak zůstaly zapomenuty.  více

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Nejčtenější

Kritika

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce