The Name´s Bond… James Bond

The Name´s Bond… James Bond

Festival Špilberk pořádá Filharmonie Brno již rovné čtvrt století na konci srpna na nádvoří stejnojmenného hradu. Čtyři hudební večery pod širým nebem divákům nabízí výběr koncertů z řad klasické, filmové, počítačové, ale často i jazzové či jiné hudby. Jedná se tak o rozmanitý mix interpretů a repertoárů s často příjemnou, letně uvolněnou atmosféru. Letošním velkým a předem vyprodaným tahákem byl středeční večer 21. srpna plný melodií z filmů Jamese Bonda v režii Českého národního symfonického orchestru pod taktovkou světově uznávaného dirigenta, skladatele a aranžéra Stevena Mercuria. V průběhu koncertu se posluchačům také představili zpěváci Sára Milfajtová, Vendula Příhodová a David Kraus.

Příjemně a vtipně doprovázel dirigent Steven Mercurio večerem, přičemž se primárně zaměřoval na dramaturgii vystavěnou chronologicky dle jednotlivých filmových snímků. Program – podle svých slov – vnímal, a také popisoval podle ér hereckých hvězd v roli Jamese Bonda jako byli Sean Connery, George Lazenby, Roger Moore, Timothy Dalton, Pierce Brosnan nebo Daniel Craig.

Celým večerem prostupovala světelná a grafická show podkreslující a navozující atmosféru jednotlivých písní. Světelné efekty se jevily jako velice zdárné a vkusné, přičemž je pravda, že u čistě instrumentálních vstupů by pro příště mohla zafungovat také videoprojekce filmových scén, ze kterých byla hudba hrána (např. mořská scéna s názvem The Journey to Atlantis nebo romantická plážová scéna Solange). Byť projekce v tomto případě nebyla nutností, jelikož po většinu času na sebe strhávaly pozornost pěvecké výkony, určitě by se jednalo o další zpestření a obohacení hudební produkce.

Koncert započal z úst Mercuria efektně citací „The Name´s Bond… James Bond“, přičemž záhy zaznělo hlavní bondovské téma jako úvodní znělka večera. Po celou dobu orchestr vynikal bicí a dechovou sekcí, kterým se v případě těchto filmových melodií dostává nejvíce prostoru. Těleso působilo sehraně, dynamicky vyrovnaně, čemuž také dopomohla zvuková aparatura. Nazvučení oproti minulému ročníku festivalu bylo víceméně vyvážené a samotné výkony zvukově podpořilo. Pokud se však někomu mohlo zdát, že vybrané pěvecké části pod velkou masou orchestru zanikaly, je nutno dodat, že třeba v případě vstupů zpěvačky Sáry Milfajtové k takovýmto situacím nedocházelo, a tedy se nejspíše jednalo o slabiny ostatních zpěváků, nikoli zvučení. Právě sólistka Sára Milfajtová zaujala vyrovnaností a vysokou úrovní svých výkonů (i v případě doprovodných vokálů). Intonační přesnost, suverenita, dostatečná intenzita a působivá kontrola hlasu i jeho velký rozsah či zajímavá barva snoubící se s přesvědčivým a procítěným přednesem udělaly například z písní Licence to Kill (1989) nebo Skyfall (2012) bezpochyby vrcholy večera.

Ke zmíněným highlightům můžeme přidat také ikonickou skladbu Golden Eye z roku 1995, jež mnozí znají v provedení Tiny Turner. V případě festivalového koncertu se sólového partu ujala Vendula Příhodová, jejímuž temně, sametově zabarvenému hlasu píseň více než sedla, avšak v částech s velice nízkým rozsahem bylo znát, že se jedná o rozsahovou hranici zpěvačky. Nicméně sólistka se s rolí poprala se ctí, za kterou si také vysloužila velké ovace. Jako slabší článek pěveckého tria se jevil David Kraus. Potýkal se s častými intonačními nepřesnostmi a přednesem, který působil jako by zpěvák svá čísla připravoval na poslední chvíli. Tento pocit umocňoval fakt, že některé písně Kraus zpíval za pomoci not – textu na stojanu (např. The Living Daylights), přičemž jeho dvě kolegyně za celý večer nic takového nepotřebovaly. Opomenout se však nedá náročnost písní svěřeným Krausovi- kupříkladu skladba Live and Let Die (1973) charakteristickou častými tempovými i stylovými změnami (rock vs. reggae) nebo také rozsáhlým hlasovým ambitem. Překvapením se stal moment, při němž se dirigent v díle Casino Royale – You Know My Name (2006) vzdal dirigentské hůlky a namísto ní se publiku představil jako energický rockový kytarista. Z postu kytaristy nejen dokázal oddirigovat a uřídit celý orchestr, ale také v závěru písně vystřihl strhující kytarové sólo.

Koncert skončil jak započal: společným zvoláním „The Name´s Bond… James Bond“ Mercuria s diváky a navazujícím hlavním tématem se ve velké noblese Český národní symfonický orchestr a sólisté rozloučili. Uvolněná atmosféra, skvělé oslovující výkony muzikantů i zpěváků na návštěvníky silně zapůsobily, publikum interprety právem odměnilo aplausem ve stoje.

Program

John Barry: Dr. No (1962) – Jams Bond Theme, Goldfinger (1964), Fom Russia With Love, You Only Live Twice

Burt Bacharach: Casino Royale (1967) – The Look of Love

John Barry: Diamonds Are Forever (1971)

Paul a Linda Mccartneyovi & George Martin: Live and let Die (1973)

John Barry: The Man With the Golden Gun (1974)

Marvin Hamlisch: The Spy Who Loved Me (1977) – The Journey to Atlantis, Nobody Does It Better

John Barry: The Living Daylights (1987)

Michael Kamen: Licence to Kill (1989)

Eric Serra: Golden Eye (1995)

Chris Cornel & David Arnold: Casino Royale (2006) – You Know My Name

Thomas Newman – Skyfall (2012)

David Arnold: Casino Royale (2006) – Solange, The Name´s Bond… James Bond

Sára Milfajtová, Vendula Příhodová, David Kraus – zpěv

Český národní symfonický orchestr

Steven Mercurio – dirigent

Středa 21. srpna 2024 ve 20h, nádvoří hradu Špilberk

foto/ Jan Prokopius

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

S výhradně romantickým repertoárem na brněnský festival Špilberk přicestoval v sobotu 24. srpna korejský rozhlasový orchestr KBS Symphony Orchestra se svým hudebním ředitelem – finským dirigentem a houslistou – Pietari Inkinenem. Pozvání přijala také jihokorejská houslistka, absolventka prestižní Julliard School Bomsori Kimvíce

Festival Špilberk pořádá Filharmonie Brno již rovné čtvrt století na konci srpna na nádvoří stejnojmenného hradu. Čtyři hudební večery pod širým nebem divákům nabízí výběr koncertů z řad klasické, filmové, počítačové, ale často i jazzové či jiné hudby. Jedná se tak o rozmanitý mix interpretů a repertoárů s často příjemnou, letně uvolněnou atmosféru. Letošním velkým a předem vyprodaným tahákem byl středeční večer 21. srpna plný melodií z filmů Jamese Bonda v režii Českého národního symfonického orchestru pod taktovkou světově uznávaného dirigenta, skladatele a aranžéra Stevena Mercuria. V průběhu koncertu se posluchačům také představili zpěváci Sára MilfajtováVendula Příhodová a David Krausvíce

V rámci svého evropského turné přijal do Brna pozvání tchajwanský sbor Taipei Philharmonic Chamber Choir (dále TPCC) fungující pod vedením uměleckého vedoucího a sbormistra Dr. YuChung Johnny Ku. Koncert proběhl v pondělí 13. srpna v sále nově zrekonstruovaného hotelu Passage.  více

Devátý ročník čtyřdenního mezinárodního a multižánrového hudebního festivalu Maraton hudby Brno oficiálně zahájil čtvrteční koncert v brněnském Sono centru. Více než tří hodinovou akci otevřel jazzový akordeonista Vincent Peirani, rezidenční umělec letošního ročníku, se svým uskupením Jokers. Druhá půle večera patřila estonskému duu Puuluupvíce

Daniel Lazar je rumunsko-srbský houslista, Almir Mešković je akordeonista z Bosny. Potkali se v Norsku, kde oba studovali na akademii. Oba také svou hudbu, která vychází z balkánských folklorních kořenů, obohacují o prvky hudby severské. Nevyhýbají se ani inspiraci klasickou hudbou nebo třeba hudbou romskou a mezi hosty na svém oceňovaném albu Family Beyond Blood mají i nedávno zesnulého špičkového afrického hudebníka Toumaniho Dabatého. Duo, které letos na jaře stanulo na čele Balkan World Music Chart, vystoupí na festivalu Maraton hudby Brno. Představí se v sobotu 10. srpna v rámci scény Balkan Soirée.  více

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Vrcholem sezony 2023/24 Národního divadla Brno se bezpochyby stalo uvedení světové premiéry opery Here I am, Orlando slovenské skladatelky Ľubice Čekovské. Libreto k tomuto dílu, jehož premiéra se odehrála 14. června v Janáčkově divadle, napsala Viktorie Knotková podle románu Orlando od Virginie Woolfové. Odvážný dramaturgický počin vypráví příběh mladíka Orlanda, který se jednoho dne změnil v ženu a žije tak už pár století, režíroval umělecký šéf opery NdB Jiří Heřman. Za dirigentský pult se při premiéře postavil Robert Kružík, který měl i hudebním nastudování. Role Orlanda/y byla rozdělena mezi dva představitele: mezzosopranistku Markétu Cukrovou a kontratenoristu Maayana Lichtavíce

Festival Concentus Moraviae nabízí nejen zajímavá místa, ale také interprety. Výjimku v konceptu tvořil open air koncert konaný ve čtvrtek 13. června na náměstí 1. května v Kuřimi, který byl propojen s městskými oslavami. V podvečer se v hodinovém vstupu publiku představilo české těleso Epoque Quartet v obsazení David PokornýVladimír Klánský (housle), Alexey Aslamas (viola), Vít Petrášek (violoncello), které mnozí znají z televizního pořadu Star dance. Kuřim však v tomto roce není jediným oslavencem, jelikož i samotné kvarteto letos slaví 25 let svého působení.  více

Když se hovoří o českém funku, je nemožné nezmínit osobnost producenta, klávesisty a zpěváka Romana Holého, který je neodmyslitelně spjat jak s mnoha hudebními projekty, tak se současnou populární hudební scénou. V současné době živě vystupuje především s kapelami Monkey Business a J.A.R., bez kterých si lze český funk jen stěží představit. Obě kapely vystoupily v rámci Gregoryfestu 2024 ve čtvrtek 13. června v Amfiteátru Starý pivovar v brněnských Řečkovicích.  více

V duchu myšlenky, že Brno a folklor patří k sobě, proběhl ve čtvrtek 6. června Happening Roku folklorních souborů. Událost uspořádala Kancelář Brno město hudby UNESCO ve spolupráci se spolkem Brněnsko tančí a zpívá. Akce se tak stala součástí dlouhodobého projektu, který si předsevzal zmapovat amatérskou hudební scénu v Brně, a to nejen folklorní. V minulém roce Brno město hudby obdobným způsobem oslovilo pěvecké sbory, v budoucnu to budou například garážové kapely. Dokládá tak pestrost brněnské hudební scény nejen na úrovni profesionálních těles, ale i nadšených laiků, pro které je muzika neoddělitelnou součástí života.  více

Spolek Brněnsko tančí a zpívá a TIC Brno uspořádali 6. června 49. ročník přehlídky Brněnsko tančí a zpívá. Program koncentrovaný do jednoho dne byl nabitější, než v předchozích letech. Podtitul Rok folklorních souborů byl vypůjčen od stejnojmenného projektu kanceláře Brna města hudby UNESCO.  více

Ještě před rokem bychom v Nové synagoze ve Velkém Meziříčí nalezli asijskou tržnici. Jmenované město se však rozhodlo budovu odkoupit a začalo ji využívat důstojněji. Při právě probíhajícím festivalu Concentus Moraviae posluchači mohli ve středu 5. června tuto památku navštívit a vyslechnout si zde komorní koncert zpěvačky a houslistky Ivy Bittové, jejího ženského sboru Babačka s muzikanty Jakubem Jedlinským (akordeon) a Pavlem Fischerem (housle).  více

Večernímu koncertu Ensemble Opera Diversa s názvem Tvář vody, který se uskutečnil 4. června ve venkovním prostoru (atrium) Moravské zemské knihovny Brno, předcházela dopolední beseda profesora Miloše Štědroně a docenta Vladimíra Maňase z Ústavu hudební vědy Masarykovy univerzity. Oba jmenovaní si připravili poutavé povídání na téma vodního živlu v umění (od gregoriánského chorálu až po počátek 20. století), jež bylo zakončeno ukázkou edice a poslechem nahrávky Janáčkovy symfonie Dunaj. V rámci koncert pod taktovkou Gabriely Tardonové inspirovaném tématem vody zazněly jedna světová a tři české premiéry. Jako sólistka se divákům představila harfistka Dominika Kvardovávíce

Nejčtenější

Kritika

S výhradně romantickým repertoárem na brněnský festival Špilberk přicestoval v sobotu 24. srpna korejský rozhlasový orchestr KBS Symphony Orchestra se svým hudebním ředitelem – finským dirigentem a houslistou – Pietari Inkinenem. Pozvání přijala také jihokorejská houslistka, absolventka prestižní Julliard School Bomsori Kimvíce