Trilok Gurtu: výlet ke kořenům hudby se zaklínačem perkusí

Trilok Gurtu: výlet ke kořenům hudby se zaklínačem perkusí

Hostem abonentní řady koncertů Jazz & World Music pod záštitou Filharmonie Brno byl tentokrát perkusionista Trilok Gurtu. Posluchači v zaplněném Besedním domě si jeho emotivní a zároveň usebrané osmdesátiminutové sólové vystoupení užili na jeden nádech.

Trilok Gurtu je vlivný nadžánrový hudebník, jeden ze tří světových mágů ovládajících bicí, perkuse, tabla i lidský hlas jako nástroje k expresivnímu vyjádření emocí i originálních hudebních nápadů. Zatímco jeho dva rovnocenní souputníci, Brazilci Airto Moreira a nedávno zesnulý Naná Vasconcelos, vycházejí z tradičních rytmů jihoamerické taneční hudby, rodák z indické Bombaje hledá a nachází svou inspiraci v původní indické a africké hudbě. Ačkoliv svou světovou proslulost získal především jako doprovodný hudebník jazzových sólistů i člen několika progresivních hudebních seskupení, při sólových koncertech je inspirativním hudebním solitérem. Skutečným mistrem rytmů, svěžím a neopotřebovaným.

Jazzoví fanoušci, kteří v hledišti zřetelně převažovali, mají Gurtua zažitého jako sidemana new-age jazzové formace Oregon, v níž na čas nahradil tragicky zesnulého Collina Wallcota. Mnozí ho znají už od evropských začátků, kdy se v 70. letech jako vynikající hráč na tabla poprvé prosadil vedle trumpetisty Dona Cherryho (nedávno mu z vděčnosti za podporu věnoval album Spellbound). Jako koncertní i studiový partner spolupracoval s nejlepšími jazzmany: s Barrem Phillipsem, Terje Rypdalem, Lee Konitzem, Johnem Abercombiem, Joe Zawinulem, s triem Johna McLaughlina. V polovině 90. let začal dodnes trvající úspěšnou spolupráci s Janem Garbarkem (na brněnské vystoupení navazuje jejich společná koncertní šňůra po Německu, Belgii a Švýcarsku).

Gurtuova ojedinělá vystoupení v českých zemích mívají vždy příznivý ohlas: s Garbarkovou koncertní sestavou hostoval na festivalu Colours of Ostrava, trio Garbarek-Gurtu-Vitouš uzavíralo éru Jazzu na Hradě v roce 2013, rok nato v rámci koncertní šňůry k albu Spellbound hrál v Paláci Akropolis i na Jazzinci v Trutnově. Ani pro Brno není tento groove-guru žádnou neznámou: v červenci 2012 ho na náměstí Svobody představil Rudy Linka jako ozdobu svého Bohemia Jazz Festu. A jako si uměl získat fanoušky i kolemjdoucí pod otevřeným nebem na Svoboďáku, rozezněl i vnitřní struny posluchačů v Besedním domě.

Koncert měl rychlý spád, ale nepůsobil uspěchaně, naopak: několika úvodními větami v angličtině přivítal Gurtu své hosty v džungli groovů a improvizací, připomněl, že hudba je živý organismus, který reaguje na momentální náladu a situaci. Hybridní bicí soupravu obohacenou mimo jiné o cajón, tabla a různá chřestítka rozezníval pomalu a postupně. Začal v rytmu heartbeatu (bijícího srdce), postupně naplňoval svou pověst skvělého hráče na tabla. Připomněl, jak z něj matka (indická zpěvačka Shobha Gurtu) vychovala vnímavého doprovazeče, ale také improvizátora reagujícího na momentální náladu melodie, pro něhož je nástroj pouhým prostředkem a jakýkoliv instrument je tím správným, pokud je správně použit.

Výrazné filozofické aspekty svého hudebního vnímání i tvorby připomenul během koncertu vícekrát, např. vyzvednutím významu „sarasvatí“ (hinduistický pojem pro umění/hudbu vedoucí k sebepoznání). Od minuciózního dialogu s tably Gurtu postupně přešel k bicím, od nich k perkusním nástrojům, včetně rozeznění kovového vědra naplněného vodou, z něhož pod údery paličky vybuchovaly vodní gejzíry, nebo ponořování zvučícího gongu do vody.

Došlo i na proslulý Gurtuův „oral drumming“: jak sám proklamuje a na koncertě prakticky dokládá, je lidský hlas prvním nástrojem v kterékoliv kultuře na světě. Tablová ostináta vyklepávaná pomocí prstů rozvíjela „melodie“ rytmicky vysykávaná, vyštěkávaná, vybubnovaná pomocí hlasivek. „Nebojte se použít svůj hlas“, nabádal publikum ke spolupráci. „Nevadí, že nezpíváte čistě – já taky zpívám většinou falešně.“ Sedě na cajónu, pomocí něhož udával rytmus, s chřestítky na obou zápěstích vedl auditorium k pozoruhodně niternému hudebnímu zážitku, na kterém se mohl spolupodílet každý z přítomných.

Koncert byl pro mnohé spíše duchovním zážitkem, cestou hudebním zásvětím v doprovodu skutečného zasvěcence. Osmdesát minut hudby skončilo náhle, rychlým rozloučením a osvětlením sálu, které v tu chvíli působilo skoro nepatřičně. V sousední řadě to jeden z posluchačů okomentoval: „Tak jsem se nadechl na začátku a vydechl jsem až teď.“ Přesněji se to vyjádřit nedá.

Trilok Gurtu. 16. března 2016, Besední dům, Brno. V rámci abonentního cyklu Filharmonie Brno Jazz & World Music

Foto Jiří Jelínek

Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více

S tradičním dvouletým odstupem začal Mezinárodní festival Janáček Brno 2024, jehož slavnostní zahájení se uskutečnilo v pátek 1. listopadu v Janáčkově divadle. Národní divadlo Brno při této příležitosti uvedlo premiéru nové inscenace opery Výlety páně Broučkovy Leoše Janáčka (1854–1928), jenž vznikla na náměty dvou povídek Svatopluka Čecha. Režie operní novinky, která vznikla v koprodukci se Staatsoper Unter den Linden, Berlin a Teatro Real, Madrid, se ujal kanadský režisér Robert Carsen. Hudební nastudování, stejně jako dirigování premiéry bylo vloženo do rukou Marka Ivanoviće a v titulní roli Matěje Broučka se představil skotský tenorista Nicky Spencevíce

Znovuuvedením oblíbeného muzikálu Čarodějky z Eastwicku se Městské divadlo Brno rozhodlo připomenout jubilejních dvacet let od otevření svojí velké Hudební scény. Opětovné nasazení titulu představuje povedený narozeninový dárek divadla publiku, které od premiéry v roce 2007 zhltlo 149 repríz hudební inscenace režiséra Stanislava Moši. V novém uvedení se objeví známé tváře z původního obsazení, ale také noví herci a herečky. A tento divadelní comeback bude jistě vděčným diváckým soustem po několik sezon i po sedmnácti letech od prvního českého uvedení právě v Brně. Jen za půl měsíce od nynější premiéry udělají Čarodějky 24 vyprodaných repríz. K tomu není co dodat.  více

Letošní ročník Expozice nové hudby uzavřelo teprve druhé uvedení kompozičního site specific projektu Fresco Karlheinze Stockhausena (1928–2007), který byl poprvé uvedený v roce 1969. Od této doby se ho nikdo neujal. Divákům, kteří v sobotu 19. 10. navštívili Besední dům, se tak naskytla naprosto unikátní příležitost zažít dílo na vlastní kůži. Zmíněné první uvedení této skladby bylo provázeno sabotážemi ze strany konzervativních muzikantů. A tak je legitimní si položit otázku, zda teprve v sobotu Fresco nezaznělo, jak si to skladatel představoval. Tento náročný projekt kurátorky Moniky Pasiecznik a uměleckého vedoucího Pabla Drukera realizovala čtyři tělesa složená ze členů Brno Contemporary OrchestraMladých brněnských symfoniků Filharmonie Brno pod vedením Pablo Drukera, Radima HanouskaPavla Šnajdra, Tomáše Krejčího a Pavla Zlámalavíce

Komponovaný úterní večer 15. října zahájený v sále Kina Art návštěvníkům nabídl netradiční spojení české premiéry dokumentárního filmu No Ideas But in Things o americkém hudebním skladateli, experimentátorovi a vědci na poli elektronické hudby Alvinu Lucierovi (1931–2021) s živým provedením jeho skladby I Am Sitting in a Room. Zmíněná kompozice se stala refrénem nejen dokumentárního snímku, ale také celé události.  více

Ve druhém dnu festivalu Expozice nové hudby přenesli pořadatelé návštěvníky do vod komorních. V podání houslistky Terezy Horákové v Besedním domě zazněly dvě výjimečné skladby pro sólové housle. Při druhé z nich se k houslistce připojila Sarah Jedličková, která živě pracovala s osmi předem nahranými zvukovými stopami.  více

Slovanská tematika, violoncellová virtuozita a pocta Antonínu Dvořákovi (1841–1904) – i takto bychom mohli ve zkratce shrnout koncert Filharmonie Brno z 10. října v Janáčkově divadle. Pod dohledem etablovaného dirigenta Leoše Svárovského zazněly tři rapsodické kusy z konce sedmdesátých let 19. století a známý Violoncellový koncert h moll v podání mladé a talentované violoncellistky Laury van der Heijdenvíce

Klub moravských skladatelů pravidelně uvádí koncerty, při kterých dostávají slovo mladí interpreti, často teprve studenti vysoké školy či konzervatoře. V pondělí 7. října v 19 hodin v koncertním sále HF JAMU skupina studentů s podporou svých starších kolegů, tentokrát i profesionálů, uvedla program s názvem Od Janáčka k dnešku, hudební vzpomínka na moravské skladatele. Jak už název napovídá, program byl složený z děl čtyř skladatelů, kteří jsou spojeni s Moravou a zejména s Brnem, konkrétně Arne Linky, Pavla Haase, Antonína Tučapského a Leoše Janáčka.  více

Podzimní sérii koncertů z cyklu Barbara Maria Willi uvádí zahájil sólový recitál německé hráčky na klávesové nástroje Christine Schornsheim. Při bezmála dvouhodinového koncertu interpretka v konventu Milosrdných bratří představila výběr z klavírních skladeb klasicistních skladatelů, které provedla na kopii historického kladívkového klavíru – nástroji podobnému tomu, na kterém jmenovaní skladatelé pravděpodobně komponovali.  více

Muzikál nemusí být vždy jen pocukrovaným pozlátkem, mazlivým hudebním vyprávěním zamotaným do přeslazeného konce. Městské divadlo Brno v české premiéře uvedlo broadwayský muzikál Drahý Evane Hansene. Navzdory komickým situacím diváka čeká téměř tragická story ze střední školy roubovaná na komorní hudební příběh. Tento celek nápaditě otevírá drsná témata jako je úzkost, osamocenost, deprese či dokonce sebevražda. Je tedy logické, že dílo s tklivou hudbou a psychologizujícími písňovými texty Benje Paseka a Justina Paula a vynalézavým libretem Stevena Levensona je dnes již takřka kultovním a že budí nadšení. Nyní se tedy lze navrch těšit z tohoto importu také do Brna.  více

Chrámový koncert, který se odehrál v pondělí 23. září v kostele sv. Augustina na Kraví hoře, prezentoval dramaturgickou linii večerů soudobé duchovní hudby tělesa Ensemble Opera Diversa s dirigentkou Gabrielou Tardonovou a smíšeného sboru Ensemble Versus se sbormistrem Patrikem Buchtou. Při podobných příležitostech je hudba – velice často v podobě světových či tuzemských premiér – provozována v brněnských kostelech, jež pokaždé nabízí odlišnou akustickou, ale i architektonickou rovinu. Nejinak tomu bylo i při recenzovaném koncertu, který v přímém přenosu vysílalo Radio Proglas. Zazněla díla tří českých skladatelů, na jejichž provedení se podíleli sopranistka Tereza Zimková, tenorista Stanislav Předota, trumpetista Josef Zimka a varhaník Martin Jakubíčekvíce

Jednou z nejočekávanějších hvězd letošního ročníku festivalu JazzFestBrno byl bezesporu americký kytarista Al Di Meola se svým projektem The Electric Years. Kytarový matador vystoupil v brněnském Sono centru v úterý 17. září při turné, ve kterém se – jak už z názvu projektu vyplývá - vrací především k sérii jazz-rockových nahrávek z druhé poloviny 70. let minulého století.  více

Již 69. sezonu zahájila v neděli 15. září v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod taktovkou jejího šéfdirigenta Dennise Russella Daviese. Divákům nabídla skladby Bedřicha Smetany a Antona Brucknera, kteří by tento rok oslavili dvousté narozeniny. Oproti avizovanému programu byl ovšem nedělní večer zkrácen o symfonickou báseň Hakon Jarl, neboť vydatné deště a s nimi spojené záplavy se nevyhnuly ani brněnskému okolí. Několik muzikantů se nemohlo do Brna na koncert bezpečně dostat. Jednou z nich byla i harfistka Ivana Švestková, jejíž part ve zmíněné symfonické básni velice náročný, nebylo možné takto narychlo sehnat náhradu.  více

S výhradně romantickým repertoárem na brněnský festival Špilberk přicestoval v sobotu 24. srpna korejský rozhlasový orchestr KBS Symphony Orchestra se svým hudebním ředitelem – finským dirigentem a houslistou – Pietari Inkinenem. Pozvání přijala také jihokorejská houslistka, absolventka prestižní Julliard School Bomsori Kimvíce

Festival Špilberk pořádá Filharmonie Brno již rovné čtvrt století na konci srpna na nádvoří stejnojmenného hradu. Čtyři hudební večery pod širým nebem divákům nabízí výběr koncertů z řad klasické, filmové, počítačové, ale často i jazzové či jiné hudby. Jedná se tak o rozmanitý mix interpretů a repertoárů s často příjemnou, letně uvolněnou atmosféru. Letošním velkým a předem vyprodaným tahákem byl středeční večer 21. srpna plný melodií z filmů Jamese Bonda v režii Českého národního symfonického orchestru pod taktovkou světově uznávaného dirigenta, skladatele a aranžéra Stevena Mercuria. V průběhu koncertu se posluchačům také představili zpěváci Sára MilfajtováVendula Příhodová a David Krausvíce

Nejčtenější

Kritika

Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více