Trio Bohémo v Besedním domě nalezlo ztracenou krásu

18. říjen 2023, 19:00
Trio Bohémo v Besedním domě nalezlo ztracenou krásu

Úterním koncertem vstoupil festival Moravský podzim do posledního týdne a nabídl posluchačům dvě premiéry: světovou – skladbu Moving Silhouettes Martina Brunnera, která vznikla na objednávku festivalu, a českou – Prarasto grožio beieškant... litevské skladatelky Žibuoklė Martinaitytė. Obě díla provedlo Trio Bohémo ve složení Matouš Pěruška – housle, Kristina Vocetková – violoncello a Jan Vojtek – klavír.

Koncertu předcházela krátká beseda se členy Tria Bohéma a Martinem Brunnerem. Původně se měla zúčastnit i Žibuoklė Martinaitytė, která se nakonec dostavit nemohla kvůli studijní stáži v Itálii. Trio i skladatel společně diskutovali o skladbách nadcházejícího koncertu, navzájem si pochvalovali vzájemnou spolupráci. Brunner zmínil, že pro trio se mu psalo dobře, jelikož čím více je při skládání omezen (v tomto konkrétním komorním nástrojovým uskupením), tím se cítí svobodněji, a vychválil požadavek tria, aby se jednalo o melodickou kompozici. Později byla diskutována i skladba druhá. Členové tria například zmínili, že je pro hráče velice náročná na soustředění a že se nejedná o klasické koncertní dílo, o čemž se mohli posluchači sami přesvědčit.

Na samotném koncertu jako první zazněla světová premiéra Moving Silhouettes (Pohyblivé siluety) Martina Brunnera, skladatele a klavíristy, který je známý především z jazzové sféry. V této kompozici se jeho primární zaměření silně projevovalo. Zejména v rychlých, výrazně rytmizovaných pasážích byly vlivy jazzu, často až jazz-rocku ze sedmdesátých let velmi patrné. Naopak v pomalejších částech vyniklo krásné hraní si s melodiemi a předávání hudebních motivů mezi nástroji (primární požadavek tria na melodičnost byl stoprocentně splněn). Moving Silhouettes, které v sobě skrývaly nádech filmové i populární hudby, tak přinesly posluchačům odlehčený úvod koncertu, aniž by skladba hraničila s kýčem. Samotné interpretaci díla nebylo možné cokoliv vytknout. V pomalejších lyrických částech Trio Bohémo ukázalo, že umí skvěle pracovat s tónem a naplno dalo vyniknout krásným a výrazným melodiím. Naopak v rychlejších pasážích se projevila jejich technická zdatnost. Rozdílům mezi náladami pomohla i skvělá práce s dynamikou. Muzikanti spolu výborně komunikovali a byli skvěle sehraní.

Jako druhá zazněla monumentální, více než hodinu trvající multimediální kompozice Prarasto grožio beieškant... (Hledáni ztracené krásy...), s podtitulem audiovizuální novely, litevské skladatelky Žibuoklė Martinaitytė, která spojuje klavírní trio, elektroniku a video. Toto dílo se snažící zachytit pomíjivost jistých momentů a vzniklo v roce 2016 během skladatelčina studijního pobytu v Paříži. Podle jejích vlastních slov to nebyla náhoda. Jako jedna z hlavních inspirací jí posloužily obrazy leknínů impresionistického malíře Clauda Moneta, jehož rozsáhlá plátna jsou evokována dlouhou stopáží díla a podobně jako Hledání se snažila zachytit prchavé okamžiky. Jako další ideový zdroj své práce uvádí Martinaitytė anglickou spisovatelku Virginii Woolf. Nesnažila se ovšem o ztvárnění literární předlohy, ale odvolává se na spisovatelčinu úvahu o rozlišení „okamžiků bytí“ a obyčejných okamžiků. O první z nich šlo skladatelce především. Nehledala je na exkluzivních a exotických místech, ale ve zdánlivě obyčejných krásách každodenního světa, který nás obklopuje.

Série audiovizuálních novel Hledání ztracené krásy... má celkem deset částí, které plynule přechází jedna v druhou. Jedná se o nepřerušený audiovizuální tok a jednotlivé části jsou uváděny titulkem na plátně. Ve videu se opakovalo několik motivů: stromy, květiny, architektura, parky, sochy, mihotající se vodní hladina, sluneční a přesýpací hodiny nebo lidské postavy. Tento film nesloužil jako pouhý vizuální doprovod hudby prováděné triem, ale šlo pevnou a neodmyslitelnou součást této kompozice. Tyto dva prvky byly provázeny předem nahranou zvukovou stopou, která odrážela, co se děje na plátně, například v podobě různého ševelení a zvuků přírody. Ty byly doplněny o nahrávky sboru a jakési „ozvěny“ tria, které se v daný moment zvukově mísily s triem na pódiu. Celé dílo pak bylo touto nahrávkou zakončeno.

Hudební část, která byla přednášena živě Triem Bohémem, si zhusta pohrávala se zvukem a dotvářela atmosféru k dění na plátně. Klavírista, houslista i violoncellistka vytvářeli zvukomalbu různými technikami hry na své nástroje. U klavíru to bylo mimo jiné tlumení rozezněných strun rukou, rychlé rozložené akordy v různých polohách nebo impresionistické běhy po klaviatuře. Houslista s violoncellistkou pak používali například klouzání po strunách jak prsty, tak smyčcem nebo hojně využívali techniku sul ponticello (hra blízko u kobylky), která má ostřejší zvukový charakter a jsou při ní zdůrazněny vyšší harmonické složky tónu na úkor základní. Později se objevily i výraznější melodicko-harmonické postupy, jež spočívaly zejména v rozložených akordech ve smyčcích.

Toto dílo bylo náročné na soustředění členů tria a celkovou interpretaci, jelikož všichni museli být přesně sehraní nejen mezi sebou, ale také s videem a elektronikou. Z toho důvodu měli v jednom uchu sluchátko, ve kterém metronom udával tempo (jak zaznělo na besedě). To jistě omezilo jejich možnosti poslouchání se navzájem, a dokonce i sebe sama. Na výsledné interpretaci to ovšem nebylo poznat a podobně jako v první skladbě si dokázali skvěle pohrát s tónem a dynamikou. A v technicky náročnějších pasážích ani na moment nezaváhali. Přítomní vyslechli posluchačsky náročný, ale velmi intenzivní, neobvyklý a z velké míry neopakovatelný zážitek.

Program:

MARTIN BRUNNER: Moving Silhouettes (Pohyblivé siluety), světové premiéra

ŽIBUOKLĖ MARTINAITYTĖ: Prarasto grožio beieškant... (Hledáni ztracené krásy...), česká premiéra

Obsazení:

Trio Bohémo:

Matouš Pěruška – housle

Kristina Vocetková – violoncello

Jan Vojtek – klavír

Úterý 17. října 2023, Besední dům

Foto archiv festivalu

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Dějiny pravidelného rozhlasového vysílání z Brna se začaly psát v roce 1924, rok po zahájení vysílání pražského rozhlasu a jen dva roky po vzniku prvního pravidelného vysílání v Evropě – londýnského BBC. Už celé jedno století je brněnské studio Českého rozhlasu motorem nejen hudebního, ale i obecně kulturního dění na Moravě, které svým vysíláním významně ovlivnilo. Důležitou roli sehrál brněnský rozhlas také v oblasti hudebního folkloru. Od svých začátků byl významným dokumentátorem lidové hudby v terénu a svým vysíláním neoddiskutovatelně ovlivnil vývoj hudebního folklorismu na našem území. Stalo se tak především díky neúnavné činnosti několika generací redaktorů a dramaturgů folklorního vysílání, kteří lidovou píseň a hudbu nejen zaznamenávali v terénu, ale prostřednictvím vysílání jí dávali druhý život. Právě díky nim se z interpretů, jako byli Božena Šebetovská, Jožka Severin, Dušan a Luboš Holí, Jarmila Šuláková, Vlasta Grycová a řada dalších, staly folklorní legendy. A zejména díky rozhlasu se všeobecně známými staly desítky lidových písní, které by jinak zůstaly zapomenuty.  více

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Nejčtenější

Kritika

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více