Co bylo ve Vídni konce 18. a počátku 19. století hráno představila ve čtvrtek 25. ledna v Besedním domě Filharmonie Brno v čele se šéfdirigentem Dennisem Russellem Daviesem. V císařském městě, jakožto jedním z hybatelů kulturních dějin, se scházeli umělci pracující jak pro samotný dvůr nebo dvorskou šlechtu, tak posléze i pro bohaté měšťanstvo. Na programu večera tedy zazněla díla od zvučných jmen jako je Franz Schubert, Ludwig van Beethoven či Vojtěch Matyáš Jírovec. V rámci koncertu se publiku v Schubertových písních také představil německý tenorista Christoph Prégardien.
Filharmonie si pro zahájení koncertu vybrala předehru pro tříaktové melodrama Die Zauberharfe (Kouzelná harfa) Franze Schuberta (1797–1828), jež poprvé zaznělo roku 1820 v Theatr an der Wien. Odlehčené éterické části s duetem hoboje a klarinetu (či s jejich sóly) v třídobém taktu střídaly dramatické plochy plné stupnicových běhů ve spodních smyčcích. Svižné tempo a zpěvné melodie podporovaly také kontrabasy, u nichž můžeme zmínit působivou akcentaci a frázování dodávající hudebnímu toku odpich. Momenty lyrického charakteru naopak působily velice čistě, průzračně, tak jak bychom od tohoto typu hudby mohli čekat. Orchestru se také povedla závěrečná gradace, která je vystavěna na dynamických vlnách od piana po forte. Celkově tedy můžeme provedení Schubertovy ouvertury označit za povedené.
Následoval výběr písní od stejného skladatele stylově kontrastující s předehrou. Posluchači měli možnost v průběhu první půlky koncertu si vyslechnout několik Schubertových kusů, v rámci nichž byl velice dobře zaznamenám autorův hudební vývoj. Pod vlivem literárního hnutí Sturm und Drang jsou písně mnohem dramatičtější. Tento fakt byl také výborně znázorněn v samotném provedení, jelikož vokálně-instrumentální skladby zazněly v orchestrálních verzích předních romantických skladatelů (např. J. Brahms, A. Webern, H. Berlioz aj.). Pěveckého partu se ujal lyrický tenor Christoph Prégardien, který publikum oslovil příjemnou a kultivovanou barvou hlasu – především ve středních a spodních polohách. Opomenout nelze ani precizní výslovnost, koloratury a vyzrálý hudební i herecký projev, který byl více než přesvědčivý, a to především v dobře známé písni s textem od Johanna Wolfganga Goehte Erlkönig (Král duchů). Orchestr zpěváka doprovázel citlivě: pohrával si s výstavbou melodických linií a dynamických ploch. Ovšem místy nešly přeslechnout jisté intonační nedokonalosti v dechové sekci.
Druhá část koncert započala předehrou Ludwiga van Beethovena (1770–1827) k divadelní hře König Stephan: oder Ungarns erster Wohltäter op. 117 (Král Štěpán aneb První dobrodinec Uher). Inspirace čardášem a uherským folklórem v podobě střídání pomalého a rychlého tempa, synkopizace či ozdob je v tomto díle nesporná. Nastudování v podání Filharmonie Brno se neslo v duchu souhry, tanečního rázu, povedených hobojových a hornových sól.
Závěr patřil Symfonii D dur op. 12 č. 1 Vojtěcha Matyáše Jírovce (1763–1850), syna ředitele kůru kostela sv. Mikuláše v Českých Budějovicích. Čtyřvětá kompozice haydnovského typu se svou periodičností a vytříbeností náleží do tzv. Sinfonies périodiques, které Jírovec zkomponoval kolem roku 1790. V rámci čtyř kontrastních vět se orchestr potýkal s tempovými a rytmickými nesrovnalostmi, a to v přechodových momentech. Vždy u změny tempa těleso potřebovalo určitý čas, aby se hráčsky sjednotilo. Po výrazové stránce však není co vytknout. Melodické fráze byly vyzpívány, z hlediska dynamicky se jednalo o působivou práci a závěrečné Presto s kontrabasovými běhy a hrou s nástrojovými sekcemi představovalo onen efektní závěr celého večera.
Program:
FRANZ SCHUBERT Zauberharfe (Kouzelná harfa), předehra („Rosamunde“) D 644
FRANZ SCHUBERT arr. BRAHMS, WEBERN, OFFENBACH, BERLIOZ, REGER Písně (Greisengesang D 778, Ihr Bild, Du bist die Ruh D 776, Ständchen, Der Wegweiser, Erlkönig D 328, Nacht und Träume D 827)
LUDWIG van BEETHOVEN König Stephan (Král Štěpán), předehra op. 117
VOJTĚCH MATYÁŠ JÍROVEC Symfonie D dur op. 12 č. 1
Christoph Prégardien tenor
Filharmonie Brno
dirigent Dennis Russell Davies
Čtvrtek 25. ledna 2024 v 19:00, Besední dům
Zatím nebyl přidán žádný komentář..