Ty Syčáci a Tytyty. Poetické esperanto živě

Ty Syčáci a Tytyty. Poetické esperanto živě

Album Tytyty není jen záznamem povedeného koncertu. Důležitá je energie samotná a celkový posun prakticky všech skladeb k větší ráznosti, syrovosti, dravosti. Fanoušci si také mohou celkem jednoduše zkompletovat diskografii Syčáků včetně rarit – buď nevydaných, nebo vydaných mimo řadová alba.

Ty Syčáci prý původně vůbec neměli v plánu natáčet a vydávat koncertní album. Jenže tradiční vánoční koncert Petra Váši a jeho kapely v klubu Stará Pekárna se tak povedl – a navíc se podařily i fotografie Richarda Procházky z vystoupení –, že by byla škoda ukrývat záznam v šuplíku. A tak osm let po bilančním albu Bum bum bum (To nejlepší a bicí) vydává skupina další retrospektivní pohled na svou tvorbu. Zmíněnou kompilaci z roku 2007 Syčáci natočili po dvou řadových albech a dvou rozmáchlých operách, přičemž všechny písně zaznamenali ve studiu znovu v rozšířené sestavě s bubeníkem Alešem Pilgrem. Od té doby kapela vydala dvě nová alba – KrásaEldorado – a právě na ně se na koncertní desce zaměřuje především. Kromě toho se na playlistu objevilo několik málo zásadních hitů z dřívějších alb – Věšák, Velký trh, nepřekonané Hadí nohy a v neposlední řadě také vzpomínka na Vášovu starší kapelu Ošklid, legendární Lokomotivám se motají kola.

Album Tytyty však není jen záznamem povedeného koncertu. Skupina využila této komunikace se svými příznivci a jako bonus jim nadělila čtyři další skladby. Dva takzvané outtakes z alba Bum bum bum (tedy „co se nevešlo“) a dvě písně, které vyšly na tematických kompilacích Zpívající břidlice (Underground Music) a Mňága a Žďorp – Dáreček (Dutý ale free). Fanoušci, zřejmě za to, že jsou – slovy kapely – „tak zajímaví“, si tak mohou celkem jednoduše zkompletovat diskografii Syčáků včetně těchto rarit.

Kvůli bonusům – a třeba i kvůli Lokomotivám, které Syčáci dosud na CD nezaznamenali – má album Tytyty smysl. Ale za pozornost stojí i koncertní verze písní, které fanoušci kapely důvěrně znají ze studiových záznamů. Důvody jsou minimálně dva. Prvním z nich je dramaturgie alba, díky níž si může posluchač nenásilně porovnat dva poslední dlouhohrající projekty skupiny, rockovou desku Krása s českými texty a žánrově hůře definovatelné Eldorado se slovy v „translatině“ („translatina je poetické esperanto, které si neklade nárok na stoprocentní srozumitelnost, ale na poetickou komunikaci mezi národy,“ říká Petr Váša). Jakkoli na koncertech dochází ke konvergenci, stylovému přiblížení písní z obou alb, hity z Eldorada jako Tomato nebo Chrono numero tvoří i ve svých rockovějších verzích autonomní hudební svět, odlišný od konvenčnějších písní z Krásy. Jinými slovy – energie, která sálá z písně Večer pro mě, se kvalitativně (nikoli kvantitativně) od energie skladeb Laguna nebo Orcano. Tuto dvojkolejnost současného syčáckého repertoáru přitom vnímám jednoznačně pozitivně. Zatímco studiová alba mohou být pestrá mimo jiné díky účasti hosté (na Eldoradu např. Jana Šteflíčková), koncertní nahrávka nabízí různé barvy právě díky různosti materiálu a díky celkové dramaturgii.

Druhý důvod, proč má koncertní album smysl, je energie samotná a celkový posun prakticky všech skladeb k větší ráznosti, syrovosti, dravosti. Dotklo se to nejen rockových písní z Krásy, ale například i původně akustického hitu Věšák. Změny podobným směrem se mimochodem dočkaly i Lokomotivy, ve kterých původní voice band obohatily rockové riffy v mezihře. Přitom je zajímavé, že rockový koncertní program ve Staré Pekárně Ty Syčáci nahráli v původním trojčlenném obsazení, které si původně říkalo „akustický bigbít“ – tedy Petr Váša (hlas, zvuky těla), Petr Zavadil (kytara, bubny) a Tomáš Fröhlich (baskytara). Bubeníka Aleše Pilgra, který sestavu posílil na kompilaci Bum Bum Bum nebo na albu Krása, tentokrát uslyšíte pouze v bonusových skladbách.

Ty Syčáci jsou kapela, která pracuje především s promyšlenými koncepty, ať už jsou to opery SSSSLišák je lišák nebo album Eldorado. Záznam jednoho řadového koncertu by tak měl být přímo negací dosavadních snah Petra Váši a spol. Ve skutečnosti však album jako celek – včetně nesourodých bonusů – zní až překvapivě kompaktně. Ve spojení s pěkným bookletem, který vedle fotografií obsahuje i texty všech písní, pak tvoří reprezentativní dárek pro fanoušky skupiny i pro ty, kteří se s Petrem Vášou a jeho poetikou teprve začínají seznamovat.

Ty Syčáci – Tytyty živě…; Indies Happy Trails 2015, 21 písní, celkový čas 74:45

Foto Josef Horák

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Eldorado je proti drásavému Z kopce neuvěřitelně hravé album. Je ale docela možné, že i u něj si po dvaceti letech řekneme, že se na něm nemusí měnit ani slovo.  více

Jak se podařilo vydat první album Z kopce v dobách normalizace a jaké to je poslouchat svou nejstarší desku zároveň s tou nejnovější. O tom, a také o mnohém dalším jsme mluvili s Petrem Vášou – reedice Z kopce a novinka kapely Ty syčáci totiž právě vyšly.  více



Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Nejčtenější

Kritika

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce