Úvahy nad zvukem a prostorem

17. říjen 2024, 1:00
Úvahy nad zvukem a prostorem

Komponovaný úterní večer 15. října zahájený v sále Kina Art návštěvníkům nabídl netradiční spojení české premiéry dokumentárního filmu No Ideas But in Things o americkém hudebním skladateli, experimentátorovi a vědci na poli elektronické hudby Alvinu Lucierovi (1931–2021) s živým provedením jeho skladby I Am Sitting in a Room. Zmíněná kompozice se stala refrénem nejen dokumentárního snímku, ale také celé události.

Ke koncepci večera se v úvodu vyjádřili sami organizátoři, kteří upozornili na prohození jednotlivých aktivit. Provedení elektroakustické skladby se tedy přesunulo na druhou půlku večera a zaznělo až po projekci filmu. Téměř dvouhodinový kinematografický počin mapuje Lucierovu kompoziční tvorbu vycházející z experimentální linie zaměřené na akustické jevy a sluchové vjemy. Snímkem provázel sám skladatel, přičemž se jednalo o sondu do jeho uvažování nad zvukem a prostorem, z něhož vychází autorovy kompoziční strategie. Velká část dokumentu byla věnována nastudování a následnému provedení vybraných skladeb napříč Lucierovou tvorbou: např. Panorama, Sferics, Vespers, Bird and Person Dyning, The Duke of York, Music On A Long Thin Wire a další. Fascinující přehled, i znalost akustiky, všeobecné fyziky a vlastností (nejen) hudebních nástrojů umožňovaly skladateli mnohonásobně překračovat hranice klasické kompoziční větve. Názorným příkladem, jež byl také vyzdvihnutý ve filmu, je dílo Music for Solo Performer z roku 1965. Odborníky i kritiky je považováno za počátek Lucierovy kariéry a jeho nejčastějším interpretem byl samotný autor.

Skladatel zde kromě nainstalovaných bicích nástrojů (např. tamburína, gong, činel, zvonkohra) pracuje s impulzy mozkových vln alfa, které jsou detekovány EEG elektrodami připojenými k hlavě interpreta. Když performer dosahuje meditativního stavu, alfa vlny jsou skrze elektroniku zesíleny a výsledný elektrický signál je užitý k rozechvění, rozpohybování, a následnému rozeznění perkusí rozmístěných v prostoru. Při pouhém popisu pro běžného posluchače se princip zdá být nepředstavitelný – těžko pochopitelný, avšak díky dokumentu a jeho názornosti se projekt jeví jako fascinující. K české premiéře snímku No Ideas But in Things bych měla jedinou výtku, která souvisí s náročným jazykem a odborným výkladem Luciera i jeho asistentů. Narážím na absenci českých titulků, jelikož dokument byl primárně v anglickém jazyce, který však nebyl pro běžného posluchače vždy dostupný kvůli náročné muzikologicko-fyzikální terminologii.

Dramaturgické změny se netýkaly jenom času, ale také místa. Proto se osazenstvo po filmu odebralo do Střediska volného času Lužánky, kde v podání slovenského uměleckého dua Sdružení ooo: Evy Vozárové (hlas) a Fera Királyho (elektronika) byla provedena již zmíněná kompozice I Am Sitting in a Room. Intimní atmosféru umocňovala temnota, v níž byla štychem nasvícena pouze Eva Vozárová, ale také mírně neformální způsob usazení posluchačů na polštáře umožňující se divákům uvelebit dle své libosti tak, aby se každý cítil uvolněně a zároveň dostatečně koncentrovaně. Dílo svou výstavbou a principem může navozovat pocit happeningu, byť ho přímo takto nelze označit. Hlavním jádrem kompozice je krátký text (v anglickém originálu) přednesený v úvodu pověřenou osobou (v našem případě Evou Vozárovou), který přímo komentuje aktuální dění a celý proces:

„Sedím ve stejné místnosti, v níž se nyní nacházíte vy. Nahrávám zvuk své řeči a budu jej přehrávat do této místnosti znovu a znovu, dokud rezonance prostoru nezesílí natolik, že můj hlas v ní zcela zmizí. Co budete potom slyšet, bude přirozená rezonance této místnosti artikulovaná mou řečí. Nejde mi o demonstraci určitého fyzikálního jevu, ale spíše o vyhlazení všech nepravidelností, které moje řeč může mít.“

Přednes byl nahraný na zvukovou stopu, která se poté asi po dobu pětačtyřiceti minut ostinátně opakovala, přičemž technik (Fero Király) postupně měnil její akustické vlastnosti v návaznosti na uzavřený prostor, v němž zazněla. Cílem bylo dosažení absolutní ztráty řeči, a naopak zesílení latentní melodiky hlasu. Dílu a celému provedení se nedá upřít jistý terapeutický charakter, jenž byl jeden ze záměrů Alvina Luciera. Avšak v případě úterního večera onen charakter a kontinuitu představení bohužel několikrát narušily výpadky zvukové stopy. Je otázkou, do jaké míry se jednalo o technickou záležitost nebo lidský faktor, nicméně je pravdou, že mnohé posluchače tichá místa vytrhla z vlastních myšlenek a zaposlouchání se, což má samozřejmě za následek deformaci vnímání kompozice jako celku.

I přes tyto výtky lze konstatovat, že se tento dramaturgicky velmi pozoruhodný večer návštěvníkům vryl pod kůži, a to nejen z hlediska hudebního.

Program:

Hauke Harder, Viola Ruscher – No Ideas But in Things, promítání dokumentárního filmu o Alvinu Lucierovi

Alvin Lucier – I Am Sitting in a Room

Sdružení ooo: Eva Vozárová (hlas), Fero Király (elektronika)

V úterý 15. října 2024 v 19h, Kino Art

Foto Jakub Joch

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Komponovaný úterní večer 15. října zahájený v sále Kina Art návštěvníkům nabídl netradiční spojení české premiéry dokumentárního filmu No Ideas But in Things o americkém hudebním skladateli, experimentátorovi a vědci na poli elektronické hudby Alvinu Lucierovi (1931–2021) s živým provedením jeho skladby I Am Sitting in a Room. Zmíněná kompozice se stala refrénem nejen dokumentárního snímku, ale také celé události.  více

Ve druhém dnu festivalu Expozice nové hudby přenesli pořadatelé návštěvníky do vod komorních. V podání houslistky Terezy Horákové v Besedním domě zazněly dvě výjimečné skladby pro sólové housle. Při druhé z nich se k houslistce připojila Sarah Jedličková, která živě pracovala s osmi předem nahranými zvukovými stopami.  více

Slovanská tematika, violoncellová virtuozita a pocta Antonínu Dvořákovi (1841–1904) – i takto bychom mohli ve zkratce shrnout koncert Filharmonie Brno z 10. října v Janáčkově divadle. Pod dohledem etablovaného dirigenta Leoše Svárovského zazněly tři rapsodické kusy z konce sedmdesátých let 19. století a známý Violoncellový koncert h moll v podání mladé a talentované violoncellistky Laury van der Heijdenvíce

Klub moravských skladatelů pravidelně uvádí koncerty, při kterých dostávají slovo mladí interpreti, často teprve studenti vysoké školy či konzervatoře. V pondělí 7. října v 19 hodin v koncertním sále HF JAMU skupina studentů s podporou svých starších kolegů, tentokrát i profesionálů, uvedla program s názvem Od Janáčka k dnešku, hudební vzpomínka na moravské skladatele. Jak už název napovídá, program byl složený z děl čtyř skladatelů, kteří jsou spojeni s Moravou a zejména s Brnem, konkrétně Arne Linky, Pavla Haase, Antonína Tučapského a Leoše Janáčka.  více

Podzimní sérii koncertů z cyklu Barbara Maria Willi uvádí zahájil sólový recitál německé hráčky na klávesové nástroje Christine Schornsheim. Při bezmála dvouhodinového koncertu interpretka v konventu Milosrdných bratří představila výběr z klavírních skladeb klasicistních skladatelů, které provedla na kopii historického kladívkového klavíru – nástroji podobnému tomu, na kterém jmenovaní skladatelé pravděpodobně komponovali.  více

Muzikál nemusí být vždy jen pocukrovaným pozlátkem, mazlivým hudebním vyprávěním zamotaným do přeslazeného konce. Městské divadlo Brno v české premiéře uvedlo broadwayský muzikál Drahý Evane Hansene. Navzdory komickým situacím diváka čeká téměř tragická story ze střední školy roubovaná na komorní hudební příběh. Tento celek nápaditě otevírá drsná témata jako je úzkost, osamocenost, deprese či dokonce sebevražda. Je tedy logické, že dílo s tklivou hudbou a psychologizujícími písňovými texty Benje Paseka a Justina Paula a vynalézavým libretem Stevena Levensona je dnes již takřka kultovním a že budí nadšení. Nyní se tedy lze navrch těšit z tohoto importu také do Brna.  více

Chrámový koncert, který se odehrál v pondělí 23. září v kostele sv. Augustina na Kraví hoře, prezentoval dramaturgickou linii večerů soudobé duchovní hudby tělesa Ensemble Opera Diversa s dirigentkou Gabrielou Tardonovou a smíšeného sboru Ensemble Versus se sbormistrem Patrikem Buchtou. Při podobných příležitostech je hudba – velice často v podobě světových či tuzemských premiér – provozována v brněnských kostelech, jež pokaždé nabízí odlišnou akustickou, ale i architektonickou rovinu. Nejinak tomu bylo i při recenzovaném koncertu, který v přímém přenosu vysílalo Radio Proglas. Zazněla díla tří českých skladatelů, na jejichž provedení se podíleli sopranistka Tereza Zimková, tenorista Stanislav Předota, trumpetista Josef Zimka a varhaník Martin Jakubíčekvíce

Jednou z nejočekávanějších hvězd letošního ročníku festivalu JazzFestBrno byl bezesporu americký kytarista Al Di Meola se svým projektem The Electric Years. Kytarový matador vystoupil v brněnském Sono centru v úterý 17. září při turné, ve kterém se – jak už z názvu projektu vyplývá - vrací především k sérii jazz-rockových nahrávek z druhé poloviny 70. let minulého století.  více

Již 69. sezonu zahájila v neděli 15. září v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod taktovkou jejího šéfdirigenta Dennise Russella Daviese. Divákům nabídla skladby Bedřicha Smetany a Antona Brucknera, kteří by tento rok oslavili dvousté narozeniny. Oproti avizovanému programu byl ovšem nedělní večer zkrácen o symfonickou báseň Hakon Jarl, neboť vydatné deště a s nimi spojené záplavy se nevyhnuly ani brněnskému okolí. Několik muzikantů se nemohlo do Brna na koncert bezpečně dostat. Jednou z nich byla i harfistka Ivana Švestková, jejíž part ve zmíněné symfonické básni velice náročný, nebylo možné takto narychlo sehnat náhradu.  více

S výhradně romantickým repertoárem na brněnský festival Špilberk přicestoval v sobotu 24. srpna korejský rozhlasový orchestr KBS Symphony Orchestra se svým hudebním ředitelem – finským dirigentem a houslistou – Pietari Inkinenem. Pozvání přijala také jihokorejská houslistka, absolventka prestižní Julliard School Bomsori Kimvíce

Festival Špilberk pořádá Filharmonie Brno již rovné čtvrt století na konci srpna na nádvoří stejnojmenného hradu. Čtyři hudební večery pod širým nebem divákům nabízí výběr koncertů z řad klasické, filmové, počítačové, ale často i jazzové či jiné hudby. Jedná se tak o rozmanitý mix interpretů a repertoárů s často příjemnou, letně uvolněnou atmosféru. Letošním velkým a předem vyprodaným tahákem byl středeční večer 21. srpna plný melodií z filmů Jamese Bonda v režii Českého národního symfonického orchestru pod taktovkou světově uznávaného dirigenta, skladatele a aranžéra Stevena Mercuria. V průběhu koncertu se posluchačům také představili zpěváci Sára MilfajtováVendula Příhodová a David Krausvíce

V rámci svého evropského turné přijal do Brna pozvání tchajwanský sbor Taipei Philharmonic Chamber Choir (dále TPCC) fungující pod vedením uměleckého vedoucího a sbormistra Dr. YuChung Johnny Ku. Koncert proběhl v pondělí 13. srpna v sále nově zrekonstruovaného hotelu Passage.  více

Devátý ročník čtyřdenního mezinárodního a multižánrového hudebního festivalu Maraton hudby Brno oficiálně zahájil čtvrteční koncert v brněnském Sono centru. Více než tří hodinovou akci otevřel jazzový akordeonista Vincent Peirani, rezidenční umělec letošního ročníku, se svým uskupením Jokers. Druhá půle večera patřila estonskému duu Puuluupvíce

Daniel Lazar je rumunsko-srbský houslista, Almir Mešković je akordeonista z Bosny. Potkali se v Norsku, kde oba studovali na akademii. Oba také svou hudbu, která vychází z balkánských folklorních kořenů, obohacují o prvky hudby severské. Nevyhýbají se ani inspiraci klasickou hudbou nebo třeba hudbou romskou a mezi hosty na svém oceňovaném albu Family Beyond Blood mají i nedávno zesnulého špičkového afrického hudebníka Toumaniho Dabatého. Duo, které letos na jaře stanulo na čele Balkan World Music Chart, vystoupí na festivalu Maraton hudby Brno. Představí se v sobotu 10. srpna v rámci scény Balkan Soirée.  více

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Nejčtenější

Kritika

Komponovaný úterní večer 15. října zahájený v sále Kina Art návštěvníkům nabídl netradiční spojení české premiéry dokumentárního filmu No Ideas But in Things o americkém hudebním skladateli, experimentátorovi a vědci na poli elektronické hudby Alvinu Lucierovi (1931–2021) s živým provedením jeho skladby I Am Sitting in a Room. Zmíněná kompozice se stala refrénem nejen dokumentárního snímku, ale také celé události.  více