V Brně opět svádí Veselou vdovu

V Brně opět svádí Veselou vdovu

Téměř po třiceti letech se na brněnské jeviště vrací opereta Veselá vdova maďarského skladatele s moravskými kořeny Franze Lehára. Inscenace režijního tandemu Magdalena Švecová a Martin Pacek měla premiéru 3. února v Janáčkově divadle.

Opereta je svérázný žánr a svědčí také samotné libreto, které bylo původně napsáno Victorem Léonem a Leem Steinem. Text plný milostných zápletek reflektuje tehdejší společenské problémy. Jeho převod českého jazyka místy působí krkolomně, což se nyní projevilo při samotné interpretaci u rychlých sledů s vícero slabik najednou. Oproti anglické verzi textu jsou mnohé výrazy či věty květnatější a složitěji přeložené. Také mluvené dialogy jsou výzvou, jak pro upravovatele mluveného textu (Jan Šotkovský), tak pro zpěváky. Mnohé narážky a glosy jsou aktualitami a i dnes odráží určité společenské stereotypy. V dialozích měli herci velký prostor pro improvizaci, která inscenaci dodala i špetku peprnějšího humoru. Divák si mohl všimnout, že určité výrazy či „hlášky“ nekorespondovaly s uvedeným textem, avšak významově naprosto zapadaly do děje a byly vítaným zpestřením.

vesela_vdova_NdB_foto_archiv_divadla

Nezvyklé je tady režisérské spojení Magdaleny Švecové a Martina Packa. Spolupráce jim evidentně svědčí, režisérsky se elegantně oprostili od primitivního prvoplánového pojetí komické operety. Martin Pacek do inscenace přispěl i jako choreograf. Velmi oceňuji nápaditá čísla tanečníků, sboru i sólistů, kteří využívali celý prostor rozsáhlého jeviště. Osvěžující bylo zapojení herců a tanečníků Městského divadla Brno (uvedeno jako komparz) do tanečních vystoupení, jako je např. „Mi velimo danse. Veslimo! Chceme tančit a chceme zpívat“ nebo „Hejsa, děvče, k oknu běž“. Scéna Davida Janoška a kostýmy Zuzany Přidalové perfektně dokreslovaly šantánové prostředí Francie přelomu 19. a 20. století. Pompéznost byla vyvážena poměrně minimalistickou scénou, hojně a především nápaditě využívající točnu. Vtipně a tematicky Janošek s režiséry zakomponoval i kulisy v podobě auta, pohovek nebo cirkusových koní (opět poukazující na kabaretní prostředí). Scénografie s kostýmy dokreslovaly atmosféru také svou barevností. Myslím zejména velmi četné užití různých odstínů růžové či červené, opět umocňující časoprostor inscenace. Tvůrci neopomněli ani exotismus, který je protkán celým dějem. Divák si zajisté musel všimnout tureckých kalhot, pokrývek hlavy na způsob fezu a spousty dalších prvků, které měly odkazovat na pontevedrovské knížectví nacházející se údajně na Balkáně.

Ač se to nemusí na první pohled zdát, opereta je velmi náročným a komplexním žánrem, který pro mnohé interprety může být osobní výzvou. Každý ze zpěváků nebo herců musí prokázat dokonalé propojení zpěvu, mluvených pasáží a tance. Hlavní hrdinku Hanu Glawari ztvárnila hostující sopranistka Veronika Rovná, kterou můžeme znát také z brněnského představení La traviata. Roli bohaté vdovy, o kterou má každý muž zájem především pro její dědictví, dodala svým hereckým i pěveckým výkonem potřebnou ironii, kterou posluchač mohl vycítit také z mluvených textů. Zároveň však svým ztvárněním neopomenula vyjádřit glanc, nadhled a půvab, které jsou spjaty s touto postavou. Zpěvačka prokázala, že se svým zvučným, dobře se nesoucím hlasem dokáže uzpívat dynamický, hlasově náročný part – a zároveň výborně umluvit tak velký prostor, jako je Janáčkovo divadlo. Roman Hoza jako hrabě Danilo a Martin Šrejma (také jako host) coby hrabě Camille de Rosillon přesvědčivě a důmyslně ztvárnili své herecké a pěvecké charaktery. Zpěvačka Andrea Široká (Valencienne, žena velvyslance Pontevedra) oproti své kolegyni Veronice Rovné v určitých okamžicích dostatečně zvukově nenaplňovala prostor divadla. Především v áriích a duetech (např. „Jen koutek maličký, tichý a chudičký“) její hlas zanikal, což způsobovalo ztrátu melodické linie a samozřejmě s tím spojenou nesrozumitelnost textu. Musím však vyzdvihnout herecký výkon Andrey Široké, který byl velmi suverénní a přesvědčivý. Jan Šťáva, představující barona Zeta, výkonem skvěle doplňoval své výše zmíněné kolegy. Divácky přitažlivým způsobem nastínil Zetovu naivitu a zaslepenost. Další mimořádně výraznou postavu vytvořil hostující Pavel Čeněk Vaculík, který není operním pěvcem, nýbrž činohercem. Vaculík se představil v roli sekretáře ambasády Něguše a snaží se za každou cenu vyhovět svému pánovi, zároveň však zachraňuje osudy ostatních. Střeží mnohá tajemství a pro diváka je jakýmsi průvodcem celého příběhu. Všechny tyto aspekty byly výborně herecky zvýrazněny v podání mladého herce. Práci s frázemi, zvučnost i dotváření atmosféry lze zmínit také u sboru, který na inscenaci pracoval pod sbormistrem Martinem Buchtou.

vesela_vdova_foto_NdB_02

Hudebního nastudování se ujal Jakub Klecker. Ten se také v roli dirigenta představil na premiéře. Orchestr pod jeho vedením dýchal, dynamicky vystavoval fráze, ale stále si udržoval homogennost. Velice sladce (ne však kýčovitě) a kantabilně podkresloval děj na jevišti. Hudební projev orchestru Národního divadla Brno působil přirozeně a pro diváka bylo určitě velmi příjemné se zaposlouchat do exponovaných částí, především houslových a violoncellových sól.

Opereta měla a vždy bude mít hlavní úkol pobavit a satiricky zvýraznit určitá společenská témata. Osobně velmi doporučuji Veselou vdovu navštívit. Je důkazem, že i tento dnes opomíjený žánr může být uměleckým zážitkem oproštěným od nadbytečné trapnosti a kýče.

Veselá vdova – Franz Lehár

Pátek 3. února 2023, Janáčkovo divadlo

Foto archiv NdB

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Nejčtenější

Kritika

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce